LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Leren jasje Rosmode
-
Leren jasje Rosmode
Ik kocht twee weken geleden een leren jasje (á € 195) bij Rosmode in Amstelveen. Ik heb de kaartje eraf gehaald, ben naar werk gegaan, zat daar aan een ontbijtje en merkte ineens dat de stiksels in de schouder al los zaten, waardoor en een stukje uit de voering los was geraakt.
Op de bon stond 8 dagen mogelijkheid om het terug te brengen, in ruil voor een tegoedbon.
Ik ben binnen 7 dagen terug gegaan naar de winkel, heb het uitgelegd en aangegeven direct elders een ander jasje te willen kopen en deze niet terug te willen. Ik zou akkoord gaan met geld terug of een tegoedbon. Ik heb aangegeven dat reparatie niet hoeft. Verkoopster bevestigde dit en begreep het ook, want het probleem kon niet direct worden opgelost, de verkoopster moest de beslissing (tegoedbon of geld terug) overlaten aan iemand anders. Prima, ik zou dat 2 dagen later horen. Netjes en vlot opgelost, zo dacht ik. Ik elders een anders jasje gescoord en tevreden naar huis.
Word ik 2 dagen later gebeld met het gegeven dat mijn jasje gerepareerd wordt en dat ik het of kan ophalen, of dat ze het kunnen opsturen. Iets heel anders dus dan wat ik met de verkoopster heb besproken. Ik heb dit telefonisch aangegeven en ook nog eens per brief. Ik wil het jasje niet meer terug, ik heb immers al een ander jasje.
Wat kan ik doen?
Op de bon stond 8 dagen mogelijkheid om het terug te brengen, in ruil voor een tegoedbon.
Ik ben binnen 7 dagen terug gegaan naar de winkel, heb het uitgelegd en aangegeven direct elders een ander jasje te willen kopen en deze niet terug te willen. Ik zou akkoord gaan met geld terug of een tegoedbon. Ik heb aangegeven dat reparatie niet hoeft. Verkoopster bevestigde dit en begreep het ook, want het probleem kon niet direct worden opgelost, de verkoopster moest de beslissing (tegoedbon of geld terug) overlaten aan iemand anders. Prima, ik zou dat 2 dagen later horen. Netjes en vlot opgelost, zo dacht ik. Ik elders een anders jasje gescoord en tevreden naar huis.
Word ik 2 dagen later gebeld met het gegeven dat mijn jasje gerepareerd wordt en dat ik het of kan ophalen, of dat ze het kunnen opsturen. Iets heel anders dus dan wat ik met de verkoopster heb besproken. Ik heb dit telefonisch aangegeven en ook nog eens per brief. Ik wil het jasje niet meer terug, ik heb immers al een ander jasje.
Wat kan ik doen?
Re: Leren jasje Rosmode
Dat wordt moeilijk. U hebt garantie op het jasje en dat betekent reparatie. Aan u te bewijzen dat anders is overeengekomen.
-
Bedankt, daar was ik al bang voor, ondanks dat ik het heel slecht vind...
Heb je nu in ieder geval 2 jasjes; dat het leren jasje gerepareerd zou worden zat er eigenlijk wel in, al had u van de verkoopster iets anders te horen gekregen. Verkoopsters had zeker nooit van repareren gehoord?Denise230487 schreef:Bedankt, daar was ik al bang voor, ondanks dat ik het heel slecht vind...
-
Ik had aangegeven hem niet terug te willen, omdat ik het gewoon aan wilde kunnen en niet had verwacht dat dat pas twee weken later kon. Dat begreep ze en ging dus akkoord dat ik elders een jasje ging kopen.
Erg slecht als er iets beloofd wordt, maar niet nagekomen...
Dus moet Rosmode gewoon het geld terug geven, al wordt dit vrees ik een welles nietes verhaal. Kun je jas nr. nog terugbrengen? Dan zou ik dat doen en alsnog voor reparatie kiezenDenise230487 schreef:Ik had aangegeven hem niet terug te willen, omdat ik het gewoon aan wilde kunnen en niet had verwacht dat dat pas twee weken later kon. Dat begreep ze en ging dus akkoord dat ik elders een jasje ging kopen.
olaf79 schreef:Dus moet Rosmode gewoon het geld terug geven, al wordt dit vrees ik een welles nietes verhaal. Kun je jas nr.2 nog terugbrengen? Dan zou ik dat doen en alsnog voor reparatie kiezenDenise230487 schreef:Ik had aangegeven hem niet terug te willen, omdat ik het gewoon aan wilde kunnen en niet had verwacht dat dat pas twee weken later kon. Dat begreep ze en ging dus akkoord dat ik elders een jasje ging kopen.
Zoals wel vaker ben ik het weer eens niet eens met de vorige reacties.
Op de bon (die TS naar ik aanneem nog heeft als bewijs) staat dat zij het jasje binnen 8 dagen terug kon brengen in ruil voor een tegoedbon. Dat heeft TS gedaan en TS heeft dus recht op een tegoedbon. De winkel kan zich alleen beroepen op herstelrecht als TS niet om die tegoedbon c.q. geldt terug heeft gevraagd, maar alleen het jasje als defect heeft aangeboden.
Datgene dat op de bon staat hoort wettelijk gezien tot de Algemene Leveringsvoorwaarden, net zoals aankondigingen in de winkel zelf. De winkel dient zich te houden aan haar eigen algemene leveringsvoorwaarden. Het zou mooi zijn als TS enig bewijs heeft dat zij het jasje binnen 8 dagen heeft teruggebracht. De winkel betwijfelt in ieder geval niet dat zij het heeft ingeleverd, anders zouden ze geen gerepareerd jasje aanbieden. Kortom, de beweringen van TS zijn zeer aannemelijk en het is aan de winkel te bewijzen dat deze niet juist zijn. TS heeft recht op een tegoedbon.
Op de bon (die TS naar ik aanneem nog heeft als bewijs) staat dat zij het jasje binnen 8 dagen terug kon brengen in ruil voor een tegoedbon. Dat heeft TS gedaan en TS heeft dus recht op een tegoedbon. De winkel kan zich alleen beroepen op herstelrecht als TS niet om die tegoedbon c.q. geldt terug heeft gevraagd, maar alleen het jasje als defect heeft aangeboden.
Datgene dat op de bon staat hoort wettelijk gezien tot de Algemene Leveringsvoorwaarden, net zoals aankondigingen in de winkel zelf. De winkel dient zich te houden aan haar eigen algemene leveringsvoorwaarden. Het zou mooi zijn als TS enig bewijs heeft dat zij het jasje binnen 8 dagen heeft teruggebracht. De winkel betwijfelt in ieder geval niet dat zij het heeft ingeleverd, anders zouden ze geen gerepareerd jasje aanbieden. Kortom, de beweringen van TS zijn zeer aannemelijk en het is aan de winkel te bewijzen dat deze niet juist zijn. TS heeft recht op een tegoedbon.
TS komt niet ruilen maar gaat terug vanwege een defect product. In dat geval had het personeel haar moeten wijzen op haar wettelijke recht om reparatie of vervanging te verlangen. Dat is niet gebeurd. Aangezien de eerste vervanging leidde tot een vervanging met een ander defect exemplaar had de winkel TS moeten wijzen op haar recht de koop te ontbinden nu duidelijk was dat het hier een ontwerpfout betreft. Dit is niet gebeurd.eddy123 schreef:Zoals wel vaker ben ik het weer eens niet eens met de vorige reacties.
TS heeft alsnog het recht haar wettelijke garantieclaim uit te oefenen en die kan eruit bestaan dat ze de koop ontbind haar geld terug krijgt en als die al is uitgereikt, de tegoedbon inlevert.
Als ik de OP goed lees is TS wel teruggegaan om het product binnen 8 dagen te retourneren tegen vergoeding van een tegoedbon. Dat de reden van TS een ondeugdelijk product was doet daarbij niet ter zake. Kennelijk had TS geen trek lang te wachten op een reparatie-procedure en besloten het product volgens het retourrecht in te leveren. Dat is vervolgens ook nog eens met de verkoopster overeengekomen. Ik zie dus niet in waarom de winkel zich nu kan beroepen op het recht tot herstel. Al zou de winkelier zich wel kunnen beroepen op het recht tot herstel, dan nog zou TS zich kunnen beroepen op haar retourrecht. Dat mag niet beperkt worden door de hersteltijd die de winkel denkt nodig te hebben. TS was op tijd met haar retour.olaf79 schreef:TS komt niet ruilen maar gaat terug vanwege een defect product.
Je hebt gelijk. Ik heb 2 topics door elkaar gehaald. Excuseseddy123 schreef:Als ik de OP goed lees is TS wel teruggegaan om het product binnen 8 dagen te retourneren tegen vergoeding van een tegoedbon. Dat de reden van TS een ondeugdelijk product was doet daarbij niet ter zake. Kennelijk had TS geen trek lang te wachten op een reparatie-procedure en besloten het product volgens het retourrecht in te leveren. Dat is vervolgens ook nog eens met de verkoopster overeengekomen. Ik zie dus niet in waarom de winkel zich nu kan beroepen op het recht tot herstel. Al zou de winkelier zich wel kunnen beroepen op het recht tot herstel, dan nog zou TS zich kunnen beroepen op haar retourrecht. Dat mag niet beperkt worden door de hersteltijd die de winkel denkt nodig te hebben. TS was op tijd met haar retour.olaf79 schreef:TS komt niet ruilen maar gaat terug vanwege een defect product.
-
Bedankt voor alle reacties. Ik heb het jasje inderdaad binnen de 8 dagen teruggebracht met de reden dat het niet goed was. Ik heb het dus duidelijk teruggebracht en niet weggebracht ter reparatie. Nu werd mij telefonisch uitgelegd dat kleding die gedragen is (in mijn geval 1 dag op werk), niet volgens de 8 dagen regeling kon worden teruggebracht. Ik ben het hier niet mee eens, want het jasje had gewoon niet zo snel kapot mogen gaan en ik kon toch moeilijk het jasje uitdoen op werk, zodat het niet gedragen was... Ik ga morgen langs de winkel om dit nogmaals persoonlijk uit te leggen.
Denk dat je zelfs bij C&A geen geld had teruggekregen; altijd met label iets terugbrengen/ruilen/geld terug niet in dit geval en na dagje dragen is het toch een gebruikt artikel geworden. Dus zou toch nog steeds blij zijn dat het naar tevredenheid gerepareerd is. Dat je extra uitgave hebt gehad door tweede jasje te gaan kopen, ja, dat is vervelend, maar nogmaals, in dit geval was het en gedragen en label eraf. (En gerepareerd).
U moet de winkel de mogelijkheid geven om het probleem op te lossen. (herstel/vervanging) Het blijft een gedragen jasje. Anders zou je voor ieder feestje een leuke jurk of iets kunnen kopen, naadje los trekken en dan geld terug krijgen. Dat u een andere jasje gekocht heeft kan de winkel niks aan doen. Eerdere toezeggingen zullen heus niet zwart op wit staan dus dat wint u ook niet.
Er bestaat geen retourRECHT bij producten uit een fysieke winkel, ruilen of geld terug/tegoedbon is een gunst. Kan de voorwaarden niet vinden via internet, maar kan me voorstellen dat een defect artikel uitgesloten is. Evenals artikelen waar de labels al van zijn af gehaald.eddy123 schreef: Kennelijk had TS geen trek lang te wachten op een reparatie-procedure en besloten het product volgens het retourrecht in te leveren.
Klopt, kijk maar:aerox schreef:https://www.consuwijzer.nl/kleding/onte ... -tegoedbon
Hier staat alles wat je moet weten.
Maar ts wil juist een tegoedbon en geen reparatie van het defect of een vervangende jas.Wanneer hoeft u een tegoedbon niet te accepteren?
Gaat u terug naar de winkel omdat uw product niet goed is? Bijvoorbeeld omdat het kapot is gegaan binnen de verwachte levenstermijn? Dan is het product ondeugdelijk. De verkoper moet zorgen voor een reparatie. Of hij moet u een nieuw product geven. Bij een ondeugdelijk product hoeft u dus nooit een tegoedbon te accepteren. Als u hem eenmaal aanneemt, dan is het later moeilijk om daar nog op terug te komen.
Niet als je het op de bon zet, dan is het onderdeel van de Algemene Leveringsvoorwaarden en daarmee onderdeel van de koopovereenkomst. Indien de winkel zich niet aan haar eigen Algemene Leveringsvoorwaarden houdt is dat een prima reden de koop te ontbinden, het was immers voorwaarde voor de koopovereenkomst.berndv schreef:Er bestaat geen retourRECHT bij producten uit een fysieke winkel, ruilen of geld terug/tegoedbon is een gunst.eddy123 schreef: Kennelijk had TS geen trek lang te wachten op een reparatie-procedure en besloten het product volgens het retourrecht in te leveren.
Had er niet op de bon gestaan dat je het binnen 8 dagen kon ruilen, dan had u natuurlijk gelijk gehad. Er is geen wettelijk retourrecht bij aankopen in een fysieke winkel. In dit geval is het deel van de overeenkomst, TS mag dus op basis van de koopovereenkomst het jasje retourneren binnen 8 dagen tegen vergoeding van een tegoedbon (geld terug stond niet op de bon en zou een gunst zijn).
Klopt Eddy, daarom vind ik het ook jammer dat je alleen die regel gequote hebt en niet de rest, het wordt nu redelijk uit context getrokken. Ik refereer daar ook naar de voorwaarden. Omdat dit retourrecht niet bij wet geregeld is mogen er ook meer uitsluitingen in de voorwaarden gesteld worden, waaronder bijvoorbeeld defecte, beschadigde, gebruikte of zelfs alleen maar uitgeprobeerde artikelen of als de labels er afgehaald zijn.
Toevallig voldoet het geval van ts aan al die mogelijke uitsluitingen.
Toevallig voldoet het geval van ts aan al die mogelijke uitsluitingen.
Excuses, de rest leek me niet erg veel toe te voegen, een complete quote: "Er bestaat geen retourRECHT bij producten uit een fysieke winkel, ruilen of geld terug/tegoedbon is een gunst. Kan de voorwaarden niet vinden via internet, maar kan me voorstellen dat een defect artikel uitgesloten is. Evenals artikelen waar de labels al van zijn af gehaald."berndv schreef:Klopt Eddy, daarom vind ik het ook jammer dat je alleen die regel gequote hebt en niet de rest
Maakt ook allemaal niet zoveel uit, als het maar duidelijk is dat TS in deze wel in haar/zijn recht staat.
Maar of TS dat recht ook eenvoudig kan opeisen is helaas maar de vraag. Je gaat er immers geen rechtszaak voor starten. We moeten het als forumleden dan maar blijven herhalen, zodat winkelketens zich aanpassen aan hun eigen regels.