Geachte mijnheer en/of mevrouw,
Hierbij wil ik u op de hoogte brengen van de manier waarop betalingen door het UWV gedaan worden naar de belastingdienst i.v.m beslag op uitkering.
Vanaf november 2009 t/m jan 2010 zijn er betalingen gedaan door het UWV naar de belastingdienst en CVZ. Dit is gedaan van een gedeeltelijke WAO uitkering, daarnaast had mijn man een ZW uitkering en die werd ongemoeid gelaten. De ZW uitkering kreeg hij vanwege een herseninfarct in januari 2008.
Op 9 januari 2010 is zijn ZW uitkering beeindigd en begin feb. 2010 is hij volledig afgekeurd en is de WAO uitkering aangepast naar 80/100%.
Vanmorgen heb ik naar het UWV kantoor gebeld om te vragen wanneer er betaald gaat worden en tot mijn grote schrik is de gehele WAO uitkering van mijn man overgemaakt naar de belastingdienst, het gaat hier om een bedrag van bijna € 1400,-.
Ik heb het UWV gebeld om te vragen of dit de normale gang van zaken is, dat is het geval zegt men, want de belastingdienst heeft in november 2009 een belastingvrije voet van 0 % ingesteld, zegt men bij het UWV.
De belastingdienst zegt daarop weer dat het UWV na had moeten denken en in had moeten zien dat men niet zonder geld kan leven. en van de oude situatie had moeten uitgaan.
Inmiddels zitten wij al bijna 2 maanden zonder enig inkomen en weten we niet hoe het verder moet, rekeningen stapelen op.
Geen enkele instantie wil of kan iets doen, ik wordt steeds heen en weer gestuurd, heb me suf gebeld en als er dan eindelijk iemand is die het snapt en zegt dat er een spoedbetaling gedaan moet worden en de uitkering teruggehaald moet worden bij de belastingdienst dan is er weer een andere medewerkster die het anders ziet, beslagvrije voet op 0 % is 0 % dus alles moet overgedragen worden.
Geld is inmiddels weg, naar de belastingdienst en wij mogen het verder allemaal uitzoeken.
Op de website van de belastingdienst staat duidelijk aangegeven dan zij nooit beslag zullen leggen op de gehele uitkering, dat is in ons geval nu wel gebeurd.
Vind u dit een normale gang van zaken?
En vind u dat men correct heeft gehandeld?
Ik niet, ik zit hier met een man die dit soort zaken niet kan handelen en 3 kinderen waarvoor gezorgd moet worden.
Wie weet raad? De kantonrechter zie ik niet zitten, duurt veel te lang en ik ben zoo moe van alles.., de ombudsman heb ik al benaderd en zij zijn op de hoogte maar kan niets doen op korte termijn...ik weet het niet meer...'k kan me voorstellen dat mensen zo depressief worden dat ze er een eind aan maken...de bureaucratie in dit land helpt wel een handje..
Gr. C. Dijkstra
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Beslag op gehele WAO uitkering door belastingdienst.
-
Re: Beslag op gehele WAO uitkering door belastingdienst.
Dat de beslagvrije voet in eerste instantie op nul is gezet, heeft te maken met het feit dat de ZW-uitkering nog door jullie werd ontvangen. Omdat jullie die uitkering kregen, hoefde de belastingdienst geen beslagvrije voet te hanteren bij het beslag op de WAO (WIA?).
Maar... zodra de inkomenssituatie verandert, MOET een beslaglegger daar rekening mee houden. Het UWV is slechts uitvoerend en mag juridisch gezien niets doen. De beslaglegger is verantwoordelijk voor de vaststelling van de beslagvrije voet.
Als jullie aan de beslastingdienst doorgeven wat jullie situatie is (inkomen, woonkosten, ziektekostenverzekering, zorgtoeslag, huurtoeslag en voorlopige aanslag), moeten ze dat direct en met terugwerkende kracht aanpassen.
Ik zou een aangetekende brief naar hen sturen met de gegevens en het verzoek om het teveel ontvangen bedrag terug te storten en hen ook aansprakelijk stellen voor alle schade die jullie hierdoor lijden.
Succes!
Maar... zodra de inkomenssituatie verandert, MOET een beslaglegger daar rekening mee houden. Het UWV is slechts uitvoerend en mag juridisch gezien niets doen. De beslaglegger is verantwoordelijk voor de vaststelling van de beslagvrije voet.
Als jullie aan de beslastingdienst doorgeven wat jullie situatie is (inkomen, woonkosten, ziektekostenverzekering, zorgtoeslag, huurtoeslag en voorlopige aanslag), moeten ze dat direct en met terugwerkende kracht aanpassen.
Ik zou een aangetekende brief naar hen sturen met de gegevens en het verzoek om het teveel ontvangen bedrag terug te storten en hen ook aansprakelijk stellen voor alle schade die jullie hierdoor lijden.
Succes!