LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WW en zelfstandig worden?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
JtC

WW en zelfstandig worden?

Ongelezen bericht door JtC »

Momenteel geniet ik een WW uitkering, ivm ontslag door mijn voormalige werkgever (met goedkeuring van de vrienden van het UWV). Aangezien ik al enige tijd deze uitkering ontvang, moet ik nu solliciteren op zo'n beetje alles wat er maar langs kan komen.

Aangezien ik dit niet zo zie zitten, aangezien ik meer kan dan bijvoorbeeld afwassen (met alle respect) ben ik gaan nadenken over zelfstandig ondernemerschap. De werkzaamheden die ik hiermee ga verrichten en waarmee ik mijn geld wil verdienen is voor mij niet nieuw. Ik ben in het verleden ook een aantal jaren zelfstandig werkzaam geweest in de branche. De kennis is er, de wilskracht en de materiele middelen ook. Dit idee was voor mijn werkcoach prima en ze gaf me daarom een maand de tijd om research te doen.

Helaas lees ik op het Internet een hoop negatieve reacties en problemen van starters die een WW uitkering genieten. Voornamelijk dat het UWV bakken met geld terugvordert na een x tijd.

Ik heb inmiddels ook de bevestiging van het UWV gekregen ivm de vrijstelling van sollicitatieplicht en de 4 weken die ik heb om mijn onderzoeken e.d. te doen.

Maar waar zit nu eigenlijk het eigenlijke probleem van de regels van het UWV en de Belastingdienst? Gaat het, kort door de bocht genomen, erom dat het aantal uren dat je bijvoorbeeld besteedt aan, laat zeggen, de administratie van je eigen bedrijf, in mindering wordt gebracht door het UWV? Ik probeer het even te begrijpen, want zelfstandig ondernemerschap dat snap ik wel, maar niet hoe dat nu fout gaat icm het UWV.

Graag jullie reacties, bedankt alvast.

EagleOne2002

Re: WW en zelfstandig worden?

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Ik ben via het uwv op een werkplek terechtgekomen waar ik waarschijnlijk toekomst kon opbouwen.
Echter kreeg ik gewoon het minimum aan uitkering ook in die proefperiode.
Met andere woorden, ik werkte op een bedrijf via het uwv en kreeg via uwv betaald.
Overwerken en je goede wil tonen kon niet want.
Er werdt uitdrukkelijk gezegt dat wanneer ik over zou werken, of meer zou verdienen in die periode, dat dat in mindering gebracht zou worden op je uitkering.
Dus je wordt niet gestimuleerd om te gaan werken, nee je wordt bij voorbaat al gewaarschuwd dat iets extra verdienen je geld kost.
Dus let maar op, voor je iets opbouwd, want ze breken je net zo hard weer af!

Veel succes

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het probleem is vooral dat je heel goed álle tijd die je aan je eigen onderneming besteedt moet bijhouden, en dat het UWV voor bepaalde activiteiten waarschijnlijk ook bepaalde minimum urenbestedingen heeft. Het gaat bij die tijd dus om echt alles, dus ook even rondneuzen op internet, reistijd, ook gesprekken met bv. uwv en kvk over zelfstandig worden etc.

Volgens mij komen er bij de meeste mensen problemen als de eigen urenadministratie niet volledig is, of als bepaald posten voor (serieus) ondernemerschap te laag is. Dan telt het UWV alsnog een x-aantal 'vergeten' uren op bij je opgegeven uren. Omdat je WW krijgt op basis van het aantal uren dat je nog beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt, betekent elk uur extra werk aan je eigen bedrijf gelijk een uur minder beschikbaar en dus ook een uur minder WW. Op jaarbasis kan dat een flinke kostenpost worden.

Dus ga vooraf goed na wat je allemaal moet administreren en wat het UWV aan tijdsbesteding rekent voor bepaalde noodzakelijke activiteiten.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

JtC schreef:Maar waar zit nu eigenlijk het eigenlijke probleem van de regels van het UWV en de Belastingdienst? Gaat het, kort door de bocht genomen, erom dat het aantal uren dat je bijvoorbeeld besteedt aan, laat zeggen, de administratie van je eigen bedrijf, in mindering wordt gebracht door het UWV? Ik probeer het even te begrijpen, want zelfstandig ondernemerschap dat snap ik wel, maar niet hoe dat nu fout gaat icm het UWV.
Hier meer info van het UWV zelf:
http://www.uwv.nl/een_eigen_bedrijf/eig ... index.aspx

Er zijn dus twee 'manieren' om vanuit een WW uitkering een eigen bedrijf te starten. Kort samengevat:

Methode 1.
Voor deze methode heb je toestemming van het UWV nodig.
Een periode van een half jaar als zelfstandig ondernemer met behoud van de volledige WW uitkering en zonder sollicitatieplicht. Na dat half jaar wordt het e.e.a. geëvalueerd en bekeken of de onderneming (volgens het UWV) levensvatbaar is. O.a. wordt daarbij gekeken naar de besteedde uren en de behaalde omzet c.q. winst. Eventueel wordt dan de WW uitkering voor een gedeelte verlengd.

Gevolg is dat na het bepalen van het inkomen van dat jaar d.m.v. de aangifte Inkomstenbelasting, bij een behaalde winst, de WW uitkering (gedeeltelijk) terug betaalt moet worden. Hierbij zijn de uren besteed aan de onderneming niet relevant. Een sterk versimpeld voorbeeld:
In het startjaar ben je op 1 januari gestart met je bedrijf. Je hebt het 1e halfjaar WW uitkering gehad en de uitkering is na dat half jaar gestopt aangezien je bedrijf al aardig begint te draaien. Wanneer de helft (half jaar) van de belastbare winst uit onderneming hoger dan de WW uitkering is, dien je de volledige WW uitkering terug te betalen. Wanneer dat bedrag lager is, dien je 70% van die halfjaar winst terug te betalen. Dat is ook logisch want je hebt immers over een half jaar dubbel inkomen gehad. Het is dus verstandig om 70% van de halve jaarwinst te reserveren voor het terugbetalen van de WW uitkering. Wanneer je veel winst maakt is het natuurlijk voldoende om de ontvangen WW uitkering te reserveren.

Methode 2.
Een startperiode, maar voor minder uitkering. Je hebt dan geen toestemming nodig van het UWV om je bedrijf op te zetten. UWV brengt dan de uren die je als zelfstandige werkt in mindering op je uitkering. Let er op dat dan alle uren meetellen. Dus ook de uren besteed aan bijvoorbeeld boekhouding, studie, reizen of overleg met financiers. Voor het aantal uren dat je nog een uitkering krijgt, moet je wel blijven solliciteren. Deze manier is dus een beetje 'tricky' omdat alles valt of staat met de urenregistratie en het accepteren daarvan door het UWV.

Gesloten