LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wajong uitkering en werken, totaal aan te ontvangen geld?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
dcrampersad

Wajong uitkering en werken, totaal aan te ontvangen geld?

Ongelezen bericht door dcrampersad »

Beste leden,

Ik zit met een vraag over mijn Wajong uitkering en vroeg me af of er hier nog andere Wajongers zijn die mij misschien zouden kunnen helpen.

Ik heb een chronische darmontsteking en heb sinds juni 2011 een Wajong uitkering. Omdat ik nog steeds geen werk heb gevonden, heb ik mijn gehele uitkering, van de afgelopen maanden, apart gezet.

Ik had net een gesprek met een jobcoach en die vertelde mij dat als ik een baan zou krijgen, bijvoorbeeld 20 uur in de week, ik 20 uur kreeg uitbetaald van het UWV. Men bepaald dat door het aantal uur per week dat je kan werken, vastgesteld door arbeidsdeskundige en arbo-arts.

Dus ik zou zelf 20 uur aan salaris verdienen en mijn Wajong uitkering zou daar 20 uur bij doen. Klopt dit? Stel ik zou 16 uur werken, dus 16 uur van hen krijg. Is het zo dat jou hoeveelheid gewerkte uren overeen komen met de uren die je uitbetaald zou krijgen van het UWV?

En wat zou er gebeuren met het geld dat ik tot nu toe apart heb gezet? Als ik een baan zou vinden van 16 uur in de week, betekend het dan dat ik van elke maand, 741 euro, 64 uur daarvan aan uitkering aan hun terug moet betalen?

Ik ben nogal in de war geraakt na dit gesprek, zouden jullie mij hierbij kunnen helpen? Sorry voor de onduidelijke uitleg..

In ieder geval bedankt,

Do

Mousy

Re: Wajong uitkering en werken, totaal aan te ontvangen geld?

Ongelezen bericht door Mousy »

Je kan ook ff googlen en hier zelf ff na zoeken:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... s_fee=0.00

superklaver

Ongelezen bericht door superklaver »

Zelf heb ik een volledige wajong uitkering. Maar ik werk ook. Het loon wordt verrekend met je wajong. Maar het ligt niet aan het aantal uur, maar aan wat je bruto verdient. op www.uwv.nl en dan wajong en dan rekenhulp staat wat je krijgt. je moet dan je bruto salaris invullen en dan kan je zien wat je er bruto aan wajong bij krijgt. Hier gaat natuurlijk nog de belasting aan af.

dcrampersad

Ongelezen bericht door dcrampersad »

superklaver schreef:Zelf heb ik een volledige wajong uitkering. Maar ik werk ook. Het loon wordt verrekend met je wajong. Maar het ligt niet aan het aantal uur, maar aan wat je bruto verdient. op http://www.uwv.nl en dan wajong en dan rekenhulp staat wat je krijgt. je moet dan je bruto salaris invullen en dan kan je zien wat je er bruto aan wajong bij krijgt. Hier gaat natuurlijk nog de belasting aan af.

Bedankt voor je reactie.
Ik ging hier ook van uit, maar dat was totdat mijn jobcoach met dat voorbeeld kwam.

superklaver

wat ik zo lees heeft je jobcoach je verkeerd ingelicht. ik hoop dat hij/zij je verder wel goed begeleid. en blijf ook zelf zoeken. is voor jezelf ook een prettiger gevoel als je toch op eigen kracht iets gevonden hebt. heb ik ook gedaan, alleen het reintegratiebureau was er niet zo blij mee. :mrgreen: maar dat komt omdat hun dan een bonus missen. maar dat is dan jammer voor hun. ik had eigenlijk nog ander werk moeten zoeken, omdat ik een contract van 13 tot 30 had. en ik moest eigenlijk aan minimaal 24 uur zitten. Maar ik kon wel gewoon genoeg uur werken en inmiddels heb ik er een vast contract. soms moet je gewoon je gevoel volgen.

++antonh

Ongelezen bericht door ++antonh »

@superklaver,

het reïntegratie bureau krijgt geen bonus, dat is allang afgeschaft.
Bij aanvang krijgen ze en bedarg varierend van € 3990,00 tot € 4990,00.
En dat is niet veel voor 2 jaar 1x per maand bezoek/begeleiding.
superklaver schreef:wat ik zo lees heeft je jobcoach je verkeerd ingelicht. ik hoop dat hij/zij je verder wel goed begeleid. en blijf ook zelf zoeken. is voor jezelf ook een prettiger gevoel als je toch op eigen kracht iets gevonden hebt. heb ik ook gedaan, alleen het reintegratiebureau was er niet zo blij mee. :mrgreen: maar dat komt omdat hun dan een bonus missen. maar dat is dan jammer voor hun. ik had eigenlijk nog ander werk moeten zoeken, omdat ik een contract van 13 tot 30 had. en ik moest eigenlijk aan minimaal 24 uur zitten. Maar ik kon wel gewoon genoeg uur werken en inmiddels heb ik er een vast contract. soms moet je gewoon je gevoel volgen.
En ondanks dat je reïntegratie hebt zul je het toch zelf moeten doen.
Lees je plan van aanpak maar eens goed.

superklaver

Ok, ik was in de veronderstelling dat hun een bonus zouden krijgen. Bij mij hebben ze niet eens een plan van aanpak hoeven maken. want tijdens het intake gesprek had ik ander werk. ze vonden het leuk voor mij, maar ik moest wel iets anders zoeken met meer zekerheid. en dit heb ik dus niet gedaan. de werkgever kon geen ander contract aanbieden, maar ik kon wel rekenen op minimaal 24 uur. dat was voor mij voldoende. na mijn proeftijd heb ik verteld dat ik gedeeltelijk afgekeurd was. gingen ze ook goed mee om. en een jaar later had ik al een vast contract. inmiddels ben ik volledig afgekeurd, maar werk ik er nog wel 2 of 3 halve dagen. om toch onder de mensen te blijven.

Gesloten