Lieve mensen,
Hoe is zoiets als dit in vredesnaam mogelijk in Nederland? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Hier het verhaal:
Ik ben een harde werker, vanaf mijn 15e al aan het werk om zo wat centjes bij te verdienen. Op mijn 18e mijn groot rijbewijs gehaald en sindsdien aan het werk als vrachtwagenchauffeur... Zeer nette werknemer, eerste bedrijf uiteindelijk vast contract gekregen en daar 3 jaar gewerkt. Toen mijzelf verhuisd naar een 2e bedrijf en ook daar een vast contract gekregen. Heb hier naar volle tevredenheid gewerkt, ben in al die jaren nooit ziek geweest, en als ik al ziek was ging ik bijvoorbeeld gewoon met 40 graden koorts te werk. Want hoppa je bent een kerel dus we gaan ervoor! Altijd 6 dagen in de week gewerkt, veel uren gedraaid, goed verdiend, nooit wat aan de hand!
Uiteindelijk bij deze werkgever wat in de clinch gekomen met de nieuwe leidinggevenden en besloten ergens anders aan het werk te gaan. En het wat rustiger aan te gaan doen. Contract gekregen voor 40 uur in de week, maar deze uren zouden in 4 dagen gemaakt worden. Bij deze werkgever heb ik uiteindelijk 2,5 week gewerkt omdat ik in die 2,5 week hartstikke ziek ben geworden (helaas in de proeftijd, dus je raad het al, ondanks dat ik verder mijn werk prima deed lag ik er gewoon uit).
Voor het eerst in mijn leven de ziektewet in dus....
Maar wat schept mijn verbazing nu.... Na al die jaren kneiterhard gewerkt te hebben en volledige inzet te hebben getoond zelf tijdens griep etc, word je gewoon keihard bestraft als je dus wel ECHT goed ziek word en dus niet meer KAN werken. (aandoening van de spieren).
Je dagloon word dus berekend alleen over het laatste contract waarin je ziek bent geworden. En als je korter dan een jaar hebt gewerkt kijkt men niet naar 261 dagen maar naar het aantal dagen dat je in de week gewerkt hebt.
Dit dus met als gevolg omdat ik in deze 2,5 week gemiddeld 4 dagen hebt gewerkt krijg je dus maar 4 dagen in de week je dagloon uitbetaald (32 uur en hier uiteraard ook nog eens 70% van). Terwijl er gewoon een contract is voor 40 uur en je bij je vorige werkgever 6 dagen in de week hebt gewerkt... maar dat telt dus allemaal gewoon niet mee?
Ik krijg nu dus ongeveer 1040 euro netto in de maand inclusief vakantiegeld.... Dit terwijl ik altijd door mijn harde werken ongeveer 2500 euro netto heb verdiend in de maand (exclusief vakantiegeld).
En uiteraard mag je dit wel meenemen als je een hypotheek aanvraagt.... Kortom.... Je bent hartstikke ziek en dan mag je dus straks ook nog je huis gaan verkopen? Alsof het er niet al genoeg in hakt dat je niet eens meer normaal een rondje om je huis kunt lopen.
Hoe is zoiets toch in vredesnaam mogelijk in Nederland? Ik ben er absoluut een voorstander van dat werken gestimuleerd moet worden, maar gaat dit niet een beetje ver?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe is dit mogelijk in Nederland? (berekening ziektewet UWV)
Re: Hoe is dit mogelijk in Nederland? (berekening ziektewet UWV)
Jammer maar helaas zijn zo de regels... je had eerder ziek moeten worden.
Iemand die op 28 februari 2015 wegens overname en reorganisatie eruit moest kreeg op die dag naast zijn salaris van februari 2015 ook de rest vakantie geld, tegoed snipperdagen en gouden handdruk.
Echter, als na overname iemand dit niet afzonderlijk maar gewoon als salaris boekte krijg je dat de 8 werklozen meer kregen als de werkende ondanks de 75% en als iedereen zijn mond houd!
De 23 werkende kregen dus in maart minder dan de werklozen en deze fout....
Belastingdienst leverde gegevens en UWV vertrouwde dat 100% tenzij je protesteerde!
Helaas zit U aan de andere kant en helaas, het laatste salaris wat de belastingdienst opgaf geld.
Als ze in Den Haag willen dat alles veilig en automatisch gaat is dat jammer voor U maar protesteren en bewijs, ik weet niet of het lukt maar je mag tot een bepaalde periode terug gaan als je vlak voor werkloos of ziek worden meer verdiende en de laatste maand niet voor gehele periode was.
Iemand die op 28 februari 2015 wegens overname en reorganisatie eruit moest kreeg op die dag naast zijn salaris van februari 2015 ook de rest vakantie geld, tegoed snipperdagen en gouden handdruk.
Echter, als na overname iemand dit niet afzonderlijk maar gewoon als salaris boekte krijg je dat de 8 werklozen meer kregen als de werkende ondanks de 75% en als iedereen zijn mond houd!
De 23 werkende kregen dus in maart minder dan de werklozen en deze fout....
Belastingdienst leverde gegevens en UWV vertrouwde dat 100% tenzij je protesteerde!
Helaas zit U aan de andere kant en helaas, het laatste salaris wat de belastingdienst opgaf geld.
Als ze in Den Haag willen dat alles veilig en automatisch gaat is dat jammer voor U maar protesteren en bewijs, ik weet niet of het lukt maar je mag tot een bepaalde periode terug gaan als je vlak voor werkloos of ziek worden meer verdiende en de laatste maand niet voor gehele periode was.