LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wia gesprek met arts, andere conclusie bevestigd in brief.

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
ieniemienie79

Wia gesprek met arts, andere conclusie bevestigd in brief.

Ongelezen bericht door ieniemienie79 »

Na 1,5 jaar met een depressie thuis te hebben gezeten kreeg ik de formulieren binnen voor een WIA aanvraag. Een beetje tellen en toen vond ik dat ik deze wel erg vroeg binnen had gekregen. Toen ik erheen belde zei de dame dat het UWV 10 weken nodig heeft om dit te verwerken. Nou goed, ingevuld. Binnen twee weken uitnodiging voor een gesprek bij de arts. Daar bleek dat ze mijn ziekmelding van voor mijn zwangerschap (deze zijn niet gerelateerd aan elkaar) als uitgangspunt hebben genomen en dat ik daarom al werd opgeroepen.

Het gesprek ging wel. Ik vond haar wel erg makkelijk denken over de situatie maar goed. Ik voel me al niet zo sterk en had er op dat moment ook weinig op in te brengen. Aan het einde van het gesprek kwam de conclusie.

Een urenbeperking van maximaal 4 uur per dag, geen stress vol werk, geen tijdsdruk etcetera.

Ik ben nog niet hersteld en heb meerdere malen per week therapie, ik had me er op ingesteld dat psychische klachten moeilijk te bewijzen zijn en dat een afkeuring niet reeel is. Daarom kon ik me bij deze beslissing neerleggen, al verliep het gesprek niet naar wens en werd alles afgeschilderd als: "kinderen zijn ook vermoeiend". Van thuis zitten word je ook niet vrolijk. (pardon!)

Ik heb altijd een 32 urige baan gehad verdeeld over vier dagen, 4 uur per dag zou inhouden dat ik waarschijnlijk een WGA zou krijgen en voor 20 moest werken, minimaal 10. Dit kon ik wel accepteren, dat gaf me de gelegenheid om nog te werken aan mijn herstel en minimaal 2 uur per dag is nog te overzien.

Nu krijg ik de bevestiging thuis. Hierin staat dat ik 2 uur beperking heb per dag en max. 6 uur per dag kan werken. Helemaal iets anders als de conclusie tijdens het gesprek.

Hoe kan dit? Mag dat? Ik ben op dit moment niet eens 6 uur per dag wakker achtereen, hoe zou ik dat moeten doen?

Wat kan ik nu het beste doen? :cry:

Chocomelk

Re: Wia gesprek met arts, andere conclusie bevestigd in brief.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ieniemienie79 schreef:Na 1,5 jaar met een depressie thuis te hebben gezeten kreeg ik de formulieren binnen voor een WIA aanvraag. Een beetje tellen en toen vond ik dat ik deze wel erg vroeg binnen had gekregen. Toen ik erheen belde zei de dame dat het UWV 10 weken nodig heeft om dit te verwerken. Nou goed, ingevuld. Binnen twee weken uitnodiging voor een gesprek bij de arts. Daar bleek dat ze mijn ziekmelding van voor mijn zwangerschap (deze zijn niet gerelateerd aan elkaar) als uitgangspunt hebben genomen en dat ik daarom al werd opgeroepen.

Het gesprek ging wel. Ik vond haar wel erg makkelijk denken over de situatie maar goed. Ik voel me al niet zo sterk en had er op dat moment ook weinig op in te brengen. Aan het einde van het gesprek kwam de conclusie.

Een urenbeperking van maximaal 4 uur per dag, geen stress vol werk, geen tijdsdruk etcetera.

Ik ben nog niet hersteld en heb meerdere malen per week therapie, ik had me er op ingesteld dat psychische klachten moeilijk te bewijzen zijn en dat een afkeuring niet reeel is. Daarom kon ik me bij deze beslissing neerleggen, al verliep het gesprek niet naar wens en werd alles afgeschilderd als: "kinderen zijn ook vermoeiend". Van thuis zitten word je ook niet vrolijk. (pardon!)

Ik heb altijd een 32 urige baan gehad verdeeld over vier dagen, 4 uur per dag zou inhouden dat ik waarschijnlijk een WGA zou krijgen en voor 20 moest werken, minimaal 10. Dit kon ik wel accepteren, dat gaf me de gelegenheid om nog te werken aan mijn herstel en minimaal 2 uur per dag is nog te overzien.

Nu krijg ik de bevestiging thuis. Hierin staat dat ik 2 uur beperking heb per dag en max. 6 uur per dag kan werken. Helemaal iets anders als de conclusie tijdens het gesprek.

Hoe kan dit? Mag dat? Ik ben op dit moment niet eens 6 uur per dag wakker achtereen, hoe zou ik dat moeten doen?

Wat kan ik nu het beste doen? :cry:
Bezwaar indienen als je het er niet mee eens bent.

Hoe kan ik bezwaar maken tegen een beslissing van UWV?

U kunt een digitaal bezwaarschrift invullen en versturen op Bezwaarschrift tegen beslissing van UWV. Om digitaal bezwaar te maken heeft u een DigiD nodig. Meer informatie over DigiD vindt u op digid.nl.

U kunt ook bezwaar maken door een bezwaarschrift te sturen naar UWV. Dit is een brief waarin u aangeeft waarmee u het niet mee eens bent en waarom niet. Voor het schrijven van een bezwaarschrift kunt u het formulier Bezwaarschrift gebruiken.

Het adres waarheen u het bezwaarschrift moet sturen, staat in de brief met onze beslissing.

U moet meestal binnen 6 weken bezwaar maken tegen een beslissing. Voor sommige beslissingen van de Ziektewet geldt een termijn van 2 weken. De precieze datum vindt u in de brief met de beslissing.

U kunt uw bezwaar het beste aangetekend versturen. Dan kunt u later altijd aantonen dat u uw brief op tijd heeft verstuurd.

Als u uw bezwaar heeft opgestuurd, krijgt u van ons een ontvangstbevestiging. Heeft u na een week nog geen ontvangstbevestiging van ons gekregen? Dan is uw bezwaar misschien niet aangekomen. U kunt dan contact opnemen met UWV Telefoon Werknemers via 0900 – 92 94 (lokaal tarief).

Meer informatie vindt u op Bezwaar, beroep en mediation en in de brochure Daar ben ik het niet mee eens.

bron: http://www.uwv.nl/zoekresultaten/partic ... woord.aspx

ieniemienie79

Ongelezen bericht door ieniemienie79 »

Heeft er iemand ervaring mee dat er tijdens de eindconclusie in het gesprek iets gezeg werd en in de bevestigings brief iets anders stond?

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

het zou kunnen (ik weet natuurlijk niet of dat zo is) dat de arts iets gezegd heeft wat hij niet had mogen zeggen. Een arts voor de wia mag alleen kijken naar wat iemand kan. Een arbeidsdeskundige kijkt vervolgens of er werk te vinden is binnen de beperkingen die de arts aangeeft.

De eindconclusie van het gesprek (zoals u dat noemt) is feitelijk niet de eindconclusie van de procedure.

Nu hebt u daar hier natuurlijk helemaal niets aan, kijk even zelf of u kunt opbrengen wat gevraagd wordt, is dat wel zo, dan is er natuurlijk geen probleem. kan dat niet dan bezwaar aantekenen zoals mijn voorganger zegt.

Overigens denk ik wel dat als u niet instaat bent 6 uur aaneengesloten wakker te blijven en dat is een tijdje zo dat u misschien gebaat bent bij meer hulp, wat die hulp zou moeten zijn is natuurlijk nog in te vullen, maar in een 'gewone' depressie, hoe erg ook, is 6 uur wakker blijven meestal nog mogelijk. Misschien hebt u een herdiagnose nodig of aanvullende medicatie/therapie.

Isabel.

boertje van buuten

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

het zou kunnen (ik weet natuurlijk niet of dat zo is) dat de arts iets gezegd heeft wat hij niet had mogen zeggen.

Ik weet dat artsen van uwv dit heel vaak doen. Ook probeert uwv mensen tijdens een bezwaarprocedure te laten testen op simuleren. Een instantie die zogenaamd een onafhankelijke expertise doet in opdracht van uwv, Psyon probeert een rapport samen te stellen op basis van een kort gesprek. Uiteraard moet je wat testen maken. Oa de simstest. Ook gebruikt om criminelen op te sporen en te testen op simulatie. Ervaring van vriendin: Psyon is verlengstuk van uwv en stelt een zogenaamd onafhankelijke diagnose maar bedenk dat dit soort rapporten alleen het verhaal van uwv moet bevestigen. De opdrachtgever uwv betaalt Psyon voor een verslag dat aansluit op het besluit van uwv. Dus werk hier niet aan mee en vraag bij de rechter zelf een onafhankelijke expertise want anders kom je bedrogen uit.

Gesloten