LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat als je voor de wet een uitzondering bent?
-
Wat als je voor de wet een uitzondering bent?
Mijn vader heeft ruim dertig jaar geleden bij het weg laten halen van een hersentumor zijn geheugen verloren. In het begin kon hij niet meer normaal functioneren, maar doordat mijn moeder goed voor hem gezorgd heeft kon hij terecht bij de sociale werkplaats. Op een gegeven moment kreeg hij last van waanbeelden en na een moeilijke tijd hebben mijn moeder en ik moeten besluiten hem naar een huis voor jong dementen te brengen. Al die tijd is zij mantelzorgster geweest en op haar vijfenvijftigste is het zonder werkervaring moeilijk voor haar om aan een baan te komen. In het begin was dit geen probleem omdat de werkgever van mijn vader nog uitbetaalde. Het is inmiddels ruim een jaar later en nu houdt dit volgende maand op. Dat betekent dat mijn moeder, mijn vader en ikzelf op de WAO voor alleenstaanden zijn aangewezen. Aangezien dit onder het sociaal minimum ligt en onze vaste lasten hoger liggen dan wat op deze wijze binnenkomt, zijn wij op zoek gegaan naar hulp. We moeten ergens de huurwoning van mijn moeder en mij, het tehuis van mijn vader en ons eten van kunnen betalen. Helaas is dit zoeken makkelijker gezegd dan gedaan. De wet is allesbehalve eenduidig over onze situatie, met als gevolg dat de verschillende instanties er niet uitkomen. Mijn moeder wordt nu door het juridisch loket naar het DWI gestuurd en door het DWI weer naar het juridisch loket. Ook een sociaal raadsvrouw kon haar niet verder helpen. De laatste ontwikkeling is dat men haar heeft aangeraden een advocaat in te schakelen, op eigen kosten. Geen van allen lijkt echter een antwoord te kunnen geven op waar wij nu recht op hebben. Intussen begint het moment te naderen dat wij zonder geld komen te zitten. Zelf ben ik achttien, lerende voor mijn eindexamen en hoop ik daarna te kunnen studeren. Als ik ga werken moet ik mijn moeder onderhouden, die dan weer op andere manieren gekort wordt. Wij zijn op zoek naar iemand die wel weet hoe dit allemaal zit, die weet waar je recht op hebt wanneer je getrouwd bent maar niet meer samenwoont, die misschien wel iets soortgelijks heeft meegemaakt en kan vertellen hoe deze problemen zijn opgelost. De instanties lijken het zelf niet meer te weten en vandaar nu een noodkreet op het internet. Kunt u ons helpen?
Re: Wat als je voor de wet een uitzondering bent?
En heeft U de gemeentelijke sociale dienst al gevraagd?
Die weten veel en of je geld krijgt of niet, zij hebben wel ervaring om beter rond te komen na deze verandering.
Die weten veel en of je geld krijgt of niet, zij hebben wel ervaring om beter rond te komen na deze verandering.