LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hema lekker weg cadeau kaart
Hema lekker weg cadeau kaart
Eind 2012 heb ik een cadeau kaart gekregen van de Hema, voor een nachtje hotel logeren incl ontbijt voor 2 personen.
Op de kaart staat vermeld dat de gehele kaart na een jaar vervalt en dat er daarna geen recht is op welke vergoeding dan ook.
Mijn vraag is dan ook, mag dit eigenlijk wel ?..... er is immers 78,00 voor betaald.
Het zelfde bedrag als waar ze nu nog steeds voor aangeboden worden.
En zo ja,....wordt het niet eens tijd dat er daar eens wat aan gedaan wordt, we worden immers overspoeld door winkels (bruna.AH, Blokker enz ..) die dit soort kaarten aanbieden en dus het meeste verdienen aan niet verzilverde kaarten.
Op de kaart staat vermeld dat de gehele kaart na een jaar vervalt en dat er daarna geen recht is op welke vergoeding dan ook.
Mijn vraag is dan ook, mag dit eigenlijk wel ?..... er is immers 78,00 voor betaald.
Het zelfde bedrag als waar ze nu nog steeds voor aangeboden worden.
En zo ja,....wordt het niet eens tijd dat er daar eens wat aan gedaan wordt, we worden immers overspoeld door winkels (bruna.AH, Blokker enz ..) die dit soort kaarten aanbieden en dus het meeste verdienen aan niet verzilverde kaarten.
Re: Hema lekker weg cadeau kaart
Ja, dat mag. Net als dat bijvoorbeeld oude postzegels kunnen vervallen.
Ja, dat mag, u heeft immers een kaart met bepaalde eigenschappen gekocht/gekregen.MirandK schreef:Mijn vraag is dan ook, mag dit eigenlijk wel ?..... er is immers 78,00 voor betaald.
Bedenk het van de andere kant: als er miljoenen geldige kaarten ongebruikt blijven liggen, dan ligt er een grote claim op het bedrijf. Dat risico wil een bedrijf afdekken.
Het is al eens gebeurd dat een goede-doelen organisatie iedereen opriep alle zegeltjes van koffie ed. uit de keukenla te nemen en die te doneren. Dat was voor die bedrijven een dure grap.
Kortom, gewoon geen kaarten kopen, maar geld doneren. Verpak het dan ludiek als het een kadootje is.
Het bedrijf dat voor miljoenen aan "geldige" kaarten heeft uitstaan, loopt helemaal geen risico omdat dit bedrijf al dit geld in depot op hun eigen bank heeft staan....... Sterker ....op dit geld wordt ook nog rente gevangen .....Het risico is dus nul.
Wat is er mooier voor een bedrijf om vooraf al betaald te krijgen en dan dus zelf kan bepalen ( en zonder tegenspraak) hoelang de betaler de tijd heeft.
Wij als consumenten trekken dus altijd aan het kortste eind.....
Het rare is dat de Hema wel onbeperkte geldigheid geeft op hun gewone cadeau kaarten......waarom dan niet dat de uitjes kaarten na een jaar in een Hema tegoedbon veranderd.
Het gaat mij erom dat de Hema nu gewoon gratis 78 euro in zijn zak heeft gestopt, zonder enige wederdienst, m.i. is dit een verkapte legale vorm van opichting.
Postzegels met het gulden tarief kwamen pas in nov 2013 te vervallen......12 jaar na dato dus.
Dat vind ik een ander verhaal dan 78 euro betalen voor 1 jaar geldig en daarna niets.
Wat is er mooier voor een bedrijf om vooraf al betaald te krijgen en dan dus zelf kan bepalen ( en zonder tegenspraak) hoelang de betaler de tijd heeft.
Wij als consumenten trekken dus altijd aan het kortste eind.....
Het rare is dat de Hema wel onbeperkte geldigheid geeft op hun gewone cadeau kaarten......waarom dan niet dat de uitjes kaarten na een jaar in een Hema tegoedbon veranderd.
Het gaat mij erom dat de Hema nu gewoon gratis 78 euro in zijn zak heeft gestopt, zonder enige wederdienst, m.i. is dit een verkapte legale vorm van opichting.
Postzegels blijven hun tarief behouden...... je dient alleen extra bij te betalen/plakken.kweenie schreef:Ja, dat mag. Net als dat bijvoorbeeld oude postzegels kunnen vervallen.
Postzegels met het gulden tarief kwamen pas in nov 2013 te vervallen......12 jaar na dato dus.
Dat vind ik een ander verhaal dan 78 euro betalen voor 1 jaar geldig en daarna niets.
Nee, dat is niet zo, dat gaat gewoon op in de massa, net als bij u thuis.MirandK schreef:Het bedrijf dat voor miljoenen aan "geldige" kaarten heeft uitstaan, loopt helemaal geen risico omdat dit bedrijf al dit geld in depot op hun eigen bank heeft staan.......
Een bedrijf probeert een lijk in de kast te voorkomen.
Nee hoor, je moet gewoon niet zo stom zijn een bon van 50 euro te kopen en daar 50 euro voor betalen. Waarom zou je je beperken tot één winkel als je met een bon, ook wel briefje van 50 euro genoemd, overal kunt betalen?MirandK schreef:Wij als consumenten trekken dus altijd aan het kortste eind.....
Welke sukkel koopt dan ook zo'n bon of betaalt vooruit?MirandK schreef:Het gaat mij erom dat de Hema nu gewoon gratis 78 euro in zijn zak heeft gestopt, zonder enige wederdienst, m.i. is dit een verkapte legale vorm van opichting.
Zelfs geld blijft z'n tarief niet behouden. Probeer uw 100 gulden nog maar eens om te wisselen voor euro's.MirandK schreef:Postzegels blijven hun tarief behouden...... je dient alleen extra bij te betalen/plakken.
Discussiëren is geloof ik niet echt helemaal uw ding lees ik.....Heel makkelijk om iemand tussen de regels 3x voor stom uit te maken, i.p.v. mee te denken, hoe je deze wan praktijken veranderd kan krijgen.
Het is immers ook bij de geldigheid van de eerste O.V chip knippen gelukt.
Maar als niemand klaagt of aankaart verander je nooit iets.
En nogmaals....Ik heb zo`n kaart "gekregen" .....
O,ja....Je kan je eurobiljetten nog gewoon inwisselen tot 2032 hoor..... en 10 gulden is nog steeds / 2,2 0371
Het is immers ook bij de geldigheid van de eerste O.V chip knippen gelukt.
Maar als niemand klaagt of aankaart verander je nooit iets.
En nogmaals....Ik heb zo`n kaart "gekregen" .....
O,ja....Je kan je eurobiljetten nog gewoon inwisselen tot 2032 hoor..... en 10 gulden is nog steeds / 2,2 0371
Gewoon niet meer die beperkende bonnen/kaarten kopen lijkt mij een begin.MirandK schreef:i.p.v. mee te denken, hoe je deze wan praktijken veranderd kan krijgen.
Daar heeft u een punt. Laatst stond ik op het station, te vroeg, en kwam er een buitenlander op me af. Die wilde een treinkaartje naar Düsseldorf. Op zondag was het loket dicht, maar het zou moeten lukken met de automaat. Die accepteert alleen muntjes of een credit card. Met geld kun je niet meer betalen. Uiteindelijk heb ik mijn bankpas maar gebruikt en het geld gekregen. Thuis gekomen nog even op internet gezocht. Trein-kaartje Hengelo-Düsseldorf kost online 34 euro, maar in de automaat 50,20 euro. Zelfde reis, zelfde trein, zelfde datum, zelfde tijd.MirandK schreef:Het is immers ook bij de geldigheid van de eerste O.V chip knippen gelukt.
Ik heb dus wel een klacht gestuurd naar de NS, maar wacht na 2 weken nog steeds op antwoord. En een klacht sturen is lastig als je geen e-mail adres vermeldt ..... Dat is de nieuwe trúc van bedrijven: geen contactgegevens vermelden, dan krijgen we ook geen klachten. Als dan ook de website steeds vast loopt en vol fouten zit ...
Ohh ja, waar dan? Mag je eerst een reisje Amsterdam maken volgens mij, zullen ook nog wel handelingskosten bij komen. Ben benieuwd wat je van je 10 gulden over gaat houden na aftrek van de kosten. Daarbij klopte mijn opmerking dus wel dat ook geld niet eeuwig geldig blijft.MirandK schreef:O,ja....Je kan je eurobiljetten nog gewoon inwisselen tot 2032 hoor..... en 10 gulden is nog steeds / 2,2 0371
Mijn idee: schaf geen tegoedbonnen aan. De beste tegoedbon is een bankbiljet, die kun je lange tijd overal kwijt. Tenzij je veel minder betaalt voor de tegoedbon als de waarde die deze vertegenwoordigt.
Mirandk, veel succes als je bij je volgende busrit met je strippenkaart wil betalen (vervielen ook na relatief korte tijd). Of als je bij de telefooncel met je verouderde telefoonkaart wil bellen. Die heb ik ook nog ergens in huis liggen...
Als zulke kaarten, punten en zegels oneindig houdbaar zouden zijn, dan hangt er een enorme potentiële last boven het hoofd van die bedrijven. Ze zullen er dan altijd rekening mee moeten houden dat ze 'ooit' verzilverd zullen gaan worden. In feite staat er dan dus een enorme schuldenlast op de balans. En terwijl de kans groot is dat bv na tien jaar de dan nog niet ingeleverde kaarten verloren zijn, zullen ze er toch rekening mee moeten blijven houden dat ze ooit nog eens ingeleverd gaan worden.
Als zulke kaarten, punten en zegels oneindig houdbaar zouden zijn, dan hangt er een enorme potentiële last boven het hoofd van die bedrijven. Ze zullen er dan altijd rekening mee moeten houden dat ze 'ooit' verzilverd zullen gaan worden. In feite staat er dan dus een enorme schuldenlast op de balans. En terwijl de kans groot is dat bv na tien jaar de dan nog niet ingeleverde kaarten verloren zijn, zullen ze er toch rekening mee moeten blijven houden dat ze ooit nog eens ingeleverd gaan worden.
Mijn idee: schaf geen tegoedbonnen aan
Inderdaad, jouw idee. Zij/hij heeft de bon gekregen!!
Heb je goed gezien.
Discussiëren is geloof ik niet echt helemaal uw ding lees ik
Er is dan toch een gever die die heeft aangeschaft, of misschien wel zelf gekregen en doorgegeven.ciske schreef:Inderdaad, jouw idee. Zij/hij heeft de bon gekregen!!Mijn idee: schaf geen tegoedbonnen aan
Waarom zou er wetgeving moeten komen voor dit soort domheid van consumenten? Gewoon niet aanschaffen, worden ze ook niet meer aangeboden. Zo werkt dat toch?
Of moet er ook wetgeving komen op te dun toiletpapier of wat je dan ook maar kunt verzinnen aan producten die je niet bevallen?
De houdbaarheidsdatum staat vast vetgedrukt op die tegoedbon, dan is het toch duidelijk.
Wil je dat niet, dan niet meer aanschaffen.
Kortom, ik vind het een klaagzang van niks. Als TS zou willen klagen, dan moet ze bij de gever zijn. TS is gewoon niet blij met het kadootje dat TS heeft gekregen.
Overigens is dit ook de reden dat je vaak leuke 'aanbiedingen' met korting hebt. Als bv 10% van de mensen de kaart vergeet, dan kunnen ze in feite de aanbiedingen met 10% korting aanbieden.
Hier heb je gelijk in en ik snap best dat niet iets eeuwig door kan gaan.....maar alle punten die je aankaart hadden wel in ieder geval een verval datum van minimaal 5 jaar.kweenie schreef:Mirandk, veel succes als je bij je volgende busrit met je strippenkaart wil betalen (vervielen ook na relatief korte tijd). Of als je bij de telefooncel met je verouderde telefoonkaart wil bellen. Die heb ik ook nog ergens in huis liggen...
Hema hanteert echter 1 jaar.
Was dat maar waar,.... pas als je in gaat loggen krijg je de houdbaarheid datum te zien.czarczar schreef: De houdbaarheidsdatum staat vast vetgedrukt op die tegoedbon, dan is het toch duidelijk.
Dit zijn nou die beroemde "kleine" lettertjes.
Met andere woorden.... Ook u voelt zich genaaid door deze "verkapte vorm van legale oplichting"czarczar schreef: Met geld kun je niet meer betalen. Uiteindelijk heb ik mijn bankpas maar gebruikt en het geld gekregen. Thuis gekomen nog even op internet gezocht. Trein-kaartje Hengelo-Düsseldorf kost online 34 euro, maar in de automaat 50,20 euro. Zelfde reis, zelfde trein, zelfde datum, zelfde tijd.
Ik heb dus wel een klacht gestuurd naar de NS,
Als er geen houdbaarheidsdatum op de tegoedbon zelf staat, dan is tíe wat mij aangaat eeuwig geldig, totdat het bedrijf failliet is natuurlijk. Dat ga je volgens mij juridisch dan ook meteen winnen. In dat geval heb je gewoon recht op het innen van de tegoedbon. Ook al staat er in de voorwaarden iets anders, die voorwaarden zijn er vast niet bij verstrekt toen de tegoedbon werd verkocht en als dat wel zo was, dan kun je nog aanvechten dat een dergelijk belangrijk gegeven op de bon zelf had moeten staan. Dan heb je dus gewoon nog steeds recht op wat erop staat.MirandK schreef:Was dat maar waar,.... pas als je in gaat loggen krijg je de houdbaarheid datum te zien.czarczar schreef:De houdbaarheidsdatum staat vast vetgedrukt op die tegoedbon, dan is het toch duidelijk.
Dit zijn nou die beroemde "kleine" lettertjes.
Ja, in zekere zin wel. Ik voel me ongemakkelijk omdat ik een buitenlander heb geholpen aan een veel te duur kaartje, terwijl ik alleen maar wilde helpen. De NS reageert overigens nergens op, hun website stikt van de fouten (telefonisch bevestigd door de medewerkers zelf), ook daar reageren ze niet op. Prutsers.MirandK schreef:Met andere woorden.... Ook u voelt zich genaaid door deze "verkapte vorm van legale oplichting"
Maar goed, dat is allemaal OT.