LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] medische gegevens en re-intergratiecoach
medische gegevens en re-intergratiecoach
Ik heb onlangs de bij uwv een herbeoordeling voor de wia aangevraagd. Er is nieuw onderzoek naar mijn kwalen gedaan en de uitslag was binnen. In deze uitgebreide aanvraag heb ik ook veel medische en persoonlijke informatie meegestuurd. Uiteraard met een door mij getekende verklaring. Al deze informatie is bedoeld om de deskundigen van de afdeling uwv/wia te helpen een goed beeld van mijn situatie te verkrijgen. En dus nergens anders voor.
Toen ik echter enkele dagen na het versturen van de aanvraag op bezoek was bij de re-intergratiecoach, lag daar een kopie van de complete aanvraag. Dus ook alle medische gegevens en persoonlijke info, specifiek bedoeld voor de wia-arts.
Nu heb ik niets te verbergen en heb ik een redelijk vertrouwen in de uwv-coach, maar toch vind ik het een onprettige gang van zaken.
Mijn vraag is simpel, mag dat volgens wet/regelgeving?
Antwoord graag van iemand met verstand van zaken.
Bij voorbaat dank.
Toen ik echter enkele dagen na het versturen van de aanvraag op bezoek was bij de re-intergratiecoach, lag daar een kopie van de complete aanvraag. Dus ook alle medische gegevens en persoonlijke info, specifiek bedoeld voor de wia-arts.
Nu heb ik niets te verbergen en heb ik een redelijk vertrouwen in de uwv-coach, maar toch vind ik het een onprettige gang van zaken.
Mijn vraag is simpel, mag dat volgens wet/regelgeving?
Antwoord graag van iemand met verstand van zaken.
Bij voorbaat dank.
Re: medische gegevens en re-intergratiecoach
Hallo, nee dat is zeker niet de bedoeling! Een vergelijkbaar geval is al eens voorgelegd aan de Nationale Ombudsman https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2013/187
Daarin staat klip en klaar dat het UWV stappen zou ondernemen om te voorkomen dat onbevoegden een medisch dossier kunnen inzien.
U kunt dit z.s.m. bij het UWV melden en verzoeken om stappen te ondernemen.
Daarin staat klip en klaar dat het UWV stappen zou ondernemen om te voorkomen dat onbevoegden een medisch dossier kunnen inzien.
U kunt dit z.s.m. bij het UWV melden en verzoeken om stappen te ondernemen.
Bedankt voor de reactie.
Kontakt met uwv-medewerker gehad en deze beweerd dat ik op aanvraag-envelop 'medisch geheim' had moeten zetten. Maar ik stuur deze toch naar een wia-arts en het is toch duidelijk dat het om medische gegevens gaat.
Het zomaar doorsturen van ieder poststuk kan toch niet de bedoeling zijn. In dit geval valt de schade mee, maar ik kan mij voorstellen dat dit ook nare gevolgen kan hebben.
Kontakt met uwv-medewerker gehad en deze beweerd dat ik op aanvraag-envelop 'medisch geheim' had moeten zetten. Maar ik stuur deze toch naar een wia-arts en het is toch duidelijk dat het om medische gegevens gaat.
Het zomaar doorsturen van ieder poststuk kan toch niet de bedoeling zijn. In dit geval valt de schade mee, maar ik kan mij voorstellen dat dit ook nare gevolgen kan hebben.
Ik kan me ook nare gevolgen voorstellen inderdaad.
Wat een zwak en fout antwoord van de UWV medewerker. Ik dit geval past bij het UWV alleen de hand in eigen boezem steken en excuses aanbieden en niet de bal onterecht bij u neerleggen.
De webcare van het UWV leest hier mee en ik mag toch hopen dat men niet gelukkig is met deze gang van zaken.
Wat een zwak en fout antwoord van de UWV medewerker. Ik dit geval past bij het UWV alleen de hand in eigen boezem steken en excuses aanbieden en niet de bal onterecht bij u neerleggen.
De webcare van het UWV leest hier mee en ik mag toch hopen dat men niet gelukkig is met deze gang van zaken.
De instructies zoals gemeldt op de UWV site:
U kunt uw re-integratie coach verzoeken om uw medische gegevens te verwijderen.
Het is inderdaad niet de bedoeling dat onbevoegde toegang krijgen tot uw gegevens. Het UWV heeft daarom de procedure in het leven geroepen om indien uw post medische gegevens bevat de bovenstaande melding op de envelope te zetten.Verstuur de brief in een gesloten envelop. Zet op de envelop ‘medisch geheim’. Stuur de brief naar...
U kunt uw re-integratie coach verzoeken om uw medische gegevens te verwijderen.
Waarom zou die bal niet bij TS liggen, als die zich niet aan de instructies houdt?Klaas Jan schreef:Wat een zwak en fout antwoord van de UWV medewerker. Ik dit geval past bij het UWV alleen de hand in eigen boezem steken en excuses aanbieden en niet de bal onterecht bij u neerleggen.
-
Deze regel is om te voorkomen dat medewerkers die niet onder het medische beroepsgeheim vallen inzicht hebben in deze gegevens. Je kunt het UWV dus niet aanspreken als blijkt dat een postkamer medewerker jouw medische gegevens heeft ingezien. Immers krijgt een arts ook andere post dan enkel medische dossiers.Speedy123 schreef: Het is inderdaad niet de bedoeling dat onbevoegde toegang krijgen tot uw gegevens. Het UWV heeft daarom de procedure in het leven geroepen om indien uw post medische gegevens bevat de bovenstaande melding op de envelope te zetten.
In het onderliggende stuk bij de ombudsman staat dat het UWV gaat kijken is het het niet zo summier als de samenvatting. Als de re-integratie coach onder het medische beroepsgeheim valt mag hij de gegevens gewoon inzien.Speedy123 schreef: U kunt uw re-integratie coach verzoeken om uw medische gegevens te verwijderen.
Bron: https://www.nationaleombudsman.nl/uploa ... 2-2013.pdf
Ik heb voldoende antwoord gekregen op mijn vraag. Ik was zo en zo niet van plan om er heibel over te gaan schoppen, want ook mijn coach mag, van mij, weten wat er aan mij schort. Sterker, het scheelde mij een heel verhaal. Ik wilde alleen weten hoe dit kon gebeuren.
En dat is nu duidelijk. Ik had iets op de envelop moeten zetten. Doe je dit niet, dan is het normaal dat iemand 'blind' gaat kopieeren en vervolgens doorsturen. Ook is het dan normaal, dat de coach dit allemaal gaat lezen, zonder dat deze door heeft dat het om gegevens gaat die ze niet hoort te lezen. En dit vervolgens blijkbaar als zo normaal beschouwt dat het ook niet nodig is mij hier attent op te maken om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt. Ik had de website immers moeten lezen. Echter heb ik de benodigde formulieren telefonisch besteld en daar is mij niet gemeld dat ik iets op de envelop moest zetten. Dus treft de uwv geen enkele blaam.
Normaal betekent in deze, dat je als instelling de verantwoording voor het intern functioneren bij de klant legt. Ik zie hierboven dat deze mentaliteit door de meerderheid ondersteunt en zelfs toegejuicht wordt.
Vergelijking: ongegeneerd het dagboek van je 12 jarige nichtje lezen, omdat ze is vergeten 'dagboek' op de kaft zetten.
En dat is nu duidelijk. Ik had iets op de envelop moeten zetten. Doe je dit niet, dan is het normaal dat iemand 'blind' gaat kopieeren en vervolgens doorsturen. Ook is het dan normaal, dat de coach dit allemaal gaat lezen, zonder dat deze door heeft dat het om gegevens gaat die ze niet hoort te lezen. En dit vervolgens blijkbaar als zo normaal beschouwt dat het ook niet nodig is mij hier attent op te maken om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt. Ik had de website immers moeten lezen. Echter heb ik de benodigde formulieren telefonisch besteld en daar is mij niet gemeld dat ik iets op de envelop moest zetten. Dus treft de uwv geen enkele blaam.
Normaal betekent in deze, dat je als instelling de verantwoording voor het intern functioneren bij de klant legt. Ik zie hierboven dat deze mentaliteit door de meerderheid ondersteunt en zelfs toegejuicht wordt.
Vergelijking: ongegeneerd het dagboek van je 12 jarige nichtje lezen, omdat ze is vergeten 'dagboek' op de kaft zetten.
Leuk, de sarcasme-modus. Maar als je relevante gegevens niet vermeld, worden die uiteraard ook niet meegenomen in de reacties.ex-client schreef:Ik heb voldoende antwoord gekregen op mijn vraag. Ik was zo en zo niet van plan om er heibel over te gaan schoppen, want ook mijn coach mag, van mij, weten wat er aan mij schort. Sterker, het scheelde mij een heel verhaal. Ik wilde alleen weten hoe dit kon gebeuren.
Had alleen de vraag, mag dat? Daar is antwoord op. Dus meer info was niet nodig. Dat er gekopieerd is en door onbevoegden gelezen leek mij, ook in de eerste post, wel duidelijk.
Sarcasme, humor of synisme. Ook een manier om je te uiten, beste man.
Sarcasme, humor of synisme. Ook een manier om je te uiten, beste man.
Ik kan me volledig in uw argumentatie vinden. U hebt volkomen gelijk.ex-client schreef:Normaal betekent in deze, dat je als instelling de verantwoording voor het intern functioneren bij de klant legt. Ik zie hierboven dat deze mentaliteit door de meerderheid ondersteunt en zelfs toegejuicht wordt.