LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het sollicitatiegesprek...

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Animal-Lover

Het sollicitatiegesprek...

Ongelezen bericht door Animal-Lover »

Binnenkort heb ik weer een sollicitatiegesprek en er zijn enkele vragen waar ik over blijf struikelen. Graag hoor ik jullie ideeën qua mogelijke antwoorden.

- wat zijn je minder sterke eigenschappen? (weet er maar eentje te verzinnen die je ook positief kunt interpreteren... :roll:)
- vertel eens iets over jezelf? (verwacht men nu een heel levensverhaal van A tot Z qua opleidingen, werkervaring, jeugd... wat wil men nu horen op zo'n soort vraag???)
- heb je nog vragen? (verzin maar eens een goede vraag als je alles al is verteld over het bedrijf qua toekomstvisie, bedrijfscultuur etc).

Big-V

Re: Het sollicitatiegesprek...

Ongelezen bericht door Big-V »

Beste Animal-Lover,
Hieronder staan enkele tips waar je misschien iets mee kunt.

1). Welke slechte eigenschap je kunt noemen, is in sterke mate afhankelijk van het soort werk dat je gaat doen. Als je solliciteert naar een functie waarbij het erg belangrijk is dat je zeer nauwkeurig kunt werken, is het bijvoorbeeld niet verstandig te vertellen dat je slecht gestructureerd kunt werken.
Als je werk gaat doen waarbij je erg veel met mensen te maken hebt, is het weer niet verstandig om te vertellen dat je sociaal wat minder vaardig bent.
Het kan ook geen kwaad om te benoemen dat de slechte eigenschappen die je hebt, niet relevant zijn voor de werkzaamheden waarnaar je solliciteert.
Natuurlijk moet je ook weer niet gaan liegen. Je moet zo dicht mogelijk bij de waarheid blijven, maar je hoeft natuurlijk geen valkuilen voor jezelf te graven.
Wat wel belangrijk is, is dat je je bewust ben van je minder goede eigenschappen. Wanneer je je hiervan bewust bent, kun je namelijk werken aan het verbeteren ervan.

2). Over het algemeen is het niet eens zo zeer wàt je precies zegt, maar meer de manier waarop je het zegt en je insteek van je verhaal. Het is belangrijk dat hetgeen je vertelt enthousiast en gemotiveerd overkomt. Als je bijvoorbeeld vertelt dat je sport, zeg dan niet dat je het "af en toe eens doet, maar eigenlijk liever thuis op de bank ligt". Je kunt beter zeggen dat je graag naar de sportschool (of wat dan ook) gaat, bijvoorbeeld om je grenzen te verleggen, prestaties te verbeteren of om een bepaald doel te halen.
Dingen waar je het over zou kunnen hebben, zijn hobby's, voorgaande opleidingen, baantjes die je hebt gehad. Vertel ze een verhaal waarin je jezelf introduceert en zorg dat je in dit verhaal vooral je sterke eigenschappen benadrukt (zonder dit te overdrijven).

3). Op deze vraag zou ik altijd antwoorden dat alles wat je wilde weten duidelijk is geworden en dat je verder geen vragen meer hebt.
Begin in elk geval (nog) niet over werktijden, loon enzovoort.

Succes met je gesprek!

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

De antwoorden op vragen bij een sollicitatiegesprek.

Het hangt er wel natuurlijk vanaf van de funktie waarnaar men solliciteerd maar waar men over het algemeen géén buil aan kan vallen is emotie.

En de vraag vertel eens wat over jezelf dan kun je die emotie weergeven in een ervaring met een kind bijvoorbeeld.
Of een ervaring met een ex-collega.
Maar leg het er dan niet te dik op!!
Aan watjes hebben mannen ook een hekel aan.

Kom zelfverzekerd binnen.
Kijk de vraagstellers ook recht aan!
Pulk niet aan je neus of krab niet nerveus en geef ook een flinke hand.
Immers, die stevige hand moet je emotionele kant compenseren.

Weet ook wat je wil!
Nachtdroom dat wat je zeggen wil al repeterend.
Zet vooraf eventuele punten op papier.
Maar probeer het sollicitatiegesprek zelf in handen te houden en hou het zo kort als beleefd mogelijk is.

Heb je verdere stevige punten zoals diploma's, werkervaring in de desbetreffende sektor?
Leg daar niet al te nadrukkelijk op als eigen sterke punten maar wat nonchelant.
Karakter en collegialiteit is in menig bedrijf vaak belangrijker al komt dan ongetwijfeld de strikvraag of je een sjoemelende of stelende collega zou verraden (als Klokkenluider).
Zeg dan dat je daarover altijd eerst over moet nadenken en wellicht contact zoeken met bijvoorbeeld de ondernemingsraad.

En........... zorg dat je die baan krijgt als je hem wil hebben.
Vraag ook een hoog salaris want dan moet je meer belasting betalen en is mijn pensioen een stukje zekerder!

Grootvader

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

Zoals Kanovaarder goed opmerkte is de eerste indruk inderdaad zeer belangrijk. De manier waarop je een hand geeft, binnenkomt en de personen die het gesprek met je voeren, begroet.
Vraag ook een hoog salaris want dan moet je meer belasting betalen en is mijn pensioen een stukje zekerder!
Zeg er dan wel ff bij dat het voor Kanovaarder is. Kunnen ze je niet meer weigeren 8)..!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

In aanvulling op Big-V, ik zou wél altijd vragen stellen. Want voor hen is het soort vragen dat je stelt ook een indicatie van hoe jij bent en hoe serieus je over de baan bent. Als je geen vragen hebt, dan kan dat ook overkomen als 'ik weet al genoeg, ik hoef hier niet te werken'.

Het is ook een mogelijkheid om nog terug te komen op iets waarover je tijdens het gesprek het idee hebt gekregen dat je toch niet zo'n goed antwoord hebt gegeven. Dan kun je de vraag die zij stelden in net iets andere bewoordingen stellen om daar wat meer helderheid over te krijgen, ook om dan jou 'betere' antwoord nog eens te geven.

Maar in een goed gesprek heb je zelf tussendoor ook al wat vragen gesteld en zou je achteraf geen vragen meer hoeven te hebben. Zo heb je, bij een goed gesprek, zelf ook het gesprek een beetje kunnen sturen.

Als je iets over jezelf moet vertellen, zeg dan vooral iets waarvan je denkt dat ze aan de hand van het CV of je brief vragen hebben. Heb je lang over je studie gedaan, of een rare switch gemaakt, noem dat dan in je verhaal en vertele erover alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Maak het dus logisch en kloppend door de manier waarop je erover praat. Zo kun je ook zelf het heft in handen nemen, want je weet van tevoren dat ze daar vragen over zullen hebben. Dus benadruk de dingen die ze niet duidelijk uit je CV kunnen opmaken, maar wat ze wel graag willen weten en waar ze wel vragen over zullen hebben.

Ook kun je het gebruiken om zaken die ze niet mogen vragen maar wel willen weten naar voren te brengen. Voor een vrouw (en minder voor een man) kan het een mogelijkheid zijn om bijvoorbeeld te zeggen dat je kinderen hebt en je gezin compleet is en dat de kinderen gelukkig zijn op de kinderopvang of dat je man voor de kinderen zorgt of zo. Zo geef je impliciet zeggen: wees niet bang dat ik over een half jaar een tijd weg ben wegens zwangerschapsverlof en ik ben ook niet elke maand een keer thuis omdat de kinderen ziek zijn. Dit zijn dingen die ze natuurlijk niet mogen vragen, maar waar ze graag wel helderheid over willen. (Maar hier hoef je natuurlijk niet over te beginnen.)

luciel

Ongelezen bericht door luciel »

Bekijk van te voren de website van het bedrijf waar je gaat solliciteren. Je kunt dan een beetje 'in de keuken' kijken hoe de bedrijfscultuur is en je voorkomen daarop een beetje op aanpassen, waarbij je wel jezelf moet blijven, natuurlijk.
Het stellen van vragen geeft je interesse weer over het bedrijf waar je solliciteert.
Wat betreft vragen kun je aan het volgende denken:
- hoeveel medewerkers werken er op de afdeling?
- kan ik een rondleiding krijgen?
- Wat voor producten maken jullie of wat doet het bedrijf precies?

Die vraag over de rondleiding stel ik zelf ook altijd. De meeste bedrijven laten graag aan je zien wat ze doen!
Je kunt dan tijdens te rondleiding ook vragen stellen over wat je ziet gebeuren.
Verder krijg je een klein idee over de mensen die er werken en mogelijk ook over je toekomstige naaste collega's.

Veel succes!

Gesloten