LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waar staat werknemer als......

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Leo The Emperor

Re: waar staat werknemer als......

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

net mijn deskundigeoordeel in de bus gehad.
tja je raad het al.....waar sta ik als werknemer.......
Ik begrijp hieruit dat ook de UWV arts vindt dat je op 3 mei arbeidsgeschikt was.

Dan houdt het formeel gewoon op. Twee dokters vinden dat je kunt werken, en dat betekent in deze dat je onterecht niet op het werk bent verschenen, en dat de loonstop toch terecht was.

Waarschijnlijk is ook de loonstop na 19 mei terecht, omdat het je uiteindelijk door de werkgever toch niet verboden is om op het werk te komen. Je posting in deze is enigzins misleidend.

Sterkte

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

kgwvandenberg schreef: ik weet van mijn neuro psycholoog dat zij over de probleem analyse heel anders dacht en zich niet kon vinden in plan van aanpak opgesteld door werkgever. Deze heeft totaal geen inzicht over de beperkingen van een persoon die met een hersenbeschadiging leeft.
Iemand die daarin totaal geen inzicht heeft, wat ik me wel kan voorstellen, zou zich kunnen laten voorlichten hierin door een deskundige.
Dan krabt de werkgever zich waarschijnlijk 3 keer achter de oren omdat hij niet had kunnen denken welke impact een hersenbeschadiging kan hebben.

kgwvandenberg

Ongelezen bericht door kgwvandenberg »

dank je wel jolijn.

wat je zegt er is maar weinig inzicht op wat een hersenbeschadiging te weeg kan brengen.

werkgever staat ook niet open voor een informatie bijeenkomst op revalidatiecentrum.

Ik zie alleen nog een stap naar de rechtbank.

kgwvandenberg

mijn bedrijfsarts heeft een probleem analyse opgesteld waar in ik me niet kan vinden.
we hebben vaak geprobeerd op haar daar nog over te benaderen maar deze gaf niet thuis.

ik heb toen een deskundige oordeel van het uwv aangevraagd. de verzekeringsarts besloot contact met mijn bedrijfarts op te nemen en haar oordeel over te nemen.

waarom heb ik dan een deskundige oordeel aan gevraagd?
dit is toch zo iets als een second opinion?

mvg kristel

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

kgwvandenberg schreef:mijn bedrijfsarts heeft een probleem analyse opgesteld waar in ik me niet kan vinden.
we hebben vaak geprobeerd op haar daar nog over te benaderen maar deze gaf niet thuis.

ik heb toen een deskundige oordeel van het uwv aangevraagd. de verzekeringsarts besloot contact met mijn bedrijfarts op te nemen en haar oordeel over te nemen.

waarom heb ik dan een deskundige oordeel aan gevraagd?
dit is toch zo iets als een second opinion?

mvg kristel
wat verwacht je dan??? dat een second opinion jou ongeacht wat in het gelijk stelt?

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Is meestal 1 pot nat hoor verzekeringsartsen en bedrijfsartsen.

kgwvandenberg

Ja de TS had al een forum geplaats en dat is mijn recht....

als jij het niet eens bent met het oordeel van een bedrijfsarts in een probleem analyse. en deze geeft vervolgens niet thuis....

Ik zou graag willen werken maar werkgever en bedrijfsarts geven niet thuis. de situatie die er nu ligt is: werknemertje pesten

nieuwe versie plan van aanpak opgesteld en naar werkgever gestuurd...je raad het al....deze geven niet thuis.

ik heb me na het uwv gewend om daar een nieuwe versie van een probleem analyse te krijgen wat doet deze arts deze vaart op het oordeel van de bedrijfsarts.
Snapt u dan dat er geen moeite is gedaandoor wie dan ook om mijn klachten te horen of om medische gegevens in te winnen bij doktoren, ziekenhuis of revalidatiecentrum.

de stukken liggen er.

sommige mensen zijn behoorlijk kortzichtig en er wordt meteen gedacht dat ik hier lekker vakantie aan het vieren ben thuis.

wat denkt u....dat ik een opleiding in ga om vervolgens na een paar maanden te stoppen......is dat een intensie als je een studie / stage begint......

mijn vader gaf me het verwijt dat ik het gesprek met de verzekeringsarts 'te mooi' ben in gegaan!
Ik ben een dame van 29 en de buiten kant zegt niets.

wat had ik het graag gehad dat ik er iets minder gezond/ goed uitzag en me heel wat beter voel!!!!!!!!

de niet aangeboren hersenletsel problematiek is voor heel veel mensen ontasbaar. ik hoop dat dat voor veel van die mensen dat ook zo blijft.

kristel

kgwvandenberg

Het vervolg........

begin juni gesprek met advocaat op een dond.
deze vertelde mij dat die dinsdag er voor mijn werkgever had gebeld voor een voorstel: goedkeuring van beide partijen het ontbinden van contract

dit kreeg ik dond pas te horen en advocaat wilde graag dat ik vrijdag middag al een besluit hier over nam.

advocaat kon mij niets, ww of wia, voor in de toekomst garanderen.

het was wel zijn advies om dit te doen.

go zou het dan eindelijk tot een eind komen.....

mijn gevoel zei dat ik niet moest tekenen en deze had gelijk.
waarom gaf mijn advocaat dit advies!

met heb daar over in discussie gegaan en wat daar uit kwam is wantrouwen en niet meer kunnen samenwerken.

dus nu bij advocaat nummer twee.....dit heeft veel goed gedaan.
werkgever heeft mij nooit gewaarschuwd voor een mogelijke loonstop deze heeft hij ingevoerd met terugwerkende kracht

werkgever wil nog steeds niet het dalaris uit betalen dus dit wordt een loonvordering.

wat betreft deskundige oordeel. dit rammelt aan alle kanten en hier ben ik met mijn advocaat ook in beroep gegaan. deze loopt nog.

nu blijkt wel weer dat je zelf altijd je ogen en oren goed de kost moet geven en zelf ook informatie zal moeten inwinnen.
laat je nooit zo dwingen om snel iets te tekenen.

het wordt vervolgt.

fijne vakantie

Leo The Emperor

werkgever heeft mij nooit gewaarschuwd voor een mogelijke loonstop deze heeft hij ingevoerd met terugwerkende kracht
Het bedrijf is ook helemaal niet verplicht om te waarschuwen voor een loonstop, dus ik weet niet waarom dat een argument moet zijn..

Als je door de bedrijfsarts geschikt bent bevonden om te werken, en je weigert te komen, dan mag het bedrijf per direct een loonstop instellen. Hier geldt het principe geen arbeid-geen loon.

Het is aan jou om een scond-opinion aan te vragen. Als deze verzekeringsarts ook vindt dat je gewoon kan werken, is de loonstop terecht.
wat betreft deskundige oordeel. dit rammelt aan alle kanten en hier ben ik met mijn advocaat ook in beroep gegaan. deze loopt nog.
Het is natuurlijk je goed recht om toch een loonvordering in te stellen als je vindt dat beide artsen onterecht vinden dat je arbeidsgeschikt bent.

Echter ook de rechter zal niet op de stoel van de arts gaan zitten, en alleen beoordelen of de procedure voor een second opinion op een goede wijze is uitgevoerd.
mijn contract loopt 1 september af
Gezien bovenstaande, is het financiele efect beperkt, namelijk maximaal 4 maanden salaris. Pas goed op dat je dit geld niet rechtstreeks mag doorstorten naar de advocaat.

kgwvandenberg

Ik wijs u op het artikel 7:629 BW: uitsluiting van loon is pas mogelijk als de werkgever een waarschuwing geeft. het achterwege laten van een waarschuwing heeft ver gaande gevolgen.

Wat betreft het deskundiger oordeel van het uwv:
in de eerste plaats is dit een advies en uwv heeft belangrijke medische gegevens gemist bevendien niet onderkend dat de regels van wet poortwachter niet zijn gevolgd.

de BA kon niet oordelen wat mijn gezondheidstoestand was / is op 3 mei. ik had haar immers voor het laatst op 4 april gezien. daarna heb ik haar nooit meer mogen bezoek of dit nu bij de BA of de WG ligt, geen idee?

De BA heeft in deze situatie's ook een bemiddelende rol. zij heeft van deze kant genoeg kansen gehad om dit aan te grijpen en om hier iets mee te doen. de BA verschuilt zicht achter de WG en andersom.

kristel

Leo The Emperor

Ik wijs u op het artikel 7:629 BW: uitsluiting van loon is pas mogelijk als de werkgever een waarschuwing geeft. het achterwege laten van een waarschuwing heeft ver gaande gevolgen.
Hieronder artikel 7:629 BW , en waar staat dat nu van die waarschuwing?
Artikel 629 (BW)
1. Voor zover het loon niet meer bedraagt dan het bedrag, bedoeld in artikel 17, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen, met betrekking tot een loontijdvak van een dag, behoudt de werknemer voor een tijdvak van 104 weken recht op 70% van het naar tijdruimte vastgestelde loon, maar de eerste 52 weken ten minste op het voor hem geldende wettelijke minimumloon, indien hij de bedongen arbeid niet heeft verricht omdat hij in verband met ongeschiktheid ten gevolge van ziekte, zwangerschap of bevalling daartoe verhinderd was.

2. Voor de werknemer die ten behoeve van zijn werkgever (in diens huishouding) uitsluitend of nagenoeg uitsluitend huiselijke of persoonlijke diensten op minder dan drie dagen per week verricht, geldt het in het eerste lid bedoelde recht voor een tijdvak van zes weken.

3. De werknemer heeft het in het eerste lid bedoelde recht niet:

a. indien de ziekte door zijn opzet is veroorzaakt of het gevolg is van een gebrek waarover hij in het kader van een aanstellingskeuring valse informatie heeft verstrekt en daardoor de toetsing aan de voor de functie opgestelde belastbaarheidseisen niet juist kon worden uitgevoerd;

b. voor de tijd, gedurende welke door zijn toedoen zijn genezing wordt belemmerd of vertraagd;

c. voor de tijd, gedurende welke hij, hoewel hij daartoe in staat is, zonder deugdelijke grond passende arbeid als bedoeld in artikel 658a lid 4 voor de werkgever of voor een door de werkgever met toestemming van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, genoemd in hoofdstuk 5 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen aangewezen derde, waartoe de werkgever hem in de gelegenheid stelt, niet verricht;

d. voor de tijd, gedurende welke hij zonder deugdelijke grond weigert mee te werken aan door de werkgever of door een door hem aangewezen deskundige gegeven redelijke voorschriften of getroffen maatregelen die erop gericht zijn om de werknemer in staat te stellen passende arbeid als bedoeld in artikel 658a lid 4 te verrichten;

e. voor de tijd, gedurende welke hij zonder deugdelijke grond weigert mee te werken aan het opstellen, evalueren en bijstellen van een plan van aanpak als bedoeld in artikel 658a lid 3.

f. voor de tijd gedurende welke hij zonder deugdelijk grond zijn aanvraag om een uitkering als bedoeld in artikel 64, eerste lid, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen later indient dan in dat artikel is voorgeschreven.

4. In afwijking van lid 1 heeft de vrouwelijke werknemer het in dat lid bedoelde recht niet gedurende de periode dat zij zwangerschaps- of bevallingsverlof geniet overeenkomstig artikel 3:1, tweede en derde lid, van de Wet arbeid en zorg.

5. Het loon wordt verminderd met het bedrag van enige geldelijke uitkering die de werknemer toekomt krachtens enige wettelijke voorgeschreven verzekering of krachtens enige verzekering of uit enig fonds waarin de werknemer niet deelneemt, voorzover deze uitkering betrekking heeft op de bedongen arbeid waaruit het loon wordt genoten. Het loon wordt voorts verminderd met het bedrag van de inkomsten, door de werknemer in of buiten dienstbetrekking genoten voor werkzaamheden die hij heeft verricht gedurende de tijd dat hij, zo hij daartoe niet verhinderd was geweest, de bedongen arbeid had kunnen verrichten.

6. De werkgever is bevoegd de betaling van het in het lid 1 bedoelde loon op te schorten voor de tijd, gedurende welke de werknemer zich niet houdt aan door de werkgever schriftelijk gegeven redelijke voorschriften omtrent het verstrekken van de inlichtingen die de werkgever behoeft om het recht op loon vast te stellen.

7. De werkgever kan geen beroep meer doen op enige grond het loon geheel of gedeeltelijk niet te betalen of de betaling daarvan op te schorten, indien hij de werknemer daarvan geen kennis heeft gegeven onverwijld nadat bij hem het vermoeden van het bestaan daarvan is gerezen of redelijkerwijs had behoren te rijzen

8. Artikel 628 lid 3 is van overeenkomstige toepassing

9. Van dit artikel kan ten nadele van de werknemer slechts in zoverre worden afgeweken dat bedongen kan worden dat de werknemer voor de eerste twee dagen van het in lid 1 of lid 2 bedoelde tijdvak geen recht op loon heeft

10. Voor de toepassing van de leden 1, 2 en 9 worden perioden, waarin de werknemer in verband met ongeschiktheid ten gevolge van ziekte, zwangerschap of bevalling verhinderd is geweest zijn arbeid te verrichten, samengeteld indien zij elkaar met een onderbreking van minder dan vier weken opvolgen, of indien zij direct voorafgaan aan en aansluiten op een periode waarin zwangerschaps- of bevallingsverlof wordt genoten als bedoeld in artikel 3:1, tweede en derde lid, van de Wet arbeid en zorg, tenzij de ongeschiktheid redelijkerwijs niet geacht kan worden voort te vloeien uit dezelfde oorzaak.

11. Het tijdvak van 104 weken, bedoeld in lid 1, wordt verlengd:

a. met de duur van de vertraging indien de werkgever de aangifte, bedoeld in artikel 38, eerste lid, van de Ziektewet later doet dan in dat artikel is voorgeschreven;

b. met de duur van de vertraging indien de aanvraag, bedoeld in artikel 64, eerste lid, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen later wordt gedaan dan in of op grond van dat artikel is voorgeschreven;

c. met de duur van het verlengde tijdvak dat het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen op grond van artikel 24, eerste lid, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen heeft vastgesteld of met de duur van het tijdvak, bedoeld in artikel 25, negende lid, eerste zin, van die wet;

d. met de duur van de verlenging van de wachttijd, bedoeld in artikel 19, eerste lid, van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, indien die wachttijd op grond van het zevende lid van dat artikel wordt verlengd; en

e. met de duur van het tijdvak dat het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen op grond van artikel 71a, negende lid, van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft vastgesteld.

12.Indien de werknemer passende arbeid als bedoeld in artikel 658a lid 4 verricht, blijft de arbeidsovereenkomst onverkort in stand.

Gesloten