LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderzoekskosten Expert

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Patrick3069

Onderzoekskosten Expert

Ongelezen bericht door Patrick3069 »

De HP laptop van mijn neef was kapot gegaan. Het vermoeden was dat dit kwam door een fabrieksfout.
De laptop is toendertijd bij Its gekocht en mijn neef dacht dus dat hij pech had. Vele maanden later is hij op mijn advies toch maar eens gaan bellen met HP. Volgens HP kon hij geen aanspraak meer maken op de fabrieksgarantie maar zou hij wel naar de rechtsopvolger van Its : Expert kunnen gaan.

Mijn neefje is dus met de laptop naar de Expert in Berkel&Rodenrijs gegaan en ze hebben daar aangeboden de laptop te laten onderzoeken. Hier zouden geen kosten aan verbonden zijn.
Uit het onderzoek is gebleken dat de schade door de klant zelf veroorzaakt zou zijn (wat me sterk lijkt maar wat kan je?) maar het meest frustrerende is nog dat dezelfde persoon die beweerd had dat het onderzoek kostenloos was nu opeens met droge ogen 35 euro onderzoekskosten in rekening wil brengen.
Ze weigeren de laptop terug te geven tenzij dit bedrag betaald word en de medewerker gedroeg zich verder ook vrij lullig en uitdagend.

Mijn neefje is inmiddels naar de politie geweest om te proberen aangifte van diefstal te doen maar hier wilden ze hem niet verder helpen omdat het om een geschil tussen burgers zou gaan (vaag verhaal).

Kan dit zomaar? Kan een medewerker van Expert zomaar liegen en vervolgens de laptop houden?

Pindakaaspotje

Re: Onderzoekskosten Expert

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Maar WAT was nu de schade? Software, hardware, scherm oid?

Heb ff moeten denken of ik onderstaand wel of niet zal neerpennen.
Heb ooit zelfde meegemaakt bij een V & D vestiging.

Deze hadden electronica in de aanbieding en ik heb toen een stereoset gekocht met toen destijds de populaire dubbele cassete zodat je bandjes kon kopieeren, binnen de garantie ging kapot.
Terug met dat ding, werd opgestuurd of in eigen werkplaats gemaakt dat weet ik niet meer, maar kon na 10 dagen terug komen, was gerepareerd maar kreeg een rekening van 150,- gulden gepresenteerd ivm - eigen veroorzaakte interne schade - .....WTF !!

Gebaseerd op niks, ook geen details wat de interne schade dan wel moest zijn, maar ik moest 150 gulden betalen anders kreeg ik de set niet mee.

Ik werd zo pissed dat ik een ) geloof prijzige stereo set oppakte en dreigde deze neer te tiefen als als ik mijn zuur verdiende set niet zou terug krijgen.
En ik kreeg hem terug.......achteraf heeft V en D nog contact met me opgezocht om een en ander uit te spreken want het was een hele scene geworden.

Sinds die tijd als ik een reparatie aanbiedt vraag ik om een bon waar de afspraken opstaan.

Zo, heel verhaal, en wil niemand aandragen hetzelfde te doen, maar de topic van TS roept weer herinneringen op.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Het is natuurlijk niet gek dat het bedrijf de laptop pas wil teruggeven als de neef van de ts betaalt (afgezien van of hij dit nu moet of niet), maar een laptop staat natuurlijk niet in verhouding tot €35 en is mijns inziens dus belachelijk.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

ArneLH schreef:Het is natuurlijk niet gek dat het bedrijf de laptop pas wil teruggeven als de neef van de ts betaalt (afgezien van of hij dit nu moet of niet), maar een laptop staat natuurlijk niet in verhouding tot €35 en is mijns inziens dus belachelijk.

Natuurlijk is dat gek als er, volgens TS, eerst is gezegd dat er niks betaald hoeft te worden, das juist de strekking van dit topic.

Laptop staat niet in verhouding tot €35,- ? Hoe bedoel je ? Onderzoekskosten zijn meestal rond dit bedrag bij dit soort electronica.

Patrick3069

Ongelezen bericht door Patrick3069 »

Bedankt voor de feedback mensen!

De schade is aan het scherm. Normaal gesproken valt dat niet onder de garantie maar we zijn van mening dat die schade veroorzaakt is doordat het scherm bij het dichtklappen van de laptop te hard in aanraking is gekomen met een toets met relief voor blinden en slechtzienden. In onze ogen een constructiefout in het toetsenboord.

Of dit nu wel of niet het geval is lijkt me echter irrelevant voor de vraag of zij het recht hebben de laptop achter te houden. Er is nooit iets getekend en er is nooit verteld dat er kosten aan zaten. Sterker nog de medewerker had uitdrukkelijk gezegd dat er geen kosten aan verbonden waren. Als ik zo iets zou doe zo als Teun zou de politie er bij gehaald worden. Als ik een laptop onder mijn arm zou doen en naar buiten zou lopen zou ook de politie ingeschakeld word en zou ik (natuurlijk terecht) aangehouden worden voor diefstal. Men mag in Nederland niet voor eiegen rechter spelen. Expert speelt echter wel voor eigen rechter.
Ik heb er nu een weekje over na kunnen denken en ik blijf vinden dat dit diefstal is door Expert. Van welke kant ik het ook bekijk...

We hebben dan ook maar besloten nogmaals naar de politie te gaan en aangifte te doen van diefstal. Ik vraag me af waarom de politie niet zou optreden want dit lijkt me toch een zeer duidelijke zaak...

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Patrick3069 schreef: We hebben dan ook maar besloten nogmaals naar de politie te gaan en aangifte te doen van diefstal. Ik vraag me af waarom de politie niet zou optreden want dit lijkt me toch een zeer duidelijke zaak...
De uitkomst kan ik al voorspellen.
De politie neem geen aangifte op, en stuurt jullie met de gegevens, dat dit een civiele zaak is weer naar huis.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

secondadvies schreef:
Patrick3069 schreef: We hebben dan ook maar besloten nogmaals naar de politie te gaan en aangifte te doen van diefstal. Ik vraag me af waarom de politie niet zou optreden want dit lijkt me toch een zeer duidelijke zaak...
De uitkomst kan ik al voorspellen.
De politie neem geen aangifte op, en stuurt jullie met de gegevens, dat dit een civiele zaak is weer naar huis.
Correct.

Maar ik begrijp het punt van de TS.

Er zijn genoeg verkopers die voor de reparatie van alles beloven en naderhand op terugkomen.

In dit geval had de verkoper aangegeven dat de onderzoek kosteloos was en naderhand kosten in rekening brengt.

De ellende nu is dat de TS wel gelijk heeft, maar om het gelijk te krijgen behoorlijk veel kosten gemaakt dient te worden.

Mijn advies is dan ook dat de TS gewoon die €35,- aan Expert betaalt om de laptop terug te krijgen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Patrick3069 schreef:Mijn neefje is dus met de laptop naar de Expert in Berkel&Rodenrijs gegaan en ze hebben daar aangeboden de laptop te laten onderzoeken. Hier zouden geen kosten aan verbonden zijn.
Wat staat hiervan op schrift?
Patrick3069 schreef:Kan dit zomaar? Kan een medewerker van Expert zomaar liegen en vervolgens de laptop houden?
Ik vermoed dat de verkoper een recht uit oefent om de laptop te houden tot dat je betaald hebt. Als je kunt bewijzen dat er aan het onderzoek geen kosten verbonden zaten (aka dat het een overeenkomst om niet betrof) dan maakt de verkoper zich schuldig aan verduistering (geen diefstal, want de verkoper had de laptop al).

De politie is verplicht om aangiftes op te nemen, tenzij overduidelijk is dat er geen strafbaar feit is gepleegd of deze is verjaard. Het heeft er nu veel van weg dat er geen strafbaar feit is gepleegd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Patrick3069 schreef:Er is nooit iets getekend en er is nooit verteld dat er kosten aan zaten.
Overeenkomsten kennen geen vormvoorschriften tenzij hierover iets anders staat in de wet. Daarnaast geld dat overeenkomsten vaak tot stand kunnen komen zonder dat er gesproken is over een prijs. Dit is in ieder geval zo voor koopovereenkomsten en overeenkomsten tot opdracht. De klant moet dan de prijs betalen die de verkoper/ondernemer gebruikelijk rekent.

Gesloten