LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door sjohie »

merkez schreef:
@aerox:

Goed lezen, aerox! Wat voor banen zijn dat dan? Hooguit tijdelijke. Een beetje uitzendwerk en ander gepruts. Dat zet geen zoden aan de dijk hoor.
Nergens word er gesproken over alle feiten die u meent te herkennen bij werkgevers.
Nee, ik kan het ook niet echt bewijzen. Maar iedereen weet dat ouderen worden gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Werkgevers zullen natuurlijk nooit toegeven dat ze zoiets doen, maar het gebeurt natuurlijk wel.
Het hangt ook van de instelling van de persoon af, zo vond mijn vader na zijn gedwongen pensioen op zijn 65e, nog 2 nieuwe functies op zijn pad, waarvan 1 een zekere baan was, en die 2e een goede mogelijkheid. En dan ook op niveau, niet een lullig uitzendbaantje. Maar hij heeft zich wel al die jaren verbeterd op diverse gebieden. Helaas gooiden prostaatkanker en een hartinfarct roet in het eten, maar dat doet niks af aan het feit dat hij zelfs midden in de woekerende crisis, nog weldegelijk een baan kon vinden.

Aan de andere kant heeft een kennis van me, in de re-integratie business, regelmatig ex-ambtenaren/oudere medewerkers van ~50 jaar aan het bureau zitten, met een eisenpakket voor een nieuwe baan, wat op zijn zachts gezegd niet echt rijmt met hun opleiding en ervaring, en volstrekt uit de pas lopen met de realiteit van de arbeidsmarkt. Dát soort mensen zijn de piepende probleemgevallen, en daar zit ook een groot stuk eigen verantwoordelijkheid in als je het mij vraagt.
Dan is uw vader een uitzondering.
Een eisenpakket heb ik niet. Ik wil gewoon aan het werk, maar niet voor een jodenfooi. Ik heb twintig jaar ervaring en ben goed opgeleid. Dan mag ik wel wat meer dan het minimumloon verdienen. Ik hoef heus geen 3 of 4 ruggen per maand, maar 1235 netto per maand is belachelijk. Dan kan ik meteen naar de rechtbank om mijn persoonlijk faillissement aan te vragen, omdat mijn vaste lasten 1150 per maand bedragen.
1235 netto per maand "belachelijk"? Dat is +/- een paar euro het modale salaris volgens mij, ik lees er eerder uit dat u boven uw stand leeft/heeft geleefd, en nu maar verwacht dat de maatschappij dit oplost. Ik krijg een beetje het gevoel wat ik op de kleuterschool had, met vriendjes die ronde blokjes door vierkante gaatjes probeerden te timmeren, en als dat niet lukte, het speelgoed razend de hoek in gooiden.

En of mijn vader een uitzondering is weet ik niet, ik ken wel meer mensen die ondanks de crisis na ontslag een baan, en in 1 geval zelfs 2x een bétere baan, in de laatste 4 jaar hebben kunnen vinden, en dan nog niet eens in het westen v/h land ook.

merkez
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mar 2012 19:18

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door merkez »

Echt goed op de hoogte ben je niet he, Sjohie?
Modaal is 33.000 bruto per jaar, per maand komt dit neer op ca. 1811 euro netto. Bewijs:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen

Dat scheelt dus zo'n 600 euri, Sjohie.
Voordat je reageert dus eerst even de feiten controleren. De conclusie dat ik "boven mijn stand leef/heb geleefd" is dus ook onjuist (tweede fout), net als de opmerking dat "de maatschappij het moet oplossen"
(derde fout).
Nou dacht ik dat ik in alle linkjes die ik eerder heb geplaatst ondertussen wel duidelijk heb gemaakt dat ouderen nauwelijks aan de bak komen, maar er zijn altijd weer mensen die zich niet laten overtuigen en daar is Sjohie er een van. Nou, nog maar een linkje, misschien dat het kwartje dan eindelijk eens valt:

http://www.vng.nl/onderwerpenindex/soci ... p-een-baan.

Als je nu weer eens reageert kun je dan eens wat zinnigs schrijven in plaats van maar wat te kletsen?
Bedankt alvast.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door Isabel1 »

van het CBP:
Netto modaal inkomen in 2010*
Het netto modaal inkomen is in 2010 ongeveer: € 19367,52- per jaar, 8% vakantietoeslag meegerekend.
Per maand is dat netto: € 1613,96,-- inclusief vakantietoeslag of
€ 1494,41 exclusief vakantietoeslag.
volgens het CBP zit je dan met 1235 netto om en nabij 250 euro minder

blijkbaar verschillen de meningen over modaal

Hier: http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal- ... huishouden zie je wat gemiddeld is in nederland (afhankelijk van de samenstelling van je huishouden) Want modaal is niet het zelfde als gemiddeld.

Isabel

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

merkez schreef: Ja, ik weet wat "gemiddeld nederland" verdient, nl. modaal. Dat is een ander woord voor gemiddeld, begrijp je?
Modaal is niet gelijk aan gemiddeld. Het zijn twee verschillende rekenkundige grootheden.

Maar feiten en meningen haal je ook door elkaar. Dus zonder vraagtekens te zetten bij jouw opleidingsniveau (waar je zelf nogal positief over bent) begin ik er maar niet aan om dat uit te leggen.

Ik zou zeggen : http://www.google.nl

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ja, ik weet wat "gemiddeld nederland" verdient, nl. modaal. Dat is een ander woord voor gemiddeld, begrijp je?
Ik ben overigens niet 20 jaar werkloos. Ik heb met allerlei systemen gewerkt. Bij mijn laatste werkgever werd er overigens niet met twintig jaar oude systemen gewerkt. Ik hoop dat je dat begrijpt, maar dat zal wel niet.
O ja, 1235 euro netto is het wettelijk minimumloon. Dat moet je dus minimaal krijgen, al zou werkgever liever veel minder betalen.
Jodenfooi is correct nederlands. Kijk maar:
http://www.encyclo.nl/begrip/jodenfooi
Maar wellicht ben jij weer zo'n politiek correct figuur die bezwaar heeft tegen termen als jodenfooi, negerzoen en moorkop. Hoewel, jodenkoeken mogen weer wel, he?
je maakt nogal wat aannames:

1) modaal is niet gemiddeld, modaal is de grens voor de zvw premie, dat is anders dan het statistisch gemiddelde.
2) natuurlijk snap ik dat je niet al 20 jaar werkeloos bent, het was een metafoor. Maar je neemt aan dat ik dat niet begrijp
3) mooi toch dat er een minimum loon bestaat? Zou ik blij mee zijn (ben ik namelijk ook) want anders mocht je misschien voor nog minder gaan werken zoals je zelf zegt.
4) het figuur dat ik volgens jou wellicht ben waag ik te betwijfelen. Het gaat mij niet om het begrip 'jodenfooi' maar het ging mij erom dat ik 1235 euro veel geld vind en dat dus niet als een habbekrats zou omschrijven.

Isabel

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door Isabel1 »

voor de duidelijkheid (cijfers uit 2011 maar goed)

modaal inkomen inclusief vakantietoeslag = 33.000
gemiddeld inkomen inclusief vakantietoeslag = 18.600

(bron: CPB)

ik vind dat trouwens wel een enorm verschil,wist niet dat het zo groot was

Isabel

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Isabel1 schreef:voor de duidelijkheid (cijfers uit 2011 maar goed)

modaal inkomen inclusief vakantietoeslag = 33.000
gemiddeld inkomen inclusief vakantietoeslag = 18.600

(bron: CPB)

ik vind dat trouwens wel een enorm verschil,wist niet dat het zo groot was

Isabel
bruto / netto of door elkaar gebruikt ?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door Isabel1 »

net gecheckt, maar nee, allebei bruto.

hmm, zou het verschil dan echt zo groot zijn? of zouden bij het gemiddeld inkomen ook de mensen zijn meegenomen die niet werken (en dus uitkering, pensioen etc krijgen). Dat zou het enorme verschil kunnen verklaren.... inkomen is natuurlijk niet perse loon

isabel

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door sjohie »

merkez schreef:Echt goed op de hoogte ben je niet he, Sjohie?
Modaal is 33.000 bruto per jaar, per maand komt dit neer op ca. 1811 euro netto. Bewijs:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen

Dat scheelt dus zo'n 600 euri, Sjohie.
Voordat je reageert dus eerst even de feiten controleren. De conclusie dat ik "boven mijn stand leef/heb geleefd" is dus ook onjuist (tweede fout), net als de opmerking dat "de maatschappij het moet oplossen"
(derde fout).
Nou dacht ik dat ik in alle linkjes die ik eerder heb geplaatst ondertussen wel duidelijk heb gemaakt dat ouderen nauwelijks aan de bak komen, maar er zijn altijd weer mensen die zich niet laten overtuigen en daar is Sjohie er een van. Nou, nog maar een linkje, misschien dat het kwartje dan eindelijk eens valt:

http://www.vng.nl/onderwerpenindex/soci ... p-een-baan.

Als je nu weer eens reageert kun je dan eens wat zinnigs schrijven in plaats van maar wat te kletsen?
Bedankt alvast.
Tsja, volgens het CBS is het gemiddelde inkomen ~24,5k/jaar. :wink: En sinds is gebleken dat men bij wikipedia mensen tot het centraal controlerende orgaan heeft toelaten, en dat is de club die bepaald wát er als "feiten" op komt, die een paar academische titels verzonnen hebben, vertrouw ik dat hele wikipedia niet echt meer..
Laatst gewijzigd door sjohie op 06 dec 2012 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door sjohie »

Isabel1 schreef:net gecheckt, maar nee, allebei bruto.

hmm, zou het verschil dan echt zo groot zijn? of zouden bij het gemiddeld inkomen ook de mensen zijn meegenomen die niet werken (en dus uitkering, pensioen etc krijgen). Dat zou het enorme verschil kunnen verklaren.... inkomen is natuurlijk niet perse loon

isabel
Je kan in de statline database van het CBS naar hartenlust zoeken naar cijfers en getallen, oa inkomen per huishouden, genormaliseerd of niet, en zo verder..

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door sjohie »

merkez schreef:
Isabel1 schreef:
jodenfooi
sorry???

het is leuk dat je ervaring hebt, maar als je ervaring hebt (20 jaar) met systemen die al 20 jaar niet meer gebruikt worden heb je niks.

1235 belachelijk? weet je wat gemiddeld nederland verdient?

ik schrik hier een beetje van, ik dacht dat je iemand was die graag aan het werk wilde met wat je waard was, niet iemand die aan het werk wilde met een set van eisen met wat je 5 jaar geleden waard was.

tja, als je dat vind, dan denk ik dat het heel moeilijk wordt voor iemand om je aan tenemen. je wilt niet werken voor wat nu je opleiding waard is alleen omdat je ouder bent.

nogmaals, ik val je niet af, ik ben ook 50 + ik weet hoe moeilijk het is. Maar dit soort gedrag werkt niet voor je.

het topic is:"werkgevers moeten gedwongen worden ouderen aan te nemen" prima, maar dan ook tegen elke prijs en elk certificaat dat nodig is.

isabel
Ja, ik weet wat "gemiddeld nederland" verdient, nl. modaal. Dat is een ander woord voor gemiddeld, begrijp je?
Ik ben overigens niet 20 jaar werkloos. Ik heb met allerlei systemen gewerkt. Bij mijn laatste werkgever werd er overigens niet met twintig jaar oude systemen gewerkt. Ik hoop dat je dat begrijpt, maar dat zal wel niet.
O ja, 1235 euro netto is het wettelijk minimumloon. Dat moet je dus minimaal krijgen, al zou werkgever liever veel minder betalen.
Jodenfooi is correct nederlands. Kijk maar:
http://www.encyclo.nl/begrip/jodenfooi
Maar wellicht ben jij weer zo'n politiek correct figuur die bezwaar heeft tegen termen als jodenfooi, negerzoen en moorkop. Hoewel, jodenkoeken mogen weer wel, he?
Eeuh, hoe kom je precies aan die 1235 netto als ik vragen mag? Dat voelt nogal hoog, wetende dat het bruto minimumloon 1456 euro is.?

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door TonGr »

Beste Isabel,

Moet eerlijk zeggen dat ik niet op de hoogte was van het feit dat er een 6- ploegendienst bestaat :oops:
Heb zelf in 5-ploegendienst gewerkt en daar is ooit onderzocht dat het voor het lichaam beste rooster het 2-2-2 systeem is.
Dit houd bijv. in maandag- ochtend, dinsdag- ochtend, woensdag- middag, donderdag- middag, vrijdag- nacht, zaterdag- nacht.
Na deze laatste nacht die zondag verder en de 3 opvolgende dagen vrij, dan begint de cyclus op donderdag opnieuw.
Grote voordeel is dat er steeds maximaal 2 dezelfde diensten achter elkaar zijn, er 24 uur tussen de opvolgende dagdeel diensten zit, en bij slecht slapen zijn het maar 2 nachten.
het ritme word op deze manier het minst verstoord.

m.vr.gr.
Ton

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Beste ton,

6 p-loegen dienst is ook best nieuw (5 jaar?) en betekent dat je eigenlijk in 5 ploegen dienst werkt met een reserve week. volgens onze cao was dat relatief nieuw en speciaal voor de zorg)
Dus dat maakt dat je minder uitzendkrachten hoeft aan te nemen, maar dat die 6e week ook een beetje variabel is.


ik heb eigenlijk in de loop der jaren heel veel systemen gewerkt: 222, 333 (dat mocht toen nog) 5op 5af etc.
Nu wordt er heel erg op gelet maar ik vind het een nadeel, met 2 of 3 nachtdiensten, als ik eenmaal gewend ben, stopt het weer, ik zou liever meer nacht diensten aan een stuk werken.

maar we hebben het niet voor het kiezen, en ik denk wel dat hier nu goed over na gedacht is (zeker omdat ik nu ook echte weekenden heb)

dus: isabel = blij

isabel

bd-leek
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2013 19:31

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door bd-leek »

merkez schreef:Ik ben 58 jaar en sinds een jaar werkloos. Heb inmiddels meer dan honderd sollicitaties gedaan, ook onder mijn niveau, maar geen resultaat. Vaak zelfs geen reactie. Van andere leeftijdsgenoten hoor ik dezelfde ervaringen. Uit een onderzoek van de Telegraaf blijkt dat slechts 2 (twee) procent van de 55 plussers nog aan het werk komt.
Het is duidelijk dat werkgevers niet zitten te wachten op ouderen. Het wordt tijd dat ze dus gedwongen worden, bijv. door een qoutum regeling. Werkgevers hebben ook hun verantwoordelijkheid !
Ik ben 57 en al 10 jaar zonder werk. Niveau genoeg maar dat staat niet op papier. Als ik te maken krijg met bepaalde instanties, erger ik mij nogal en ben ik er van overtuigd dat ik hun werk beter zou kunnen doen.
Salaris naar leeftijd is belachelijk. Salaris naar prestatie is veel logischer. Nog logischer is een basisinkomen voor iedereen. Het systeem moet volledig op de schop.
Als ik een baantje als schoonmaakster wil, moet ik eerst 50 km reizen om een cursus te doen. Als ik dat belachelijk vind en dus weiger, is er niemand die mij gelijk geeft.
Jaren geleden heb ik enorm veel gesolliciteerd totdat ik bijna misplaatste grapjes ging maken op het sollicitatieformulier. Dat heeft mij zelfs een strafuitkering opgeleverd.

Oké, neem mij dan maar niet aan als oudere, laag opgeleide zonder ervaring. Maar accepteer mij dan tenminste wel als volwaardig mens in onze samenleving...

Duh!

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door sjohie »

bd-leek schreef:
merkez schreef:Ik ben 58 jaar en sinds een jaar werkloos. Heb inmiddels meer dan honderd sollicitaties gedaan, ook onder mijn niveau, maar geen resultaat. Vaak zelfs geen reactie. Van andere leeftijdsgenoten hoor ik dezelfde ervaringen. Uit een onderzoek van de Telegraaf blijkt dat slechts 2 (twee) procent van de 55 plussers nog aan het werk komt.
Het is duidelijk dat werkgevers niet zitten te wachten op ouderen. Het wordt tijd dat ze dus gedwongen worden, bijv. door een qoutum regeling. Werkgevers hebben ook hun verantwoordelijkheid !
Ik ben 57 en al 10 jaar zonder werk. Niveau genoeg maar dat staat niet op papier. Als ik te maken krijg met bepaalde instanties, erger ik mij nogal en ben ik er van overtuigd dat ik hun werk beter zou kunnen doen.
Salaris naar leeftijd is belachelijk. Salaris naar prestatie is veel logischer. Nog logischer is een basisinkomen voor iedereen. Het systeem moet volledig op de schop.
Als ik een baantje als schoonmaakster wil, moet ik eerst 50 km reizen om een cursus te doen. Als ik dat belachelijk vind en dus weiger, is er niemand die mij gelijk geeft.
Jaren geleden heb ik enorm veel gesolliciteerd totdat ik bijna misplaatste grapjes ging maken op het sollicitatieformulier. Dat heeft mij zelfs een strafuitkering opgeleverd.

Oké, neem mij dan maar niet aan als oudere, laag opgeleide zonder ervaring. Maar accepteer mij dan tenminste wel als volwaardig mens in onze samenleving...

Duh!
Is 50 km reizen nou zo belachelijk veel moeite om je kans op werk te vergroten? Sorry hoor, na 10 jaar zou het wat mij betreft toch eens in je op moeten komen om daar overheen te stappen, en je te voegen naar het systeem, in plaats van dit dan maar aan te willen passen. Laat me raden, vroeger op de kleuterschool wilde je zeker altijd vierkante blokjes door de ronde gaatjes slaan, en als dat niet lukte lag het aan het speelgoed?

Ik moet voor mijn werk regelmatig vanuit het oosten van het land naar Rotterdam op cursus, dat is +/- 150km. Bij de laatste reorganisatie was ik, ondanks de melding dat mijn functie kwam te vervallen, welkom op een andere afdeling, oa omdat ik zo pro-actief ben en niet over dit soort triviale dingen loop te piepen. :D

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

bd-leek schreef:Als ik een baantje als schoonmaakster wil, moet ik eerst 50 km reizen om een cursus te doen. Als ik dat belachelijk vind en dus weiger, is er niemand die mij gelijk geeft.
Jaren geleden heb ik enorm veel gesolliciteerd totdat ik bijna misplaatste grapjes ging maken op het sollicitatieformulier. Dat heeft mij zelfs een strafuitkering opgeleverd.
Goed om te horen dat er dus wel controle is op mensen die wel kùnnen, maar niet wìllen werken!

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door Jolijn »

@bd-leek. Wat voor soort schoonmaakwerk was dat?

Gesloten