Met alle respect, maar de koper heeft wel degelijk indirect met de fabrikant te maken.VioletPrue schreef:Maar dat alles is dus niet het probleem van de klant.BBCS schreef:
Nogmaals: de klant heeft in dit geval niet direct iets met de fabrikant te maken, wel indirect.
Als de fabrikant er nog gewoon was, kon de fabrikant het defecte product repareren of vervangen door een gelijk product.
Doordat de fabrikant er nu niet meer is, zijn die opties in de praktijk niet mogelijk.
Toch wel.VioletPrue schreef:Hoe hij/zij dat regelt met de fabrikant, is niet het probleem van de klant
Als de fabrikant er niet meer is, valt er niets te regelen.
En daar ben ik met jou zeker eens.VioletPrue schreef: en mag nooit als excuus gebruikt worden om de klant met een defect/ondeugdelijk product te laten zitten.
Echter....
Als de fabrikant er niet meer is, is de kans groot dat er niets gerepareerd of vervangen kan worden.
De enige mogelijkheid is de koop ongedaan maken, en dat is ook niet altijd een goede oplossing.
De klant koopt bij de leverancier.
Dat de fabrikant koppie onder gaat, is echt niet het probleem van de klant.
Dat de leverancier niets meer met de fabrikant kan regelen, is ook niet het probleem van de klant.
Klant verwacht oplossing van leverancier, en terecht.
Klant heeft recht op een goed werkend en functionerend product, ook als de fabrikant failliet gaat.
Dan is het aan de leverancier om het probleem op te lossen.
Als dat betekent schade vergoeden of koop ongedaan maken, dan zij dat zo.
Klant kan niet de dupe worden van failliete fabrikant.
Zoals ik al eerder aangaf kan de koper veel meer rechten eisen als de fabrikant er wel is, dan wanneer de fabrikant er niet meer is.
Als de fabrikant failliet is, kan de koper immers niet meer eisen dat het product gerepareerd wordt (vaak ook onmogelijk), of een vervangend product eisen (wat dan vaak ook niet mogelijk is).
Kort gezegd:
a. als de fabrikant er wel is, kan de koper eisen:
-reparatie van het product
- vervanging van het product
- de koopovereenkomst ongedaan maken (als reparatie of vervanging niet mogelijk is).
b. als de fabrikant failliet is, kan de koper eisen:
- de koopovereenkomst ongedaan maken (immers zijn reparatie of vervanging in de praktijk niet mogelijk).
Klopt.VioletPrue schreef:Klant kan niet de dupe worden van failliete fabrikant.
En in dit geval kan de koper alleen eisen dat de koop ongedaan wordt gemaakt.
Echter, heb ik ook al aangegeven, is dat in de praktijk niet altijd de juiste oplossing.