LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] albert heijn medewerker zonder toestemming in tas gekeken

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
daniel.br

albert heijn medewerker zonder toestemming in tas gekeken

Ongelezen bericht door daniel.br »

hoi..

op zondag 08-07-2012 ben ik bij de albert heyn geweest bij me in de buurt om een paar boodschappen te halen wat de andere filiaal niet meer had ik had de tas nogal vol zitten omdat ik met de fiets was heb ik de tas goed af gesloten en in de winkelwagen gedaan.
op een gegeven momend heb k de wagen even laten staan om een paar dingen te pakken , toen ik terug was bij de winkelwagen zag ik dat de boodschappentas was geopend toen ik bij de kassa kwam, kwam een medewerker van de winkel naar me toe hij zag eruit als een filiaalmanager hij bevestigde dat hij in m'n tas heeft gekeken en hij vroeg aan mij waar de inhoud van de tas vandaan kwam ik zei tegen hem dat het hem niets aan ging.
mag dit zomaar volgens mij niet toch valt onder schending privacy

witte angora

Re: albert heijn medewerker zonder toestemming in tas gekeken

Ongelezen bericht door witte angora »

Ze mogen je tas controleren, dat klopt. Alleen, wel in jouw bijzijn, bij mijn weten.

Misschien een tip voor de volgende keer, als je boodschappen bij je hebt uit een ander filiaal: breng het even naar de klantenservice, leg het even uit, en vraag of je de tas daar neer mag zetten.

Niet dat het een tassenoppascentrale is, maar om misverstanden te voorkomen doen ze dit heus wel.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

daniel.br

Wat deze medewerker heeft gedaan, mag absoluut niet. Hij had op jou moeten wachten en moeten vragen of je er bezwaar tegen had, dat hij even in jouw tas keek. Als je nee had gezegd, dan had je er bij moeten zeggen, dat hij dan maar even de politie moest waarschuwen. Als je daarop ja geantwoord had, was er geen probleem geweest. In feite is hier sprake geweest van "huisvredebreuk". Ik adviseer je om een klacht in te dienen bij Consuwijzer en bij het hoofdkantoor van Albert Heijn zelf. Bovendien kun je aangifte doen bij de politie van deze strafbare handeling.

Sukses, Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 08 jul 2012 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

@Maxiem,

Ik vind het een dubieus advies wat je nu geeft. De weg van de minste weerstand, de tas even laten staan bij de infobalie, of het bonnetje, je aankoopbewijs van de boodschappen in de tas tonen, was eenvoudiger geweest. We moeten een beetje toleranter met elkaar omgaan, en de politie erbij roepen werkt dan niet erg mee, laat staan om direct aangifte te doen.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

daniel.br schreef:hoi..

op zondag 08-07-2012 ben ik bij de albert heyn geweest bij me in de buurt om een paar boodschappen te halen wat de andere filiaal niet meer had ik had de tas nogal vol zitten omdat ik met de fiets was heb ik de tas goed af gesloten en in de winkelwagen gedaan.
op een gegeven momend heb k de wagen even laten staan om een paar dingen te pakken , toen ik terug was bij de winkelwagen zag ik dat de boodschappentas was geopend toen ik bij de kassa kwam, kwam een medewerker van de winkel naar me toe hij zag eruit als een filiaalmanager hij bevestigde dat hij in m'n tas heeft gekeken en hij vroeg aan mij waar de inhoud van de tas vandaan kwam ik zei tegen hem dat het hem niets aan ging.
mag dit zomaar volgens mij niet toch valt onder schending privacy
toen ik terug was bij de winkelwagen zag ik dat de boodschappentas was geopend toen ik bij de kassa kwam. Wat ik dan lees is dat de filiaalmanager? je wagentje naar de kassa had gereden? Hij heeft inderdaad het recht om in de tas te kijken, na jouw toestemming, kortom, dit is niet de goede gang van zaken. Je antwoord was ook wel een beetje provocerend: dat dit hem niets aanging, want hij mag er wel om vragen en jij hebt toch niets te verbergen. Als het goed is had je immers in je volle boodschappentas ook de bijbehorende bon gestopt, neem ik aan. Nee, het valt niet onder schending privacy, in een supermarkt mogen ze dat vragen: staat ook meestal aangegeven, let wel: meestal.

witte angora

Toch is het wel bijzonder vreemd dat de tassencontrole midden in de winkel plaats vindt. Dat is wel heel ongebruikelijk. Ik vraag me af, ALS het al waar is, wat de aanleiding voor de filiaalmanager is om in die tas te kijken.

Overigens: dat hij er in gekeken heeft wil nog niet zeggen dat hij hem open heeft gemaakt, dat kan ook een ander gedaan hebben, en als die tas openstond toen hij langsliep, en hij er op dat moment in keek, sja...

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

volgens mij mogen ze dat pas vragen nadat je de kassa bent gepasseerd, tot die tijd kan je altijd die boodschappen nog gewoon uit de tas halen bij de kassa en afrekenen.

Maar of ik het verhaal zo geloof als dat het hier opgeschreven is??? Nee, want die tassen worden gewoon altijd pas NA de kassa gecontroleerd, tot aan de kassa zal je in de gaten worden gehouden....

En een filiaalleider weet dat echt wel!

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:Ze mogen je tas controleren, dat klopt. Alleen, wel in jouw bijzijn, bij mijn weten.

Misschien een tip voor de volgende keer, als je boodschappen bij je hebt uit een ander filiaal: breng het even naar de klantenservice, leg het even uit, en vraag of je de tas daar neer mag zetten.

Niet dat het een tassenoppascentrale is, maar om misverstanden te voorkomen doen ze dit heus wel.
Het enig echte goede antwoord is deze, doe ik en ik zie dit zoveel mensen doen, heel simpel.
Niet alleen boodschappen van een andere filiaal, maar ook uit een andere winkel.
Wat het verhaal van TS betreft, heb ik zo mijn vraagtekens, want de tascontrole is pas na de kassa, wat er al verschillende hier hebben opgemerkt.

bkn

Ongelezen bericht door bkn »

Wie gaat er nu boodschappen die bij een ander zijn gekocht meenemen naar een andere winkel dat is toch vragen om problemen.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Neuh, bon bewaren en op verzoek tonen....

bkn

Ook een mogelijkheid natuurlijk maar met een volle tas bij een ander boodschappen doen is toch vragen om moeilijkheden.

bkn

Ik lees wat ik lezen wil, gewoon geen moeilijkheden zoeken in je leven dan leef je gelukkiger.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Wel in tas mogen kijken, niet mogen kijken - 't is gewoon de verkeerde vraag en formeel niet interessant.

"Moet ik met een volle boodschappentas een winkel inlopen of is dat heel erg dom?" Dat had de correcte vraag geweest. Het is oliedom en ik sluit niet eens uit dat TS een ordinaire winkeldief is die op deze manier z'n gelijk probeert te halen.

witte angora

Het is oliedom en ik sluit niet eens uit dat TS een ordinaire winkeldief is die op deze manier z'n gelijk probeert te halen.
Ik mag niet wantrouwend zijn. :mrgreen:

Ooit, heel lang geleden, was ik zaterdaghulp bij die ene die zo graag op de kleintjes let. Reken maar dat we onze pappenheimers kenden, en dat we ze in de gaten hielden als ze de winkel binnen liepen.

Zou me inderdaad niks verbazen dat meneer in de betreffende winkel bekend staat als niet helemaal koosjer, oftewel, beter even in de gaten houden, en ja, dan krijg je dit soort dingen.

Ooit heeft een van de chefs zo'n figuur onopvallend gevolgd, hij hield precies bij wat meneertje in de tas stopte. Afijn, figuur had hem toch wel in de gaten, want bij de kassa haalde hij zeer lijdzaam en expres traag alles stuk voor stuk uit zijn tas, er kwam zelfs een fles wijn uit die de chef van zijn levensdagen die tas niet in had zien gaan.... :lol: :lol: Maar wat hij deed mocht, hij mocht het in zijn tas doen, hij mocht alleen niet zonder te betalen door de kassa heen. Wat hij ook niet deed. We konden hem deze keer dus niks maken...

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Trouwens, als we strikt formeel willen zijn, gaan de antwoorden in dit topic allemaal over het in iemands tas of persoonlijke bezittingen mogen kijken. Daar is hier helemaal geen sprake van!
daniel.br schreef: ...op een gegeven momend heb k de wagen even laten staan om een paar dingen te pakken , toen ik terug was bij de winkelwagen...
Kortom: mag een medewerker van een bedrijf in een onbeheerde tas kijken die ergens in de winkel is achtergelaten zonder dat er een duidelijke eigenaar aan te wijzen is? Ja, natuurlijk!

Mag die medewerker vervolgens die tas legen en de spullen die overduidelijk tot zijn eigen assortiment behoren, terug in de schappen leggen? Uiteraard!

Mag die medewerker de tas in beslag nemen en alleen tegen overlegging van een compleet aankoopbewijs teruggeven? Wat denken jullie zelf?

SHS_Inc

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

MAXIEM schreef:daniel.br

Wat deze medewerker heeft gedaan, mag absoluut niet. Hij had op jou moeten wachten en moeten vragen of je er bezwaar tegen had, dat hij even in jouw tas keek. Als je nee had gezegd, dan had je er bij moeten zeggen, dat hij dan maar even de politie moest waarschuwen. Als je daarop ja geantwoord had, was er geen probleem geweest. In feite is hier sprake geweest van "huisvredebreuk". Ik adviseer je om een klacht in te dienen bij Consuwijzer en bij het hoofdkantoor van Albert Heijn zelf. Bovendien kun je aangifte doen bij de politie van deze strafbare handeling.

Sukses, Maxiem.

Onzin een onbeheerde tas mag je gewoon controleren dwz is er iets mee voorzelfde geld zit er een portomonnee in dan breng je die tas naar de service balie en ja als er dan ineens boodschappen van de ah inzitten of ze nu wel of niet betaald zijn beetje dom de winkel in te gaan zonder bon en spullen.

Niks fout , stel dat er alleen geld in gezeten had en je was weggelopen en tas vergeten even onbeheerd en iemand neemt hem mee dan zou je ook blij zijn dat er een medewerker gekeken ha den hem afgegeven had bij de balie..

Heeft 2 kanten dit verhaal dus..

SHS_Inc

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

Frantic2 schreef:volgens mij mogen ze dat pas vragen nadat je de kassa bent gepasseerd, tot die tijd kan je altijd die boodschappen nog gewoon uit de tas halen bij de kassa en afrekenen.

Maar of ik het verhaal zo geloof als dat het hier opgeschreven is??? Nee, want die tassen worden gewoon altijd pas NA de kassa gecontroleerd, tot aan de kassa zal je in de gaten worden gehouden....

En een filiaalleider weet dat echt wel!
NEE , als je spullen in je tas doet in d ewinkel (ook al haal je ze eruit bij kassa misschien) is dat uit het zicht onttrekken en is dat al diefstal.. bron: politie en geregeld mee te maken net als die fijne trekkarren die eigenlijk voor de oudje sbedoeld zijn maar waar 20 jarige mee lopen naar drankvak dan weet je al genoeg.....!! er is maar 1 plaats waar je de boodschappen mag doen en dat is je mandje of winkelwagen (ok 2 plaatsen) geen discussie mogelijk..

Gebruik van mand of wagen verplicht staat er ook altijd bij d eingang en daar heb jeje aan te houden..

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

nou, daniel br gaf aan dat ie van de ene naar de andere appie was geweest, dus als het goed is zit die bon van zijn eerder gekochte spullen toch in die tas (of zijn knip). Maxiem rurt uit zijn nek en als daniel niets gejat had, was er ook niets te vrezen. Vandaar dat ik zijn antwoord provocerend vond naar de bedrijfsleider toe van: nee, toen hem werd gevraagd of er in zijn tas gekeken mocht worden. Ik ga ook met een tas met boodschappen de appie in en als me dat gevraagd zou worden: natuurlijk mogen ze kijken. Ik heb geen zak te verbergen, nou ja, de zakken die al in de tas zitten niet meegerekend, maar die zijn al betaald. Vind het inderdaad raar dat ze hem niet eerst door de kassa hadden laten gaan als ze het wantrouwden, en daarna pas de gebruikelijke procedure volgen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een verplichte tassencontrole is naar mijn oordeel niet toestaan. De klant heeft recht op privacy (art. 8 EVRM) en hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Een bord bij de ingang van de winkel maakt dit niet anders. Een bord bij de ingang betekend wel dat de verkoper in zijn recht staat als aangeeft dat je de winkel moet verlaten. Daarnaast mag de verkoper je aanhouden als je op heterdaad heeft betrapt van het plegen van diefstal.
SHS_Inc schreef:NEE , als je spullen in je tas doet in de winkel (ook al haal je ze eruit bij kassa misschien) is dat uit het zicht onttrekken en is dat al diefstal..
Het uit het zicht onttrekken van goederen is geen diefstal. Diefstal is het wegnemen van een goed dat aan een ander toebehoort, met het oogmerk om zich wederrechtelijk toe te eigenen. Daarom moet er bewezen worden dat de verdachte niet wilde betalen of niet heeft betaald.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 09 jul 2012 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

@alfatrion: wil best weer die discussie aangaan hoor.
Als er bij binnenkomst aangegeven wordt dat er tassencontrole wordt verricht dan kun je op dat moment een keuze maken of je daaraan wel of niet wenst te voldoen.
Loop je door dan die je dus mee te werken en dat heeft niets/noppes/nada met privacy te maken.

En de juiste term is "aanhouden'......

Van de site van de politie amsterdam-amstelland:

ia een zogenaamd huisreglement kunnen ondernemers aangeven wat wel en niet toelaatbaar is in hun winkel.
Voorwaarden - tips
•Het reglement moet duidelijk zichtbaar bij de ingang van de winkel hangen.

•Herhaal het reglement een aantal keren in de zaak.

•Geef aan welke sancties er staan op overtreding van de regels.

Voorbeelden van huisregels

•Geen consumpties nuttigen.

•Niet meer dan x scholieren binnen.

Meewerken aan een tassencontrole.

•Gebruik van winkelwagentje verplicht.

•Het is verboden geprepareerde tassen in de winkel voorhanden te hebben.

Overtreding, wat nu?
Handelt een klant in strijd met de huisregels, dan kunt u hem of haar daarop aanspreken en verzoeken de zaak te verlaten. Doet de klant dat niet, dan herhaalt u uw verzoek of vordering. Verlaat de klant uw zaak dan nog niet, dan is er sprake van huisvredebreuk. U bent dan bevoegd de klant aan te houden. Daarna belt u direct 112.

» Lees meer over winkelverboden
» Meer informatie op www.vakcentrum.nl of www.hbd.nl

Gesloten