LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brief & Vragenlijst UWV Wajong

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
beertje82

Brief & Vragenlijst UWV Wajong

Ongelezen bericht door beertje82 »

Ik ben een wajonger 80-100% (voor 2010) en ik heb een brief en vragenlijst gehad van UWV betreft Wajong.
De vragenlijst ging over wat je nu doet: betaalde baan, vrijwilligerswerk, opleiding, ondersteuning, Re-intergratie traject en of je wilt werken.

Er zat een brief erbij daarin stond het volgende:
Of ik behoefte had aan ondersteuning naar betaalde arbeid.
Wat ik zelf zou willen / kunnen doen.

Ik vond deze tekst nogal raar:
Mogelijk zijn uw beperkingen van een bepaalde vorm dat u niet in staat bent om in loondienst te gaan werken, u kunt dat aangeven op het bijgevoegde formulieren. Vergeet u dan vooral niet om de reden te vermelden waarom u niet kunt werken.
Ik ben door het UWV afgekeurd waarom moet ik nu uitleggen waarom ik niet kan werken?
Ze hebben toch een dossier van mij!

Het moest worden teruggestuurd worden anders had het gevolgen voor de uitkering.
Het is niet ondertekend door een persoon.
Waarom kan het niet terug sturen gevolgen hebben voor je uitkering?
Waarom wordt deze niet ondertekend door een persoon?

Zijn er misschien meer wajongers die deze brief en vragenlijst hebben ontvangen?

Auti-Mama

Re: Brief & Vragenlijst UWV Wajong

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Dit soort brieven gaan 9 van de 10 keer allemaal via de computer en worden dus uit tijdsbesparing niet getekend. Ze worden ook niet verstuurd uit naam van 1 persoon, maar uit naam van de instantie, nl het UWV. Als je iets niet begrijpt neem dan contact op met jouw eigen contactpersoon of arts bij het UWV ( of misschien een begeleider ofzo die op de hoogte is waarom jij bent afgekeurd??) en vraag om hulp. Benadruk op het formulier wel ten alle tijde dat je niet kan werken en waarom niet!! In deze tijden trekken ze rustig je Wajong uitkering in. Sterkte ermee!!

witte angora

Re: Brief & Vragenlijst UWV Wajong

Ongelezen bericht door witte angora »

beertje82 schreef:Ik ben een wajonger 80-100% (voor 2010) en ik heb een brief en vragenlijst gehad van UWV betreft Wajong.
De vragenlijst ging over wat je nu doet: betaalde baan, vrijwilligerswerk, opleiding, ondersteuning, Re-intergratie traject en of je wilt werken.

Er zat een brief erbij daarin stond het volgende:
Of ik behoefte had aan ondersteuning naar betaalde arbeid.
Wat ik zelf zou willen / kunnen doen.

Ik vond deze tekst nogal raar:
Mogelijk zijn uw beperkingen van een bepaalde vorm dat u niet in staat bent om in loondienst te gaan werken, u kunt dat aangeven op het bijgevoegde formulieren. Vergeet u dan vooral niet om de reden te vermelden waarom u niet kunt werken.
Ik ben door het UWV afgekeurd waarom moet ik nu uitleggen waarom ik niet kan werken?
Ze hebben toch een dossier van mij!

Het moest worden teruggestuurd worden anders had het gevolgen voor de uitkering.
Het is niet ondertekend door een persoon.
Waarom kan het niet terug sturen gevolgen hebben voor je uitkering?
Waarom wordt deze niet ondertekend door een persoon?

Zijn er misschien meer wajongers die deze brief en vragenlijst hebben ontvangen?
Ik ben geen wajonger, maar ik ben het met vogels eens: je bent verplicht de informatie waar het UWV om vraagt naar juistheid te beantwoorden. Daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn; iemand die echt niet kan werken, zal heus niet aan het werk worden gezet.

Sinds een aantal jaren is iemand die een wajong of WAO/WIA krijgt niet meer per definitie afgeschreven; er wordt gekeken of er nog mogelijkheden zijn om alsnog gedeeltelijk of geheel aan het werk te komen. Vooral voor een groep jonge mensen die in de wajong zitten zou het heel goed kunnen dat die mogelijkheid er nog wel is. In die situaties wil het UWV hen graag begeleiden naar een passende baan.

En laten we eerlijk zijn, als de mogelijkheid er is, is het toch veel fijner om in ieder geval een deel van je inkomen zelf verdiend te hebben? Buiten dat je een stukje regelmaat krijgt, je er uit bent, en je tussen de mensen komt?

De brief is inderdaad een gewone standaard-brief, die wordt uit kostenoogpunt niet op de persoon aangepast. Je kunt rustig contact opnemen met je contactpersoon om te vragen hoe het zit, het is mijn ervaring dat als het open-minded gaat, je heel, heel ver komt bij het UWV, en dan hebben ze heus wel begrip voor je vragen.

Toevallig gisteren moest ik hen nog iets vragen, dat ging gewoon op een heel leuke, spontane, openhartige manier, van beide kanten. Zo kan het dus heus wel.

Gesloten