LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alcohol boven de 18

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
twanky

Alcohol boven de 18

Ongelezen bericht door twanky »

Ik heb toch een vraagje wat me hoog zit. Het overkwam mijn dochter.
Mijn dochter ging naar AH om haar boodschappen te doen, waar ook een paar biertjes bij zaten, het meisje achter de kassa vroeg om haar legitimatie, mijn dochter vertelde haar dat ze 26 was maar liet om niet te zeuren gewoon haar ID zien.
Toen vroeg mijn dochter aan het meisje achter de kassa, hoe oud ben jij eigenlijk 17 zegt het meisje :? oh dan mag jij mij helemaal geen drank verkopen!!!! want jij rekent met mij af.

Is dit zo?? mogen die jonge meisjes van 16/17 wel afrekenen met een klant die drank koopt??

Jantje7

Re: Alcohol boven de 18

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ja, ook cassieres van 16/17 mogen zwak alcoholische drank verkopen, mits bedrijfsleider aanwezig is.

twanky

Ongelezen bericht door twanky »

OK bedankt Jantje 7 voor je reactie

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jantje7 schreef:Ja, ook cassieres van 16/17 mogen zwak alcoholische drank verkopen, mits bedrijfsleider aanwezig is.
Dat is dus eigenlijk heel krom, kopen mogen ze het niet maar verkopen wel.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Chocomelk schreef:
Jantje7 schreef:Ja, ook cassieres van 16/17 mogen zwak alcoholische drank verkopen, mits bedrijfsleider aanwezig is.
Dat is dus eigenlijk heel krom, kopen mogen ze het niet maar verkopen wel.
Wat is daar krom aan? Kopen is bedoeld om te consumeren. Verkopen niet. Sterker nog, na de verkoop heeft de kassiere helemaal geen "toegang" meer de tot de alcohol.

Chocomelk

GJvdZ schreef: Wat is daar krom aan? Kopen is bedoeld om te consumeren. Verkopen niet. Sterker nog, na de verkoop heeft de kassiere helemaal geen "toegang" meer de tot de alcohol.
Het zou ze zomaar kunnen verleiden tot alcohol drinken omdat ze al die flessen alcohol toch
in hun handen krijgen en kunnen denken dat is wel interresant.
Het is nu wel verkopen maar niet kopen, dan zou het ook niet verkocht moeten mogen worden door 18 jaar of jonger.

GJvdZ

Chocomelk schreef:
GJvdZ schreef: Wat is daar krom aan? Kopen is bedoeld om te consumeren. Verkopen niet. Sterker nog, na de verkoop heeft de kassiere helemaal geen "toegang" meer de tot de alcohol.
Het zou ze zomaar kunnen verleiden tot alcohol drinken omdat ze al die flessen alcohol toch
Het is nu wel verkopen maar niet kopen, dan zou het ook niet verkocht moeten mogen worden door 18 jaar of jonger.
Dat zou alleen maar kunnen als ze achter de kassa de fles openmaakt om het op te drinken. Ze mag het immers niet kopen. En denk je nu echt dat een 17-jarige achter de kassa voor het eerst alcohol ziet?

Chocomelk

Ieder zijn/haar eigen mening he.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

GJvdZ schreef:
Chocomelk schreef:

Dat zou alleen maar kunnen als ze achter de kassa de fles openmaakt om het op te drinken. Ze mag het immers niet kopen. En denk je nu echt dat een 17-jarige achter de kassa voor het eerst alcohol ziet?
Alleen verkopen als je het ook zelf mag gebruiken?
Dat zou heel wat vreemde situaties opleveren bij een aantal produkten. Onlogisch dus.

Wat mij betreft gooien ze de leeftijd voor consumptie van alcohol nog een flink stukje omhoog.

GJvdZ

angel1978 schreef:[
Dat zou heel wat vreemde situaties opleveren bij een aantal produkten. Onlogisch dus.
Inderdaad. Moslims en joden zouden dan geen varkensvlees meer mogen verkopen, je zou een rijbewijs moeten hebben om achter de kassa van een pompstation te mogen staan, diabetici mogen geen snoep verkopen, zonder zwemdiploma mag je geen kaartjes voor het zwembad verkopen....

Of wat als een minderjarige condooms van een meerderjarige moet afrekenen? Daar zit ook een potentieel strafbaar feit in.

Chocomelk

GJvdZ schreef:
angel1978 schreef:[
Inderdaad. Moslims en joden zouden dan geen varkensvlees meer mogen verkopen, je zou een rijbewijs moeten hebben om achter de kassa van een pompstation te mogen staan, diabetici mogen geen snoep verkopen, zonder zwemdiploma mag je geen kaartjes voor het zwembad verkopen....

Of wat als een minderjarige condooms van een meerderjarige moet afrekenen? Daar zit ook een potentieel strafbaar feit in.

Hahaha ja inderdaad, je hebt gelijk ja.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Wat mij betreft gooien ze de leeftijd voor consumptie van alcohol nog een flink stukje omhoog.
Heel eigenlijk ben ik het wel met je eens. Niet dat, toen ik jong was, geen alcohol gebruikte, dat dan weer niet maar wetende dat de hersens bij 25 jaar pas echt volgroeid zijn, zou dat pas de officiële leeftijd moeten zijn. Maar dat is natuurlijk onrealistisch. Net zo onrealistisch (zoiets als kanniewaarzijn ) als ik lees dat 'comazuipers' tussen de 13 en 16/17 jaar zijn. Maar goed, de kassa mevrouw/meisje mag gewoon 16 jaar zijn.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Anders kan de super de tent wel sluiten op bv koopavonden,za,zo etc,zitten hier alleen maar jonge meiden en jo gens achter de kassa.

Ik vind het goed hoor verbod,echt wel,maar of ze het lukt...
Joh broertje of zusje van 20 haalt het wel even..
Hier bij de appie staan ze al,mev zou u misschien..no way..begin ik niet aan...

Wel vind ik......je hebt ook bv 16/18 jarige die gecontroleerd op een verjaardag een breezer drinken...eigenlijk vind ik dat prima...een of twee klaar..en zo ken ik wel wat jongeren,nee want moet nog leren en ik doe heel de avond met flesje..

Maar de echte zuipers,zoals straks weer op de campings...hoop dat ze die flink aan kunnen pakken.oh zie je de beelden op tv...wat vinden ze zich stoer 50 kratten Heineken opgestapeld,record tempo zuipen..
Je zal je zoon of dochter zo zien,zou niet meer slapen..

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Maar goed, de kassa mevrouw/meisje mag gewoon 16 jaar zijn.
Daar is toch niks mis mee? Zij doet haar werk.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

snuffel1 schreef:Weet je die hele wet is een wassen neus, neem de coffeeshops je mag wiet niet telen maar wel verkopen, alcohol is legaal maar je mag het niet verkopen aan iemand niet aan de regels voldoet. Hypothetisch ik maak in mijn privé woning een ruimte waar jongeren een biertje kunnen drinken en vraag daar geen geld voor, maar iedereen betaald een deel mee onder het motto het is een feest in huiselijke kring.
Dan ben je strafbaar. Lees de wet nog even na..

Chocomelk

De supermartken komen pas in opstand als ook cassiere's onder de 18 jaar
geen alcohol meer mogen verkopen.
En dat zie ik nog zeer zeker gaan gebeuren in de toekomst.

Gesloten