We zijn bij het winkelen en contant betalen gewend dat bedragen worden afgerond.
Persoonlijk heb ik met dit zelf geen probleem. Het gaat om munten die lastig in voorraad te houden zijn en mensen niet eens willen hebben.
Na de zomer vakantie heeft hebben de H&M dit beleid ook toegepast op hun pin betaling. Waar je normaal zou moeten pinnen voor 19,98 euro wordt vreemd genoeg op de pin afgerond naar 20,00. Waar ik het nut van afronden wel snap voor contant geld, zie ik niet waarom dit moet voor een pin betaling.
Het vreemde is dat het online shoppen van H&M dit beleid niet toepast.
Ik heb dit al aangeven bij de Kassa van H&M (Utrecht), maar de reactie is dat het normaal is om op deze wijze af te ronden. Geen enkele andere winkel die ik ken rond bedragen voor de pin af.
Voor mij is dit vreemd, maar nog vreemder vind ik dat ik niemand anders erover gehoord heb.
Geeft men tegenwoordig zo weinig om centen? Maak het echt niet uit dat er zonder goede reden wordt afgerond bij het pinnen van H&M? Is er iemand anders die het is opgevallen of geprobeerd wat van te zeggen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] H&M en de afgeronden centen.
Re: H&M en de afgeronden centen.
Bij een pinbetaling mag afronden niet.
Lees bijvoorbeeld hier.
http://kassa.vara.nl/nieuws/eindbedrag- ... t-afgerond
http://kassa.vara.nl/nieuws/eindbedrag- ... t-afgerond
Volgens deze site van de overheid mag het niet. Die zou je even af kunnen drukken en onder de neus van de bedrijfsleider houden?
En als ze het toch blijven doen op orders van het hoofdkantoor, wat ik nl vermoed, dan zou ik er niks meer kopen.
En als ze het toch blijven doen op orders van het hoofdkantoor, wat ik nl vermoed, dan zou ik er niks meer kopen.
Overigens komt die afrondingsregel van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), en is dus niet een wettelijke bepaling.
Maar goed, in dat overlegorgaan zitten oa de consumentenbond namens "ons", dus ik zou het daar zeker ook even aankaarten. Ik kan nl zo niet iets vinden over het zelf als consument inbrengen van een agendapunt oid, dus dat zal via hen moeten denk ik.
Maar goed, in dat overlegorgaan zitten oa de consumentenbond namens "ons", dus ik zou het daar zeker ook even aankaarten. Ik kan nl zo niet iets vinden over het zelf als consument inbrengen van een agendapunt oid, dus dat zal via hen moeten denk ik.