LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vrijstelling op werken met behoud van uitkering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
manondoris

vrijstelling op werken met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door manondoris »

ik heb een vraag die ik voor iemand anders stel, het betrefd hier een man van 58 die bij zijn 80 jarige moeder inwoond. hij moet nu werken bij een museum om zijn uitkering te kunnen behouden maar hij verzorgd ook zijn oude moeder wat nu met een 40 uurige werkweek enorm in het gedrang komt. zou hij daarom vrijstelling kunnen krijgen.

ronald g

Re: vrijstelling op werken met behoud van uitkering

Ongelezen bericht door ronald g »

Hangt van de uitkering af bij een bijstanduitkering heb je de plicht om te werken al dan niet met behoud van uitkering. Probeer in ieder geval het aantal werk uren te halveren dat moet mogelijk zijn.

anita1971

Ongelezen bericht door anita1971 »

En wat ook meetelt is, is meneer officieel mantelzorger?

manondoris

anita1971 schreef:En wat ook meetelt is, is meneer officieel mantelzorger?
nee heb het daar wel over gehad met hem , ik vraag me ook af of hij bij een instantie een gesprek kan aangaan over deze kwestie ik weet niet zo goed wat ik hem kan adviseren, mischien dat iemand hier een idee daarover heeft ik heb er zelf ook niet zoveel verstand van.

anita1971

Ongelezen bericht door anita1971 »

Welke uitkering heeft meneer??
En laat hem eens langs gaan bij de stichting STIGMA.
Dit is een organisatie voor mantelzorgers en daar kan hij horen hoe, wat, waar, wanneer, waarom, etc., etc.

Met een bijstandsuitkering of een WW uitkering ben je verplicht mee te werken, anders verlies je je uitkering.

manondoris

ik zal hem dat eerst eens vragen welke uitkering hij heeft , dank jullie alvast voor de info ik hoop later wat meer over hem te weten.

ronald g

Onder de plicht van werken ga je nooit uitkomen zelfs moeders die een zeer jong kind hebben worden door de nieuwe regels aan het werk gezet re-integreren noemen ze dat. Het enigste wat je kan doen is het aantal uren per week terugbrengen gezien de situatie zal de consulent daar wel in mee kunnen gaan. Met de leeftijd van meneer, 58 jaar en de verzorging van moeders is daar vast wel een mouw aan te passen.
Laatst gewijzigd door ronald g op 19 feb 2011 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Biscuit

Ongelezen bericht door Biscuit »

Heeft de moeder geen recht op zorg? Er zijn genoeg instanties die haar kunnen helpen als haar zoon aan het werk is. Mijn moeder heeft diverse opleidingen gevolgd via Evean, waardoor zij nu als vrijwilliger bij mensen thuis kan helpen. Hierdoor kan de partner (of in dit geval de zoon) gewoon zijn "ding" doen, zonder dat de moeder tekort komt. Omdat de vrijwilliger slechts een minuscuul kleine vergoeding per dagdeel krijgt, is het ook niet zo duur voor de zorgvrager. Wellicht is dat een optie?

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ronald g schreef:Onder de plicht van werken ga je nooit uitkomen zelfs moeders die een zeer jong kind hebben worden door de nieuwe regels aan het werk gezet re-integreren noemen ze dat. Het enigste wat je kan doen is het aantal uren per week terugbrengen gezien de situatie zal de consulent daar wel in mee kunnen gaan. Met de leeftijd van meneer, 58 jaar en de verzorging van moeders is daar vast wel een mouw aan te passen.
Sorry, maar de consulente hoeft daar dus helemaal niet in mee te gaan.
Het verzorgen van een ouder wordt over het algemeen niet gezien als een reden om niet of minder te hoeven werken.
Immers, thuiswonende, jonge kinderen worden ook geacht mee te helpen in huis, ook al werken ze, of zitten ze op school.
Ouders worden om deze reden zelfs gekort op hun uren huishoudelijke hulp of persoonlijke verzorging!
Er kan keihard gezegd worden dat moeder maar aan buren, vrienden of andere familie om verzorging moet vragen, een vrijwilliger moet zoeken of een Wmo/Awbz aanvraag moet doen.
Dus kijk uit met deze opmerkingen, die in mijn ogen (en ervaring) niet kloppen.

ronald g

Ik stel mijn antwoord niet als waarheid maar het kan een mogelijkheid zijn.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens met wat vogels zegt. Er zijn heel veel soorten uitkeringen.

Maar als hij voor een x-aantal uur per week voor zijn moeder moet zorgen, dan betekent dat dat hij voor die uren niet beschikbaar is voor de arbeidsmarkt. Aangezien de uitkering in het algemeen gebaseerd is op het aantal uren dat hij beschikbaar is voor de arbeidsmarkt, zou hij in dat geval ook al voor een deel op de uitkering gekort (moeten) zijn. Ook zou hij dan bij zijn aanvraag hebben (moeten) aangeven dat hij niet voor 40 uur beschikbaar is voor de arbeidsmarkt. Je moet namelijk altijd aangeven hoe veel uur je beschikbaar bent.

Overigens zal het moeilijk zijn om 'zomaar' vrijstelling te krijgen voor het moeten verzorgen van zijn moeder. Dat zal alleen kunnen als moeder een offiële indicatie heeft. Waarschijnlijk (maar dat weet ik niet zeker) zal dat ook betekenen dat moeder daar een budget voor krijgt en dat zij zoon dan formeel voor die hulp zal moeten inhuren/betalen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kweenie schreef:Eens met wat vogels zegt. Er zijn heel veel soorten uitkeringen.

Maar als hij voor een x-aantal uur per week voor zijn moeder moet zorgen, dan betekent dat dat hij voor die uren niet beschikbaar is voor de arbeidsmarkt. Aangezien de uitkering in het algemeen gebaseerd is op het aantal uren dat hij beschikbaar is voor de arbeidsmarkt, zou hij in dat geval ook al voor een deel op de uitkering gekort (moeten) zijn. Ook zou hij dan bij zijn aanvraag hebben (moeten) aangeven dat hij niet voor 40 uur beschikbaar is voor de arbeidsmarkt. Je moet namelijk altijd aangeven hoe veel uur je beschikbaar bent.

Overigens zal het moeilijk zijn om 'zomaar' vrijstelling te krijgen voor het moeten verzorgen van zijn moeder. Dat zal alleen kunnen als moeder een offiële indicatie heeft. Waarschijnlijk (maar dat weet ik niet zeker) zal dat ook betekenen dat moeder daar een budget voor krijgt en dat zij zoon dan formeel voor die hulp zal moeten inhuren/betalen.
Mantelzorg is voor 'niets' werken, je kan alleen in aanmerking komen voor
het mantelzorg compliment 1x per jaar.

Tja wie bepaalt of hij voor zijn moeder MOET zorgen ?
Denk net als wat jij zegt dat hij echt niet 'zomaar' vrijstelling zal krijgen
om het zorgen voor zijn moeder.
Klinkt hard maar als zijn moeder erg veel verzorging nodig heeft dan kan
ze in aanmerking komen voor een verzorgingshuis / of als er een officiele indicatie
gegeven kan worden dat ze hulp kan inschakelen, vaak moet dat wel officiele
hulp zijn.

In principe zou het ook goed zijn dat het ook niet zomaar kan allemaal, heb je geen zin om te werken, neem je moeder/vader in huis en verzorg die een
beetje en zelf voor 100% uitkering krijgen.

manondoris

badankt voor alle reacties, ik heb hem alles doorgegeven en ik ben zelf ook benieuwd of het gaat lukken, ik denk zelf ook van niet. hij heeft een bijstandsuitkering, ik ken deze man ook verder niet zo heel goed dus weet ik ook niet of het werkelijk om zijn moeder te doen is of om onder werken uit te komen. dit laten we dan maar in het midden. groetjes manon

svdmeer

Ongelezen bericht door svdmeer »

Die dwangarbeid is absurd.
Prima dat wordt verwacht dat iemand werkt voor zijn inkomen in plaats van een uitkering te ontvangen, maar dan wel tegen het wettelijk minimumloon + arbeidsvoorwaarden. En dat is wat anders dan met behoud van uitkering.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Hij zal ook betaald worden voor minimaal het minimumloon plus arbeidsvoorwaarden. Dus om het over 'dwangarbeid' te hebben is ook absurd. Als het inkomen dat hij met dit werk krijgt minder is dan het normbedrag (bijvoorbeeld omdat het een deeltijdbaan is en het inkomen daarom te laag is), dan wordt dit aangevuld tot bijstandsniveau/het normbedrag.

Bijstand is bedoeld als vangnet voor wie echt geen ander inkomen kan krijgen. Daar zit in het algemeen dus wel de 'plicht' aan vast dat als je zelf in je inkomsten kunt voorzien, dat je dat dan ook doet. Als iemand redelijkerwijs wel ander inkomen kan krijgen maar hij kiest er voor om dit werk niet te gaan doen, dan kan hij niet alsnog aankloppen voor bijstand. Vandaar dat je dan het recht op bijstand kunt verspelen. Voor het behoud van het recht op de bijstandsuitkering zul je dus een mogelijke baan die redelijkerwijs bij je past ook moeten aannemen. Vandaar dat hij voor het behoud van de uitkering moet werken. Dat is dus anders dan met behoud van uitkering werken.

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Voor het behoud van het recht op de bijstandsuitkering zul je dus een mogelijke baan die redelijkerwijs bij je past ook moeten aannemen. Vandaar dat hij voor het behoud van de uitkering moet werken. Dat is dus anders dan met behoud van uitkering werken.
Da's de theorie.
De praktijk is dat hele volksstammen zonder enige verplichting van de uitkering kunnen genieten. Ik zie het zelf om mij heen. Hoe het ze lukt zich aan de arbeidsplicht te onttrekken weet ik niet, maar het lukt ze.
En dan moet die man het braafste jongetje van de klas zijn?
:?:

manondoris

svdmeer schreef:Die dwangarbeid is absurd.
Prima dat wordt verwacht dat iemand werkt voor zijn inkomen in plaats van een uitkering te ontvangen, maar dan wel tegen het wettelijk minimumloon + arbeidsvoorwaarden. En dat is wat anders dan met behoud van uitkering.
daar ben ik het helemaal mee eens , de persoon waar het hier over gaat werkt net zo hard als ieder ander daar ,maar krijgt er veel en veel minder voor betaald. ook niet echt motiverend lijkt mij.

VioletPrue

arthur2000 schreef:Da's de theorie.
De praktijk is dat hele volksstammen zonder enige verplichting van de uitkering kunnen genieten. Ik zie het zelf om mij heen. Hoe het ze lukt zich aan de arbeidsplicht te onttrekken weet ik niet, maar het lukt ze.
En dan moet die man het braafste jongetje van de klas zijn?
:?:
Nou, lekker genuanceerd zeg!
'Hele volksstammen'?

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Ik ben juist wel genuanceerd.
Het beestje bij de naam noemen zou in dit geval stigmatiserend zijn :!:
Jaren geleden liep ik ook in de bijstand.
Als enige blanke tussen allen...

VioletPrue

Oh, nu snap ik je bericht.
Die laatste zin verklaart alles.

Gesloten