LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bonprix en terugbetalen retour
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 28 jun 2021 18:59
Bonprix en terugbetalen retour
Levering ging snel. Keuze voor achteraf betalen had ik niet. Zelfde dag (10/6/21) retour aangevraagd en krijg nu te horen dat het 4 weken kan duren voordat ik het geld terug zie! Dit was de 1e maar ook direct laatste keer dat ik hier bestel! Als klant kan je ook niet 4 weken wachten met betalen dus waarom zou je 4 weken moeten wachten op je retour! Dit is zelfs buiten de wettelijke termijn van 14 dagen.
Zijn er meer die deze problemen ervaren met bonprix?
Zijn er meer die deze problemen ervaren met bonprix?
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Dat zal zeker zo zijn, maar wat helpt dat u?
Er zijn zat redenen te bedenken waarom het langer kan duren dan mag of normaal is. Dan is de keuze aan u om dit te accepteren of niet. U kunt reageren dat u zich houdt aan de wettelijke termijn en dat u op de 15de dag een incassobureau zal inschakelen, of u wacht even af.
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Ik zou zeggen, stuur het retour en wacht rustig af. Vaak zijn de termijnen zeer ruim genomen om teleurstelling te voorkomen.
Echter vraag ik me af, waarom sturen mensen zo veel spullen retour...
Echter vraag ik me af, waarom sturen mensen zo veel spullen retour...
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Wat bedoelt u met “retour aangevraagd”? U kunt toch gewoon in uw account melden wat u terugstuurt. Was het dan erg duur wat u bestelde, dat u niet achteraf kon betalen?
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Misschien eerst kijken met wie u zaken doet.
Bonprix heeft geen Nederlands vestiging, enkel een antwoordnummer.
Hoofdkantoor is in Hamburg, Duitsland. Vestigingsadres is in Frankrijk.
Bonprix heeft geen Nederlands vestiging, enkel een antwoordnummer.
Hoofdkantoor is in Hamburg, Duitsland. Vestigingsadres is in Frankrijk.
Re: Bonprix en terugbetalen retour
En een telefoonnummer. Helemaal niets mis met Bonprix.
Aygulf
vindt dit leuk
Re: Bonprix en terugbetalen retour
U bent niet de enige klant die iets koopt, betaald en mogelijk terugstuurt. En er is één financiële afdeling die geld retour kan storten en dus ook over de bankrekening kan beschikken. En dàt is maar goed ook. Als de eerste de beste magazijn bediende dit zou mogen is het bedrijf in 24 uur failliet.
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Totaal nooit problemen met Bonprix. Ik stuur zelden iets retour maar als dat zo is, handelt Bonprix dit keurig binnen een redelijke termijn af. Wacht nou eerst even rustig af hoe lang het duurt. En ja, e.e.a. vergt wat administratieve handelingen en dat kost tijd. En je bent niet de enige klant, de wereld draait niet alleen om jou.
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Je kan bij Bonprix toch gewoon achteraf betalen?
Dat doen wij altijd,hebben nooit anders gedaan.
Dat doen wij altijd,hebben nooit anders gedaan.
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Niet iedereen kan achteraf betalen. Veel webwinkeliers maken een risico analyse en/of hebben een databank. Bepaalde straten of woonwijken worden wel eens uitgesloten. Dat kan komen door een lager besteedbaar inkomen of veel kopers die te laat of niet betalen. Helaas worden de welwillende buren daarin meegezogen.
Ook als het retourpercentage te hoog is kan de optie achteraf betalen uitgezet worden. Het kost een bedrijf namelijk zeer veel geld om retouren te verwerken.
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Precies. Grote webwinkels gebruiken algoritmes om de bepalen wie wel en wie niet achteraf kan betalen. Dit even los van Afterpay-achtige constructies.
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Om te voorkomen dat TS met onjuiste informatie op het verkeerde been wordt gezet:
Onverwijld betekent "zonder uitstel". Bonprix moet daarom direct tot terugbetaling overgaan. De verkoper heeft geen keuze tussen onverwijld en veertien dagen. De termijn van veertien dagen is opgenomen voor die situaties waarin de verkoper de betaling zonder uitstel uitvoert maar daarvoor meer dan veertien dagen nodig heeft. Dit is denkbaar in het geval van een kleine ondernemer op vakantie is of in het ziekenhuis ligt. Voor een grote winkel als Bonprix gaan dergelijke uitzonderingen natuurlijk niet op.Artikel 6:230r lid 1 BW
De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.
Dat maakt dat een grote winkel als Bonprix niet mag bedingen dat de koper meer dan 50% vooruit moet betalen. Dit mag ook niet door meerdere betalingsmogelijkheden aan te bieden, waarbij er eentje tussen zit die wel aan de wetgeving voldoet.Artikel 7:26 lid 2 BW
De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 01 jul 2021 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Dorfje
vindt dit leuk
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Als de belastingdienst dat doet noemen we dat discriminatie, racisme of iets dergelijks. Ook uitzendbureaus die uit een bepaalde vijver mensen kiezen krijgen de hele media (inclusief trosradar) over zich heen.NeoDutchio schreef: ↑01 jul 2021 07:30Veel webwinkeliers maken een risico analyse en/of hebben een databank. Bepaalde straten of woonwijken worden wel eens uitgesloten. Dat kan komen door een lager besteedbaar inkomen of veel kopers die te laat of niet betalen. Helaas worden de welwillende buren daarin meegezogen.
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Die simpele uitleg variant is evenwel wel onjuist. Zie: mijn vorige bericht.
16again
vindt dit leuk
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Ach ja, onverwijld. Maar er zit bij Bonprix echt niet iemand die dagelijks per stuk de retour ontvangen goederen gaat terugbetalen. Dat gaat logischerwijze in partijen.
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Batchverwerking is natuurlijk geen excuus om niet óók "onverwijld" te werken. In tegendeel. Juist de grote, goed georganiseerde partijen die met geautomatiseerde bulkprocessen werken, zijn prima in staat om snel te handelen.
-
- Berichten: 12822
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Kleine correctie, de klant heeft inderdaad 2 weken om te herroepen en daarna nog 2 weken om het terug te sturen. Ook dat is 4 weken bij elkaar opgeteld.fonsflons schreef: ↑01 jul 2021 12:12Na aanmelden retour heb je 2 weken de tijd om het op te sturen, daarna heeft de verkoper 2 weken de tijd om terug te betalen. 2+2=4 dus vandaar dat ze melden dat het 4 weken kan duren. (Simpele uitleg variant.)
De praktijk is dat beiden handelingen vaak sneller uitgevoerd worden.
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Het verhaal van TS is nogal vaag. Er wordt bijvoorbeeld helemaal niet aangegeven of en wanneer het product is geretourneerd, en hoe die 4 weken concreet geformuleerd waren. Was dat na ontvangst van de goederen door Bonprix, of vanaf het moment van bellen? Maar die vaagheid doet er gelukkig niet toe.
Het enige wat we weten is wanneer er herroepen is, en dat is ook het enige wat we hoeven te weten. Want de wettelijke plicht tot onverwijlde teruggave start op de dag na de ontvangst van de verklaring tot ontbinding.
En dat maakt dat de weergaven en rekensommen hiervoor van Fonsflons en NeoDutchio simpelweg onjuist zijn. De termijn om ter herroepen en de termijn om terug te sturen doen er al helemaal niet toe.
Ergo: TS heeft op 10/6/21 herroepen, en Bonprix had vanaf dat moment onverwijld terug moeten betalen.
Het enige wat we weten is wanneer er herroepen is, en dat is ook het enige wat we hoeven te weten. Want de wettelijke plicht tot onverwijlde teruggave start op de dag na de ontvangst van de verklaring tot ontbinding.
En dat maakt dat de weergaven en rekensommen hiervoor van Fonsflons en NeoDutchio simpelweg onjuist zijn. De termijn om ter herroepen en de termijn om terug te sturen doen er al helemaal niet toe.
Ergo: TS heeft op 10/6/21 herroepen, en Bonprix had vanaf dat moment onverwijld terug moeten betalen.
Re: Bonprix en terugbetalen retour
Dit staat op de site van de ACM.
Dat u terugbetaalt binnen 14 dagen nadat ze de koop ongedaan hebben gemaakt.
Dat u mag wachten met terugbetalen totdat u het product terug heeft, of totdat de klant bewijst dat hij het heeft teruggestuurd, afhankelijk van welk tijdstip eerst valt.
Dat u terugbetaalt binnen 14 dagen nadat ze de koop ongedaan hebben gemaakt.
Dat u mag wachten met terugbetalen totdat u het product terug heeft, of totdat de klant bewijst dat hij het heeft teruggestuurd, afhankelijk van welk tijdstip eerst valt.
Re: Bonprix en terugbetalen retour
... maar niet de de wet. De tekst op de site van de ACM (een linkje is wel zo handig trouwens) is sowieso onvolledig en niet in lijn met de wet.Lady1234 schreef: ↑02 jul 2021 15:09Dit staat op de site van de ACM. Dat u terugbetaalt binnen 14 dagen nadat ze de koop ongedaan hebben gemaakt. Dat u mag wachten met terugbetalen totdat u het product terug heeft, of totdat de klant bewijst dat hij het heeft teruggestuurd, afhankelijk van welk tijdstip eerst valt.
De handelaar moet onverwijld -en uiterlijk binnen 14 dagen- terugbetalen (die wettekst is al gegeven). Daarnaast moet de consument onverwijld -en ook uiterlijk binnen 14 dagen- de zaak retourneren.
Beide partijen hebben dus de plicht om onverwijld actie te ondernemen. Maar dat zijn parallelle verplichtingen, de wet heeft géén volgorde bepaald.Art. 6:230s lid 1 B.W.:
Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, zendt de consument onverwijld en in ieder geval binnen veertien dagen na het uitbrengen van de in artikel 230o lid 3 bedoelde verklaring de door hem ontvangen zaken terug of overhandigt deze aan de handelaar of aan een persoon die door de handelaar is gemachtigd om de zaken in ontvangst te nemen.