LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geweigerd met hulphond

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
olaf79

Re: Geweigerd met hulphond

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Tsja, we horen hier natuurlijk maar 1 kant van het verhaal, en sommige hondenbezitters draven zo ver door, dat ze maar veronderstellen dat iedereen in het openbaar ook hun liefde voor (hun eigen) hond deelt.
Helemaal mee eens. Zelf ben ik ook geen hondenliefhebber. Helaas zijn er sommige mensen die een hond als hulphond nodig hebben en ik vind dat die mensen en hun hulp hond geen strobreed in de weg mogen worden gelegd.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik ben het er helemaal mee eens dat iemand die een hulphond nodig heeft
niet geweigerd mag worden MAAR waar is het einde ?

Ik wist bijvoorbeeld niet dat er ook hulphonden waren voor mensen die pscyhische
klachten hebben, stel je voor dat al die mensen een hulphond nemen en daarmee de
Appie inlopen......

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Chocomelk schreef:Ik ben het er helemaal mee eens dat iemand die een hulphond nodig heeft
niet geweigerd mag worden MAAR waar is het einde ?

Ik wist bijvoorbeeld niet dat er ook hulphonden waren voor mensen die pscyhische
klachten hebben, stel je voor dat al die mensen een hulphond nemen en daarmee de
Appie inlopen......
Een hulphond "neem en krijg" je niet zomaar, deze TS heeft kennelijk een wel zeer bijzonder psychisch probleem. Ik denk ook dat we er (bijna) geen van allen wisten dat er voor zulke "gevallen" een hond beschikbaar was. Ga er dan ook niet van uit dat iedereen met Seroxat ineens een hulphond krijgt. Maar nogmaals, uit reacties en op internet sites is het een vrij onbekend fenoneem. Wat niet wegneemt dat ik het wel een aparte vraag vind. Heb inmiddels al veel gelezen hierover, interessant voor mij in die zin dat ik er nog nooit van had gehoord.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik vind dat er hier soms een beetje makkelijk wordt gedaan.
'Als iedereen met psychische problemen even een hulphond neemt....'.
Een hulphond NEEM je niet, en daar moet echt wel behoorlijk wat voor mankeren.

Ik persoonlijk vind het belachelijk dat op basis van ras, terwijl alle benodigde papieren aanwezig zijn, een hulphond (en dus een klant) wordt geweigerd.
Om het vervolgens te gooien op 'hij kijkt zo om zich heen'.
Tja, daar is die hulphond mede voor!
Ik zou zeker in het gesprek met de 'grote baas' aangeven waar de hulphond voor is, dat hij aan de eisen voldoet en er dus geen enkele reden was om hem te weigeren.
Reageer hij niet op nst een beetje veronschuldigend, zou ik het hoofdkantoor benaderen.
Dit is belachelijk.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

VioletPrue schreef:Ik vind dat er hier soms een beetje makkelijk wordt gedaan.
'Als iedereen met psychische problemen even een hulphond neemt....'.
Een hulphond NEEM je niet, en daar moet echt wel behoorlijk wat voor mankeren.

Ik persoonlijk vind het belachelijk dat op basis van ras, terwijl alle benodigde papieren aanwezig zijn, een hulphond (en dus een klant) wordt geweigerd.
Om het vervolgens te gooien op 'hij kijkt zo om zich heen'.
Tja, daar is die hulphond mede voor!
Ik zou zeker in het gesprek met de 'grote baas' aangeven waar de hulphond voor is, dat hij aan de eisen voldoet en er dus geen enkele reden was om hem te weigeren.
Reageer hij niet op nst een beetje veronschuldigend, zou ik het hoofdkantoor benaderen.
Dit is belachelijk.
In dit geval gaat het zo te lezen om een eigen hond, die pas later als hulphond is getraind? Die heeft men dus wel genomen, als "normaal" huisdier bij gebrek aan een betere omschrijving.

En like it or not, husky's zijn nou eenmaal niet het meest gebruikte ras om tot hulphond te trainen, tenminste alles wat ik zie/lees op google en wikipedia gaat over golden retrievers, labrador retrievers, en herdershonden. Dan kan ik me wel voorstellen dat een husky wat meer uitleg vergt.

Aannames zijn de grootste valkuilen der communicatie, dus dingen die voor een hondenbezitter doodnormaal zijn, zijn dat lang niet altijd voor niet-hondenbezitters. En dan is dit natuurlijk wel een zéér specifiek geval, een hulphond voor een psychische aandoening is relatief nieuw/zeldzaam, en het ras in dit geval, is sowieso al ongebruikelijk als hulphond in wat voor vorm dan ook. Dan vind ik het wel wat kort door de bocht om dit maar zo bij de supermarkt(manager) op het bordje te schuiven. Zeker als er toestemming is gevraagd voor een "hulphond" zoals hierboven geschreven, zonder erbij te vermelden dat het om een husky gaat, een ras wat sommigen als halve wolf zien.

VioletPrue

sjohie schreef:En dan is dit natuurlijk wel een zéér specifiek geval, een hulphond voor een psychische aandoening is relatief nieuw/zeldzaam,
Bij mijn weten hoeft een vakkenvuller niet te weten waarom iemand een hulphond heeft.
sjohie schreef:en het ras in dit geval, is sowieso al ongebruikelijk als hulphond in wat voor vorm dan ook.
Een hulphond met certificaat!
Wat maakt het ras dan uit?
sjohie schreef:Dan vind ik het wel wat kort door de bocht om dit maar zo bij de supermarkt(manager) op het bordje te schuiven.
Bij wie moet TS het dan neerleggen?
Die manager is toch verantwoordelijk voor bloopers van zijn personeel?
sjohie schreef:Zeker als er toestemming is gevraagd voor een "hulphond" zoals hierboven geschreven, zonder erbij te vermelden dat het om een husky gaat, een ras wat sommigen als halve wolf zien.
Maar TS kon de benodigde papieren laten zien, die had hij mee!
Dan gaat het zo'n supermarktmuts toch helemaal niet aan wat voor ras het is?
En dat anderen dat als een halve wolf zien is hun probleem.
Het ís geen wolf, het is een hulphond.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

VioletPrue schreef:
sjohie schreef:En dan is dit natuurlijk wel een zéér specifiek geval, een hulphond voor een psychische aandoening is relatief nieuw/zeldzaam,
Bij mijn weten hoeft een vakkenvuller niet te weten waarom iemand een hulphond heeft.
sjohie schreef:en het ras in dit geval, is sowieso al ongebruikelijk als hulphond in wat voor vorm dan ook.
Een hulphond met certificaat!
Wat maakt het ras dan uit?
sjohie schreef:Dan vind ik het wel wat kort door de bocht om dit maar zo bij de supermarkt(manager) op het bordje te schuiven.
Bij wie moet TS het dan neerleggen?
Die manager is toch verantwoordelijk voor bloopers van zijn personeel?
sjohie schreef:Zeker als er toestemming is gevraagd voor een "hulphond" zoals hierboven geschreven, zonder erbij te vermelden dat het om een husky gaat, een ras wat sommigen als halve wolf zien.
Maar TS kon de benodigde papieren laten zien, die had hij mee!
Dan gaat het zo'n supermarktmuts toch helemaal niet aan wat voor ras het is?
En dat anderen dat als een halve wolf zien is hun probleem.
Het ís geen wolf, het is een hulphond.
Nee, supermarkt medewerkers zien wel vaker hulphonden, maar dan wel de rassen die ik al noemde. Uit mijn ~8 jaren vakkenvullen kan ik me er ook plenty van herinneren, maar niet 1 was een husky. Maar goed, dit bedoelde ik met aannames, voor TS is een husky als psychische hulphond volstrekt normaal, terwijl dat feitelijk niet zo is, omdat A) het geen gebruikelijk ras voor een hulphond is, en B) hulphonden voor psychische aandoeningen ook nog relatief nieuw zijn.

Wat is er dan mis met dit melden voordat je die winkel binnen komt lopen? Dat is 1 zinnetje in een telefoongesprek wat toch al plaats vindt, wat veel kou uit de lucht had kunnen halen, en mogelijk deze hele ellende had kunnen voorkomen.

Maar ik lees dat er beelden van zijn in een latere post van TS, die zouden veel op kunnen helderen, ook over hoe TS zich gedragen heeft. Als er geen privacy in het geding is, zou ik die dan wel eens willen zien. Kan alleen maar verhelderend werken lijkt me.

Maar in al mijn 8 jaar ervaring als vakkenvuller, en als vaste begeleider van meerdere mensen met hulphonden door de supermarkt, kan ik me niet heugen dat een supermarktmanager zich zo opstelde. En ik heb er 3 meegemaakt in die 8 jaar. Maar dat waren dan wel slechtziende/blinde mensen, en niet met een psychische stoornis zoals TS blijkbaar heeft.

Dat gezegd hebbende, vraag ik me wel hardop af wat TS verwacht van een supermarkt als ze in een supermarkt in paniek raakt, en die hond een rustige plek op moet zoeken? Misschien heeft die supermarktmanager geen zin om zijn winkel en overige klanten bloot te stellen aan zulke situaties? Het is immers een winkel met meer klanten, geen test-faciliteit voor re-integrerende patiënten.
Laatst gewijzigd door sjohie op 20 nov 2012 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tenormin schreef:
Een hulphond "neem en krijg" je niet zomaar, deze TS heeft kennelijk een wel zeer bijzonder psychisch probleem. Ik denk ook dat we er (bijna) geen van allen wisten dat er voor zulke "gevallen" een hond beschikbaar was. Ga er dan ook niet van uit dat iedereen met Seroxat ineens een hulphond krijgt. Maar nogmaals, uit reacties en op internet sites is het een vrij onbekend fenoneem. Wat niet wegneemt dat ik het wel een aparte vraag vind. Heb inmiddels al veel gelezen hierover, interessant voor mij in die zin dat ik er nog nooit van had gehoord.
Deze hulphond heeft hij ook niet gekregen, die heeft hij zelf opgeleid tot hulphond.

VioletPrue

sjohie schreef:Nee, supermarkt medewerkers zien wel vaker hulphonden, maar dan wel de rassen die ik al noemde. Uit mijn ~8 jaren vakkenvullen kan ik me er ook plenty van herinneren, maar niet 1 was een husky. Maar goed, dit bedoelde ik met aannames, voor TS is een husky als psychische hulphond volstrekt normaal, terwijl dat feitelijk niet zo is, omdat A) het geen gebruikelijk ras voor een hulphond is, en B) hulphonden voor psychische aandoeningen ook nog relatief nieuw zijn.

Wat is er dan mis met dit melden voordat je die winkel binnen komt lopen? Dat is 1 zinnetje in een telefoongesprek wat toch al plaats vindt, wat veel kou uit de lucht had kunnen halen, en mogelijk deze hele ellende had kunnen voorkomen.
Kennelijk wilde de mevrouw van de supermarkt niet accepteren dat de husky wel degelijk een gecertificeerde hulphond is.
TS kon de papieren overleggen.
Dan heeft ras, kleur, geur, blind/slechtziend of psychische beperking of wat dan ook er niets mee te maken, dan is het een gecertificeerde hulphond.
sjohie schreef:Maar in al mijn 8 jaar ervaring als vakkenvuller, en als vaste begeleider van meerdere mensen met hulphonden door de supermarkt, kan ik me niet heugen dat een supermarktmanager zich zo opstelde. En ik heb er 3 meegemaakt in die 8 jaar. Maar dat waren dan wel slechtziende/blinde mensen, en niet met een psychische stoornis zoals TS blijkbaar heeft.
En waarom is een blinde met een labrador significant anders dan iemand mnet een psychische beperking en een husky?
sjohie schreef:Dat gezegd hebbende, vraag ik me wel hardop af wat TS verwacht van een supermarkt als ze in een supermarkt in paniek raakt, en die hond een rustige plek op moet zoeken voor haar. Misschien heeft die supermarktmanager geen zin om zijn winkel en overige klanten bloot te stellen aan zulke situaties? Het is immers een winkel met meer klanten, geen test-faciliteit voor re-integrerende patiënten.
Dus mensen die angststoornissen hebben of andere psychische klachten zijn niet welkom in de AH?
En iemand met epilepsie?
Of de ziekte van Crohn (dat gééft een troep!)?
Of iemand wiens scootmobiel opeens kapot gaat, zodat diegene geen kant meer op kan?
Of een rolstoel met een lekke band?
Een zwangere vrouw die moet plassen?
Huilende kinderen, mogen die wel naar binnen?

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

nee hoor, we krijgen straks bordjes bij de ingang, "niet meer dan 2 hulphonden tegelijk in de supermarkt".

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjohie, weet je, uiteindelijk, heeeeeel lang geleden....honden stammen van de wolf af. Zelfs als mijn Maltezer "in nood" was (lees eenzaam) was dan kon hij echt huilen als een wolf(je). Maar in realiteit: wat maakt het uit wat voor ras de hulphond is: het dier is geklassificeerd en volledig capabel ge-en bevonden; ik zie geen probleem in het ras, zolang dit duidelijk herkenbaar is aan 's-honds "jasje". Geef toe dat ik ook liever geen Doberman of Rothweiler tegenkom, gewoon op straat dan, maar met zichtbaar "hulphond" zal het beest toch heel wat training hebben gehad voordat hij/zij zover is.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

puma73 schreef:nee hoor, we krijgen straks bordjes bij de ingang, "niet meer dan 2 hulphonden tegelijk in de supermarkt".
:D :lol:

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Chocomelk schreef:
tenormin schreef:
Deze hulphond heeft hij ook niet gekregen, die heeft hij zelf opgeleid tot hulphond.
Dat komt inderdaad voor.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik denk dat dit allemaal met een sisser af gaat lopen. Wat eerder is gezegd, mensen weten blijkbaar niet dat husky's hulphonden kunnen zijn (ik ook niet) en weten ook niet dat mensen met psychiatrische aandoeningen een hulphond kunnen hebben. Daar heeft de manager op gereageerd. Nu gaat hij met TS in gesprek en komt hij er waarschijnlijk achter dat hij fout zat en krijgt TS nog een bloemetje of een boodschappen pakket.

Ik denk echt niet dat dit veel verder gaat, ik kan me niet voorstellen dat albert heijn als gehandicapt-onvriendelijk te boek wil staan.

isabel

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:
tenormin schreef:
Klopt TS heeft deze hulphond zelf opgeleid, maar TS heeft daarvoor (voordat TS zelf deze aandoening kreeg) jaren hulphonden opgeleid dus die weet wel waar ie het over heeft, daarbij heeft de hulphond de benodigde proeven afgelegd en de papieren gekregen voor hulphond. Die papieren krijg je niet zomaar en een hulphond zelf al helemaal niet.

Mensen die normaliter een hulphond krijgen, krijgen die echt niet zomaar. Enig idee wat een opleiding voor 1 hulphond kost ? Dat kost echt duizenden euro's.

@sjohie,

Het ras mag dan misschien niet het meest gebruikelijke zijn, maar als de hulphond zijn examens heeft afgelegd en de papieren heeft moet dat niet uitmaken. Dat zou hetzelfde zijn als u prima geschikt en gekwalificeerd voor een functie wordt afgewezen omdat de werkgever zegt "uw ras of gezicht staat me niet aan".

Het zijn gewoon vooroordelen van mensen jegens bepaalde hondenrassen. De golden retriever die als lieverdje te boek staat, heb ik ook wel eens op lijstjes niet bovenaan zien staan qua kindvriendelijkheid.

Oja ik zal er wel even bijzetten dat ik niet echt iets met honden heb. Ik heb geen hond, nooit een hond gehad. Dus ik heb nu niet bepaald een voorkeur dan wel afkeer jegens een bepaald ras.

Gesloten