LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CBBS Centraal Beoordelings- en Borgings Systeem UWV
-
CBBS Centraal Beoordelings- en Borgings Systeem UWV
Het UWV doet vaag over het CBBS systeem en is daar niet transparant over.
Hierbij een toelichting op de FML lijst van het UWV. Wanneer je dit wil opvragen schepen ze je veelal af bij het UWV.
Het CBBS bestand kun je hier vinden:
http://www.filedump.net/index.php?pic=c ... 329441.pdf
Of: http://issuu.com/benakman/docs/cbbs_ver ... cm5-350251
Hierbij een toelichting op de FML lijst van het UWV. Wanneer je dit wil opvragen schepen ze je veelal af bij het UWV.
Het CBBS bestand kun je hier vinden:
http://www.filedump.net/index.php?pic=c ... 329441.pdf
Of: http://issuu.com/benakman/docs/cbbs_ver ... cm5-350251
Laatst gewijzigd door gezondheid op 27 nov 2013 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: CBBS Centraal Beoordelings- en Borgings Systeem UWV
En wat is voor jou de meerwaarde in het hebben van dit bestand?
Dat begrijp ik dus ook niet.puma73 schreef:En wat is voor jou de meerwaarde in het hebben van dit bestand?
De eerste regel:
"De Basisinformatie CBBS is opgezet als een naslagwerk voor arbeidsdeskundigen en verzekeringsartsen die opgeleid zijn om met het CBBS te werken."
Niet zo gek dus dat dit niet zomaar gedeeld wordt. Ik ga ook geen interne informatie geven aan klanten zodat die kunnen controleren of ik mijn werk wel goed doe.
"De Basisinformatie CBBS is opgezet als een naslagwerk voor arbeidsdeskundigen en verzekeringsartsen die opgeleid zijn om met het CBBS te werken."
Niet zo gek dus dat dit niet zomaar gedeeld wordt. Ik ga ook geen interne informatie geven aan klanten zodat die kunnen controleren of ik mijn werk wel goed doe.
Ik heb eens even gekeken, ik zou niet weten wat TS met deze materie zou moeten en welke toegevoegde waarde het heeft.GJvdZ schreef:De eerste regel:
@gezondheid: ik begrijp uw punt heel goed. Vanuit ervaring op dit gebied weet ik dat het heel zinnig is om inzicht te hebben in de redeneringen van het UWV. Om te voorkomen dat je aan het eind van de rit geconfronteerd wordt met een oordeel waarvan je totaal geen idee hebt hoe dat tot stand gekomen is. Dat is de meerwaarde. En informatie daarover hoort zonder meer beschikbaar te zijn voor iedereen.
En je hoeft geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd om het document te begrijpen.
En @GJvdZ: als u zegt 'Niet zo gek dus dat dit niet zomaar gedeeld wordt. Ik ga ook geen interne informatie geven aan klanten zodat die kunnen controleren of ik mijn werk wel goed doe.'
Weet u wel zeker dat u klanten niet de gelegenheid wilt geven om te beoordelen of u uw werk goed uitvoert? Lijkt me zelfs een absolute voorwaarde om een onderneming te runnen.
En je hoeft geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd om het document te begrijpen.
En @GJvdZ: als u zegt 'Niet zo gek dus dat dit niet zomaar gedeeld wordt. Ik ga ook geen interne informatie geven aan klanten zodat die kunnen controleren of ik mijn werk wel goed doe.'
Weet u wel zeker dat u klanten niet de gelegenheid wilt geven om te beoordelen of u uw werk goed uitvoert? Lijkt me zelfs een absolute voorwaarde om een onderneming te runnen.
-
@ Klaas-Jan: Degene die reageerde op mijn topic zijn mijn "vaste" publiek. Maar goed ik heb het idee namelijk dat met name psychische belastbaarheid (ongrijpbaar?) willekeur is bij het UWV. Want hoe meet je zoiets? Mensen met bijvoorbeeld autisme stoornis zie je dan belanden in de bijstand. Hoe zonde ook want met werk voel je meestal veel beter (alhoewel dat niet bij iedereen dat natuurlijk is). Als er rekening gehouden wordt met gedeeltelijke subsidie zouden er veel meer mogelijkheden zijn mijn inziens. De WIA-uitkering is er voor de rijkere mensen. Immers het is een verzekering tegen loonsverlies. Hoe hoger je inkomen was hoe meer kans je in aanmerking komt voor een uitkering.
Voorbeeld: Iemand (fictief bedrag) had een brutoloon van 100 euro in het uur. Als hij of zij door een depressie bijvoorbeeld nog wel als tuinman aan de slag kan voor 8 euro is er sprake van een loonverlies van 92 euro. Dan ben je sneller "afgekeurd" dan wanneer je een loon had van 8 euro.
UWV arts gaf aan dat ik met moeheid best kan werken. Dat vind ik ook wel maar dat heeft wel consequenties. Zo kon ik door de moeheid mijn werk niet meer uitvoeren omdat mijn productie nogal afnam. Gelukkig gaat het beter met mij door Cognitieve Gedragstherapie te gaan volgen, want ik vind wel dat je er alles aan moet doen om weer tot zover mogelijk herstel. Ik zit nu in een re-integratie traject wat zich zou richten op autisme. Tot nu toe is er helaas nog geen baan uit voort gekomen tot mijn frustratie.
Met dit document wilde ik een inzicht in de keuken van het UWV geven. UWV is bang voor dat mensen dit document gaan misbruiken door klachten te gaan verzinnen? Omdat er nogal wat te doen is geweest van het CBBS systeem vond ik het nodig dit bestand openbaar te maken. Dit is d.m.v. WOB verzoek opgevraagd.
Voorbeeld: Iemand (fictief bedrag) had een brutoloon van 100 euro in het uur. Als hij of zij door een depressie bijvoorbeeld nog wel als tuinman aan de slag kan voor 8 euro is er sprake van een loonverlies van 92 euro. Dan ben je sneller "afgekeurd" dan wanneer je een loon had van 8 euro.
UWV arts gaf aan dat ik met moeheid best kan werken. Dat vind ik ook wel maar dat heeft wel consequenties. Zo kon ik door de moeheid mijn werk niet meer uitvoeren omdat mijn productie nogal afnam. Gelukkig gaat het beter met mij door Cognitieve Gedragstherapie te gaan volgen, want ik vind wel dat je er alles aan moet doen om weer tot zover mogelijk herstel. Ik zit nu in een re-integratie traject wat zich zou richten op autisme. Tot nu toe is er helaas nog geen baan uit voort gekomen tot mijn frustratie.
Met dit document wilde ik een inzicht in de keuken van het UWV geven. UWV is bang voor dat mensen dit document gaan misbruiken door klachten te gaan verzinnen? Omdat er nogal wat te doen is geweest van het CBBS systeem vond ik het nodig dit bestand openbaar te maken. Dit is d.m.v. WOB verzoek opgevraagd.
Het is gewoon het zoveelste onzinnige verhaal van gezondheid. Het bestand geeft geen enkele toegevoegde waarde, zelfs niet wanneer je met dit bestand in de hand bezwaar wilt maken tegen de beslissing van het uwv.
-
Dat is uw mening in deze Puma73. Helaas geef je geen onderbouwing aan waarom dit bestand geen toegevoegde waarde heeft. M.i. geeft dat dit wel. Het geeft een toelichting op de FML lijst. Dit bestand wordt ook door sommige hulp instanties namelijk gebruikt. Of het UWV is zo slim geweest dit bestand maar te geven wat geen nut heeft? Het CBBS systeem zou niet transparant zijn dacht ik?
Een vraag als kan zich 5 minuten concentreren op lezen. Dat zou je op 1 dag misschien wel kunnen maar hoe vaak en hoeveel?
Een vraag als kan zich 5 minuten concentreren op lezen. Dat zou je op 1 dag misschien wel kunnen maar hoe vaak en hoeveel?
Laatst gewijzigd door gezondheid op 22 sep 2013 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Hulpinstanties kan ik me iets bij voorstellen, elke willekeurige burger kan er niks mee. je zult enige juridische kennis moeten hebben om hier mee te kunnen werken.gezondheid schreef:Dat is uw mening in deze Puma73. Helaas geef je geen onderbouwing aan waarom dit bestand geen toegevoegde waarde heeft. M.i. geeft dat dit wel. Het geeft een toelichting op de FML lijst. Dit bestand wordt ook door sommige hulp instanties namelijk gebruikt. Of het UWV is zo slim geweest dit bestand maar te geven wat geen nut heeft? Het CBBS systeem zou niet transparant zijn dacht ik?
-
In het blad UWV Perspectief staat bijvoorbeeld:
https://perspectief.uwv.nl/artikelen/chronisch-vermoeid
Het kan gebeuren dat iemand die een forse beperking heeft géén uitkering krijgt. De regels zijn niet eenvoudig toe te passen en moeilijk uit te leggen bovendien. Maar dat is niet uniek voor CVS. Dat speelt bij meerdere ziekten.’
Ik vind dat het UWV moet kijken naar de mogelijkheden. En het is maar net wat je een forse beperking vind. Als het zodanige invloed op je werk heeft dat je niet normaal kunt werken zoals een werkgever wil (en die worden steeds strenger omdat het aanbod zeer groot is) dan moet je daarin eerlijk zijn. Als er met die forse beperking gewerkt kan worden waarbij er aan aantal voorwaarden moet worden voldaan dan is dat mogelijk natuurlijk. Ze kunnen je een functie geven misschien als brugwachter, tegenwoordig hoeft daar geen werk meer in te zijn het gaat puur om de theorie dat je kunt werken.
https://perspectief.uwv.nl/artikelen/chronisch-vermoeid
Het kan gebeuren dat iemand die een forse beperking heeft géén uitkering krijgt. De regels zijn niet eenvoudig toe te passen en moeilijk uit te leggen bovendien. Maar dat is niet uniek voor CVS. Dat speelt bij meerdere ziekten.’
Ik vind dat het UWV moet kijken naar de mogelijkheden. En het is maar net wat je een forse beperking vind. Als het zodanige invloed op je werk heeft dat je niet normaal kunt werken zoals een werkgever wil (en die worden steeds strenger omdat het aanbod zeer groot is) dan moet je daarin eerlijk zijn. Als er met die forse beperking gewerkt kan worden waarbij er aan aantal voorwaarden moet worden voldaan dan is dat mogelijk natuurlijk. Ze kunnen je een functie geven misschien als brugwachter, tegenwoordig hoeft daar geen werk meer in te zijn het gaat puur om de theorie dat je kunt werken.
U bent duidelijk niet thuis in de materie. Er is helemaal geen juridische kennis voor nodig omdat de lijst niets met juridische zaken van doen heeft. Het gaat om medische zaken. Die voor een ieder zeer goed leesbaar zijn. En als u het heeft over 'het zoveelste onzinnige verhaal' en 'geen toegevoegde waarde' onderstreept u dat nog eens en toont u niet erg veel respect voor de vraagsteller. Maar nogmaals, uit kennis en ervaring weet ik dat het tegengestelde het geval is. Men heeft wel degelijk veel aan een inkijk in de normen van het UWV. Maar ik laat me graag door u overtuigen als u met ervaringen of kennis komt die het tegendeel bewijzen.puma73 schreef:Hulpinstanties kan ik me iets bij voorstellen, elke willekeurige burger kan er niks mee. je zult enige juridische kennis moeten hebben om hier mee te kunnen werken.gezondheid schreef:Dat is uw mening in deze Puma73. Helaas geef je geen onderbouwing aan waarom dit bestand geen toegevoegde waarde heeft. M.i. geeft dat dit wel. Het geeft een toelichting op de FML lijst. Dit bestand wordt ook door sommige hulp instanties namelijk gebruikt. Of het UWV is zo slim geweest dit bestand maar te geven wat geen nut heeft? Het CBBS systeem zou niet transparant zijn dacht ik?
-
Inmiddels heb ik al vele baantjes achter de rug waarin het tot mijn frustratie niet wilde lukken. Ik zap van de ene baan naar de andere. Dit omdat ik graag wil werken maar het niet mee zit. Problemen zijn ASS (autisme). De meesten die ASS hebben krijgen standaard deze beperkingen opgelegd:
Verder kan een burn-out bij het UWV in twee weken opgelost zijn zie:
http://werkenbij.uwv.nl/nieuws/sociaal- ... enwicht/20
ls je een burn-out hebt, moet je een hele tijd rust houden en niet werken.
Lange tijd is dat inderdaad de ‘behandeling’ van burn-out geweest. Strik: ‘Tegenwoordig weten we dat thuiszitten niet de manier is.’ De aanpak van een burn-out bestaat uit drie fasen. ‘Is iemand volstrekt over zijn toeren, dan moet hij eerst tot rust komen. Twee weken thuisblijven, zorgen dat je een goed dag- en nachtritme hebt en proberen te weten te komen waardoor je in deze situatie bent terechtgekomen.’
Verder: UWV houdt zaken bij welke ik geplaatst heb op het forum. Dit komt vervolgens in mijn dossier te staan. Ze zoeken alles heel goed uit dat wel natuurlijk!
Dit terwijl met autisme ieder weer anders in is?1. Conflictarme werkomgeving
2. Voorspelbare werksituatie
3. Werksituatie zonder veelvuldige storingen en onderbrekingen
4. Werk zonder veelvuldige deadlines of productiepieken.
5. Eigen, van te voren, afgebakende deeltaak.
6. Werk warin meestal weinig of geen rechtstreeks contact met klanten vereist is (sommige beroepen in de dienstverlening)
7. Werk waarin meestal weinig of geen direct contact met patienten of hulpbehoevenden vereist is (sommige beroepen in de zorg- en hulpverlening). Toelichting: geen intensief contact met klanten/patienten.
8. Werk dat geen leidinggevende aspecten bevat.
Verder kan een burn-out bij het UWV in twee weken opgelost zijn zie:
http://werkenbij.uwv.nl/nieuws/sociaal- ... enwicht/20
ls je een burn-out hebt, moet je een hele tijd rust houden en niet werken.
Lange tijd is dat inderdaad de ‘behandeling’ van burn-out geweest. Strik: ‘Tegenwoordig weten we dat thuiszitten niet de manier is.’ De aanpak van een burn-out bestaat uit drie fasen. ‘Is iemand volstrekt over zijn toeren, dan moet hij eerst tot rust komen. Twee weken thuisblijven, zorgen dat je een goed dag- en nachtritme hebt en proberen te weten te komen waardoor je in deze situatie bent terechtgekomen.’
Verder: UWV houdt zaken bij welke ik geplaatst heb op het forum. Dit komt vervolgens in mijn dossier te staan. Ze zoeken alles heel goed uit dat wel natuurlijk!
-
Schrijven op de vraag van het publiceren van het blad Perspectief over dat iemand met een forse beperking toch geen uitkering krijgt. Ik heb ze gevraagd wat ze dan wel verstaan onder een forse beperking:
Ik snap dat u het probleem aansnijdt. en dit komt voor een belangrijk deel voort uit de complexiteit van de wetgeving zoals die in Nederland is bepaald. Arbeidsongeschiktheid als wettelijk criterium is gerelateerd aan het verlies aan verdienvermogen en hangt, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet rechtstreeks samen met de ernst van de beperkingen voortvloeiend uit ziekte of gebrek maar met hetgeen men nog kan verdienen met de gevolgen van ziekte of gebrek. Stel dat 2 personen dezelfde beperkingen hebben, dan kan het zo zijn dat de ene persoon geen uitkering krijgt en de ander wel. cliënten zeggen dan wel eens dat hun ziekte niet erkend wordt door UWV. Dat is niet meten met twee maten maar komt voort uit de systematiek waarmee de arbeidsongeschiktheid bepaald wordt. Het feit dat men in het ene geval geen uitkering krijgt heeft dus niets te maken met de wijze waarop de verzekeringsarts zijn onderzoek heeft verricht of naar de beperkingen kijkt. Ik hoop dat ik zo e.e.a. heb kunnen verduidelijken voor u.
Ik snap dat u het probleem aansnijdt. en dit komt voor een belangrijk deel voort uit de complexiteit van de wetgeving zoals die in Nederland is bepaald. Arbeidsongeschiktheid als wettelijk criterium is gerelateerd aan het verlies aan verdienvermogen en hangt, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet rechtstreeks samen met de ernst van de beperkingen voortvloeiend uit ziekte of gebrek maar met hetgeen men nog kan verdienen met de gevolgen van ziekte of gebrek. Stel dat 2 personen dezelfde beperkingen hebben, dan kan het zo zijn dat de ene persoon geen uitkering krijgt en de ander wel. cliënten zeggen dan wel eens dat hun ziekte niet erkend wordt door UWV. Dat is niet meten met twee maten maar komt voort uit de systematiek waarmee de arbeidsongeschiktheid bepaald wordt. Het feit dat men in het ene geval geen uitkering krijgt heeft dus niets te maken met de wijze waarop de verzekeringsarts zijn onderzoek heeft verricht of naar de beperkingen kijkt. Ik hoop dat ik zo e.e.a. heb kunnen verduidelijken voor u.
Dit is absoluut geen feit en absoluut niet waar !gezondheid schreef: De WIA-uitkering is er voor de rijkere mensen.
-
Als je dit zo leest, is het dan niet uitermate vreemd dat jij met jouw stoornis het ene na het andere conflict opzoekt?gezondheid schreef: De meesten die ASS hebben krijgen standaard deze beperkingen opgelegd:
1. Conflictarme werkomgeving
2. Voorspelbare werksituatie
3. Werksituatie zonder veelvuldige storingen en onderbrekingen
4. Werk zonder veelvuldige deadlines of productiepieken.
5. Eigen, van te voren, afgebakende deeltaak.
6. Werk warin meestal weinig of geen rechtstreeks contact met klanten vereist is (sommige beroepen in de dienstverlening)
7. Werk waarin meestal weinig of geen direct contact met patienten of hulpbehoevenden vereist is (sommige beroepen in de zorg- en hulpverlening). Toelichting: geen intensief contact met klanten/patienten.
8. Werk dat geen leidinggevende aspecten bevat.
-
Chocomel:
Iemand met een hoog brutoloon heeft meer kans om een uitkering te krijgen dan iemand met een zeer laag loon. Immers als iemand met een zeer hoog salaris en een dolle dwaas een schep op zijn hoofd keihard slaat en zijn eigen functie niet meer kan uitoefenen dan heeft hij sneller loonverlies dan iemand die al een laag loon had. Je verzekerd je loon. Iemand die tuinman was kan bijvoorbeeld voor hetzelfde loon nog productiewerk gaan doen of brugwachter. Als iemand met een zeer hoog loon van 100 euro in het uur naar brugwachter functie gaat valt hij/zij nogal terug in het loon. Nee, strikt genomen is de WIA niet alleen voor de rijke mensen.
Mening van de SP:
Iemand met een hoog brutoloon heeft meer kans om een uitkering te krijgen dan iemand met een zeer laag loon. Immers als iemand met een zeer hoog salaris en een dolle dwaas een schep op zijn hoofd keihard slaat en zijn eigen functie niet meer kan uitoefenen dan heeft hij sneller loonverlies dan iemand die al een laag loon had. Je verzekerd je loon. Iemand die tuinman was kan bijvoorbeeld voor hetzelfde loon nog productiewerk gaan doen of brugwachter. Als iemand met een zeer hoog loon van 100 euro in het uur naar brugwachter functie gaat valt hij/zij nogal terug in het loon. Nee, strikt genomen is de WIA niet alleen voor de rijke mensen.
Mening van de SP:
Bedankt voor uw e-mail aan de SP Tweede Kamerfractie. Door de vele emails en brieven die wij ontvangen kon ik u helaas niet eerder schrijven.
Ik begrijp dat dit een hele nare situatie voor u is. Het is heel vervelend dat het UWV geen of te weinig rekening houdt met de benodigde omstandigheden zodat u goed kunt werken. Door de enorme werkdruk bij het UWV en de grote bezuinigingen op deze organisatie is er te weinig ruimte om rekening te houden met de menselijke maat. De SP vindt dat het UWV altijd naar de persoonlijke omstandigheden van mensen moet kijken om zo te zien waar iemand het beste terecht kan komen. Daarom zetten wij ons in de Tweede Kamer in voor een goed functionerend UWV. Een kleinschalig UWV dat goed rekening kan houden met de menselijke maat. Daar blijven wij voor strijden en uw email sterkt ons daarin.
Ik wens u veel succes op uw werkplek.
-
Zeg gezondheid, wat voor raar figuur ben jij? Jij opent een topic en als ik dan reageer krijg ik vragen via een privébericht? Doe eens even lekker normaal!
-
U vind het raar dat ik u iets privé vraag (en noemt mij een raar figuur)? U stelt dat ik steeds de conflicten opzoek en stelt daarin suggestieve vraag en beschuldigt mij hier min of meer voor, zonder enige onderbouwing.
Vervolgens vraag ik waaruit dat blijkt dat ik steeds conflicten zoek. Overigens heeft dit niets van doen met het door mij geopende topic en derhalve vind ik het off-topic vandaar dat ik u dat privé vroeg. De manier waarop u zich opstelt nodigt mij niet uit om verder met u in gesprek te gaan gezien uw toon van aard. Mijn excuses dat ik u via PB heb benaderd welke een optie is op deze website. Ik stel het verder niet op prijs dat u nog reageert op mijn bijdrage's omdat ik dit niet prettig vind. Als u mij met liefde en een goed hart wilt helpen dan stel je anders op dan op deze manier. Autisme is iets wat ik liever niet had. Dat is ook in de praktijk situatie waar ik tegen aanloop (met zulke dergelijke zaken) en ben daar zeer gevoelig voor. Dat is ook wat de keuringsarts zegt "kwetsbaar". Maar zoals meester Visser al zegt op internetfora is dat kennelijk normaal om zo met elkaar om te gaan.
Vervolgens vraag ik waaruit dat blijkt dat ik steeds conflicten zoek. Overigens heeft dit niets van doen met het door mij geopende topic en derhalve vind ik het off-topic vandaar dat ik u dat privé vroeg. De manier waarop u zich opstelt nodigt mij niet uit om verder met u in gesprek te gaan gezien uw toon van aard. Mijn excuses dat ik u via PB heb benaderd welke een optie is op deze website. Ik stel het verder niet op prijs dat u nog reageert op mijn bijdrage's omdat ik dit niet prettig vind. Als u mij met liefde en een goed hart wilt helpen dan stel je anders op dan op deze manier. Autisme is iets wat ik liever niet had. Dat is ook in de praktijk situatie waar ik tegen aanloop (met zulke dergelijke zaken) en ben daar zeer gevoelig voor. Dat is ook wat de keuringsarts zegt "kwetsbaar". Maar zoals meester Visser al zegt op internetfora is dat kennelijk normaal om zo met elkaar om te gaan.
-
Ja dat vind ik raar. Waarom open je anders een topic?gezondheid schreef:U vind het raar dat ik u iets privé vraag (en noemt mij een raar figuur)? U stelt dat ik steeds de conflicten opzoek en stelt daarin suggestieve vraag en beschuldigt mij hier min of meer voor, zonder enige onderbouwing.
Ik heb eens even een aantal berichten van jou bekeken. Jij zoekt gewoon conflicten op. Als iemand hier reageert op een manier die jou niet bevalt dan wordt het denigrerend weggezet als jouw "vaste" publiek. Ook met het UWV ga jij de discussie aan. Vrij logisch dus dat zij weinig geloof hechten aan jouw sterke verlangen om toch maar ziek te zijn.