LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAT ALS IK WEER ZIEK WORD?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Jolen

WAT ALS IK WEER ZIEK WORD?

Ongelezen bericht door Jolen »

wie o wie weet raad?
September 2009 ben ik werkeloos geworden wegens reorganisatie. In februari van dit jaar ben ik in de ziektewet terecht gekomen vanwege een depressie. Inmiddels werk ik op therapeutische basis 3 middagen per week in een leuk bedrijf. Ik ontvang dus nog steeds mijn zw-uitkering. Het gaat heel goed in het nieuwe bedrijf, vanaf volgende week ga ik mijn uren uitbreiden en mijn baas wil mij vanaf 1 december in dienst nemen. Perfect dus! Ik een leuke baan, geen uitkering meer, ideaal. Echter, ik heb al 10 jaar last van depressie. Het is in mijn geval een erfelijke aandoening, mijn lichaam zal nooit zelf in staat zijn de juiste stofjes aan te maken om depressie te voorkomen. Ik zal dus levenslang aan de pillen zitten. Nu ben ik stabiel en ik weet uit ervaring dat ik dit heel lang kan blijven maar dat er ook mogelijkheden zijn dat het ineens weer inzakt. De opname van het stofje dat ik door de pillen binnen krijg is heel gevoelig. Heb ik bijvoorbeeld maar een klein beetje koorts dan werkt het al niet meer optimaal met als gevolg, weer depressief. Een paar nachten slecht slapen en het is ook weer raak. Ik wil dolgraag aan het werk maar wil mijn werkgever niet opzadelen met een langdurig zieke werknemer net nadat ik in dienst gekomen ben. Ik zie het echt wel positief tegemoet maar wat als..... Het is een klein bedrijfje met straks alleen ik als personeel. Mijn baas kan het zich echt niet permiteren als ik weg val en hij mij wel moet doorbetalen. Bestaat er niet 1 of andere regeling waardoor ik, mocht ik zeg maar 2 maanden na mijn dienstverband ziek worden, ik weer in de ziektewet van uwv kan? Ik ga hier minder verdienen dan met mijn oude baan. Daar verdiende ik best veel en ik heb al tegen mijn toekomstige baas gezegd dat ik tevreden ben wanneer ik net zoveel verdien als ik nu aan uitkering krijg. Maar als ik straks weer 30% terug zak ik inkomsten ga ik failliet! Wie weet hoe dit allemaal zit?

violia

Re: WAT ALS IK WEER ZIEK WORD?

Ongelezen bericht door violia »

Voor de uitkering zou ik info opvragen bij het UWV. Stel dat je niet depressief
wordt dan is er niets aan de hand toch. Je kunt ook een ongeval krijgen, waardoor je ook uit de roulatie kan komen. Niet te bang zijn niemand kan in de toekomst kijken.

Gefeliciteerd met je baan en niet te veel beren op de weg zien :wink:

trudy81

Re: WAT ALS IK WEER ZIEK WORD?

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

nee het kan nooit dat u weer in de ziektewet vervalt zonder dat u weer twee jaar uitvalt. Wat wel kan, maar dat is vaak een moeilijk traject is via de wet RIA. Dat is een wet voor mensen met aandoeningen die chronisch zijn of terug kerend. Wat die wet doet is het volgende:

normaal moet uw werkgever u twee jaar betalen voordat iemand anders u gaat betalen, dat is inderdaad een flinke druk voor een werkgever. De wet Ria zorgt ervoor dat dat niet het geval is, dan wordt u bij ziekte meteen door iemand anders betaald. Voor uzelf maakt dat niet uit, u krijgt gewoon waar u recht op heeft maar voor uw werkgever is dat een geruststelling, hij hoeft u dan niet te betalen en kan dus iemand anders inhuren voor dat geld. Punt is wel, men doet hier moeilijk over, het is moeilijk om in de wet Ria terecht te komen, maar toch het proberen waard misschien!

Trudy

Gesloten