LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door gravedigger »

Wild om je heen meppen is een leuk spelletje. Doet mijn kleinzoon van 6 maanden ook graag.

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

De consumentenautoriteit over veel voorkomende misverstanden: Misverstand: Geen rechten tijdens de uitverkoop

Ook als u producten in de uitverkoop tegen een lagere prijs aanbiedt, moeten ze aan de overeenkomst beantwoorden. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt heeft een consument dan ook het recht een afgeprijsd product terug te brengen als het een mankement vertoont dat hij niet had hoeven verwachten. U moet het dan (laten) repareren. Als u dat niet kunt of wilt, moet u het vervangen. Wel kan de reden voor het afprijzen van het product maken dat de consument minder van het product mag verwachten. Dit moet dan wel duidelijk voor hem zijn voordat de overeenkomst tot stand komt.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door BBCS »

Ook als u producten in de uitverkoop tegen een lagere prijs aanbiedt, moeten ze aan de overeenkomst beantwoorden. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt heeft een consument dan ook het recht een afgeprijsd product terug te brengen als het een mankement vertoont dat hij niet had hoeven verwachten. U moet het dan (laten) repareren. Als u dat niet kunt of wilt, moet u het vervangen. Wel kan de reden voor het afprijzen van het product maken dat de consument minder van het product mag verwachten. Dit moet dan wel duidelijk voor hem zijn voordat de overeenkomst tot stand komt.
Het verplichten van de verkopende partij om het probleem op te lossen heeft niks met garantie te maken.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Het verplichten van de verkopende partij om het probleem op te lossen heeft niks met garantie te maken.
Hmm.. volgens het woordenboek betekend garantie onder andere waarborg en zekerheid.

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/ ... d=garantie

Dus, het oplossen van problemen is een zekerheid dat de verkoper danwel de fabrikant zorgt dat een eventueel probleem snel opgelost word.

Is dat dan niet hetzelfde?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik weet wat je bedoelt, maar de wetgever heeft aangegeven dat de verkopende partij gedurende de economische levensduur verplicht is om het probleem op te lossen (zelfs betaling.)

Dat een fabrikant of winkelier die waarborg en zekerheid niet kan bieden gedurende de economische levensduur, heeft Europa zeker maling aan.
De vrije marktwerking gaat hierdoor wel naar de knoppen. De consument heeft dadelijk niet meer te kiezen of zij goedkopere producten wilt hebben die qua kwaliteit wat minder is.

Een ander punt wat vergeten wordt is de lengte van de fabrieksgarantie.
Deze kan dan wel bijvoorbeeld 2 jaar zijn, maar de fabrikant rekent dat ook vanaf de productiedatum.
Vaak is het 2 jaar PLUS 6 maanden (vanwege magazijnperiode, dus de tijd dat het product in de magazijn ligt.)

Als nu een product 3 jaar na productiedatum aan de consument verkocht wordt, bezit dat product geen fabrieksgarantie meer.
Dus kan een winkel een opruimingsverkoop houden waarbij de producten geen garantie meer hebben.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Dan zou de winkelier dit probleem dus kunnen ondervangen door te stellen "Nu afgeprijsd - zonder garantie".

En dan de kassabon - ook waarmerken met "geen garantie ivm afgeprijsd".

Op deze manier kan er geen onenigheid ontstaan.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat heeft hij dus ook gedaan, alleen komen dan lieden zoals Puma die keihard beweren dat je gewoon recht op garantie hebt.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door puma73 »

Dan zou de winkelier dit probleem dus kunnen ondervangen door te stellen "Nu afgeprijsd - zonder garantie".

En dan de kassabon - ook waarmerken met "geen garantie ivm afgeprijsd".

Op deze manier kan er geen onenigheid ontstaan.
inderdaad bbcs, je hebt namelijk altijd recht op garantie en dat recht kan een winkelier NIET vervreemden.

maar er zitten hier mensen die ziende blind en horende doof zijn.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door Frans75 »

Er bestaan dus geen vaste garantietermijnen.

De winkelier en fabrikant zijn verplicht om minimaal 6 maanden garantie te geven
Dus? Wat is het nu volgens jou BBCS?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Er bestaan dus geen vaste garantietermijnen.

De winkelier en fabrikant zijn verplicht om minimaal 6 maanden garantie te geven
Dus? Wat is het nu volgens jou BBCS?
Ik moet terugkomen op:
De winkelier en fabrikant zijn verplicht om minimaal 6 maanden garantie te geven
Want dat is achteraf niet juist.

De winkelier en fabrikant mogen zelf de garantietermijn bepalen.

Dus als zij 3 maanden garantie geven is dat ook toegestaan.

Laat één ding heel duidelijk zijn:
Als blijkt dat een product kapot is en dat aangetoond kan worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was, dan kan aannemelijk worden gehouden dat het product tijdens de koop niet goed was en dat dan het product non-conform de overeenkomst was. Een uitzondering daarop is dat tijdens de koop de verkopende partij aan de consument kenbaar maakt dat er een defect in het product zit. Als dit ook op de aankoopbon wordt vermeld, dan kan de consument daar nooit of te nimmer op terugkomen.

De wetgever geeft ook aan dat als een product binnen 6 maanden kapot gaat, dat aangenomen mag worden dat het defect tijdens de koop al aanwezig was. Mits het product normaal gebruikt is en ook volgens de gebruiksaanwijzing.
Wordt het product anders gebruikt dan volgens de gebruiksaanwijzing dan vervalt zowiezo de fabrieksgarantie.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door puma73 »

voor het gemak schuift bbcs de europeese richtlijn en het quelle arrest gewoon even aan de kant of die niet bestaan.

bbcs zal nooit leren hoe de garantieregels werken, hij is ziende blind en horende doof.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door BBCS »

voor het gemak schuift bbcs de europeese richtlijn en het quelle arrest gewoon even aan de kant
Volgens de Nederlandse wet is de verkopende partij niet verplicht om een minimale garantieduur af te geven.
Ook hoeft hij geen garantieduur af te geven die gelijk is aan de economische levensduur.
bbcs zal nooit leren hoe de garantieregels werken, hij is ziende blind en horende doof.
Leg het mij dan eens uit onder het genot van een pot bier! :lol: :wink:

alfatrion
Berichten: 21930
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Guardian72 schreef:Dan zou de winkelier dit probleem dus kunnen ondervangen door te stellen "Nu afgeprijsd - zonder garantie".

En dan de kassabon - ook waarmerken met "geen garantie ivm afgeprijsd".

Op deze manier kan er geen onenigheid ontstaan.
Zelfs als de winkelier op bon heeft geschreven "geen garantie" dan geld nog steeds dat ieder gebrek dat binnen zes maanden ontdekt wordt vermoed wordt aanwezig te zijn bij de verkoop. En wanneer een product non-conform is, dan heeft de consument altijd recht op kosteloos herstel of kosteloos vervanging. En daar mag niet van af worden geweken in het geval van een consumentenkoop.

Zie art. 7:6, 7:17, 7:18 lid 2, 7:21 BW
Laatst gewijzigd door alfatrion op 20 apr 2009 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Lucardi: Horloge afgeprijsd, geen garantie!?!

Ongelezen bericht door BBCS »

Zelfs als de winkelier op bon heeft geschreven "geen garantie" dan geld nog steeds dat ieder gebrek dat binnen zes maanden ontdekt wordt vermoed wordt aanwezig te zijn bij de verkoop. En wanneer een product non-conform is, dan heeft de consument altijd recht op kosteloos herstel of kosteloos vervanging. En daar mag niet van af worden geweken in het geval van een consumentenkoop.
Als de winkelier geen garantie geeft, hoeft hij ook geen garantie te geven.

Als het product niet datgene kan dan wat beloofd is door de winkelier, dan kan de consument daar zeker aanspraak op maken.

Er zit een groot verschil tussen garantie en wettelijke bescherming.

Er bestaat namelijk geen wettelijke garantie.
Ook niet in de Europese richtlijn.

Gesloten