Hoi,
Mijn vriend heeft sinds enkele jaren een oogziekte. Dit is ontdekt toen hij werkte, maar omdat hij er niet aan wilde is hij doorgegaan met werken. Op een gegeven moment is hij vrijwillig gestopt met het werken (en dus niet ziekgemeld) en is hij via de gemeente een traject in gegaan en heeft hij tevens allerlei onderzoeken gehad naar zijn ogen. Na een heel traject is hij bij een arbo arts geweest, die inderdaad bevestigd dat hij niet kan werken omdat hij zijn speciale lenzen niet altijd in kan doen door irritaties en dus geen continuiteit kan bieden aan werkgevers of hij die dag wel of niet kan werken.
Hij is hierdoor in de bijstand terecht gekomen.
Ik zelf studeer nog en ben nu bijna klaar met mijn studie. Doordat we samenwonen wordt mijn studiefinanciering (lening) gekort op onze verplichte gezamenlijke uitkering.
Het ziet er naar uit dat als ik mijn diploma heb, ik de kost moet gaan verdienen voor ons. Op zich geen probleem, maar ik vraag me af of hij wel in de juiste uitkering zit. Bij de gemeente kunnen ze niets meer voor hem betekenen zeggen ze (qua werk). Maar er moeten toch mogelijkheden zijn behalve de bijstand? Mag hij nu hij arbeidsongeschikt is door zijn ooghandicap in de bijstand blijven of kan hij eventueel ook naar een Wia uitkering.
Dit zou voor ons beter zijn omdat we dan allebei een inkomen hebben. Hij zijn uitkering en ik mijn salaris in plaats van een gezamenlijke uitkering van het minimum van het minimum.
Wie kan ons verder helpen?
Groetjes
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] oogziekte nu in bijstand, wil naar wia kan dit?
-
-
Re: oogziekte nu in bijstand, wil naar wia kan dit?
De enige die je kan helpen is de UWV. Daar kun je een verzoek indienen. Of het enige kans maakt waag ik te betwijfelen, immers, je vriend is niet de ziektewet in gegaan, maar heeft ontslag genomen. Daardoor was hij niet voor de WIA verzekerd.
Wanneer ben ik voor de WIA verzekerd?
Om in aanmerking te kunnen komen voor een WIA-uitkering, moet u in elk geval verzekerd zijn voor de WIA. Dit is het geval wanneer:
u werkzaam bent op grond van een arbeidsovereenkomst bij een Nederlandse werkgever. Dit geldt ook wanneer u een tijdelijk dienstverband hebt, u werkt als uitzendkracht of op basis van een oproepcontract
u een ambtenaar bent
u een WW/ZW/WAO- of WIA-uitkering geniet en u in Nederland woont
als u een thuiswerker, musicus, artiest of stagiair bent of u werkzaam bent op grond van een leer-werkovereenkomst. Om in deze situatie in aanmerking te kunnen komen voor een WIA-uitkering gelden nog wel een aantal extra voorwaarden. Laat uw infomeren door het UWV of een deskundige.
als u vrijwillig verzekerd bent. U kunt bijvoorbeeld vrijwillig een WIA-verzekering afsluiten als u werkzaam bent als zelfstandige werkzaam bent of wanneer u in het buitenland bent gaan wonen.
Als u dus niet in een van de hierboven genoemde categorieën valt, bent u niet voor de WIA verzekerd en zult u dus geen WIA-uitkering kunnen ontvangen. Dit is bijvoorbeeld het geval als u ondernemer bent en u geen vrijwillige WIA-verzekering heeft afgesloten.
bron: http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitker ... ring_-.htm