Dag,
Ik heb twee vragen en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Binnenkort eindigt mijn contract en zoals t nu er naar uitziet heb ik dan nog geen ander werk.
Ik kom dus tijdelijk in de ww. Nu moet ik binnenkort ook een operatie ondergaan. Deze is mogelijk 'medisch' niet noodzakelijk (psychisch zeer zeker wel, ik heb onderbouwing vanuit psycholoog). Stel dat ik tijdens de ww een dergelijke operatie onderga, ben ik dan in de ogen van uwv 'niet beschikbaar voor werk' (herstel verwachting is 6 weken) en loopt mijn ww zo gevaar? Of heb ik dan recht op ziektewetuitkering? Moet ik van tevroren toestemming vragen aan UWV?
In deels dezelfde context vraag ik me af als je onverhoopt al in de Ziektewet zit (vanuit werkloosheid), of je dan vanuit die status een operatie mag ondergaan die medisch niet noodzakelijk is/lijkt. MOet je dan toestemming vragen aan de UWV arts? Of heeft die daarin uberhaupt geen rol?
Mijn dank is groot
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] operatie tijdens ww/ziekte wet tijdens werkloosheid
-
-
Re: operatie tijdens ww/ziekte wet tijdens werkloosheid
volgens mij heb je dan altijd toestemming nodig van het UWV, zij bepalen dan hoe lang je niet geschikt bent voor werk
-
- Contacteer:
Beste CorneliaUtrecht,
Als je tijdens je WW-uitkering een operatie moet ondergaan kun je je ziek melden bij UWV.
Je hoeft van te voren geen toestemming te vragen voor de operatie. Ook niet als je al een Ziektewet-uitkering ontvangt. UWV zal na ontvangst van de ziekmelding je ziekmelding beoordelen.
Wanneer je jezelf tijdens WW ziek meldt loopt jouw WW-uitkering maximaal 13 weken door. Omdat je verwacht dat herstel 6 weken duurt verandert er voor jou niets. Echter heb je deze periode wel een sollicitatieplicht voor de WW en informatieplicht voor de Ziektewet.
Meldt je jezelf ziek vanuit een WW-uitkering, dan zal aan jou gevraagd worden of je kunt voldoen aan de sollicitatieverplichting. Als je aangeeft hier niet aan te kunnen voldoen en niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt, kan de adviseur werk jou een ontheffing verlenen voor je sollicitatieverplichting tijdens de duur van je ziekte.
Meld je jezelf ziek voordat je contract is afgelopen? Je werkgever meldt jou dan ziek uit dienst bij UWV. Je ontvangt dan geen WW-uitkering, maar je hebt mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering.
Ik snap je ongerustheid maar zou me niet teveel zorgen maken. Een operatie wordt niet zomaar uitgevoerd. UWV zal heus niet zeggen dat deze operatie niet uitgevoerd mag worden.
Actuele informatie over ziek zijn bij een werkgever vind je hier en ziek worden met een WW-uitkering hier.
Ik wens je heel veel succes met solliciteren en sterkte met je herstel!
Met vriendelijke groet,
Martijn
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Als je tijdens je WW-uitkering een operatie moet ondergaan kun je je ziek melden bij UWV.
Je hoeft van te voren geen toestemming te vragen voor de operatie. Ook niet als je al een Ziektewet-uitkering ontvangt. UWV zal na ontvangst van de ziekmelding je ziekmelding beoordelen.
Wanneer je jezelf tijdens WW ziek meldt loopt jouw WW-uitkering maximaal 13 weken door. Omdat je verwacht dat herstel 6 weken duurt verandert er voor jou niets. Echter heb je deze periode wel een sollicitatieplicht voor de WW en informatieplicht voor de Ziektewet.
Meldt je jezelf ziek vanuit een WW-uitkering, dan zal aan jou gevraagd worden of je kunt voldoen aan de sollicitatieverplichting. Als je aangeeft hier niet aan te kunnen voldoen en niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt, kan de adviseur werk jou een ontheffing verlenen voor je sollicitatieverplichting tijdens de duur van je ziekte.
Meld je jezelf ziek voordat je contract is afgelopen? Je werkgever meldt jou dan ziek uit dienst bij UWV. Je ontvangt dan geen WW-uitkering, maar je hebt mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering.
Ik snap je ongerustheid maar zou me niet teveel zorgen maken. Een operatie wordt niet zomaar uitgevoerd. UWV zal heus niet zeggen dat deze operatie niet uitgevoerd mag worden.
Actuele informatie over ziek zijn bij een werkgever vind je hier en ziek worden met een WW-uitkering hier.
Ik wens je heel veel succes met solliciteren en sterkte met je herstel!
Met vriendelijke groet,
Martijn
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Omdat je vanuit ziekbed soms niet kunt solliciteren of naar een werkgever gaan als je word opgeroepen zijn ze bij vooraf melden vaak soepeler met de plicht van brieven sturen....
Officieel hebben ze hier boven gelijk maar wie nodigde een zieke uit die nog enkele maanden thuis moet zitten?
Je mag dit in sollicitatie zetten en zo vooraf je kansen verminderen... ambtenaren denken dus niet na als iemand coulance vraagt voor deze harde regels...
Officieel hebben ze hier boven gelijk maar wie nodigde een zieke uit die nog enkele maanden thuis moet zitten?
Je mag dit in sollicitatie zetten en zo vooraf je kansen verminderen... ambtenaren denken dus niet na als iemand coulance vraagt voor deze harde regels...