LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoogte wajong uitkering
Hoogte wajong uitkering
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje ik heb een beslissing gekregen vandaag voor een wajonguitkering, ik krijg aankomende maand 1103,00 euro bruto nou vraag ik me af hoeveel dit netto zal zijn? Ik ben 27 en ben 80-100% arbeidsongeschikt.
Gr kor
Ik heb een vraagje ik heb een beslissing gekregen vandaag voor een wajonguitkering, ik krijg aankomende maand 1103,00 euro bruto nou vraag ik me af hoeveel dit netto zal zijn? Ik ben 27 en ben 80-100% arbeidsongeschikt.
Gr kor
-
Re: Hoogte wajong uitkering
Rond de 900 ongeveer,maar bealsting schijf hoger dus misshien wat veanderd...
Maar denk ik zeg denk??? Tussen de 850 en de 900...
Zie nu pas wajong! Maar goed moet volgens mij niks uitmaken qua wat wet er ingehouden wordt
Maar denk ik zeg denk??? Tussen de 850 en de 900...
Zie nu pas wajong! Maar goed moet volgens mij niks uitmaken qua wat wet er ingehouden wordt
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 10 jan 2013 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewoon even het UWV bellen die kunnen je vraag precies beantwoorden.Kork112 schreef:Hallo allemaal,
Gr kor
Of de belastingdienstChocomelk schreef:Gewoon even het UWV bellen die kunnen je vraag precies beantwoorden.Kork112 schreef:Hallo allemaal,
Gr kor
Dit is het minium loon voor:
23 jaar en ouder
€ 1.469,40 bruto.
U kunt als u er voor in aanmerking komt een toeslag aanvragen bij het uwv :
Heeft u een Wajong-uitkering en ligt uw totale inkomen onder het sociaal minimum dat voor uw situatie geldt? Dan kunt u een toeslag krijgen. Let op: gaat u nog naar school of studeert u? En heeft u recht op studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren? Dan kunt u geen toeslag krijgen.
Hoe vraag ik een toeslag aan?
Als wij verwachten dat u een toeslag kunt krijgen, ontvangt u het formulier Toeslag aanvragen bij uw beslissing. Heeft u het formulier nog niet gekregen? Dan kunt u het downloaden, invullen en opsturen. Ook kunt u het bestellen via UWV Telefoon Werknemers 0900 – 92 94 (lokaal tarief). Meer informatie vindt u bij Toeslagen.
Vraagt u de toeslag zelf aan? Zorg dan dat u dat doet binnen 6 weken na het begin van uw uitkering. Of binnen 6 weken nadat uw situatie of inkomen is veranderd.
bron: http://www.uwv.nl/wajong/fasevragen/mij ... ajong.aspx
Voor info waneer je een toeslag kan krijgen :
http://www.uwv.nl/Particulieren/algemee ... ijgen.aspx
23 jaar en ouder
€ 1.469,40 bruto.
U kunt als u er voor in aanmerking komt een toeslag aanvragen bij het uwv :
Heeft u een Wajong-uitkering en ligt uw totale inkomen onder het sociaal minimum dat voor uw situatie geldt? Dan kunt u een toeslag krijgen. Let op: gaat u nog naar school of studeert u? En heeft u recht op studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren? Dan kunt u geen toeslag krijgen.
Hoe vraag ik een toeslag aan?
Als wij verwachten dat u een toeslag kunt krijgen, ontvangt u het formulier Toeslag aanvragen bij uw beslissing. Heeft u het formulier nog niet gekregen? Dan kunt u het downloaden, invullen en opsturen. Ook kunt u het bestellen via UWV Telefoon Werknemers 0900 – 92 94 (lokaal tarief). Meer informatie vindt u bij Toeslagen.
Vraagt u de toeslag zelf aan? Zorg dan dat u dat doet binnen 6 weken na het begin van uw uitkering. Of binnen 6 weken nadat uw situatie of inkomen is veranderd.
bron: http://www.uwv.nl/wajong/fasevragen/mij ... ajong.aspx
Voor info waneer je een toeslag kan krijgen :
http://www.uwv.nl/Particulieren/algemee ... ijgen.aspx
Het sociaal minimum is natuurlijk wat anders dan het minimum loon...
€ 948,83
Als je op www.loonwijzwer.nl checkt, het komt het bedrag uit zoals Klaas-Jan opgeeft, maar het bedrag is inclusief arbeidskorting, dus voor werkenden,voor WW-ers, WIA-ers en Wajong heeft je geen rechts op arbeidskorting, het bedrag wordt ca. 150 euro minder....
-
Ik krijg ook een Wajong-uitkering en die is per 1 januari 10 Euro per maand verlaagd. Bruto is die wel gestegen van 1092,06 Euro(per juli 2012) naar 1.102,07 (per 1januari 2013). De uitkering is verlaagd, omdat de loonheffing is verhoogd van 159,21(per juli 2012) naar 184,22 (per 1januari 2013). De oorzaken daarvan zijn dat de tarieven inkomstenbelasting van de eerste schijf zijn verhoogd van 33,1% naar 37% in het kader van de "Wet Uniformering Loonbegrip" en omdat de Algemene Heffingskorting verlaagd is van 2033 Euro in 2012 naar 2001 Euro in 2013.
In de Wajong werkt de afbouw van de Dubbele Algmene Heffingskorting in het Referentieminimumloon waar de Bijstandsuitkering wordt afgeleid, alleen maar door in dat de kleine toeslag volgens de Toeslagenwet verlaagd wordt. In de Bijstand werkt deze afbouw van de Dubbele Algmene Heffingskorting wel veel langer door. Dit is om te voorkomen dat de Bijstand van een echtpaar hoger wordt dan het minimumloon van een kostwinner.
In de Wajong werkt de afbouw van de Dubbele Algmene Heffingskorting in het Referentieminimumloon waar de Bijstandsuitkering wordt afgeleid, alleen maar door in dat de kleine toeslag volgens de Toeslagenwet verlaagd wordt. In de Bijstand werkt deze afbouw van de Dubbele Algmene Heffingskorting wel veel langer door. Dit is om te voorkomen dat de Bijstand van een echtpaar hoger wordt dan het minimumloon van een kostwinner.