LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ontbinden internetkoop door verkoper
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 mei 2017 19:20
- Contacteer:
Ontbinden internetkoop door verkoper
Onze internet aankoop bij tegel en sanitair depot Zeewolde is door de verkoper ontbonden. Na ontvangst van een orderbevestiging en de betaling weigert de verkoper de bestelde goederen uit te leveren.
Online hebben wij een Geberit toiletset bij hen besteld. Wij hadden de keuze uit diverse soorten onderdelen; wandcloset, zittingen, bedieningspanelen. Na de set al enkele dagen eerder gezien te hebben, konden we moeilijk een keuze maken. De dagen die daarop volgenden hebben we meerdere malen per dag de set weer online opgezocht om onze keuze te bepalen. Uiteindelijk hebben wij de knoop doorgehakt en en de set besteld binnen de opties die zij aanboden.
Na ontvangst van een bestel- én opdrachtbevestiging weigert men uit te leveren ivm een technische fout op de website?!?
Als er fout op de website staat / heeft gestaan, dan corrigeert de verkoper dat, lijkt ons, voor een eventuele volgende koper maar komt men de verplichtingen toch na richting de huidige verkoper neem ik aan?? Echter hebben we de set meerdere dagen achtereen opgezocht dus zou van een technische fout geen sprake kunnen zijn.
Ook was voor ons niet aannemelijk dat een prijs niet zou kloppen omdat de artikelen met korting stonden vermeld en ook de totaalkorting bij de bestelling zichtbaar werd.
Als zij goederen aanbieden en deze worden gekocht en betaald is er sprake van een overeenkomst en verwachten wij dat er 'gewoon' geleverd wordt. Helemaal als de order is bevestigd, dan kunt u niet achteraf eenzijdig besluiten de koop te ontbinden.
Wat is uw mening hierover?
Online hebben wij een Geberit toiletset bij hen besteld. Wij hadden de keuze uit diverse soorten onderdelen; wandcloset, zittingen, bedieningspanelen. Na de set al enkele dagen eerder gezien te hebben, konden we moeilijk een keuze maken. De dagen die daarop volgenden hebben we meerdere malen per dag de set weer online opgezocht om onze keuze te bepalen. Uiteindelijk hebben wij de knoop doorgehakt en en de set besteld binnen de opties die zij aanboden.
Na ontvangst van een bestel- én opdrachtbevestiging weigert men uit te leveren ivm een technische fout op de website?!?
Als er fout op de website staat / heeft gestaan, dan corrigeert de verkoper dat, lijkt ons, voor een eventuele volgende koper maar komt men de verplichtingen toch na richting de huidige verkoper neem ik aan?? Echter hebben we de set meerdere dagen achtereen opgezocht dus zou van een technische fout geen sprake kunnen zijn.
Ook was voor ons niet aannemelijk dat een prijs niet zou kloppen omdat de artikelen met korting stonden vermeld en ook de totaalkorting bij de bestelling zichtbaar werd.
Als zij goederen aanbieden en deze worden gekocht en betaald is er sprake van een overeenkomst en verwachten wij dat er 'gewoon' geleverd wordt. Helemaal als de order is bevestigd, dan kunt u niet achteraf eenzijdig besluiten de koop te ontbinden.
Wat is uw mening hierover?
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Wat is er fout dan? De prijs, lijk ik op te maken. Was die zo laag dan?
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Heb je de bestelling gedaan, en had je geen reden om te twijfelen aan de prijs, zoals je zelf stelt ?
Dan moet de verkoper het product voor de afgesproken prijs aan je leveren.
Je hebt namelijk een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten, waar je allebei aan vast zit. Je mag dus van de verkoper vragen de bestelling aan je te leveren en dat moet deze dan ook doen.
Dan moet de verkoper het product voor de afgesproken prijs aan je leveren.
Je hebt namelijk een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten, waar je allebei aan vast zit. Je mag dus van de verkoper vragen de bestelling aan je te leveren en dat moet deze dan ook doen.
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
De verkoper kan een koopovereenkomst inderdaad niet zomaar ontbinden. Wilt de verkoper zich met succes beroepen op het Otto arrest, moet echt duidelijk zijn geweest dat de Geberit toiletset tegen een veel te lage en foute prijs aangeboden stond. Zou men hier normaal € 500,- voor vragen maar staat de set ineens voor € 50,-, dan is duidelijk dat hier spraken is van een fout. In het geval dat de set normaal € 500,- voor vraag en nu € 400,-, dan is die fout niet evident en dient de verkoper de koopovereenkomst na te komen. Maar zoals je aangeeft, is dit niet het geval. Dus we kunnen ervan uitgaan dat dit niet zo is.
Indien de verkoper blijft weigeren te leveren, kun je de verkoper erop wijzen dat je een dekkingskoop zult uitvoeren volgens art. 7:37 BW http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2 ... _Artikel37
De verkoper loopt zo een klant mis waarvoor zij hiervoor wel kosten moeten maken. Ik neem aan dat zij dit ook niet willen.
Indien de verkoper blijft weigeren te leveren, kun je de verkoper erop wijzen dat je een dekkingskoop zult uitvoeren volgens art. 7:37 BW http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2 ... _Artikel37
De verkoper loopt zo een klant mis waarvoor zij hiervoor wel kosten moeten maken. Ik neem aan dat zij dit ook niet willen.
-
- Berichten: 12877
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
U noemt geen bedragen, is dit bewust? Zolang u niet verteld wat de prijzen waren waarvoor het aangeboden werd is het voor ons niet na te gaan of de verkoper redelijkerwijs heeft gehandeld.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 mei 2017 19:20
- Contacteer:
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
De set werd aangeboden voor 399 euro en hadden wij keus uit diverse opties 2 wandcloset, 2 zittingen en allerlei varianten bedieningspanelen. Wij hebben er uiteindeindelijk een bedieningspaneel gekozen waarvan tegel en sanitair depot nu zegt dat deze er door een technische fout niet tussen had moeten staan omdat deze te duur zou zijn.
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Dan rest dus de vraag welk bedieningspaneel en wat voor prijs deze normaal heeft ten opzichte van de andere panelen. Als deze 4 of 5x duurder is dan de andere, dan heeft de verkoper inderdaad een punt. Als dit echter om een paar tientjes gaat, dan is het aannemelijk dat een klant niet in de gaten kan hebben dat de prijs niet klopt.
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
en wat was het prijsverschil? Dat is namelijk nu net hetgeen eventueel zou kunnen meespelen in of dit wel of niet zou mogen.carolien.barneveld schreef:De set werd aangeboden voor 399 euro en hadden wij keus uit diverse opties 2 wandcloset, 2 zittingen en allerlei varianten bedieningspanelen. Wij hebben er uiteindeindelijk een bedieningspaneel gekozen waarvan tegel en sanitair depot nu zegt dat deze er door een technische fout niet tussen had moeten staan omdat deze te duur zou zijn.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Toevallig deze https://www.tegeldepot.nl/geberit-up320-set14-2carolien.barneveld schreef:De set werd aangeboden voor 399 euro en hadden wij keus uit diverse opties 2 wandcloset, 2 zittingen en allerlei varianten bedieningspanelen. Wij hebben er uiteindeindelijk een bedieningspaneel gekozen waarvan tegel en sanitair depot nu zegt dat deze er door een technische fout niet tussen had moeten staan omdat deze te duur zou zijn.
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Zo te zien is er een fout bij de totaalprijs. Aangezien nu elke keer de totale prijs wordt aangepast als ik een duurder bedieningspaneel kies en dat mogelijk eerder niet was. En er zijn panelen van 25€, maar €250+.
-
- Berichten: 12877
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
En aangezien dat TS erg summier is met het geven van informatie lijkt het mij dat hij/zij dat zelf ook wist maar toch nog probeerde het gelijk te krijgen hier.Nijogeth schreef:Zo te zien is er een fout bij de totaalprijs. Aangezien nu elke keer de totale prijs wordt aangepast als ik een duurder bedieningspaneel kies en dat mogelijk eerder niet was. En er zijn panelen van 25€, maar €250+.
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Wat heeft de TS eraan hier haar gelijk hier te halen? Daar heeft ze werkelijk niets aan. Immers kan ze daar helemaal niets mee bij de verkoper als het verhaal niet klopt.NeoDutchio schreef:En aangezien dat TS erg summier is met het geven van informatie lijkt het mij dat hij/zij dat zelf ook wist maar toch nog probeerde het gelijk te krijgen hier.Nijogeth schreef:Zo te zien is er een fout bij de totaalprijs. Aangezien nu elke keer de totale prijs wordt aangepast als ik een duurder bedieningspaneel kies en dat mogelijk eerder niet was. En er zijn panelen van 25€, maar €250+.
Die beschuldiging van je is ook slechts op een onderbuikgevoel gebaseerd. Het valt mij trouwens ook op dat jouw berichten vrijwel altijd zoeken naar een argument om de schuld bij de opener van het topic te leggen. Is dat soms je doel? Want dan kun je misschien beter niet meer reageren.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 mei 2017 19:20
- Contacteer:
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Wij zijn ons van geen kwaad bewust!! Wij kopen een product die bestaat uit diverse opties. Individuele prijzen staan op "nul" en er wordt een totaal prijs genoemd. Ik heb geen idee of een paneel dan duurder is dan een ander bedieningspaneelof niet. We hebben gekozen wat we mooi vinden.
Nu blijkt het inderdaad een duurder paneel te zijn. Maar hadden wij dit vooraf kunnen weten?? Nee!
Voor hetzelfde geld hadden ze een partij van het een of ander op voorraad liggen waar ze vanaf moesten en hebben ze deze in een set aangeboden?!
Het spijt me dat er dan op deze manier op gereageerd wordt.
Nu blijkt het inderdaad een duurder paneel te zijn. Maar hadden wij dit vooraf kunnen weten?? Nee!
Voor hetzelfde geld hadden ze een partij van het een of ander op voorraad liggen waar ze vanaf moesten en hebben ze deze in een set aangeboden?!
Het spijt me dat er dan op deze manier op gereageerd wordt.
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Het Gerechthof heeft in het Otto arrest aangegeven dat van een gemiddeld consument verwacht mag worden dat hij of zij zich om zich heen kijkt naar wat producten met dezelfde kenmerken (A merk, formaat, ect.) kosten. Je kan dit natuurlijk achteraf toetsen door het dan alsnog te doen.carolien.barneveld schreef:Nu blijkt het inderdaad een duurder paneel te zijn. Maar hadden wij dit vooraf kunnen weten?? Nee!
-
- Berichten: 12877
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Er zijn zat voorbeelden te vinden op het forum dat mensen op zoek zijn naar meepraters om zo voor hun gevoel het gelijk aan hun kant te krijgen. En als er summier informatie gegeven wordt is dat vaak al een signaal dat er zaken niet kloppen. We weten nu nog steeds niet over welk bedieningspaneel gaat en wat het prijsverschil is geweest. TS is dus nu de enige die dit weet, maar verwacht hier wel dat wij haar gelijk geven. Dus ja, zonder informatie ben ik kritisch. En als ik meerdere reakties lees valt de mijne echt nog wel mee hoor.Jetsertje schreef:Wat heeft de TS eraan hier haar gelijk hier te halen? Daar heeft ze werkelijk niets aan. Immers kan ze daar helemaal niets mee bij de verkoper als het verhaal niet klopt.NeoDutchio schreef:En aangezien dat TS erg summier is met het geven van informatie lijkt het mij dat hij/zij dat zelf ook wist maar toch nog probeerde het gelijk te krijgen hier.Nijogeth schreef:Zo te zien is er een fout bij de totaalprijs. Aangezien nu elke keer de totale prijs wordt aangepast als ik een duurder bedieningspaneel kies en dat mogelijk eerder niet was. En er zijn panelen van 25€, maar €250+.
Die beschuldiging van je is ook slechts op een onderbuikgevoel gebaseerd. Het valt mij trouwens ook op dat jouw berichten vrijwel altijd zoeken naar een argument om de schuld bij de opener van het topic te leggen. Is dat soms je doel? Want dan kun je misschien beter niet meer reageren.
Op u komt het misschien over dat ik argumenten 'zoek' om iemand de zwarte piet toe te spelen, maar vaak hou ik alleen maar een spiegel voor. Veel klachten hier beginnen namelijk met een fout van de klagende zelf.
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Dat kan ook te maken hebben met de bejeging.NeoDutchio schreef:Er zijn zat voorbeelden te vinden op het forum dat mensen op zoek zijn naar meepraters om zo voor hun gevoel het gelijk aan hun kant te krijgen. En als er summier informatie gegeven wordt is dat vaak al een signaal dat er zaken niet kloppen. We weten nu nog steeds niet over welk bedieningspaneel gaat en wat het prijsverschil is geweest.
Je eerste reactie is door te de vraag te opperen of TS deze informatie bewust achterwege laat. En in je tweede reactie trek je de conclusie dat TS het kennelijk allemaal wel wist, maar toch nog gelijk probeerde te krijgen. Ik krijg daar het gevoel bij dat je bezig bent met veroordelen en ik vind dat je daar -objectief bezien- geen aanleiding toe hebt.
Het lijkt mij goed om te beseffen dat de doorsnee consument van juridische zaken geen kaas heeft gegeten. De doorsnee consument is daardoor onvoldoende instaat hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden. Dat kan een van de redenen zijn waarom je die informatie niet krijgt. Een andere reden, waarom je de informatie niet krijgt, kan zijn dat men daar het gevoel bij krijgt dat het hebben en houwen op straat komt te liggen.
In dit geval kun je niet beoordelen of de verkoper redelijk heeft gehandeld, zoals jij concludeerde. Maar er kan wel informatie verstrekken, zoals Jetsertje heeft gedaan. En die informatie kun je verstrekken zonder waardeoordeel, zoals Jetsertje wederom heeft gedaan. Vervolgens kan TS dan zelf haar positie bepalen.
Nee, TS vraag om de mening van de leden over het handelen van de verkoper. Daarvan kun je in alle redelijkheid niet stellen dat TS wil dat je haar gelijk geeft. Op die vraag kan natuurlijk (terecht) als antwoord worden gegeven: "daar heb ik geen mening over, want ik beschik niet over de benodigde informatie". Merk op dat daar geen waardeoordeel in zit.NeoDutchio schreef:TS is dus nu de enige die dit weet, maar verwacht hier wel dat wij haar gelijk geven.
Ik zou je reacties hier eerder als veroordelend omschrijven.NeoDutchio schreef:Dus ja, zonder informatie ben ik kritisch.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 mei 2017 19:20
- Contacteer:
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Dank voor jullie meningen en tips (ik laat de waarde oordelen maar even achterwege want hier gelijk halen was niet de opzet van mijn topic)
update; inmiddels is er telefonisch contact geweest met de directeur
van tegel en sanitair depot. Hij heeft toegegeven dat het voor de consument niet aannemelijk was om te twijfelen over de prijs. Wij konden dus niet van te voren weten dat de prijs niet klopte.
Er zou zelfs sprake geweest zijn van misleiding omdat de korting die vermeld stond op de website, niet ons voordeel was (zoals werd aangegeven) maar de totaalprijs van de originele prijzen van de set. De uiteindelijke korting was in feite lager.
We hopen er dus nu alsnog uit te komen met de leverancier. We wachten het af.
update; inmiddels is er telefonisch contact geweest met de directeur
van tegel en sanitair depot. Hij heeft toegegeven dat het voor de consument niet aannemelijk was om te twijfelen over de prijs. Wij konden dus niet van te voren weten dat de prijs niet klopte.
Er zou zelfs sprake geweest zijn van misleiding omdat de korting die vermeld stond op de website, niet ons voordeel was (zoals werd aangegeven) maar de totaalprijs van de originele prijzen van de set. De uiteindelijke korting was in feite lager.
We hopen er dus nu alsnog uit te komen met de leverancier. We wachten het af.
Re: Ontbinden internetkoop door verkoper
Het zou sieren als Tegel en Sanitair Depot de toiletset zoals besteld levert en dat beide partijen geen punt maken van de misleiding met voordelen. Er mag dan wel duidelijk het een en ander mis zijn gegaan, zolang de gesloten koopovereenkomst nagekomen wordt, lijkt mij verder voor beide partijen geen probleem te zijn.carolien.barneveld schreef:Dank voor jullie meningen en tips (ik laat de waarde oordelen maar even achterwege want hier gelijk halen was niet de opzet van mijn topic)
update; inmiddels is er telefonisch contact geweest met de directeur
van tegel en sanitair depot. Hij heeft toegegeven dat het voor de consument niet aannemelijk was om te twijfelen over de prijs. Wij konden dus niet van te voren weten dat de prijs niet klopte.
Er zou zelfs sprake geweest zijn van misleiding omdat de korting die vermeld stond op de website, niet ons voordeel was (zoals werd aangegeven) maar de totaalprijs van de originele prijzen van de set. De uiteindelijke korting was in feite lager.
We hopen er dus nu alsnog uit te komen met de leverancier. We wachten het af.