LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UWV NIET BEHULPZAAM

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
EagleOne2002

UWV NIET BEHULPZAAM

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

ik ben sinds kort werkeloos geworden na een jaar contract, echter ben ik geen thuis zitter en wil weer aan de slag.
Dus na me gemeld te hebben bij het uwv en een uitkering aangevraagt te hebben, ben ik weer driftig aan het zoeken.
Ik kom vervolgens op een bedrijf, die hebben mijn CV gezien en zagen dat ik papieren heb voor div vervoersmiddelen zoals heftruck reachtruck, loader en verreiker.
Ik kon daar meteen aan de slag als ik mijn papieren liet updaten.
Echter deze papieren zijn niet meer up to date en hebben een herhaling nodig.
Kosten ongeveer 500 tot 700 euro.
Ik heb het UWV gevraagt mij te helpen met die papieren zodat ik meteen weer aan de slag kan.
Het UWV zegt simpel weg, daar beginnen we niet aan, je moet eerst 1 jaar in de WW zitten dan kunnen we je pas helpen,

Dus komt erop neer dat het UWV liever 12 maanden een uikering verstrekt om vervolgens alsnog die kosten te maken, dan meteen in actie over te gaan en iemand aan het werk te helpen.
Ik snap nu donders goed dat mensen zoiets hebben van: zolang mogelijk in de ww dan krijg je tenminste iets gedaan achteraf.
Persoonlijk heb ik nu ook zoiets van tja dan maar een jaar trekken van de ww, echter is dat niet mijn instelling!!
De Nederlandse wetten zijn zo krom als de pest.
Was er maar eens iemand die opstond en riep Genoeg geweest nu!!!.
Helaas heb ik die power niet anders stond ik graag tegen dit krom gedoe op.

Groetjes
Eagle

witte angora

Re: UWV NIET BEHULPZAAM

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt die kosten in ieder geval voor een deel van je inkomstenbelasting aftrekken als zijnde beroepskosten. Ik weet alleen niet of er een drempel is.

Je krijgt dan wel niet het volledige bedrag terug, maar wellicht is dat een mogelijkheid?

EagleOne2002

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

dit zou het uwv ook kunnen doen om voor te schieten, maar doen ze niet aan mee.
ze betalen liever ruim 12000 euro vooraf aan uitkering dan even 700 voor te schieten die toch terug komen.

Tineke59

Ongelezen bericht door Tineke59 »

Ik zag laatst op hun site een 3 maanden durende opleiding staan tot incassomedewerker. Moet je ook eerst een jaar werkloos zijn voor je die mag volgen. Je kunt wel eerder een opleiding doen, maar niet overdag, want overdag moet je immers beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
Trouwens, het potje met geld om mensen te helpen die minimaal één jaar in de WW zitten, is voor dit jaar al op. :( Mensen die korter dan een jaar werkloos zijn, komen in principe niet meer in aanmerking voor trajecten bij externe reïntegratiebureaus.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

EagleOne2002 schreef: Ik kom vervolgens op een bedrijf, die hebben mijn CV gezien en zagen dat ik papieren heb voor div vervoersmiddelen zoals heftruck reachtruck, loader en verreiker.
Ik kon daar meteen aan de slag als ik mijn papieren liet updaten.
Echter deze papieren zijn niet meer up to date en hebben een herhaling nodig.
Kosten ongeveer 500 tot 700 euro.
Kon of wilde het bedrijf je daar niet mee helpen? Je zou toch denken dat als ze enthousiast over je waren dat ze je studiekosten voor zouden willen schieten, eventueel met ondertekening van een studiekosten-overeenkomst. Kun je dat bedrijf daar niet alsnog over benaderen?

Van het UWV hoef je niets te verwachten, zeker het eerste jaar niet, en al helemaal niet als je diploma's hebt. Dan stelt UWV dat je "voldoende gekwalificeerd" bent en op eigen kracht een baan moet kunnen vinden.
Je gaat waarschijnlijk (door je contactpersoon bij UWV) aangemoedigd worden "vooral de banenmarkt te bezoeken", om op die banenmarkt tot de conclusie te komen dat de (potentiële) werkgevers pas geïnteresseerd zijn als je... jawel... een jaar of langer werkloos bent (dan is er blijkbaar subsidie te scoren voor de werkgever).

Tineke59

Ongelezen bericht door Tineke59 »

Ja, dat klopt. :?

Van de site van UWV:
Loonkostensubsidie
U denkt er over iemand aan te nemen die nu een uitkering heeft en moeilijk aan het werk kan komen. Weet u dat u dan loonkostensubsidie kunt aanvragen? Met de subsidie houdt u de loonkosten laag. Loonkostensubsidie is er voor werknemers tot 50 jaar. Is de werknemer 50 jaar of ouder? Dan kunt u misschien premiekorting voor hem krijgen.

brenda229

Ongelezen bericht door brenda229 »

Ik heb ook al mijn opleidingen betaald! die waren wel een stuk duurder dan een paar honderd euro!

U kunt ook de kosten zelf betalen! Die ook weer aftrekbaar zijn!

Want u geef nu aan dat u liever een jaar thuis zit dan een paar honderd euro te betalen en weer aan het werk te gaan? waarom zou het uwv dit moeten betalen?
Ik zou het schandalig vinden dat u liever op de zak van de medeburger teert dan dat u uw papieren zou updaten!

Maar misschien zie ik het wel helemaal verkeerd! Maar je hebt ook nog eigen verantwoording!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het volgen van een opleiding kun je zien als een stuk investering in jezelf, waardoor je de mogelijkheid krijgt een (hoger) inkomen te verwerven. De enige die er voordeel van heeft, is degene die de opleiding volgt. Geen idee waarom een ander/de maatschappij daarvoor zou moeten betalen.

De stelling: ik krijg geen opleiding vergoed, dus dan betalen jullie maar lekker voor mijn thuiszitten, is een beetje kort door de bocht, eerlijk gezegd.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

@brenda229 en witte angora:

Ik geloof niet dat TS de bedoeling heeft om "op de zak van een ander te teren", hij of zij wil graag aan het werk maar de werkgever wil iemand met recente papieren.
Op het moment dat je van een WW-uitkering afhankelijk bent, verlies je 25% (in de eerste 2 maanden) tot 30% van je inkomen. "Even" een paar honderd euro investeren is dan financieel nauwelijks haalbaar.
Dat heeft allemaal niets te maken met "niet willen", maar met "niet kunnen" en staat ook los van de opmerking dat je inderdaad zélf het meest profiteert van je behaalde opleiding.
In dit geval vraag ik me af waarom een werkgever, die wél enthousiast is over iemand, erkent dat de juiste papieren behaald zijn maar te lang geleden. We kunnen 't elkaar toch en klein beetje makkelijker maken?

Overigens begrijp ik niet waar jullie beiden de stelling aan ontlenen dat TS liever thuis zou zitten en een ander voor de opleidingskosten willen laten opdraaien. Ik denk dat jullie een paar zaken door elkaar halen.
Het zijn werkgevers die, i.v.m. loonkostensubsidie en premiekorting, het liefst mensen aannemen die (langer dan) een jaar werkloos zijn, TS heeft het helemaal niet over "een jaar thuis zitten" gehad.
En wat betreft de studiekosten laten voorschieten door de werkgever: daar zijn standaard overeenkomsten voor, die er o.a. in voorzien dat de kosten onder bepaalde omstandigheden gewoon weer worden terugbetaald. Ook hier heeft TS niets gezegd over "een ander er voor op laten draaien"

Miss Tascha
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Is het niet een idee om aan je toekomstige werkgever te vragen of hij dit in delen van je bruto-loon kan inhouden? Jullie hebben er dan beiden baat bij.

Gesloten