LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] harense smid

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
tinatjuh
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2010 09:24

harense smid

Ongelezen bericht door tinatjuh »

op 14 sept 2004 zijn me partner en ik naar de harense smid gegaan voor een wasmachine
daar zagen wij de bauknecht stutt 61615 staan
na met de verkoper gesproken te hebben en uitgelegd te hebben dat onze andere wasmachine 1 week na de garantie kapot gegaan te zijn besloten swij voor 99 euro 6 jaar extra garantie erbij te kopen want dan zit u goed en krijgt u geen problemen zei deze meneer letterlijk
dus we hebben 761,95 betaald voor de garantie en wasmachine
affijn bijna 6 jaar later maakt me wasmachine zoveel herrie bij het centrifugeren en nadat we een brandlucht roken ben ik maar gaan bellen naar de harense smid
dit was dus afgelopen maandag 1 weekn geleden en afgelopen maandag kon er pas een monteur komen
deze meneer vertelde mij dat de lagers en motor defect zijn en de reparatiekosten 360 euro zouden gaan kosten
dus dat werd niet gemaakt want de dagwaarde was veel lager dan de reparatiekosten

nu ben ik al vanaf afgelopen maandag al aan het bellen met de harense smid
de dagwaarde is dus maar 215 euro
nu moet ik geld gaan bijleggen voor een ´goedkope´ machine van 300 euro
en ik kan deze niet vandaag in huis hebben
want als ze vandaag de bon maakt word de machine morgen opgehaald door het expertische bureau dan kan ik met hun contact opnemen en vragen wanneer deze geleverd word

ook moet ik de wetterlijke verplichte verwijderingsbijdrage van 5euro betalen maar ook de bezorgkosten van 22 euro
dus dan moet ik 100 euro bijbetalen en zit ik 2 weken zonder wasmachine met de kleine kinderen oa een baby van 10 weken
op het servicecertificaat staat dat mensen met dit certificaat voorrang krijgen ik heb er dus nog niets van gemerkt
is dit nou service?

groet tinatjuh

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: harense smid

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

dit is volgens mij niet zo'n eenvoudige vraag... in het geval dat apparaat gemaakt wordt en daarmee de levensduur heel veel verlengt wordt, zou je ook bij moeten betalen. Die servicecertificaten zijn vaak meer het betalen voor geen discussie (wettelijk gezien heb je recht op een goed product). Maarja 6 jaar voor een wasmachine die veel gebruikt wordt, zou anders misschien ook nog maar een paar jaar meegaan, en is een nieuwe van dezelfde prijs ook niet realistisch..

Neem anders eens contact op met de consuwijzer.nl, zij weten precies wat u rechten zijn in dit soort specifieke gevallen.

Overigens is de levering meestal geen probleem, dat kan binnen 1 dag. Ze worden bezorgd vanuit een centraal magazijn waar vrijwel alle types genoeg op voorraad zijn. En januari is juist meestal een rustige maand voor dit soort bezorgdiensten (t.o.v bv kerst)

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: harense smid

Ongelezen bericht door rattaplan »

wat staat er in de voorwaarden van de aanvullende garantie?

tinatjuh
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2010 09:24

Re: harense smid

Ongelezen bericht door tinatjuh »

rattaplan schreef:wat staat er in de voorwaarden van de aanvullende garantie?
van de harense smid staat er:

-een klant met een servicecertificaat wordt bij reparatie met voorrang geholpen
-grote apparaten worden vaak aan huis gerepareerd, kleine apparaten worden door de klant aangeboden voor reparatie
-het appararaat moet voor normale (particuliere) huishoudelijk doeleinden worden gebruikt
-niet gevrijwaard zijn beschadigingen, normale slijtage, storingen door oneigenlijk gebruik, schadev door opzet, nalatigheid of andere externe zaken
-indoen rearatie niet mogelijk is of de kosten van de reparatioe de dagwaarde van het apparaaat overschrijden worde de klant een nieuw apparaat aangeboden op babsis vabn afschrijving (volgens de richtlijnen van de consumenteorg.)
-het certificaat geld alleen bij aanbieding van het apparaat bij onze eigen technische dienst
-reparaties uitgevoerd door de technische dienst van de fabrikant worden niet door de harense smid vergoed indien deze niet door de harense smid zijn aangemeld bij de fabrikant
-bij reparaties door derde vervalt hert certificaat

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: harense smid

Ongelezen bericht door rattaplan »

Tja , het staat duidelik in de voorwaarden hoe omgegaan wordt in huidige situatie.

Bij hogere reparatiekosten dan dagwaarde word nieuwe apparaat aangeboden op basis van afschrijving.
In dit geval is die 215 euro aardig netjes. ik zou misschien vragan om gratis bezorgng.

Misschien dat je nog wel kunt voorstellen om het verschil tussen de reparatiekosten en de dagwaarde bij te lappen is 360 - 215 = 145 euro en dan de machine te laten repareren. Dan ben je denk ik net zo duur uit.

M.b.t. levertijd: is er geen andere wasmachine sneller leverbaar?

tinatjuh
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2010 09:24

Re: harense smid

Ongelezen bericht door tinatjuh »

hier even een vervolg op gisteren

ik heb gisteren maar toegegeven het huilen stond (en staat) me nader dan het lachen
ik heb maar de wasmachine uit de aanbieding genomen nu ben ik 293,- + bezorgkosten + wetterlijke verwijderingsbijdrage kwijt inn totaal 320- de 215
dat wordt 105 euro

maar nu is het afwachten op het telefoontje van de vervoersbedrijf wat exchange zou moeten heten
ze zouden vandaag de wasmachine ophalen en mij dan bellen voor een afspraak ben benieuwd hoelaat dat gaat duren

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: harense smid

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt op 14 sept 2004 een wasmachine gekocht van het type bauknecht stutt 61615. Daarbij heb je een zes jaar garantie gekocht. Het totaal kwam uit op 761 euro en 95 cent. Na bijna zes jaar (dus binnen de garantietermijn) gaat het product stuk. Reparatie zou 360 euro gaan kosten.

Met de garantie heeft u de bewijslast afgekocht over een periode van zes jaar. Verder geld dat de wettelijke consumentenbescherming van dwingend recht is, wat in houd dat de verkoper hiervan niet in uw nadeel af afwijken.

De wet zegt dat u als het product ondeugdelijk is u recht in eerste instantie recht heeft op kosteloos herstel of vervanging. In het Quelle arrest is bepaald dat kosteloos inhoud dat de winkelier voor het gebruik van het ondeugdelijke product geen kosten in rekening mag brengen.

Dit herstel of vervanging moet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast plaats vinden. De winkel zal daarom rekening moeten houden met uw situatie.

Als herstel of vervanging onmogelijk of meer kost dan ontbinding, dan heeft u recht op ontbinding. Bij dat laatste zult u een gebruiksvergoeding moeten betalen over de periode dat u het product heeft gebruikt. De website milieucentraal meld overigens dat de gemiddelde levensduur van een wasmachine vijftien jaar is. bron. In dat geval zou 40% (6/15) voor uw rekening en 60% voor de winkelier.

Daarnaast heeft u recht op schadevergoeding, bijvoorbeeld de kosten van de wasserette.

Ik adviseer u om schriftelijk bezwaar te maken. Als hier geen bevredigend resultaat op levert zou u er een rechtzaak van kunnen maken. Daarmee (beleeft) dreigen wil ook nog wel eens effect hebben. In het eerder genoemde Quelle arrest was een oven na 1,5 jaar vervangen. De consument kreeg een rekening voor het gebruik over die periode, maar de hoogste rechter vond dat dit niet mocht.

U kunt ook de consuwijzer hierover bellen.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: harense smid

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Is dit niet een beetje mosterd na de maaltijd ? TS heeft nu inmiddels al ingestemd ?
Of zijn er nog steeds mogelijkheden ?

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: harense smid

Ongelezen bericht door alfatrion »

In de eerste plaats is het nuttig voor een volgende keer. En ik denk inderdaad dat er nog mogelijkheden zijn. Schadevergoeding bijvoorbeeld, maar ook ontbinding van de oude overeenkomst zou nog mogelijk moeten zijn, omdat hier wettelijk gezien niet van mag worden afgeweken in het nadeel van de consument. Het is wel verstandig om op brief te zetten dat je dit 'onder protest' hebt gedaan. Als je te lang wacht zou de rechter daar misschien iets uit kunnen afleiden. Al acht ik dat onterecht, maar goed.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: harense smid

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:In het Quelle arrest is bepaald dat kosteloos inhoud dat de winkelier voor het gebruik van het ondeugdelijke product geen kosten in rekening mag brengen.
Ik moet je corrigeren:

Het moet non-conform de koopovereenkomst zijn ipv ondeugelijke product.
Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.

bron: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 04:NL:HTML

Echter geeft de Harense Smit een garantie waarbij alle kosten voor rekening komen van de Harense Smit.
Deze uitspraken heeft de Harense Smit ook in de media geuit.
Dus ook normale slijtage (wat dit eigenlijk is) valt dan onder die garantie.
Dus moet de Harense Smit gewoon alle kosten voor zijn rekening nemen.

Artikel 18 van wetboek 7 beschrijft:
1. Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.

Gesloten