LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chaos bij het UWV?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Frantic2

Chaos bij het UWV?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Sinds 1 juli ben ik ook lid van het club voor de WW uitkering... En mijn uitkering wordt niet op tijd betaald!

Op de eerste van iedere maand moet je doorgeven hoeveel je de afgelopen maand hebt bijgeklust. Dit weet je natuurlijk ook al aan het eind van de maand, maar de regels zeggen dat je het persé pas vanaf de eerste van de volgende maand mag doorgeven.

Ik ben braaf en geef dit de eerste van de maand door. Maar.... vervolgens geeft het UWV zichzelf tot 10 werkdagen de tijd om eens wat te gaan storten... Dat komt erop neer dat ik nu nog niet mijn uitkering heb.

Bellen heeft geen zin, de regels worden nog een keer uitgelegd en ik vertel dat mijn hypotheek, verzekeringen, energienota etc. niet zolang willen wachten.

Maar nu heb ik een goed geïnformeerde bron die stelt dat het een chaos is achter de schermen! Dat klopt ook wel met mijn ervaring.
Ik lees en hoor hier verder weinig over maar zou graag weten of er meer mensen zijn met uitkeringen die na 1-7 zijn ingegaan en die gewoon hun uitkering veel te laat krijgen!

- Waarom mag het UWV 10 werkdagen erover doen om je geld over te maken( dan staat het nog steeds niet op je rekening....)
- waarom moet ik verplicht naar bijeenkomsten maar krijg ik ook mijn reiskosten niet vergoedt/gestort? In mijn geval heb ik al 260km gereden met mijn auto voor afspraken die zij mij opleggen!

Klaas Jan

Re: Chaos bij het UWV?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

De 'waarom' vragen zijn blijkbaar al door het UWV beantwoord. Voor het overige is mijn mening dat we in Nederland heel erg blij mogen zijn met ons stelsel voor sociale zekerheid.
Dat een instantie met heel erg veel klanten tijd nodig heeft voor controle en verwerking komt op mij niet zo vreemd over.

Dit staat er trouwens op de site van het UWV: Wij betalen de uitkering binnen 3 tot 10 werkdagen nadat wij uw formulier hebben ontvangen. Het bedrag staat dan binnen 3 dagen op uw rekening.

Dan is het gewoon zaak om je huishouding financieel zo in te richten dat je met een eenmalige actie je inkomsten en uitgaven goed op elkaar afstemt. Daar is ongetwijfeld een weg voor te vinden.
'Chaos bij het UWV?' is zo maar wat roepen, stemmingsmakerij. Natuurlijk zijn er ontevreden klanten, of door het UWV of door hun eigen toedoen. Maar ook massa's klanten die geen problemen met het UWV hebben.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

In de regel zal niet iedereen voor het eind van de maand met zekerheid kunnen zeggen hoeveel ze eventueel zullen verdienen. Die gegevens kunnen en zullen ze dus ook pas na afloop van de maand verwerken. Anders zijn ze zeer veel tijd kwijt aan correcties. En sowieso kunnen er altijd (onverwachte) gebeurtenissen zijn waardoor de uitkering misschien anders moet zijn dan van tevoren gedacht.

Het is daarom niet zo raar dat je pas achteraf geld krijgt.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Ze kunnen het natuurlijk ook meteen overmaken en de kans op fraude en correcties vergroten. Kunnen we daar weer over klagen.

Frantic2

nou dat is wel mijn "voorstel". Als je opgeeft dat je niks verdiend hebt, dan eerst het bedrag overmaken( alla belastingdienst) en als ze willen controleren kan je het altijd nog verrekenen met de volgende maand.

Ik heb mijn geld nu nog niet, maar ze hebben het nu eindelijk wel verwerkt... Afijn, ik probeer nu zoveel mogelijk te laten staan zodat ik de eerste van november genoeg heb om de vaste lasten te betalen... Maar veel mensen hebben die luxe niet en moeten nu allerlei storneringen en herinneringen gaan verwerken.
Chaos bij het UWV?' is zo maar wat roepen, stemmingsmakerij. Natuurlijk zijn er ontevreden klanten, of door het UWV of door hun eigen toedoen. Maar ook massa's klanten die geen problemen met het UWV hebben.
Klopt dat dit stemmingmakerij kan zijn, maar mijn bron werkt bij het UWV en er is veel misgegaan sinds 1 juli.... Dit wordt stil gehouden maar de uitbetaling van de WW (op tijd) is maar 1 voorbeeld.
de declaraties die nergens worden verwerkt is nr 2....

Ik heb een bericht verstuurd over die declaraties want 1 is al meer dan 5 weken geleden.... helaas (nog) geen antwoord.... En telefonisch kunnen ze mij niks vertellen.

Klaas Jan

Maar u krijgt uw uitkering toch op tijd? Tenminste, ik lees nergens dat de door het UWV gestelde termijn wordt overschreden. Dat dat tot ongemak kan leiden wat betreft het tijdstip van binnenkrijgen van inkomsten en voldoen van rekeningen is iets voor de betreffende persoon om zelf op te lossen. Dat kan het UWV niet verweten worden.
Één declaratie waar wat mee is, is dat nu alles waarop u uw negatieve berichten baseert?
Het UWV zal het ongetwijfeld druk hebben gekregen omstreeks 1 juli door veranderingen die door de politiek zijn bepaald. Volgens mijn 'bronnen' binnen het UWV loopt men daar jaar in jaar uit tegen aan. Maar om nou te spreken van een 'puinhoop', ik heb recentelijk geen massa's klachten kunnen vinden.

Probeer wat milder, met geduld en begrip, tegen uw ongemak aan te kijken. En maakt het niet groter dan het is. Hopelijk is het binnenkort opgelost.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Het paard bepaald niet waar de kar heen getrokken wordt natuurlijk. Jij hebt hen harder nodig dan zij jou. De regels zijn voor iedereen hetzelfde, ook voor jou, en zeggen dat ze max 10 werkdagen hebben na de 1e van de maand. Daarna kan het nog tot 3 dagen duren totdat het geld op je rekening staat. Dat laatste komt doordat sommige banken nét iets sneller/anders werken dan andere. Zo krijg ik als ABN-Amro klant altijd 2 dagen eerder mijn salaris dan collega's die bankieren bij de ING.

Ook zeggen die regels dat je bij bepaalde bijeenkomsten dient te zijn, wederom net als alle anderen. En als alle klagers daarover écht gelijk hadden, waren er geen 600.000 werkelozen en ~150.000 vacatures geweest.

basgizmo

Ongelezen bericht door basgizmo »

Frantic2 schreef:Ik ben braaf en geef dit de eerste van de maand door. Maar.... vervolgens geeft het UWV zichzelf tot 10 werkdagen de tijd om eens wat te gaan storten... Dat komt erop neer dat ik nu nog niet mijn uitkering heb.
Ik ga er maar even van uit dat je hiermee niet bedoelt dat je vanaf 1 juli nog helemaal geen uitkering hebt ontvangen. Je doet trouwens of je de enige bent die een WW-uitkering heeft van het UWV, hoeveel werk denk je dat daar in zit eigenlijk? Ook het UWV heeft door bezuinigingen veel minder personeel ter beschikking. Je kan trouwens als je inlogt bij het UWV precies zien wanneer de betaaldatum is van je WW-uitkering en daar, zoals Klaas Jan al schreef, je betalingen op aanpassen. Tegenwoordig kun je alles bij de banken, verzekeraars en energiebedrijven alles online regelen en ook de betaaldata wijzigen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Frantic2 schreef:nou dat is wel mijn "voorstel". Als je opgeeft dat je niks verdiend hebt, dan eerst het bedrag overmaken( alla belastingdienst) en als ze willen controleren kan je het altijd nog verrekenen met de volgende maand.
Maar je ziet toch zelf ook wel dat zo'n systeem zo lek als een mandje is? Ervaringen genoeg de laatste jaren lijkt me.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Frantic2 schreef:nou dat is wel mijn "voorstel". Als je opgeeft dat je niks verdiend hebt, dan eerst het bedrag overmaken( alla belastingdienst) en als ze willen controleren kan je het altijd nog verrekenen met de volgende maand.
Met alle respect Frantic2 , maar dan wordt het m.i. echt een zooitje en tijdrovend en werkt fraude in de hand vrees ik.
Jouw " maand " loopt nu van ÷ de 14e - ÷ de 14e. Ik kan begrijpen dat het wat lastig is , maar ook dat went wel weer :wink:

Frantic2

Zou het wennen? :-) maar de eerste maand kwam het rond de 20ste... misschien logisch hoor, toen moest er nog van alles in gang gezet worden.
dan augustus zo rond de 7e... en nu staat het er vanochtend eindelijk bij...

Ik vind gewoon de norm van 3 tot 10 werkdagen gewoon veel te lang, zeker als je (dus) geen geld kan verdienen en 0 inkomsten door moet geven. Dat moet echt veel sneller kunnen.

Vandaag kennismaking met een nieuw bedrijf, functie voor 3 maanden maar alles is beter dan niks!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vervelend is dat er altijd mensen zijn die zéggen dat er geen inkomsten zijn, naar waarbij het UWV uit andere bronnen (bv belastingdienst) toch iets anders hoort. Daarom zal het UWV toch altijd eerst de informatie van die andere bronnen moeten afwachten. Ook als je geen andere inkomsten hebt.

Klaas Jan

Dus het is chaos bij het UWV. Maar de uitleg blijft achterwege.

De chaos waar het hier over gaat is een van-horen-zeggen opmerking van een anonieme bron.
Daar kan niemand iets mee.

De klacht gaat over het veel te laat uitbetalen van een WW uitkering. Maar het UWV houdt zich prima aan de gestelde normen. Dat 3 tot 10 dagen na het checken van een inkomstenformulier veel te laat wordt gevonden vind ik wonderbaarlijk.

Wat er over blijft is een potje ongefundeerd mopperen. Er is helemaal geen probleem. De gang van zaken voldoet niet aan de wensen van de schrijver. Maar die heeft er geen last van.

Ik mopper niet mee en hou het op de positieve insteek: wees blij dat er een WW uitkering bestaat.

Liam10

Ongelezen bericht door Liam10 »

Ik snap de frustratie wel als je zo lang moet wachten op de uitbetaling van je WW. Ik heb namelijk ook een WW en qua uitbetalingen loopt het niet altijd soepel. Ik snap wel dat er waar mensen werken fouten worden gemaakt, er een hoge werkdruk is vanwege de bezuinigingen, maar dat neemt niet weg dat
dit niet als vervelend ervaren mag worden. Men moet zich ook kunnen verplaatsten in de situatie van een ander zonder zich direct negatief uit te laten....een beetje jammer.
Verder vind ik dat we inderdaad blij mogen zijn met onze sociale zekerheid. Maar men moet ook bedenken dat wij hier allen een bijdrage aan leveren. Zeker als het gaat om een WW uitkering waarvoor je als werknemer gewoon een premie/werknemersverzekering betaald. In andere landen ben je wellicht minder of niet verzekerd voor werkloosheid, maar daar betaal je dan ook minder belasting.

Gesloten