LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een hele lage WIA-vervolguitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Mevrouw I.

Een hele lage WIA-vervolguitkering

Ongelezen bericht door Mevrouw I. »

Hallo,

Mijn vader is momenteel 61 en heeft een paar jaar een WIA-uitkering gehad. Nou stopt deze uitkering per 28 november en zal hij een WIA-vervolguitkering krijgen. Deze vervolguitkering is 28% van het minimumloon (mijn vader is 35% tot 45% arbeidsongeschikt) en zal dus ongeveer 400 euro bedragen. Mijn vader zit nu met zijn handen in het haar, omdat hij niet kan leven met 400 euro in de maand. Hij woont met mijn moeder, die zelf in de ziektewet zit en net 1200 euro in de maand krijgt. Verder hebben ze ook nog twee thuiswonende kinderen. Het punt is dus dat zij niet kunnen rondkomen met 1600 euro in de maand.

Mijn vader is ook niet in staat om te werken, zijn lichamelijk en psychische klachten laten dat niet toe. Hij heeft wel een paar sollicitaties de deur uit gedaan voor wat minder inspannend werk, maar uiteraard neemt niemand hem aan omdat hij al over 4 jaar met pensioen kan.

Ik snap gewoon niet wat ik nog voor mijn vader kan doen. Mijn ouders kunnen op deze manier niet meer rondkomen. Mijn vader heeft verder ook geen recht op aanvullende uitkeringen, omdat UWV uiteraard het gezamenlijke inkomen van mijn ouders berekent en dat zit boven het sociaal minimum.

Weet iemand wat er nog te doen valt? Mijn vader zal wel in bezwaar gaan tegen de beslissing van die WIA-vervolguitkering..

Chocomelk

Re: Een hele lage WIA-vervolguitkering

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Mevrouw I. schreef:Hallo,

Mijn vader is momenteel 61 en heeft een paar jaar een WIA-uitkering gehad. Nou stopt deze uitkering per 28 november en zal hij een WIA-vervolguitkering krijgen. Deze vervolguitkering is 28% van het minimumloon (mijn vader is 35% tot 45% arbeidsongeschikt) en zal dus ongeveer 400 euro bedragen. Mijn vader zit nu met zijn handen in het haar, omdat hij niet kan leven met 400 euro in de maand. Hij woont met mijn moeder, die zelf in de ziektewet zit en net 1200 euro in de maand krijgt. Verder hebben ze ook nog twee thuiswonende kinderen. Het punt is dus dat zij niet kunnen rondkomen met 1600 euro in de maand.

Mijn vader is ook niet in staat om te werken, zijn lichamelijk en psychische klachten laten dat niet toe. Hij heeft wel een paar sollicitaties de deur uit gedaan voor wat minder inspannend werk, maar uiteraard neemt niemand hem aan omdat hij al over 4 jaar met pensioen kan.

Ik snap gewoon niet wat ik nog voor mijn vader kan doen. Mijn ouders kunnen op deze manier niet meer rondkomen. Mijn vader heeft verder ook geen recht op aanvullende uitkeringen, omdat UWV uiteraard het gezamenlijke inkomen van mijn ouders berekent en dat zit boven het sociaal minimum.

Weet iemand wat er nog te doen valt? Mijn vader zal wel in bezwaar gaan tegen de beslissing van die WIA-vervolguitkering..
De vervolguitkering is berekend op zijn oude inkomen en niet op het minium loon.

Mevrouw I.

Chocomelk schreef:
Mevrouw I. schreef:Hallo,

De vervolguitkering is berekend op zijn oude inkomen en niet op het minium loon.
Op de website van de UWV en de rijksoverheid staat dat het 28% is van het minimumloon?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het enige wat je kunt doen is hen leren de tering naar de nering te zetten. Er zijn er zoveel die nog minder hebben, ook werkenden. en die moeten ook maar rond zien te komen.

Als je ouders in een huurwoning zitten zouden ze kunnen proberen huurtoeslag te krijgen, en eventueel zorgtoeslag.

Mevrouw I.

witte angora schreef:
Het enige wat je kunt doen is hen leren de tering naar de nering te zetten. Er zijn er zoveel die nog minder hebben, ook werkenden. en die moeten ook maar rond zien te komen.

Als je ouders in een huurwoning zitten zouden ze kunnen proberen huurtoeslag te krijgen, en eventueel zorgtoeslag.
Dat er anderen zijn die minder hebben is uiteraard geen argument. Het gaat erom dat mijn ouders zelf momenteel in een schrijnende situatie zitten en niet rond kunnen komen met het inkomen en de vaste lasten die zij nu hebben, al passen ze hun uitgaven aan hun inkomsten. Mijn ouders hebben gewoon bepaalde vaste lasten die zij niet kunnen verminderen, o.a. door de ziektes waar zij momenteel aan lijden die enorme kosten met zich mee brengen.

Het gaat er ook gewoon om dat zo'n WIA-vervolguitkering gebaseerd is op een aanname dat mijn vader daarnaast nog zou kunnen werken omdat hij "slechts" 42% is afgekeurd en niet volledig. Het is echter irreëel om van hem te verwachten om met zijn lichamelijke en psychische klachten passend werk te vinden EN om met zijn leeftijd van 61 nog een werkgever te vinden die hem wil aannemen.

Ja, huurtoeslag en zorgtoeslag gaat mijn moeder nu achteraan.

Wonderwall

Ongelezen bericht door Wonderwall »

Mevrouw I. schreef: Het gaat er ook gewoon om dat zo'n WIA-vervolguitkering gebaseerd is op een aanname dat mijn vader daarnaast nog zou kunnen werken omdat hij "slechts" 42% is afgekeurd en niet volledig. Het is echter irreëel om van hem te verwachten om met zijn lichamelijke en psychische klachten passend werk te vinden EN om met zijn leeftijd van 61 nog een werkgever te vinden die hem wil aannemen.
Irreëel is om dit als argument te gebruiken. Zijn lichamelijke en psychische klachten zijn meegenomen in de beoordeling. Iedereen met zijn leeftijd zal dat probleem hebben, dus dat is ook geen argument.

De vervolguitkering bedraagt op zijn leeftijd 42% van het minimumloon.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Mevrouw I. schreef:
Dat er anderen zijn die minder hebben is uiteraard geen argument. Het gaat erom dat mijn ouders zelf momenteel in een schrijnende situatie zitten en niet rond kunnen komen met het inkomen en de vaste lasten die zij nu hebben, al passen ze hun uitgaven aan hun inkomsten. Mijn ouders hebben gewoon bepaalde vaste lasten die zij niet kunnen verminderen, o.a. door de ziektes waar zij momenteel aan lijden die enorme kosten met zich mee brengen.
Sorry, maar waarom is dat geen argument? Wat is het argument dat jouw ouders meer moeten hebben dan anderen in vergelijkbare situaties?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Had je vader vroeger geen hiaat verzekering afgesloten dan had ie een kleine toeslag erbij gehad(ik had dat wel,nog steeds wao) voor betaald was een verzekering..maar niet iedereen doet dat

Ik vind 1600 redelijk nog,ken mensen die doen het van 1200 met twee kinderen.
Schrijnend ja is het maar dat is het leven dit soort dinge gebeuren,je vader is niet de enige helaas
De koste. Maar eens onder de loep gaan nemen auto deur uit of goedkopere . Abbo,s nakijken wat weg kan,,,

Chocomelk

Als jou vader van mening is dat hij niet kan werken en het uwv wel dan kun je
misschien een gesprek aanvragen met het uwv ofzo ??

Chocomelk

witte angora schreef:Als je ouders in een huurwoning zitten zouden ze kunnen proberen huurtoeslag te krijgen, en eventueel zorgtoeslag.
Geen idee of je uberhaupt huurtoeslag gaat krijgen als je een gezamelijk inkomen hebt van 1600 euro.

Klaas-Jan

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Chocomelk schreef:De vervolguitkering is berekend op zijn oude inkomen en niet op het minium loon.
Dat is niet juist. Er zijn wel degelijk UWV vervolguitkeringen die gebaseerd zijn op het minimumloon.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Hoewel het natuurlijk niet zo hoeft te zijn, lijkt het me toch ook wel aannemelijk dat bij een leeftijd van 61 jaar de kinderen oud genoeg zijn om financieel een bijdrage te kunnen leveren...

Klaas-Jan

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Hallo mevrouw I., u geeft aan dat uw vader het niet eens is met de beslissing van het UWV. Maar dan hebben hij en u het over de beschikking van het UWV van een paar jaar geleden waarin uw vader voor 35/45 % arbeidsongeschikt is beoordeeld.
De vervolguitkering is puur een verlenging van de uitkering die nu afloopt. Die vervolguitkering heeft dus niets te maken met een (her-)beoordeling door het UWV. Het is een standaardprocedure volgend op de uitkering van uw vader. U kunt geen bezwaar aantekenen tegen de vervolguitkering.

Maar wat u wél kunt doen is een herbeoordeling aanvragen. Als de klachten van uw vader reden zijn voor een herbeoordeling -ze zijn verergerd in de afgelopen jaren- dan moet hij dat bij het UWV aankaarten. Daarbij kunnen bezoeken aan arts(en), therapeut of medicijngebruik bijvoorbeeld argumenten zijn. Mocht hij dit traject ingaan dan is ondersteuning vanuit bijvoorbeeld een vakbond wellicht een goeie optie.

Mevrouw I.

Jefdus schreef:Hoewel het natuurlijk niet zo hoeft te zijn, lijkt het me toch ook wel aannemelijk dat bij een leeftijd van 61 jaar de kinderen oud genoeg zijn om financieel een bijdrage te kunnen leveren...
Nee helaas. Ik ben de oudste en ik ben 20, ik woon op mezelf en kom net rond van mijn studiefinanciering en bijbaantje. Als ik soms wat geld over heb, schiet ik mijn ouders te hulp, maar het is lang niet genoeg om mij ouders financieel bij te dragen.

Chocomelk

Klaas-Jan schreef:
Chocomelk schreef:De vervolguitkering is berekend op zijn oude inkomen en niet op het minium loon.
Dat is niet juist. Er zijn wel degelijk UWV vervolguitkeringen die gebaseerd zijn op het minimumloon.
Ja je hebt 100% gelijk !
:oops:

Mevrouw I.

Klaas-Jan schreef:Hallo mevrouw I., u geeft aan dat uw vader het niet eens is met de beslissing van het UWV. Maar dan hebben hij en u het over de beschikking van het UWV van een paar jaar geleden waarin uw vader voor 35/45 % arbeidsongeschikt is beoordeeld.
De vervolguitkering is puur een verlenging van de uitkering die nu afloopt. Die vervolguitkering heeft dus niets te maken met een (her-)beoordeling door het UWV. Het is een standaardprocedure volgend op de uitkering van uw vader. U kunt geen bezwaar aantekenen tegen de vervolguitkering.

Maar wat u wél kunt doen is een herbeoordeling aanvragen. Als de klachten van uw vader reden zijn voor een herbeoordeling -ze zijn verergerd in de afgelopen jaren- dan moet hij dat bij het UWV aankaarten. Daarbij kunnen bezoeken aan arts(en), therapeut of medicijngebruik bijvoorbeeld argumenten zijn. Mocht hij dit traject ingaan dan is ondersteuning vanuit bijvoorbeeld een vakbond wellicht een goeie optie.
Nee, ik heb de brief niet bij me, maar daarin stond dat je in bezwaar kon gaan tegen de beslissing van de vervolguitkering zelf. Mijn vader heeft ook eerst een telefonisch gesprek gehad met een UWV-medewerker waarin hij zijn situatie uitlegde en ook zij vertelde hem dat hij in bezwaar kon gaan.

Ja, klopt, dat is ook wat die medewerker mijn vader vertelde en hij heeft dan ook een formulier op de post gedaan voor een herkeuring. Even afwachten dan maar.

Bedankt voor je reactie.

Mevrouw I.

Wonderwall schreef:
Mevrouw I. schreef: Het gaat er ook gewoon om dat zo'n WIA-vervolguitkering gebaseerd is op een aanname dat mijn vader daarnaast nog zou kunnen werken omdat hij "slechts" 42% is afgekeurd en niet volledig. Het is echter irreëel om van hem te verwachten om met zijn lichamelijke en psychische klachten passend werk te vinden EN om met zijn leeftijd van 61 nog een werkgever te vinden die hem wil aannemen.
Irreëel is om dit als argument te gebruiken. Zijn lichamelijke en psychische klachten zijn meegenomen in de beoordeling. Iedereen met zijn leeftijd zal dat probleem hebben, dus dat is ook geen argument.

De vervolguitkering bedraagt op zijn leeftijd 42% van het minimumloon.
Ja, maar die beoordeling is dus, vanuit ons optiek, onterecht. Vandaar dat mijn vader in bezwaar zal gaan en een herkeuring zal ondergaan. Dat iedereen dat probleem met zijn leeftijd heeft, doet er toch niets aan af? Het is gewoon irreëel dat zij zijn leeftijd niet meenemen in hun beslissing, omdat zijn leeftijd toch wel een grote belemmering vormt voor het zoeken naar werk, terwijl UWV er wel vanuit gaat dat hij ernaast kan werken.

Nee, de vervolguitkering bedraagt 28% van het minimumloon, dat ligt rond de 400 euro dus. Dat percentage is niet gebaseerd op zijn leeftijd, maar op zijn arbeidsongeschiktheid.
Laatst gewijzigd door Mevrouw I. op 19 sep 2013 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Mevrouw I.

witte angora schreef:
Mevrouw I. schreef:
Sorry, maar waarom is dat geen argument? Wat is het argument dat jouw ouders meer moeten hebben dan anderen in vergelijkbare situaties?
Sorry, maar waar beweer ik dat mijn ouders meer moeten hebben dan in vergelijkbare situaties? Ik stel enkel dat mijn ouders in een situatie zullen zitten waarin ze niet kunnen rondkomen. Dat er mensen zijn die minder hebben zal er altijd zijn, maar dat betekent niet dat mijn ouders dan maar moeten accepteren in zo'n schrijnende situatie te zitten als er wellicht nog iets aan te doen valt. Er zullen vast gezinnen zijn die met 1600 euro net kunnen rondkomen en als mijn ouders dat ook konden was het geen probleem geweest. Mijn ouders zitten echter ook met hoge kosten i.v.m. hun gezondheid en n.a.v. een begroting die wij hebben opgesteld ziet het er gewoon naar uit dat mijn ouders gewoonweg niet zullen rondkomen.

Het is net zoiets zeggen dat wij hier niet moeten zeuren, omdat ze het in Afrika altijd erger hebben. Dat is namelijk niet relevant op dit moment.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Welke lasten zijn dusdanig hoog dat daarop niet bezuinigd kan worden/een compensatie voor is?

Is er voor de schoolgaande kinderen bij DUO een 'tegemoetkoming ouders' aangevraagd?
Vraag bij het gemeenteloket na, welke voorzieningen er zijn en of je ouders daarvoor in aanmerking komen.

Chocomelk

Leeftijd heeft helemaal niets met afkeuring te maken.

Gesloten