LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld misgelopen door verkeerde WIA-keuring

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
jolika1968
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2017 18:17

Geld misgelopen door verkeerde WIA-keuring

Ongelezen bericht door jolika1968 »

Ik heb na 2 jaar ziektewet vorig jaar een WIA keuring gehad, hierbij ben ik voor 4.99% afgekeurd oftewel ik kan volgens het UWV gewoon 40 uur werken. Ik heb dit aangevochten maar tevergeefs dus dossier gesloten.
Op dat moment had ik geen werk omdat ik ziek uit dienst was gemeld. Dus vanaf de keuring had ik geen inkomen meer en ook nergens recht op ivm te weinig arbeidsverleden. Doordat ik geen inkomen had en ook nergens op terug kon vallen omdat mijn partner inkomen had ben ik noodgedwongen aan het werk gegaan. Echter na een maand viel ik weer uit met dezelfde chronische gezondheidsklachten. Nu heb ik wederom een WIA keuring gehad en nu ben ik afgekeurd voor 52%, echter rekenen ze dit over het loon van wat ik verdiende voor de 1e keuring. Echter die 8 maand dat ik zonder inkomen heb gezeten krijg ik niet met terugwerkende kracht terug, is dit terecht? Volgens degene bij het UWV was deze keuring niet nodig geweest als ik vorig jaar dezelfde arts had gehad als nu. Met andere woorden ik trof gewoon de verkeerde.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 mar 2017 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geld misgelopen door verkeerde WIA-keuring

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Jolika, gewoonlijk duurt het traject (de wachttijd) van een WIA aanvraag 2 jaar. Ik begrijp uit uw verhaal dat u snel na een beoordeling én een bezwaarprocedure toch weer uitgevallen bent in een nieuwe baan. In dat geval vervalt die wachttijd van twee jaar en kon u weer een WIA beoordeling aanvragen. De aanvraag is gehonoreerd omdat men uw gezondheidstoestand blijkbaar nu als slechter beoordeelt.
Tussen toen en nu zit een periode dat u inkomen of een (ziektewet-)uitkering gehad zou kunnen hebben gehad. Geen WIA omdat u niet als arbeidsongeschikt bent beoordeeld.
Uw arbeidsverleden wordt niet beoordeeld op één maand recent salaris maar er wordt gekeken naar de laatste 36 maanden dat u inkomen verwierf.
Een uitspraak van een UWV medewerker die letterlijk gezegd zou hebben dat een tweede keuring niet nodig geweest zou zijn geweest als ik vorig jaar dezelfde arts had gehad als nu kan ik me niet voorstellen.

jolika1968
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2017 18:17

Re: Geld misgelopen door verkeerde WIA-keuring

Ongelezen bericht door jolika1968 »

Hallo Klaas Jan, het is wel degelijk gezegd door de meneer van het UWV.
Het gaat mij erom dat ik vorig jaar een vrouw trof die tijdens de beoordeling al zei "goh u hebt alles wel goed uit uw hoofd geleerd" en na een tijdje zei dat ze het gesprek ging beëindigen omdat ze geen tijd meer had, terwijl ze zelf al later op kwam dagen en tussentijds uitgebreid naar het toilet ging. Ik heb daar lang niet alles kunnen zeggen. In mijn beleving had ik toen al die 52% afkeuring moeten hebben. Ook hebben zij geen gedegen vooronderzoek gedaan.
Ik had nergens recht op omdat ik niet in aanmerking kwam voor WW, te kort arbeidsverleden en ook geen bijstand omdat ik net samenwoonde en mijn partner mij dus maar moest onderhouden. Ik heb in die 8 maand dat ik zonder inkomen zat al mijn spaargeld aan moeten spreken omdat anders mijn vaste lasten niet betaald konden worden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Geld misgelopen door verkeerde WIA-keuring

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Jolika, ik denk dat u met terugwerkende kracht niets geen WIA uitkering zult krijgen omdat u niet arbeidsongeschikt was in die periode. Of dat terecht was en hoe de gang van zaken liep rond de eerste beoordeling en een bezwaarprocedure is een tweede. U bent verder niet in beroep gegaan en dus was daarmee de zaak op dat moment rond.
Dat wil niet zeggen dat ik mij niet voor kan stellen dat u grote moeite heeft met zoals het gegaan is in die periode van 8 maanden zonder WIA uitkering.
Daarvoor moet u bij het UWV zijn. U zou een brief kunnen schrijven met vragen en u schriftelijk uit laten leggen hoe de vork in de steel zit. Als u lid bent van een vakbond vraag dan vooral ondersteuning. Of anders het bij het Juridisch Loket. Sterkte en succes gewenst in elk geval.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Geld misgelopen door verkeerde WIA-keuring

Ongelezen bericht door john18 »

Als u medisch kunt aantonen dat er in 8 maanden tijd u klachten niet verergerd kunnen zijn dan van uw eerste keuring, heeft u juridisch kans om alsnog met terugwerkende kracht uw uitkering te krijgen. Voordat u naar een juridische loket of rechtsbijstand stapt zou ik even uw huisarts of medische deskundige vragen of u dat medisch kan aantonen en of het voor u van toepassing kan zijn.

Gesloten