LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WW dagloon berekening UWV

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
haziko

WW dagloon berekening UWV

Ongelezen bericht door haziko »

Beste,

Van de website van het UWV begrijp ik dat een eindejaarsuitkering meetelt in de dagloonberekening voor een WW uitkering. Bij een dienstverband van een jaar eindigend in januari valt de uitbetaling van de eindejaarsuitkering (december) echter niet binnen de referteperiode voor het dagloon (als ik alles goed lees/begrijp). Weet iemand hoe dit zit? Want in mijn ogen zou dit raar zijn omdat de eindejaarsuitkering vaak een substantieel deel van het salaris is.

Alvast dan voor uw reactie.

dhc

Re: WW dagloon berekening UWV

Ongelezen bericht door dhc »

Bel ze.....

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Of mail ze....

pietjeplus

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Of mail en bel ze....

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

De reacties tot nu toe even samengevat, voor het antwoord moet je bij het UWV zijn.

uwv_webcare
Contacteer:

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Haziko,

Geen nood, UWV is hier ook :)

Je wilt weten hoe UWV omgaat met een eindejaarsuitkering die buiten de referteperiode is uitbetaald.

Voor de berekening van de hoogte van je WW-uitkering wordt het gemiddelde berekend over de referteperiode. Dit is de periode van één jaar voor je eerste werkloosheidsdag. Hierbij wordt de laatste maand of vier weken (hangt er van af of je werkgever per maand of per week/vier weken betaalde) niet meegenomen.

Voorbeeld: word je werkloos per 1 januari 2015 en werd je per maand betaald? Dan loopt de referteperiode van 1 december 2013 t/m 30 november 2014. Een eindejaarsuitkering die na 30 november 2014 is uitbetaald, wordt dus niet meegenomen voor de berekening van je WW-uitkering. Wanneer je in december 2013 ook een eindejaarsuitkering kreeg, telt die wel mee.

Actuele informatie over de berekening van de hoogte van de WW-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare

haziko

Ik zie hier dan toch een grote mate van rechtsongelijkheid. Iemand die in februari werkeloos wordt krijgt dus een hogere uitkering dan iemand die in januari werkeloos wordt.

Als ik het dus goed zie is het voor iemand die 1 jaar werkt zeer ongunstig om in januari werkeloos te worden. De vakantietoeslag die (over het algemeen in mei) wordt uitbetaald betreft enkel de opbouw van 5 maanden, de rest wordt immers ook bij uitdienst uitbetaald, dus in december of januari. En de eindejaarsuitkering/13de maand wordt helemaal niet meeberekend, waardoor de ww dus een heel stuk lager is dan de 75 of 70% van het feitelijk verdiende loon.

witte angora

@ Haziko, soms is het niet anders. Kennelijk heb je geen 12 maanden gewerkt?

Dit soort dingen kom je overal tegen. Ik heb WAO, om de hoogte daarvan te bepalen is er een ingewikkelde rekensom waarbij er bij het minimum een bepaald percentage, afhankelijk van het aantal gewerkte jaren, op wordt geteld, en van dat totaal krijg je dan 75%. Mensen in de WIA krijgen gewoon 75% van hun laatste salaris. Een stuk meer dus. Terwijl WIA in principe hetzelfde is als de WAO.

De ene keer slaat de balans gunstig uit, de andere keer ongunstig. Het is niet anders. We hebben in dit land nog steeds een goed sociaal stelsel waar we onze handjes mee dicht mogen knijpen. Wie weet krijg je volgende week je droombaan aangeboden; dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken over een WW-uitkering.

haziko

@ witte angora, precies 12 maanden gewerkt daarom verwacht ik ook dat dat dan de basis is van de ww, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Voor een volgende keer (liever een vaste baan) dus een maand eerder alle extra's (vakantiegeld, eindejaarsuitkering en nog openstaande verlof en over-uren) uit laten betalen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

witte angora schreef:@ Haziko, soms is het niet anders. Kennelijk heb je geen 12 maanden gewerkt?

Dit soort dingen kom je overal tegen. Ik heb WAO, om de hoogte daarvan te bepalen is er een ingewikkelde rekensom waarbij er bij het minimum een bepaald percentage, afhankelijk van het aantal gewerkte jaren, op wordt geteld, en van dat totaal krijg je dan 75%. Mensen in de WIA krijgen gewoon 75% van hun laatste salaris. Een stuk meer dus. Terwijl WIA in principe hetzelfde is als de WAO.

De ene keer slaat de balans gunstig uit, de andere keer ongunstig. Het is niet anders. We hebben in dit land nog steeds een goed sociaal stelsel waar we onze handjes mee dicht mogen knijpen. Wie weet krijg je volgende week je droombaan aangeboden; dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken over een WW-uitkering.
@ wa sinds aantal jaar is het 80% ipv 75%geworden :wink:

witte angora

De Wia? Van de WAO nog steeds die 75%. Die eerst 70% was, dat scheelde wel weer wat.

Bas028

Ongelezen bericht door Bas028 »

uwv_webcare schreef:Beste Haziko,

Geen nood, UWV is hier ook :)

Je wilt weten hoe UWV omgaat met een eindejaarsuitkering die buiten de referteperiode is uitbetaald.

Voor de berekening van de hoogte van je WW-uitkering wordt het gemiddelde berekend over de referteperiode. Dit is de periode van één jaar voor je eerste werkloosheidsdag. Hierbij wordt de laatste maand of vier weken (hangt er van af of je werkgever per maand of per week/vier weken betaalde) niet meegenomen.

Voorbeeld: word je werkloos per 1 januari 2015 en werd je per maand betaald? Dan loopt de referteperiode van 1 december 2013 t/m 30 november 2014. Een eindejaarsuitkering die na 30 november 2014 is uitbetaald, wordt dus niet meegenomen voor de berekening van je WW-uitkering. Wanneer je in december 2013 ook een eindejaarsuitkering kreeg, telt die wel mee.

Actuele informatie over de berekening van de hoogte van de WW-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Even een kick omhoog... 2 jaar in verpleeghuis gewerkt tot 1 januari, daarna 1 jaar in een ziekenhuis tot 1 januari.. Bij beide werkgevers kreeg ik een eindejaarsuitkering, betaal ik netjes premie en belasting over alleen echter tellen ze nu allebei niet mee in mijn dagloonberekening volgens het UWV. Bij mijn laatste niet omdat hij is uitgekeerd in de laatste periode en die van het jaar daarvoor niet, omdat men alleen kijkt naar de laatste werkgever, dus in mijn geval het ziekenhuis. Hierdoor mis ik dus een groot deel van mijn vakantiegeld én eindejaarsuitkering in de berekening omdat dit in december is uitgekeerd volgens het uwv?

Sterker.. Mevrouw zei zelfs dat als mijn werkgever het een maandje eerder had gedaan, het wel meegeteld had, óf als ik een maand langer had gewerkt...

Is dit echt zo of maakt men hier nu een fout? Het blijft toch verzekerd loon, waar je het hele jaar door premie over betaald? Bij iemand die op 1 juni werkeloos wordt, wordt toch ook niet het vakantiegeld niet meegeteld? Maakt men hier niet een denkfout, want is toch totaal niet in de geest van de wet en zoals de wet bedoeld is?!?

Bedoel... Scheelt maar iets van 300 netto in de maand.. En das best veel als je in de ww terecht komt..

waleeed1234

Ongelezen bericht door waleeed1234 »

In de regel ben je voordeliger uit als je een muntsoort in het land zelf koopt. De Yen is in Japan goedkoper dan hier en andersom zijn Euro’s hier goedkoper dan in Japan. Contant geld wisselen is in de regel duurder dan geld opnemen of in een winkel pinnen. Dat komt omdat er kosten gemoeid zijn met het aanhouden van voorraden contant geld.

Gesloten