LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijverdienen in wao.

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
annytheo

Bijverdienen in wao.

Ongelezen bericht door annytheo »

Al enkele jaren heb ik bijverdiensten naast mijn wao uitkering.
Nu ben ik van wergever veranderd onder de zelfde voorwaarden,
alleen de vacantie opbouw uren worden iedere maand uitbetaald.
Ik moet dus zelf sparen voor de 12 weken die ik verplicht vrij ben.
Bij de andere wergevers werden de uren appart gespaart
Maar omdat die uren nu worden uitbetaald,5 per maand zegt het uwv
dat mijn salaris 20 euro te hoog is en word ik 280 euro gekort.
Is er iemand die weet of dit zomaar kan?
Laatst gewijzigd door annytheo op 19 feb 2009 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

marieke2407

Re: Bijverdienen in wao.

Ongelezen bericht door marieke2407 »

weet je wat ik nou nooit snap...
ik zit zelf al 11 jr in de wao....dat mensen er dan een bijbaantje naast kunnen hebben...als je dat hebt?kan je toch ook gewoon gaan werken in die sector?ik zal het wel verkeerd zien hoor....
maar ik ben niet in staat om een bijbaantje te zoeken..en als ik dat wel zou zijn dan kan ik ook werken????

mvg marieke

annytheo

Ongelezen bericht door annytheo »

Als mensen al 25 jaar een uitkering hebben en dan toch iets kunnen gaan doen om sociale contacten te kunnen hebben,ondanks de pijn en medicijnen die ze slikken,al 25 jaar bijna niks bij hun uitkering hebben gekregen,en een uitkering hebben van 1100 euro,is men blij toch iets bij te kunnen verdienen. als het uwv dan vind dat je met 20 euro teveel
280 euro moet inleveren,terwijl andere met een uitkering van 1800 euro
nog eens 300 euro meer mogen bijverdienen,vind ik dat niet terecht,
Velen zijn blij nog enkele uren per week kontacten te hebben.

luciel

Ongelezen bericht door luciel »

Een WAO-uitkering c.q. WIA-uitkering is bedoeld voor mensen die helemaal niet meer of voor een gedeelte kunnen werken.
Als je kunt bijklussen, kun je ook een baan zoeken, zodat je geen uitkering nodig hebt. Mensen die gewoon elke dag vroeg uit hun bed gaan en naar hun baas gaan om vervolgens laat in de avond moe thuis te komen, betalen mee aan jouw uitkering!
Wees dus flink en neem contact op met het UWV dat je gezondheid weer is verbeterd en je weer (gedeeltelijk) kunt gaan werken.

Voor de 'sociale contacten' kun je ook zorgen met gesloten beurs, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk (dat mag onder bepaalde voorwaarden, zie site UWV) of gewoon door contact te onderhouden met familie/vrienden.
Maar niet zoals jij dat doet, dat vind ik echt on-acceptabel. Sorry hoor, maar ik vind dat je dit niet kunt maken tegenover de werkende mens in onze maatschappij.

marieke2407

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hallo anytheo

ja ik weet dat als je in de wao zit dat je sociale contacten mist.
maar daar ziijn andere manieren voor...
ik weet ook dat je van het uwv iets mag bij verdienen....je zal dat best wel uitgezocht hebben..
maar ik blijf bij mijn stelling als je dat dan wel kan...zoek dan de functie voor 40 uur...sorry hoor...

wat ik al zei ik ben een vrouw van 35 en zit nu 11 jaar thuis,wat ik allemaal niet heb gedaaan om toch te blijven werken,maar wat er ook gebeurd er komt elk jaar wat bij...ik mankeer 11 dingen,.ik ben pas herkeurt op eigen iniatief en die man schrok zich dood,zo'n jonge meid...denk je niet dat ik dat niet zou willen,de oudere doen zich altijd net iets meer voor als de jongere..maar je vergist je hoor...
als je kan bijklussen kan je werken ook klaar uit....

ik kan me niet eens op geven voor vrijwillergerswerk...omdat ik dat niet kan ik kan amper voor me zelf zorgen,ik kan amper door de schouders de armen gebruiken ,daarom typ ik zo rot...
luciel ik moet je helaas gelijk geven...
en theo..met 11oo euro zit je net onder de grens dus je krijgt nog van alles ook,tegemoetkoming enz enz enz...
even voor de goede orde ik slik 24 pillen perdag ..tot nu toe...en dan ben ik pas 11 jr bezig....
mijn leven lijkt op iemand van 80.....super...maar als ik ook maar denk om iets bij te verdienen dan kan ik ook werken,...klaar..

je bent oneerlijk bezig...
klaar uit...
mvg marieke2407
en wat ik al zei sociale contacten kan je op vele manieren zoeken!
d\
heb ik ook hoor,zolang je maar niet elke keer blijft zeuren wat een zielepiet je bent dat je thuis,zit dan hou je je vrienden ,ik heb dus nog steeds ex collega;s.....omdat ik gewoon een harde benvoo rmezelf...

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er wordt hier wel iedereen over een kam geschoren. Er zijn verschillende gradaties van arbeidsongeschiktheid. De een zal, bij wijze van spreken, nog niet eens zelf boodschappen kunnen doen, terwijl de ander bijvoorbeeld best een halve dag per week zou kunnen werken. Maar dat betekent nog helemaal niet dat zo iemand ook gewoon 40 uur per week kan werken.

Juist om nog enige werkervaring te houden, en enigszins in het arbeids-circuit te blijven, mag je iets bijverdienen. En ook om te zien of je misschien wel wat meer zou kunnen werken dan dat minimum. Voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten is er zelfs geen keuze, die móeten in de nieuwe regelgeving werk hebben om recht te houden op een fatsoenlijke uitkering.

Dus om meteen iemand die wat bijverdient, en dit ook netjes opgeeft aan de instanties, uit te maken als oneerlijk en het on-acceptabel te vinden, dat vind ik wel heel kort door de bocht.

luciel

kweenie,

annytheo heeft het over bijverdiensten. Dat klinkt in mijn oren hetzelfde als 'zwart werken'.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

@luciel & marieke:
Ik lees uit het verhaal juist dat TS wordt gekort omdat hij/zij netjes de bijverdiensten opgeeft.
Zoals kweenie terecht opmerkt: er zijn meerdere gradaties van arbeidsongeschikt, en van degenen die niet volledig arbeidsongeschikt zijn wordt simpelweg verwacht dat zij een deel van hun inkomsten uit werk halen.
Dat iemand dan méér wordt gekort dan dat die werkzaamheden opbrengen lijkt me dan ook een slechte zaak, ik dacht dat het de bedoeling was (óók in de arbeidsongeschiktheids wet- en regelgeving) dat werken juist moet lonen!

luciel

Kiz,

annytheo schrijft dat hij uren uitbetaald krijgt, dat is ook inkomen en moet bijgeteld worden bij het bedrag dat hij verdient en op moet geven bij het UWV.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

met 20,- euro een grens overschreden
Je hebt gelijk.
Alleen lijkt de oorzaak te liggen in het feit dat bij de vorige werkgever vakantie-uren werden opgebouwd (en er dus doorbetaald verlof was), terwijl de nieuwe werkgever het vakantierecht uitbetaald. Het uurloon is dan inderdaad hoger, maar daar staan dus 12 weken onbetaald verlof tegenover. Reserveren (uit het hogere uurloon) voor de 12 weken onbetaald verlof kan niet, omdat er een grens wordt overschreden en dus een korting wordt toegepast.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

gewoon korting accepteren, en niet verder zeuren.

Gesloten