LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
merkez

Re: Werkgevers moeten worden gedwongen ouderen aan te nemen

Ongelezen bericht door merkez »

Straks niet meer, crazyme. Dan krijg je hooguit 6 maandsalarissen mee met een maximum.
Als je dan ergens dertig jaar hebt gewerkt mag je het daarmee doen. De kans dat je dan nog aan de slag komt is zoals we weten bijna nul

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

merkez schreef:Waar ik moeite mee heb is dat de schuld van de alsmaar stijgende werkloosheid de werkloze in de schoenen wordt geschoven. Die is immers liever lui dan moe en vindt het wel best zo. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat werkgevers liever geen ouderen, allochtonen etc. in dienst nemen, tenzij er een zak met geld tegenover staat( Riddert) Het gevolg hiervan is dat grote groepen mensen straks definitief buitenspel staan. Zo los je de werkloosheid niet op, maar vererger je het.
Er zijn nu eenmaal TWEE partijen nodig om iemand weer aan de slag te krijgen: werkloze EN werkgever. Als die werkgever halsstarrig blijft weigeren zul je hem moeten dwingen via wetgeving. Er zit niks anders op.
Je lost de werkloosheid ook niet op door allerlei verplichtingen op te leggen aan een werkgever om iemand in dienst te nemen die netzo veel kost als 2 anderen samen. Je lost het wel op door flexibiliteit van zowel werkgever als werknemer. Dat betekent dus ook genoegen nemen met een salaris dat gebaseerd is op kennis en kunde, en niet op leeftijd.

merkez

Nee, Olaf79. Het is niet zo dat de oudere werknemer net zoveel kost als twee jongeren. De flexibiliteit komt nu maar van een kant, nl. van de werknemer.
Waarom zou een werkgever ook flexibel zijn? Op 1 vacature komen soms wel meer dan 500 reacties (zelf meegemaakt). Werkgevers kunnen dus selecteren bij het leven en doen dat ook. Mijn jobcoach bij het UWV vertelde me dat de werkgevers schaamteloos misbruik maken van de arbeidsmarkt.
De gemiddelde werkgever is een geldwolf die alleen maar aan winst denkt en niet aan mensen. Na twintig jaar in de financiële sector te hebben gewerkt durf ik dat wel te stellen.
Maar goed, heb jij soms een betere oplossing om dit probleem aan te pakken? Al die vrijblijvendheid heeft tot nu toe niets opgeleverd. Ook het plan van Asscher om afspraken te maken met werkgevers en vakbonden zal weer weinig uithalen. Ik heb al eerder opgemerkt dat werkgevers boordevol vooroordelen zitten over oudere werknemers en tegenwoordig ben je met 45 al oud. Het is mij inmiddels duidelijk geworden dat werkgevers het liefst een zo hoog mogelijke werkloosheid zien. Dan kunnen ze de, in hun ogen, beste mensen krijgen voor het liefst het minimumloon. Nog liever hebben ze personeel dat voor niets werkt en daar doet het UWV vrolijk aan mee met hun zgn. proefplaatsing van max. drie maanden, geen salaris en hooguit een onkostenvergoeding. Het is een schande dat het UWV hieraan meewerkt, de slavernij werd immers in 1863 al afgeschaft.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

merkez schreef:Nee, Olaf79. Het is niet zo dat de oudere werknemer net zoveel kost als twee jongeren. De flexibiliteit komt nu maar van een kant, nl. van de werknemer.
Waarom zou een werkgever ook flexibel zijn? Op 1 vacature komen soms wel meer dan 500 reacties (zelf meegemaakt). Werkgevers kunnen dus selecteren bij het leven en doen dat ook. Mijn jobcoach bij het UWV vertelde me dat de werkgevers schaamteloos misbruik maken van de arbeidsmarkt.
De gemiddelde werkgever is een geldwolf die alleen maar aan winst denkt en niet aan mensen. Na twintig jaar in de financiële sector te hebben gewerkt durf ik dat wel te stellen.
Maar goed, heb jij soms een betere oplossing om dit probleem aan te pakken? Al die vrijblijvendheid heeft tot nu toe niets opgeleverd. Ook het plan van Asscher om afspraken te maken met werkgevers en vakbonden zal weer weinig uithalen. Ik heb al eerder opgemerkt dat werkgevers boordevol vooroordelen zitten over oudere werknemers en tegenwoordig ben je met 45 al oud. Het is mij inmiddels duidelijk geworden dat werkgevers het liefst een zo hoog mogelijke werkloosheid zien. Dan kunnen ze de, in hun ogen, beste mensen krijgen voor het liefst het minimumloon. Nog liever hebben ze personeel dat voor niets werkt en daar doet het UWV vrolijk aan mee met hun zgn. proefplaatsing van max. drie maanden, geen salaris en hooguit een onkostenvergoeding. Het is een schande dat het UWV hieraan meewerkt, de slavernij werd immers in 1863 al afgeschaft.
Grappig, u doet zelf niet aan vooroordelen ?

Hier is er nog 1:

Werkgevers hebben ballen. Werknemers zijn mietjes die geen risico's durven nemen.

merkez

@crazyme (zelfkennis is het begin van alle wijsheid)

Misschien kunt u eens inhoudelijk reageren in plaats van maar wat te roepen.

crazyme

merkez schreef:@crazyme (zelfkennis is het begin van alle wijsheid)

Misschien kunt u eens inhoudelijk reageren in plaats van maar wat te roepen.
Je blaat over vooroordelen die werkgevers hebben en je ziet niet dat jouw hele onderbouwing barst van de vooroordelen.

Gevalletje pot verwijt de ketel.

Kijk dus eerst maar eens naar jezelf voordat je met je vingertje gaat wijzen.

Inhoudelijk genoeg zo ?

merkez

Nee, helemaal niet. Vooroordelen zijn wat anders dan feiten,. Deze week is uitgebreid op de televisie te zien geweest dat oudere werklozen gewoon niet aan de slag komen. Ook heeft dit zowat in alle kranten gestaan. Maar misschien kijkt u liever naar "Holland's got talent" of zo.
Aan uw reacties te zien bent u kennelijk zelf ook werkgever. Die voelen zich al heel gauw in hun autoriteit aangetast en kunnen slecht tegen kritiek. Dan ben je negatief, he.
Kijk voor de aardigheid eens wat voor vooroordelen op dit forum te lezen zijn over oudere werkzoekenden. Ze worden door geen enkel onderzoek bevestigd. Je kunt gewoon niet aan de conclusie ontkomen dat werkgevers gewoon geen ouderen WILLEN. Iedereen weet dit, maar de werkgevers zijn gewoon te laf om dit toe te geven. Een ding is zeker: bij het terugdringen van de werklooshied hoeven we niet op de werkgevers te rekenen. Dat zal de conjunctuur moeten doen.

crazyme

merkez schreef:Nee, helemaal niet. Vooroordelen zijn wat anders dan feiten,.

Aan uw reacties te zien bent u kennelijk zelf ook werkgever. Die voelen zich al heel gauw in hun autoriteit aangetast en kunnen slecht tegen kritiek.
Ok. Als u alleen maar feiten hanteert, mag u beginnen met bronvermeldingen van het bovenstaande.

Voorlopig stel ik dat het een vooroordeel is.

Totdat u met het bewijs voor uw 'feiten' komt staak ik deze zinloze en kolderieke discussie.

merkez

Nou, daar gaan we dan:

http://nos.nl/artikel/445457-oudere-wer ... -slag.html

Nog maar een:

http://www.plusonline.nl/mensenenmening ... t-werkloos

Heb er nog wel een voor je, hoor:

http://www.fnvbondgenoten.nl/nieuws/nie ... _werkloos/

En zo kan ik er nog wel tien meer vinden. Zinloos en kolderiek bent u zelf. En nog een lafaard ook.

crazyme

merkez schreef: En zo kan ik er nog wel tien meer vinden. Zinloos en kolderiek bent u zelf. En nog een lafaard ook.
Geen van uw referenties tonen aan dat werkgevers zich heel gauw in hun autoriteit voelen aangetast en slecht tegen kritiek kunnen.

Dat was immers uw bewering waarvan ik stel dat het een vooroordeel is.

Waarschijnlijk verhinderen uw frustraties over het niet kunnen vinden van werk uw rationeel denkvermogen. U geeft "de werkgever" de schuld dat u geen meerwaarde hebt tegenover jongere concurrentie.

merkez

Hier dan, crazyme:

http://www.nrc.nl/carriere/2012/10/04/h ... p-de-baas/

De opmerking dat ik geen "meerwaarde" heb tegenover jongeren vind ik schandalig, maar wat verwacht je ook van iemand die zichzelf "crazyme" noemt?

crazyme

merkez schreef:Hier dan, crazyme:

http://www.nrc.nl/carriere/2012/10/04/h ... p-de-baas/

De opmerking dat ik geen "meerwaarde" heb tegenover jongeren vind ik schandalig, maar wat verwacht je ook van iemand die zichzelf "crazyme" noemt?
Merkez: je kletst maar wat. Al jouw hersenspinsels zijn gebaseerd op vooroordelen. "Werkgevers zijn allemaal zus en werkgevers zijn allemaal zo". Je kunt alleen niet in de spiegel kijken en constateren dat je zelf degene bent met de grootste vooroordelen.

Wel grappig dat u mijn nickname serieus neemt. U bent werkelijk de eerste op dit forum.

merkez

Toch jammer dat je het nieuws niet volgt, crazyme. Want dan had je geweten dat steeds grotere groepen werkzoekenden buitenspel komen te staan door werkgevers die alleen hoogopgeleide, jonge en slaafse werknemers willen aannemen. Ik heb het hier niet alleen over ouderen maar ook jongeren die maar niet aan de bak komen. Om over allochtonen nog maar te zwijgen. Iedereen die het nieuws volgt weet dat dit geen hersenspinsels zijn.
O ja, je nickname. De keuze hiervan zegt wel wat over iemand.

crazyme

merkez schreef:Toch jammer dat je het nieuws niet volgt, crazyme. Want dan had je geweten dat steeds grotere groepen werkzoekenden buitenspel komen te staan door werkgevers die alleen hoogopgeleide, jonge en slaafse werknemers willen aannemen. Ik heb het hier niet alleen over ouderen maar ook jongeren die maar niet aan de bak komen. Om over allochtonen nog maar te zwijgen. Iedereen die het nieuws volgt weet dat dit geen hersenspinsels zijn.
O ja, je nickname. De keuze hiervan zegt wel wat over iemand.
Jammer dat jij niet ingaat op mijn opmerkingen. Je blijft er maar lekker omheen kletsen.
Succes in elk geval met zwarte pieten hoor. Je zal er vast ver mee komen.

merkez

Het zijn gewoon feiten, crazyme.
Feit: ouderen en allochtonen worden gediscrimineerd door werkgevers.
Feit: werkgevers maken misbruik van de verziekte arbeidsmarkt en willen hooguit het minimumloon betalen (liefst nog veel minder natuurlijk, maar dat mag nu eenmaal niet)
Feit: De werkloosheid zal alleen maar toenemen bij dit catastrofale en achterhaalde beleid. Toen ik vorig jaar meer dan 500.000 werklozen voorspelde werd ik weggehoond. Ik denk dat we er volgend jaar meer dan 600.000 hebben.
Maar goed, dat zal de gemiddelde werkgever worst wezen. Hij is immers alleen maar ge:interesserd in winst en geld. Het feit dat u een term als "meerwaarde" gebruikt zegt al genoeg. Alsof alles in geld is uit te drukken.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik werk sinds 1977 en er is eigenlijk niets veranderd. Werkgevers willen personeel van 25 met een universitaire opleiding en 10 jaar ervaring, die voor het minimumloon willen werken.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Miepje1 schreef:Ik werk sinds 1977 en er is eigenlijk niets veranderd. Werkgevers willen personeel van 25 met een universitaire opleiding en 10 jaar ervaring, die voor het minimumloon willen werken.
Dat was zelfs al in de 60-er jaren: de leeftijd, de ervaring en: het mocht ook nog eens niets kosten. Alleen 1 voordeel destijds: de werkgever kon de werknemer niet zo gemakkelijk kwijt als tegenwoordig.

merkez

Gezien, crazyme? Ik ben dus niet de enige die er zo over denkt.
@Miepje1: je hebt gelijk. Ik werk al sinds 1975. Toen waren het ook al schoften.
@tenormin: in de jaren zestig zat ik nog op school, maar ik geloof je onmiddellijk.

aerox

Ongelezen bericht door aerox »

Ik snap wel waarom Merkez niet aan de bak komt met zo'n houding richting werkgevers. Das fijn om met iemand te moeten samerwerken die overloopt van negatieve vooroordelen.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@ merkez, je bent inderdaad wel erg negatief over werkgevers maar ik denk dat je in je punt wel gelijk hebt.

ik zie het zelf, veel vacatures maar men wilt een 20 jarige alleskunner met 10 jaar ervaring. Ik werk in de zorg en hier worden mensen boven de 55 eigenlijk gewoon niet aangenomen. De redenering: volgens onze cao hoef je vanaf je 55 geen nachtdiensten meer te draaien. Een 55plus-er is dus een risico, want als die opeens besluit geen nachtdiensten te draaien heb je een probleem en moet je dus nog iemand aannemen om die diensten op te vullen. Met je bestaand personeel los je dat niet op (wij niet in elk geval) want dan gaat iemand over het max. toegestane nachtdiensten heen.

Qua meerwaarde van een oudere werknemer (ben zelf 50+) denk ik dat je niet te snel moet aannemen dat oudere mensen betere eigenschappen hebben. Voor mijzelf kan ik stellen dat de opleiding die ik toen der tijd gehad heb echt niets meer waard is. Als ik in de tussen tijd niet flink bijgeschoold was had een jongere werknemer met een moderne opleiding echt meerwaarde. (dan zou ik nog aan het roepen zijn dat je in geval van griep maar een aderlating moetst doen bij wijze van spreken) De technologie gaat ook heel snel, als ik er nu een paar jaar uit geweest was (wat niet zo is) zou ik de apparatuur niet zelfstandig kunnen bedienen, dat maakt iemand die eruit is geweest moeilijker aan te nemen. Natuurlijk kun je dat wel leren, maar daar ben je even mee bezig en soms moet je daar ook een certificaat voor halen (en dat kost geld) Een net afgestudeerde heeft die certificaten op school al gehaald.
Aan de andere kant heb ik meer ervaring op verschillende afdelingen waardoor ik makkelijker gerouleerd kan worden, en ook ervaring als leidinggevende.

Ik denk dus dat alles tegenelkaar afgewogen moet worden, maar dan nog, als 55+ leg je het denk ik wel af. Dat betekent niet dat er helemaal geen banen zijn, in mijn omgeving zijn best nog wel wat mensen van mijn leeftijd aan een baan gekomen.

Ik snap wel dat je boos bent en graag een baan wilt, maar ik denk wel dat je misschien ook wat redelijker naar de werkgevers kunt kijken, zij willen ook hun bedrijf gezond houden (financieel) want als zij dat niet doen, dan wordt iedereen ontslagen bij een faillisement.

isabel

Gesloten