LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Juwelier Schaap & Citroen

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
consument123456

Juwelier Schaap & Citroen

Ongelezen bericht door consument123456 »

Recentelijk moest er een batterij van mijn Tag Heuer 2000 vervangen worden. Het horloge heb ik meegegeven aan mijn vriendin omdat zij in de buurt werkt van de Schaap & Citroen winkel te Rotterdam.

Mijn vriendin heeft gevraagd om een prijsopgaaf (op mijn uitdrukkelijk verzoek) en kreeg te horen dat de kosten 50 euro zouden bedragen omdat het horloge moest worden opgestuurd worden naar Tag Heuer. Hiervoor heeft mijn vriendin akkoord gegeven.

Toen het horloge na weken kon worden opgehaald, diende er echter 110 euro te worden afgerekend. De 50 euro die eerder werd genoemd zouden onderzoekskosten zijn die in rekening worden gebracht als de "reparatie" niet zou worden uitgevoerd. Mijn vriendin kreeg het horloge niet eerder mee dan dat 110 euro zou zijn betaald, hetgeen met veel tegenzin is gedaan.

Een paar dagen later is mijn vriendin op mijn verzoek terug gegaan naar de winkel om nogmaals aan te geven dat we het niet eens zijn met de gang van zaken en dat wij vinden dat ze zich aan de prijsopgaaf dienen te houden. Hier was de medewerker het echter niet mee eens.

Vervolgens heb ik zelf maar eens gebeld met het hoofdkantoor omdat het verhaal van Schaap en Citroen aan alle kanten blijkt te rammelen. Volgens S&C werken zij als volgt:

1. Als van een horloge de batterij moet worden vervangen, dan wordt dit gezien als een reparatie.
2. Omdat zij niet weten of de batterij leeg is of dat er iets stuk is, geven zij bij inlevering van het horloge een prijsopgaaf van de onderzoekskosten, in dit geval dus 50 euro. Deze kosten worden in rekening gebracht als het horloge ongerepareerd retour komt c.q. worden verrekend bij reparatie van het horloge.
3. Na het onderzoek krijgt de klant een prijsopgaaf van de reparatie (in casu het vervangen van de batterij) en de klant kan dan kiezen om het horloge te laten repareren of niet.

In casu wist ik vrijwel zeker dat alleen de batterij vervangen diende te worden (en dat was dus ook zo!) en dat is dan ook de opdracht die is verstrekt aan S&C. Wat mij bevreemdt is dat er bij het afgeven van het horloge geen prijsopgaaf wordt gedaan van het vervangen van de batterij. Ze hebben bij Schaap & Citroen namelijk gewoon een prijslijst van Tag Heuer liggen waar dit op staat. De verkoopster had dus bij aanvang al kunnen melden dat het vervangen van de batterij in ieder geval 110 euro zou gaan kosten.

Verder heb ik na het zogenaamde onderzoek ook geen prijsopgaaf gehad!!

Naar mijn mening had Schaap & Citroen bij het aanbieden van het horloge het volgende dienen mede te delen:

- Vervangen van de batterij kost 110 euro
- Indien bij het openmaken van het horloge wordt geconstateerd dat er gebreken zijn, krijgt u een prijsopgaaf
- Indien u daarna beslist om het horloge niet te repareren (bijvoorbeeld omdat de kosten te hoog zijn), wordt er 50 euro aan onderzoekskosten c.q. kosten voor het opsturen in rekening gebracht.

Het is en blijft een vreemd verhaal. Bedenk eens dat je bij de garage komt en vraagt om de accu te vervangen en wat dit gaat kosten. De garage zegt dan toch ook niet dat ze eerst de hele auto moeten onderzoeken of er geen andere problemen zijn en dat er een prijspgaaf wordt gedaan voor het onderzoeken van de auto zonder dat er een prijsopgaaf wordt gedaan voor het vervangen van de accu!

De medewerker van het hoofdkantoor van Schaap & Citroen vroeg mij vervolgens om aan te geven hoe ik de zaak opgelost zou willen zien. In eerste instantie heb ik gezegd dat de bal bij hem ligt, immers ik heb een klacht geuit en het is aan hem om die al dan niet op te lossen. Hij deelde mij vervolgens mede dat "wat hij ook zou doen, ik een ontevreden klant zou blijven" en hij legde de vraag daarom wederom bij mij neer. Helaas heb ik mij op dat moment laten verleiden tot het doen van de uitspraak dat ik het niet meer dan logisch zou vinden om de 60 euro te retourneren. Achteraf bedacht ik mij dat ik het aandragen van de oplossing bij hem had moeten laten liggen.

Aangezien hij niet degene is die over dit wereldschokkende bedrag een beslissing mag nemen, heeft hij mij toegezegd dit intern te zullen bespreken en mij hierover 2 of 3 dagen nadien terug te bellen. Dit is inmiddels bijna 2 weken geleden zodat ik er vanuit ga dat dit niet meer gaat gebeuren.

Laat ik duidelijk zijn dat het mij niet om die 60 euro gaat maar om het principe. Wij zijn apert onjuist voorgelicht en worden nadien feitelijk als leugenaar bestempeld omdat de medewerkster van het filiaal weet hoe het werkt en ons dus niet onjuist of onvolledig kan hebben voorgelicht.

Ik heb zelf ook een bedrijf en bij mij geldt nog steeds het adagium "de klant is koning". Kennelijk verkeert S&C in de positie dat zij klanten kan verliezen.

Het hoeft weinig betoog dat Schaap & Citroen ons nooit meer zullen zien en dat deze kwestie ze uiteindelijk meer kost aan gederfde inkomsten en negatieve reclame dan dat het ze met deze halsstarrige houding heeft opgeleverd.

Ik denk dat mijn frustratie duidelijk blijkt uit deze post omdat ik simpelweg niet begrijp dat een bedrijf als Schaap & Citroen ons niet serieus neemt, enerzijds door de zaak al zo ver te laten komen en anderzijds door simpelweg niet meer conform afspraak terug te bellen.

Tenslotte spreek ik de hoop dat uit mensen die dit lezen goed zullen nadenken of ze wel zaken willen doen met S&C. Dit bericht is trouwens niet het eerste negatieve verhaal dat over S&C is geschreven en, als ze zo doorgaan, ook niet het laatste. Wellicht dat ook S&C hier nog lering uit kunnen trekken aangezien het, zoals ik hiervoor heb beschreven, niet moeilijk is om de klant duidelijk voor te lichten.

p.s. Inmiddels heb ik ook al begrepen dat ik voor een batterij vervangen ook gewoon bij een goede horlogemaker in Nederland terecht kan zodat het horloge niet hoeft te worden opgestuurd en ik daarmee ook nog eens een hoop geld bespaar.

zusjej21

Re: Juwelier Schaap & Citroen

Ongelezen bericht door zusjej21 »

50 euro voor een batterijtje vervangen?

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

zusjej21 schreef:50 euro voor een batterijtje vervangen?
Nee. 110 euro :shock:

Hier op de hoek doen ze dat voor een tientje.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Het batterijtje zelf kost ongeveer een euro, afhankelijk van het merk. Waar is die 109 euro dan voor?

Ter vergelijking: mijn buurman heeft een Rado, toch ook een horloge uit het duurdere segment. Daarvan kost het vervangen van de batterij 5 euro, bij dezelfde juwelier van wie hij het horloge kocht. Dat noemen ze daar gewoon service. En dan wordt het ook nog op waterdichtheid getest, zoals Rado voorschrijft.

zusjej21

Ik bedoelde eigenlijk: voor die 50/110 euro heb je ook een nieuw horloge.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik bedoelde eigenlijk: voor die 50/110 euro heb je ook een nieuw horloge.
Alleen geen Tag Heuer 2000.

zusjej21

Mijn HEMA horloge doet het ook :lol:

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Echt belachelijk 110 euro voor het vervangen van een batterij :shock:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb een Lorus van 39,95, batterij moet ook vervangen worden, kost 6 euro. Maar ok, ik ben een simpele WAO-er.

Even inhoudelijk op de post:
Laat ik duidelijk zijn dat het mij niet om die 60 euro gaat maar om het principe.
Ik snap wat je bedoelt met het principe. Er is blijkbaar op een of andere manier een communicatiestoornis. Maar moet, als die 60 euro jou niet uitmaakt, Schaap & Citroen daarvoor opdraaien? Wat had je gedaan als er meteen was gezegd dat het 110 euro zou kosten? Had je het dan wel laten repareren? Als het antwoord 'ja' moet zijn, vind je het dan nodig dat Schaap die 60 euro terugbetaald?
Helaas heb ik mij op dat moment laten verleiden tot het doen van de uitspraak dat ik het niet meer dan logisch zou vinden om de 60 euro te retourneren
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje vreemd. Je zegt dat 60 euro niet wereldschokkend is, je zegt dat het je niet om die 60 euro gaat, en toch wil je het terug?
Hij deelde mij vervolgens mede dat "wat hij ook zou doen, ik een ontevreden klant zou blijven"
Ik denk, mede gezien de tijd en energie die je in deze lap tekst hebt gestoken, dat Schaap & Citroen hier wel eens gelijk in zou kunnen hebben. Er wordt je een vraag gesteld hoe je het opgelost wilt zien, dat wil je niet beantwoorden, en het antwoord dat je geeft, is simpelweg niet reëel. En ook al zouden ze met je meegaan, dan ben je nog niet tevreden.
Wij zijn apert onjuist voorgelicht en worden nadien feitelijk als leugenaar bestempeld
Dat je als leugenaar bestempeld wordt is een leuke conclusie, maar ik heb dat nergens in je bericht gelezen, en ik kan er ook niet uit opmaken dat het gezegd is...
p.s. Inmiddels heb ik ook al begrepen dat ik voor een batterij vervangen ook gewoon bij een goede horlogemaker in Nederland terecht kan zodat het horloge niet hoeft te worden opgestuurd en ik daarmee ook nog eens een hoop geld bespaar.
Dat kan iedere horlogemaker, mits ze weten waar ze mee bezig zijn. Kwestie van de kast opendraaien met de juiste apparatuur, batterij er uit, en nieuwe batterij er in, kast weer dicht, en inderdaad even controleren of hij waterdicht is. Paar minuutjes werk.
Het hoeft weinig betoog dat Schaap & Citroen ons nooit meer zullen zien en dat deze kwestie ze uiteindelijk meer kost aan gederfde inkomsten en negatieve reclame dan dat het ze met deze halsstarrige houding heeft opgeleverd.
Ik denk het wel duidelijk is dat je daar nooit meer komt - tot je weer eens iets nodig hebt. Of dit negatieve reclame is voor Schaap en Citroen weet ik zo net niet. Een halsstarrig bedrijf? Je weet nog steeds niet wat je wilt ter compensatie. Er valt in financieel opzicht niks te compenseren. Maar wat je dan wel wilt?

Gesloten