LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderen de deur uit schoppen

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
ciske

Re: Kinderen de deur uit schoppen

Ongelezen bericht door ciske »

Hartenheer schreef: Maar het gezin onderhouden, dan praat je over een heel ander niveau

Dat is iets heel anders dan hier is gezegd, maar alsnog kunnen kinderen er alleen maar beter van worden door ook een eigen bijdrage te doen, zo leren ze meteen dat niet alles voor niks is en met geld om te gaan.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:
Hartenheer schreef: Maar het gezin onderhouden, dan praat je over een heel ander niveau

Dat is iets heel anders dan hier is gezegd, maar alsnog kunnen kinderen er alleen maar beter van worden door ook een eigen bijdrage te doen, zo leren ze meteen dat niet alles voor niks is en met geld om te gaan.
Ik betaalde vroeger ook 'kostgeld' thuis, wat ik niet wist is dat ze
dat geld altijd opgespaard hebben en dat ik een leuk bedrag had om meubeltjes
te kopen toen ik het huis verliet.

ciske

Chocomelk schreef:

Dat is dan mazzel hebben dat jouw ouders dat konden , ik moest ook kostgeld betalen een belachelijk laag bedrag , maar wij waren wel met 6 personen thuis dus meer dan normaal dat je ook iets inbrengt.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:

Nou, dan heb je het topic niet goed begrepen.
Het gaat om jongeren met een ouder in de Bijstand en als ze € 1300,- of meer verdienen, vervalt de hele Bijstanduitkering van pa of ma.
Dan kan kind ALLES betalen: huur, zorgverzekering, energierekening, boodschappen enz. enz.
Ik ben met je eens dat een bijdrage (kostgeld) niet gek is om van je kinderen te vragen.
Maar het hele gezin onderhouden omdat de PVV wil besparen is niet normaal.

Hartenheer

Ongelezen bericht door Hartenheer »

Chocomelk schreef:
ciske schreef:

Dat hadden uw ouders ook niet kunnen doen, als uw salaris voor het gezin nodig was.

UrbanSolitude

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

VioletPrue schreef:Deze regel zal, ALS het al door de Tweede Kamer en Eerste Kamer komt, enkel voor mensen in de Bijstand gaan gelden.
Ergens is het natuurlijk wel logisch.
Er zijn gezinnen met twee full-time werkende kinderen thuis, terwijl pa een volledige Bijstandsuitkering voor een gezin heeft.
En dat is natuurlijk een beetje raar.
Maar de nieuwe plannen zijn buiten proportie.
=40018&tx_ttnews[backPid]=7703&cHash=5018bff00ea2e5d755e8d389aba3475c]Klik
Dan krijg je inderdaad dat kinderen nooit bij pa en ma weg kunnen, omdat zij niet kunnen sparen voor een eigen toko en de ouders dan weer opnieuw een aanvulling zullen moeten aanvragen etc.
Maar als u Wia/WAO heeft, zal dit niet voor u gaan gelden.
En dan nog, eerst maar eens zien of het plan niet gewoon een proefballonnetje was voor de verkiezingen en of het plan wel door beide kamers komt.
Voorlopig rustig slapen en u er niet druk om maken.
Hoezo alleen voor mensen met een bijstandsuitkering?
Het gaat namelijk ook gelden voor 65+ers met volwassen nog thuiswonende kinderen. Bijvoorbeeld een inwonend kind wie de ouders als 'mantelverzorger' bijstaat.

Dit Kabinet is met meer onvoordelige maatregelen bezig dan men beseft danwel uit de media vermeent. Gelukkig is het een en ander voortijdig uitgelekt.

M.i. is dit slechts een begin naar de geldhonger van dit Kabinet wat bezuinigen moet. En overal waar maar wat te halen valt, en met name bij groepen die niet voorzichzelf kunnen/zullen opkomen.

UrbanSolitude

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Bron ELSEVIER.nl

Kamp: Minder AOW voor ouderen met inwonend kind
maandag 14 maart 2011 23:20

Minister Henk Kamp (VVD, Sociale Zaken) wil alleenstaande AOW’ers korten op hun uitkering als zij samenwonen met een volwassen kind. Voorheen werd een uitzondering gemaakt voor bloedverwanten eerste graad, zoals ouders en kinderen.

Ouderen met een inwonend, werkend kind krijgen minder AOW Ouderen met een inwonend, werkend kind krijgen minder AOW

VVD-minister Henk Kamp wil de sociale zekerheid meer 'moderniseren' dan volgens het akkoord met de PVV mag. Kamp heeft dus de oppositie nodig. Maar zelfs in CDA staan ze niet te springen

Dit blijkt uit een brief die Kamp maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Uitkering
Alleenstaande AOW'ers krijgen een hogere uitkering dan samenwonenden, namelijk 70 procent van het minimumloon in plaats van ieder 50 procent.

Een oudere die met een volwassen kind een huishouden heeft, geldt nu niet als samenwonend en krijgt dus 70 procent, terwijl het kind ook een inkomen heeft.

Hervormen
Eerder maakte Kamp al bekend dat hij de bijstandsuitkering van werklozen met een inwonend, geldverdienend kind wil stopzetten. Dit zal ongeveer tienduizend uitkeringen schelen en mensen prikkelen aan het werk te gaan, hoopt de minister.

Kamp wil de sociale zekerheid drastisch hervormen, hoewel hij door het Regeerakkoord niets aan het ontslagrecht en de duur van de ww-uitkering mag doen.

Door Marlou Visser / Elsevier.nl

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Econo ... d-kind.htm

VioletPrue

AOW is € 100,- (minimaal) hoger dan een Bijstanduitkering.
Een AOW'er hoeft geen leven meer op te bouwen, hoeft niet te sparen om een huis waar hij/zij wil gaan wonen in te richten en te sparen om je leven te beginnen.
Dat een AOW'er wordt gekort als hij/zij de woonlasten met een volwassen kind, wat dus ook al een leven op poten heeft, kan ik daar geen kwaad in zien.
Dit zijn mensen die er voor kiezen een huishouden te delen en hebben beiden het leven al op de rit.
Een jongere van (laten we zeggen) 19 die thuis woont en wil sparen voor een eigen leven, maar die zijn salaris aan pa en ma moet geven, omdat zij geen Bijstand (dus niet gekort worden, maar gewoon niets meer krijgen) meer krijgen, is van heel andere orde.
Dit zijn twee zaken die niet vergeleken kunnen worden.
Overigens is dit oud nieuws en is Kamp, door de tegenstand van de Tweede Kamer al aan het kijken of hij het kan versoepelen cq. niet door laten gaan.
Toch vreemd dat diezelde weerstand er niet was toen de plannen van het voorstel van de PVV met de Bijstand uitlekten.
Helaas was de PvdA de enige partij die er notie van nam en er tegen in ging.

GloriusWorld

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Je kan je kinderen wel alvast aanmelden als woningzoekende voor huurwoning, regeren is vooruitzien. Mocht de nood aan de man zijn is dát in iedergeval geregeld voor in de verre toekomst.
Ze willen toch ooit zelfstandig wonen. Vanaf 18 jr is inschrijven als woningzoekende mogelijk.

VioletPrue

GloriusWorld schreef:Je kan je kinderen wel alvast aanmelden als woningzoekende voor huurwoning, regeren is vooruitzien. Mocht de nood aan de man zijn is dát in iedergeval geregeld voor in de verre toekomst.
Ze willen toch ooit zelfstandig wonen. Vanaf 18 jr is inschrijven als woningzoekende mogelijk.
En dan?
Dan krijgt hij/zij een huis, maar heeft geen cent kunnen sparen voor vloerbedekking, gordijnen etc. etc., omdat hij/zij het complete loon moeten inleveren aan pa en ma.
Maar goed, hij/zij heeft een huis en gaat op beton wonen, zonder inboedel.
Pa en ma melden dat kind het huis uitgaat en dan kan er nog weken en weken overheen gaan voor de Sociale Dienst alles geregeld heeft.
In de tussentijd moeten pa en ma dus alsnog een beroep doen op hun kind.
Maar die woont op zichzelf en kan dus niet de huur, zorg, gas/licht, water etc. voor twee huishoudens betalen van één inkomen.
Hallo schuld!

ciske

Er zijn altijd nog kringloopwinkels die mooie dingen verkopen, geven.

VioletPrue

Niet iedereen WIL meubels bij de kringloop vandaan en dat is ieders goed recht.
Die discussie hebben we al eerder gehad meen ik.
Maar dan blijft mijn vraag: Waarom zou een kind dat voor zijn ouders moet betalen aangewezen MOETEN zijn op de kringloop?
Waarom geeft de regering zo'n kind niet de kans zelf iets op te bouwen naar zijn/haar smaak?
Hij/zij kan er toch niets aan doen dat pa of ma in de Bijstand zit?
En vloerbedekking bij de kringloop?!?
Niet echt hoor, ten minste, niet in mijn omgeving.

ciske

Wat is er mis met goedkope spullen? In sommige winkels kan je ook al voor een koopje nieuw kopen, later kan je meer opbouwen.

Niks mis mee hoor.

VioletPrue

Jij vindt er niks mis mee.
Een ander kan een andere mening hebben.
Ik heb toen ik op mezelf ging wonen alles nieuw gekocht, omdat ik ten eerste alles in mijn eigen smaak wilde hebben en niet met tweedehands meubelen wil zitten.
Je hebt geen garantie en als er iets stuk gaat moet je het dus zelf maar oplossen.
En dan blijft de vraag, waarom de kinderen laten opdraaien voor het probleem van de ouders?
Waarom de kinderen al met een achterstand laten starten in hun eigen leven?
En dan blijft het probleem dat je bij een kringloop niet je hele inboedel kan kopen.
Vloerbedekking, kookgerei en wat te denken van wasmachine, magnetron, gasstel/oven?
Niet elke kringloop heeft dat beschikbaar.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

@ violet ik ben het helemaal met je eens hoor ,als het echt allemaal door gaat vind ik het een belachelijke regeling. een gedeelte afstaan omdat pa en ma gekort worden oke vind ik heel normaal.

ciske

Laat ik duidelijk stellen dat ik ook niet met die regeling eens ben.

Alleen vind ik het niet erg dat kinderen ook een steentje bijdragen.

@Violet Prue, ik had het over goedkope spullen nieuw zoals bij Leen Bakker of dergelijke winkels.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Kinderen/jong volwassenen die zich uit de naad werken en meubels moeten kopen bij de kringloop omdat ze geen geld hebben, triest.
ciske schreef:Laat ik duidelijk stellen dat ik ook niet met die regeling eens ben.

@Violet Prue, ik had het over goedkope spullen nieuw zoals bij Leen Bakker of dergelijke winkels.
Wat is het nu ?

VioletPrue

ciske schreef:Laat ik duidelijk stellen dat ik ook niet met die regeling eens ben.

Oeps, even verkeerd gelezen, sorry.
Je kunt wel zien dat ik moe begin te worden.
Ben het helemaal met je eens, ben zelf ook met fineer beuken meubeltjes begonnen en slechts enkele grote stukken gelijk 'luxe' gekocht.
Daarna met moeite verder sparen en meubel voor meubel vervangen.
Al heb ik gemerkt dat ik beter gelijk de 'mooie' vloer had kunnen leggen, want je hele toko leeghalen als je al een jaar of 2 in je huis woont is een beetje een ramp.
Wel een mooie gelegenheid om al je laatjes weer eens leeg te halen en op te ruimen! :lol:

Ik ben er ook zeker voor dat kinderen bijdragen in de kosten, ze hebben immers een volledig inkomen en wonen bij pa en ma.
Dan is kostgeld betalen erg logisch, of pa en ma nou in de Bijstand zitten of niet.

@Choco:
Ciske is erg duidelijk, ik heb het alleen even verkeerd gelezen.
Hij/zij vind bijdragen in de kosten prima, maar geheel loon inleveren niet.
Ook vindt hij/zij er niks mis mee om goedkoop te beginnen.

dierenvriend1986
Contacteer:

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

Mijn vader heeft een WAO uitkering en is helaas 100% afgekeurd. Over een aantal jaar zou hij eindelijk zijn AOW krijgen. Mijn vader is alleen staand want mijn moeder is helaas enkele jaren overleden. Mijn broer en ik wonen beide nog thuis en betalen ieder kostgeld wat niet meer dan normaal is want water, elektra, gas en boodsschappen zijn immers niet gratis. Dankzij onze bijdrage komt mijn vader rond wat anders niet zou lukken.

Wij hebben hier nooit op grote voet geleeft, we hebben gelukkig geleerd om te sparen en zuinig te zijn met wat je hebt.

Ik vind echter niet dat de ouder en het geld verdienende volwassen kind de dupe moeten zijn van een zeer ordidaire bezuiniging. De ouder(s) hebben immers heel hun leven er voor betaald.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

deze regeling gaat niet voor wao ers gelden en ik neem aan dat 1986 je geboorte datum is dus zul je geen jaren meer thuis wonen lijkt mij.

Gesloten