LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Ik heb een pakket aan de deur geweigerd (had de bestelling ook al geanulleerd en nog niet betaald) en deze gaat dan via de postbezorging weer retour. Nu krijg ik aanmaningen dat ik toch moet betalen, want de webwinkel zegt dat ik niet volgens hun retourbeleid heb gehandeld. Maar een pakket weigeren aan de deur mag toch?
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Natuurlijk mag u een pakket weigeren, maar dat ontheft u niet van betaling!
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
mahadma
vindt dit leuk
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Het gaat hier niet om het feit dat de bestelling geannuleerd is. Als dat echt zo zou zijn dan was er ook niets verstuurd volgens mij. TS geeft aan dat hem verweten wordt dat hij niet volgens het retour beleid van de leverancier gehandeld heeft. Dus dat geeft ook aan dat de bestelling niet (tijdig) geannuleerd is en dat het dus als een retour gezien wordt.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑16 dec 2021 15:54De bestelling is al geannuleerd, dus is er geen betalingsverplichting.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Nee, die voorwaarden mag de verkoper niet hanteren. Herroepen kan tot veertien dagen na levering.
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Het zou toch helemaal idioot worden als ik iets bestel, mijn bestelling annuleer en de verkoper toch gaat bezorgen zodat ik dan alsnog verplicht ben om te betalen.Dirkie schreef: ↑16 dec 2021 16:07Het gaat hier niet om het feit dat de bestelling geannuleerd is. Als dat echt zo zou zijn dan was er ook niets verstuurd volgens mij. TS geeft aan dat hem verweten wordt dat hij niet volgens het retour beleid van de leverancier gehandeld heeft. Dus dat geeft ook aan dat de bestelling niet (tijdig) geannuleerd is en dat het dus als een retour gezien wordt.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑16 dec 2021 15:54De bestelling is al geannuleerd, dus is er geen betalingsverplichting.
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Ik gok dat is geannuleerd na verzenden, maar voor ontvangst. Natuurlijk moet er teruggestuurd worden volgens de voorwaarden in dat geval, waarschijnlijk met het retourformulier dat bij het pakket zit. Ik neem aan dat je niet zomaar random een pakketje ergens heen kan sturen en later kan gaan claimen dat je het pakket hebt teruggestuurd, daar zijn die retourvoorwaarden voor.
-
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Ik heb nog nooit iets geleverd gekregen zonder eerst te betalen dus er is een derde partij bij dit verhaal betrokken die niet wordt vermeld. Natuurlijk kun je weigeren aan de deur maar ik heb geen idee welke verplichtingen je bent aangegaan jegens die derde partij.
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Leuk, maar wel in strijd met de wet. TS heeft gebruik gemaakt van zijn herroepingsrecht, dus de winkel moet het geld terug betalen. TS heeft het product niet aangenomen dus het risico is nooit op hem over gegaan.
Ik wel.DeZevendeHenk schreef: ↑16 dec 2021 20:31Ik heb nog nooit iets geleverd gekregen zonder eerst te betalen
bblank
vindt dit leuk
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Vraag me af waarom je iets besteld wat je niet wil hebben.
Een website is verplicht om een retour formulier online te zetten, maar je mag ook zelf een retour formulier maken en per mail verzenden. Ook mag je voor de verzending je bestelling annuleren (al vinden bedrijven met een automatische proces dit heel lastig).(www.consumentenbond.nl/juridisch-advies ... e-aankopen) Wel moet je ervoor zorgen dat het duidelijk is dat het pakketje van jou afkomstig is (jouw naam en adres staat op de doos, een beetje bedrijf heeft de order in de doos gestopt, lijkt mij duidelijk)
Op sommige producten mag je niet retouren en de webwinkel mag de verzendkosten aan de klant doorberekenen (www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overee ... bedenktijd).
Stuur een brief (voorkeur mail of chat, bewaar het gesprek) waarbij je aangeeft dat je het pakketje geweigerd heeft.
Mocht het probleem niet opgelost worden, neem contact op met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies
Een website is verplicht om een retour formulier online te zetten, maar je mag ook zelf een retour formulier maken en per mail verzenden. Ook mag je voor de verzending je bestelling annuleren (al vinden bedrijven met een automatische proces dit heel lastig).(www.consumentenbond.nl/juridisch-advies ... e-aankopen) Wel moet je ervoor zorgen dat het duidelijk is dat het pakketje van jou afkomstig is (jouw naam en adres staat op de doos, een beetje bedrijf heeft de order in de doos gestopt, lijkt mij duidelijk)
Op sommige producten mag je niet retouren en de webwinkel mag de verzendkosten aan de klant doorberekenen (www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overee ... bedenktijd).
Stuur een brief (voorkeur mail of chat, bewaar het gesprek) waarbij je aangeeft dat je het pakketje geweigerd heeft.
Mocht het probleem niet opgelost worden, neem contact op met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Neen. De verkoper is verplicht om hét modelformulier te verstrekken aan de consument-koper (in het geval van een koop op afstand). Dat mag ook bij het pakketje worden meeverzonden. De koper is inderdaad niet verplicht daar gebruik van te maken.
Neen. De verkoper is verplicht om de koopprijs inclusief verzendkosten terug te betalen. De kosten van het retour zenden zijn voor de koper, mits vooraf aangegeven, maar daar is geen sprake van nu het pakket niet is aangenomen.
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Toch was het handiger geweest het pakket te accepteren en volgens de bij de website geldende regels te retourneren.
Nu heeft u het systeem in de war gebracht.
Het is prachtig om gelijk te hebben, maar soms een hele strijd om het te krijgen.
Nu heeft u het systeem in de war gebracht.
Het is prachtig om gelijk te hebben, maar soms een hele strijd om het te krijgen.
bupaul
, NeoDutchio
, Nijogeth
, Aygulf
en kuklos
vinden dit leuk
-
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Waarom, TS heeft als koper toch niets te maken met de processen van de verkoper. Mogelijk dat TS retourkosten moet betalen bij het terugsturen van het pakket. Dat voorkomt TS door het pakket te weigeren, zeker als TS heeft geannuleerd voordat het pakket is verzonden.
De reden waarom TS iets gekocht heeft en daarna geannuleerd is voor ons niet van belang.
J. Deltoer
vindt dit leuk
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Dan was TS inderdaad voor kosten komen te staan én was hij aansprakelijk geweest als er tijdens het terugsturen iets met het product was gebeurt. TS heeft niet betaald en de winkel wilt de rekening betaald hebben. Het argument "ja, maar strijd" geldt natuurlijk dubbel voor de winkel.
-
- Berichten: 12833
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Het verzendadvies van het pakket hoeft niet het adres te zijn waar de retouren heengaan. Fatsoenlijke dropshippers kunnen vanuit het buitenland leveren en de retouren uitbesteden aan een logistiek center in Nederland. Weiger je het pakket. Dan gaat het pakket weer terug naar de afzender en dan ligt het er aan hoe dat opgelost kan worden.
En ja, wettelijk is er helemaal gelijk, maar waarom zou je het lastiger maken dan het al is?
Het probleem is dat de klant iets besteld en herroept terwijl het transport al ingepland is. Dat valt al niet meer tegen te houden. Het pakket is nu niet afgeleverd, blijft 7 dagen liggen op een afhaalpunt, die al klagen dat het zo druk is) totdat het weer terug gaat naar de verzender. En dan is het maar de vraag of de verzender en de verkoper dezelfde partij is.
Nogmaals ja, de klant heeft rechten, maar waarom laat je nu een ander jouw probleem oplossen wat je zelf veroorzaakt hebt?
En ja, wettelijk is er helemaal gelijk, maar waarom zou je het lastiger maken dan het al is?
Het probleem is dat de klant iets besteld en herroept terwijl het transport al ingepland is. Dat valt al niet meer tegen te houden. Het pakket is nu niet afgeleverd, blijft 7 dagen liggen op een afhaalpunt, die al klagen dat het zo druk is) totdat het weer terug gaat naar de verzender. En dan is het maar de vraag of de verzender en de verkoper dezelfde partij is.
Nogmaals ja, de klant heeft rechten, maar waarom laat je nu een ander jouw probleem oplossen wat je zelf veroorzaakt hebt?
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
TS heeft het pakket geweigerd, maar heeft hij daarmee het probleem veroorzaakt? Dat hoeft toch niet? We weten immers niet wat daaraan voorafgegaan is, behalve dat TS de bestelling ook al geannuleerd had.NeoDutchio schreef: ↑17 dec 2021 11:32(...) Nogmaals ja, de klant heeft rechten, maar waarom laat je nu een ander jouw probleem oplossen wat je zelf veroorzaakt hebt?
Wat zou er gebeuren als het pakket om een andere reden niet afgeleverd had kunnen worden (bv adresetiket beschadigd)? Dan gaat het toch ook retour afzender?
Volgens mij gaat het niet om de "processen" van de webwinkel die verstoord zijn. Die webwinkel wil alle risico bij de klant leggen en geld zien, waarna de klant maar moet zien of hij zijn geld en kosten ooit vergoed krijgt.
Geip Suusje
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12833
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Daar waar het al mis gaat is dat er iets besteld word dat schijnbaar niet nodig is. In fysieke winkels komt het bijna nooit voor dat iemand terug komt met het verhaal dat het achteraf toch niet nodig was.Erthanax schreef: ↑17 dec 2021 11:48TS heeft het pakket geweigerd, maar heeft hij daarmee het probleem veroorzaakt? Dat hoeft toch niet? We weten immers niet wat daaraan voorafgegaan is, behalve dat TS de bestelling ook al geannuleerd had.NeoDutchio schreef: ↑17 dec 2021 11:32(...) Nogmaals ja, de klant heeft rechten, maar waarom laat je nu een ander jouw probleem oplossen wat je zelf veroorzaakt hebt?
Wat zou er gebeuren als het pakket om een andere reden niet afgeleverd had kunnen worden (bv adresetiket beschadigd)? Dan gaat het toch ook retour afzender?
Volgens mij gaat het niet om de "processen" van de webwinkel die verstoord zijn. Die webwinkel wil alle risico bij de klant leggen en geld zien, waarna de klant maar moet zien of hij zijn geld en kosten ooit vergoed krijgt.
Als er niet afgeleverd kan worden is er ook niets ontvangen. Dat is een heel ander iets dan weigeren aan de deur.
Het verhaal kan 2 kanten hebben, maar zolang we niet weten om welke webshop het gaat zal het gissen zijn of het een bewuste keuze van de verkoper is, of omdat de verkoper en de verzender 2 aparte adressen zijn.
bupaul
vindt dit leuk
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Dat is niet iets "waar het mis gaat", dat is iets wat gewoon voor kan (en mag) komen. Bovendien ben je aan het invullen, want je weet niets van de reden van annulering.NeoDutchio schreef: ↑17 dec 2021 12:18Daar waar het al mis gaat is dat er iets besteld word dat schijnbaar niet nodig is.
Ik heb dat net zo goed in fysieke winkels als online gedaan. Guess what? zonder problemen.NeoDutchio schreef: ↑17 dec 2021 12:18In fysieke winkels komt het bijna nooit voor dat iemand terug komt met het verhaal dat het achteraf toch niet nodig was.
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
Dat lijkt me volslagen onzin!In fysieke winkels komt het bijna nooit voor dat iemand terug komt met het verhaal dat het achteraf toch niet nodig was.
Nee hoor, in beide gevallen is er niets afgeleverd. Het goed is niet overgedragen aan de ontvanger.Als er niet afgeleverd kan worden is er ook niets ontvangen. Dat is een heel ander iets dan weigeren aan de deur.
Re: Mag webwinkel in retourbeleid weigeren van pakket aan de deur uitsluiten?
U weet toch helemaal niet wat de reden van annuleren was? Met uw formulering en de toelichting plaatst u het handelen van TS in een negatief frame.NeoDutchio schreef: ↑17 dec 2021 12:18Daar waar het al mis gaat is dat er iets besteld word dat schijnbaar niet nodig is. In fysieke winkels komt het bijna nooit voor dat iemand terug komt met het verhaal dat het achteraf toch niet nodig was.
In beide gevallen kan de bezorger het pakket niet kwijt en moet het terug. Wat is dan het grote verschil?Als er niet afgeleverd kan worden is er ook niets ontvangen. Dat is een heel ander iets dan weigeren aan de deur.
Het verhaal heeft vast en zeker twee kanten. Dat het een bewuste keuze van de verkoper is, lijkt mij wel duidelijk. Die zal immers niet per ongeluk betaling eisen voor een zending waarvan hij weet dat die geannuleerd en geweigerd is.Het verhaal kan 2 kanten hebben, maar zolang we niet weten om welke webshop het gaat zal het gissen zijn of het een bewuste keuze van de verkoper is, of omdat de verkoper en de verzender 2 aparte adressen zijn.
Als er sprake is van verschillende adressen voor verkoper en verzender, dan heeft de verkoper zijn processen niet op orde. Een serieuze ondernemer houdt volgens mij rekening met de mogelijkheid van onbestelbare retouren.
Wille396
vindt dit leuk