LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziektegrens 2 jaar komt in zicht: wat te doen!

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
hulpnodig2

Ziektegrens 2 jaar komt in zicht: wat te doen!

Ongelezen bericht door hulpnodig2 »

Ik ben ruim anderhalf jaar gedeeltelijk ziek. Ik werk gedeeltelijk, en het ziet er niet naar uit dat ik op het moment dat ik 2 jaar ziek ben weer fulltime werkzaam kan zijn (waarschijnlijk is het percentage >35%.). Mijn werkgever doet mijns inziens niet om mijn re integratie te bespoedigen of om mij op enigerlei wijze te helpen te voldoen aan mijn urenbeperking. Er is geen plan van aanpak, er is geen casemanager, ik heb het afgelopen jaar 2 gesprekken met HR gehad, er zijn geen andere voortgangsgesprekken geweest. De bedrijfsarts geeft in bijna elke terugkoppeling aan dat ik niet teveel reistijd mag hebben (ik moet klanten bezoeken), hier wordt door mijn werkgever geen gehoor aan gegeven. De druk om te presteren is hoog, en ik kan mijn werk niet af krijgen in de 20 uur die ik mag werken. Ik wil geen conflict met mijn werkgever, maar ik zie wel in dat het zo niet verder kan. Binnenkort heb ik gesprek met een arbeidsdeskundige, wat moet ik aan deze persoon aangeven? Heb ik kans dat het UWV de WIA aanvraag afkeurt en dat mijn werkgever verplicht wordt loon door te bepalen?

Daarnaast: kan de arbeidsdeskundige aangeven dat ik niet geschikt ben voor mijn functie, aangezien de druk om te presteren (in beperkt beschikbare tijd) en de reistijd teveel voor me is? Geestelijk kan ik het nl goed aan, de inhoud van het werk is geen probleem voor mij. Als deze persoon dat kan aangeven, is dat dan leidend?

Daarnaast: de werkgever heeft aan mij aangegeven dat ze in de toekomst niet altijd rekening kunnen houden met het feit dat ik beperkt beschikbaar ben en dat ze daarnaast geen rekening met de reistijd kunnen houden. Mag dit wel? Ik bedoel: wettelijk gezien moeten ze zich aan de regels van de wet houden. Maar wie monitort dat?

Inzake het berekenen van het arbeidsongeschiktheidspercentage: een arbeidsdeskundige gaat functies selecteren waarin je nog werkzaamheden kan verrichten. Mijn bedrijfsarts zegt dat mijn ziekte in een andere functie niet anders wordt. Ik heb met name een urenbeperking. Hoe wordt daar in mijn geval mee omgegaan?

Het zijn nogal wat vragen, hopelijk zijn er mensen die mij duidelijkheid kunnen verschaffen! Alvast vriendelijk dank.

rozemarijntje

Re: Ziektegrens 2 jaar komt in zicht: wat te doen!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Kijk eens op de site van het uwv,daar zal je veel kunnen vinden

Normaal krijg je na 2 jr ziektewet ontslag,
Maar elke situatie is anders ...dus bel anders het juridisch loket deze kunnen je eenmalig gratis advies geven ,ook wat de werkgever verplicht is te doen

Succes

reneengel

Ongelezen bericht door reneengel »

na 2 jaar ziekte is het niet vanzelfsprekend dat je ontslag krijgt, ik ben per 5 oktober twee jaar ziek geweest en heb nu een 18 uur contract gekregen ipv 40 uur. Wel had ik al een gedeeltelijke WAO uitkering.

rozemarijntje

dat bedoel ik dus met elke situatie is anders.
ben er nu vanuit gegaan dat ts,...niks meer kan of geen mogelijkheid meer is...

ik kreeg wel ontslag,logisch kon niks meer...dus ja?houd het op

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat let je om een afspraak met P&O te maken, en vooraf een kleine agenda te sturen met punten die je wilt bespreken/beantwoord wilt zien? Het lijkt me dat alle partijen bij een afspraak deze kunnen maken? Wat achterover hangen totdat zij je lief vragen om es een kopje koffie te drinken, lijkt me toch niet helemaal het pro-actieve signaal waar werkgevers zo blij van worden. :wink:

En ik als objectieve buitenstaander kan ook wel begrijpen dat een bedrijf niet allerlei processen etc maar om je heen kan blijven modelleren, en dus niet de garantie kan/wil geven mbt je reistijd wensen. Op een gegeven moment moet je als beide partijen ook zo eerlijk durven zijn om te concluderen dat jouw ziekte, blijkbaar niet te matchen valt met je werk daar, en dat jullie beter af zijn zonder elkaar.

rozemarijntje

er nog even op terug te komen ,wat hier boven gezegd wordt is natuurlijk waar,maar zo te lezen ben je al in gesprek geweest??

je kan dus wel werken maar het reizen is een probleem de reistijd?

ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet snap,
je schrijft tegen de tijd dat ik 2 jr ziek ben dan kan ik weer volledig aan het werk maar ....de werkgever kan niet altijd rekening met me houden...ben je nou beter dan of niet??

arbeidsdeskundige gaat idd kijken aan de hand van het verslag van de keuringsarts wat jij nog kan.
daaruit komen dingen rollen...
ze kijken ik geef voorbeel.
hoe lang kan je achter elkaar zitten
rekken,strekken,bukken,
uithoudings vermogen,etc etc etc heel veel dingen als het goed is heb je dat verslag toch al thuis gekregen van de arts?

die zal de deskundige dus ook hebben,die gaat daarmee aan de slag hoort jou verhaal aan en aan de hand daarvan...zal er gezegd wordt...men of mev u kunt zoveel uur werken.
en eerlijk gezegd zijn dat ook niet de makkelijkste...

ik zeg het nu zo,maar het is een feit.

ook zie ik eerlijk kans dat je geen wia krijgt,of je ziektewet wordt iets langer verkort of er is een ander systeem om tijdelijk nog tijd te krijgen voor herstel maar afgekeurd???moet je tegenwoordig heel wat mankeren..

daarom zeg ik al...bel het uwv of kijk op de site van de uwv...
de arbeidsdeskundige kan je ook precies vertellen waar je werkgever aan moet voldoen.
je werkgever moet wel jou een kans geven om volledig terug te komen...

dus of ga nogmaals gesprek aan en schrijf idd op wat je wilt vragen bij hrm...of uwv enz

wat ik al zei,elke situatie is anders ,bij mij is het heel anders gegaan als bij u,...
en zo is het een beetje met iedereen.
op internt is een hoop te vinden wat een arbeidsdeskundige inhoud

succes

grun

Ongelezen bericht door grun »

De hele procedure rondom arbeidsongeschiktheid wordt hier vrij helder uitgelegd, misschien heeft TS er iets aan.
http://www.arbeidsrechter.nl/wao-uitker ... knemer-wia

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste TS. Tik op Google eens in: "Wat kan ik doen als mijn werkgever niet meewerkt aan mijn re-integratie?" U komt dan op een uitgebreid artikel op de site van Judex.nl, uw juridische startpagina. Na dit gelezen te hebben weet u precies waar u aan toe bent en wat uw mogelijkheden al dan niet zijn.

Niet alleen het bewuste artikel lezen, maar ook de artikeltjes (in het grijs) aanklikken onder het kopje "Ook interessant voor u" onder geoemd artikel. U zult daarna uitgebreid geinfomeerd zijn.

Gesloten