LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgevers kiezen voor kennis boven ervaring.

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
varo55

Werkgevers kiezen voor kennis boven ervaring.

Ongelezen bericht door varo55 »

Actuele kennis van jongere werknemers wint het vaak van de ervaring van oudere werknemers. Werkgevers benadrukken de harde kwaliteiten, zoals vaardigheid met nieuwe technologieën, flexibiliteit, mentale en fysieke belastbaarheid. Zachte kwaliteiten, zoals ervaring, loyaliteit en betrouwbaarheid scoren lager. Ook senioren moeten zich blijven (bij)scholen. Ben je ouder en werkloos, gebruik dan een deel van je tijd om te leren. Dit vergroot o.a. de kans op het vinden van een nieuwe baan.

Chocomelk

Re: Werkgevers kiezen voor kennis boven ervaring.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ben je wat ouder dan ben je voor veel werkgevers
veel te duur, ze hebben liever iemand van 18 met 10
jaar ervaring.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Maar waarom een topic? Dit was 40 jaar geleden ook al zo.....

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Iemand van 50 die gezond is en veel ervaring heeft kan nog 17 jaren werken...

Dus een goede brief als je boven de 40 bent en omdat jongeren vaker sneller weg gingen en makkelijker elders werk vonden is het soms dat werkgevers juist voor iets oudere kiezen.

Ondanks de verouderde of geen diploma's en voor leiding gevende geld ook het overwicht door leeftijd dus over welk vak en functie je het hebt is ook bepalend.

Een brief is eerste indruk dus de eerste regels zijn vaak bepalend of ze verder lezen of afwijzen.
Een goede tekst is dus van groot belang als je vele tientallen brieven moet beoordelen.

Winterman

Ongelezen bericht door Winterman »

stofzuigertje schreef:Iemand van 50 die gezond is en veel ervaring heeft kan nog 17 jaren werken...

Dus een goede brief als je boven de 40 bent en omdat jongeren vaker sneller weg gingen en makkelijker elders werk vonden is het soms dat werkgevers juist voor iets oudere kiezen.
Dus die goede brief moet je al 10 jaar eerder mee beginnen en je moet hem schrijven omdat jongeren vaak sneller weg gaan.

Kijk, daar heeft hij tenminste iets aan.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

ik krijg soms een beetje de indruk dat waarden als loyaliteit voor de werkgever ook minder belangrijk zijn. Met al die tijdelijke contracten en flexcontracten wil de werkgever volgens mij helemaal niemand die nog 20 jaar op zijn plek blijft zitten. Volgens mij is de werkgever niet bang dat je snel weggaat, maar net dat hij je nooit meer wegkrijgt.

De harde waarden zoals TS noemt zijn gewoon ook belangrijk, je kunt heel veel ervaring hebben maar als je niet met de technologie kunt werken waarmee een bedrijf werkt dan heeft die werkgever niet veel aan ervaring. Natuurlijk kun je dat leren, maar iemand anders kan het nu al. Mentale en fysieke belastbaarheid kan ik me ook voorstellen dat een werkgever daarnaar kijkt, dure grap als iemand altijd ziek is. Moet wel eerlijk zeggen dat bij ons de jongere mensen vaker ziek zijn dan de oudere. Ook flexibiliteit is een groot goed, wat heb je aan een inflexibele werknemer?

De waarden die TS noemt als zachte waarden zoals loyaliteit en betrouwbaarheid, dat heeft volgens mij niets met leeftijd te maken. Ik denk dus ook dat als je een brief schrijft waarin je dit soort waarden noemt en niet praat over je flexibiliteit en de dingen die je feitelijk kunt (dus omgaan met nieuwe technologie, diplomas etc) dat je niet heel ver gaat komen. De waarden waar een werkgever nu naar zoekt zijn niet meer de waarden van vroeger, en daar moet je als werkzoekende op inspelen.

Isabel

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef:Iemand van 50 die gezond is en veel ervaring heeft kan nog 17 jaren werken...
Zolang die persoon van 50 ervaring, kennis en kunde heeft die in overeenstemming zijn met zijn salaris zal die persoon ook gewoon tot z'n pensioen kunnen blijven werken. Het probleem is in veel gevallen dat mensen door standaard CAO verhoging vrijwel automatisch op een relatief hoog salaris terecht komen zonder dat de kennis wordt vergroot.

Ik zie vaak genoeg dat mensen van 50 veel meer verdienen dan mensen van 30 terwijl ze hetzelfde werk doen. Dat is niet te verdedigen en uit te leggen.

Mensen die pro-actief met hun loopbaan bezig zijn en zich blijven ontwikkelen zijn ook veel minder vaak werkeloos dan mensen die gewoon doen wat ze moeten doen en niks meer.

Gesloten