LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] O-urencontract/WIA dringend!

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Lin45

O-urencontract/WIA dringend!

Ongelezen bericht door Lin45 »

Beste mensen,

Door een schouderaandoening heb ik een WIA uitkering, veel sollicitatiegesprekken gehad zonder positief resultaat. Nu kan ik morgen!! een
0 urencontract/oproepcontract voor bepaalde tijd (in eerste instantie voor 6 maanden) gaan tekenen. Het lijkt me een hele leuke baan en goed te doen met mijn aandoening. MAAR, nu heb ik hier en daar wat gelezen over dergelijk soort contracten en weet dus nu niet meer of ik het wel "mag" tekenen:
Ik zou dus dat halve jaar niet tussentijds kunnen opzeggen (tenzij dit overeengekomen is met aanstaande werkgever), dat zou betekenen dat ik geen andere baan (met bv vaste uren) in dat halve jaar kan accepteren? Terwijl ik wel gewoon verder wil solliciteren naar een baan met vaste uren en dat is ook de bedoeling volgens het UWV.
Zou ik dan deze oproepbaan niet kunnen/mogen accepteren?

Graag jullie hulp want ik moet er morgen naar toe en krijg dus niemand meer van het UWV te pakken voor die tijd!!!

Groetjes en alvst bedankt,
Lin45

trudy81

Re: O-urencontract/WIA dringend!

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

volgens mij is er ook geen probleem, je kunt altijd opzeggen. Daarnaast is het een 0 uren contract, dat betekent dat het best kan dat als ze je oproepen dat je "nee" zegt. Dus als je een andere baan neemt met vaste uren en ze roepen je op die uren op dan zeg je gewoon nee.

Bij een nul uren contract kan je werkgever jou dus geen uren garanderen, maar jij hem ook niet, het werkt twee kanten op.

Trudy

Lin45

Ongelezen bericht door Lin45 »

Een contract voor bepaalde tijd kan tussentijds niet beeindigd worden (mits anders schriftelijk overeengekomen).
Ongeacht het aantal uren.

Dus ik vraag het me echt af.

MarkII

Ongelezen bericht door MarkII »

Dat heet dan een wurgcontract.

Volgens mij mogen er volgens de wet niet dergelijke zinnen in een contract staan.
Maar ik heb geen ervaring met zo'n contract, dus misschien mag het hier wel.

Ik zou, wanneer er zo'n zin in een contract staat, sowieso al niet tekenen.
Maar zoals ik al zei, ik ken alleen contracten voor onbepaalde tijd.

Voor zover ik nu begrijp heeft Trudy het bij het rechte eind en probeert de werkgever dit te voorkomen door deze regel in het contract zetten.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

@Lin45,

Dat klopt niet, een contract voor een bepaalde duur mag vanuit de kant van de werkgever niet zomaar beeindigd worden (er zijn altijd wettelijke uitzonderingen zoals faillissement etc) maar wel door de werknemer. De werknemer heeft dat recht altijd.

Je kunt dus altijd stoppen maar je moet de wettelijke opzeggingstermijn in acht nemen.

Daarbij maakt het bij een 0 uren contract toch niet uit. Je kunt gewoon je tijd uitzitten en elke keer als je gevraagd wordt om te werken gewoon zeggen dat je niet kunt.

@Mark:
probeert de werkgever dit te voorkomen door deze regel in het contract zetten.
Dat zou best kunnen maar dat is niet zo slim van die werkgever, ook al tekent Lin dat contract kan ze nog steeds opzeggen, de wet gaat boven het contract.
Ik vraag me wel af of dat er echt staat (in dat contract dus) of dat er alleen staat dat het contract niet door de werkgever ontbonden kan worden.
Ik bedoel daar niet mee te zeggen dat Lin niet kan lezen maar soms zijn die contracten zo gecompliceerd opgesteld dat zelfs een deskundig team er de hele dag op moet puzzelen.

groetjes

Trudy

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

Met een 0-uren kontrakt kan het theoretisch zo zijn dat je de een poosje fulltime werk hebt en dit gevolgen kan hebben voor je uitkering. Als je uitkering vervalt en ineens wordt je een tijdje niet meer opgeroepen, wat gebeurt er dan ?

Ik raad je aan om kontakt op te nemen met het UWV en ze de situatie voor te leggen. Zij kunnen je hierin het beste adviseren.

burdy

Ongelezen bericht door burdy »

voor de wia geldt dat van iedere euro die je verdient er 70 procent op de uitkering wordt gekort. Dat wordt per maand gedaan, dus het loon over een maand wordt voor 70% op de uitkering gekort. Wat voor contract je hebt maakt daarvoor niet uit

Bij een nul uren contract kun je van beide kanten werken wanneer je wilt en weigeren wanneer je niet wilt. Als je echter gedurende langer dan drie maanden gedurende een vast aantal uren per week hebtgewerkt dan wordt je geacht een contract te hebben voor dat aantal uren. Dat staat in het Burgerlijk Wetboek. Het 0-urencontract wordt dan als contract voor dat aantal uur beschouwd door de wetgever en dus ook door het UWV. Dat is een bescherming voor werknemers die WW-aanvragen.

Gesloten