fonsflons schreef: ↑07 okt 2019 18:26
Correct, maar kun je dan toelichten hoe ik onderstaande moet opvatten?
Tuurlijk, geen probleem. De reden dat ik op dit statement (en soortgelijke eerdere statements reageer, is dat die statements een schijnzekerheid creëren. Zo van "het is een groot bedrijf, er hebben veel juristen naar gekeken, het zit (dus) wel goed". En dat is een gevaarlijke schijnzekerheid, want de realiteit is dat dat (vanuit het oogpunt van de consument) heel vaak juist niet het geval is.
Een aantal argumenten:
1) die juristen zitten er écht niet om de best mogelijke balans tussen de consument en de verkoper te bewerkstelligen. Nee, die zitten er vooral om de belangen van de verkoper zoveel als mogelijk te beschermen. Dat betekent de grens opzoeken van de consumentenrechten - en er regelmatig overheen gaan.
2) als gerechtsdeurwaarder is het adviseren van grote bedrijven op AV één van de vaak voorkomende nevenwerkzaamheden. Ik heb daarin heel wat vraagstellingen van grote opdrachtgevers langs zien komen die, laat ik het netjes zeggen, niet gericht waren op de belangen van de consument.
3) als je de ontwikkelingen in de jurisprudentie volgt, dan zie je dat er week aan week nieuwe uitspraken gepubliceerd worden waarin de grote bedrijven géén gelijk krijgen, waarin de AV niet van toepassing worden verklaard, waarin bedingen onredelijk bezwarend worden geacht, noem maar op. Niet voor niets zijn de rechtbanken recent overgegaan op het ambtshalve, dus ook zonder dat er verweer op wordt gevoerd, toetsen van onredelijke bedingen. Zie
hier de betreffende circulaire.
4) niet alleen de rechter, ook de toezichthouders (oa ACM) en de belangenbehartigers (oa Consumentenbond, Radar) maken regelmatig duidelijk dat bedrijven het niet zo nauw nemen met de consumentenbelangen. De ACM legt regelmatig flinke boetes op. Ook aan grote, "keurige" bedrijven. Zojuist was een soortgelijk bedrijf als Otto nog in het nieuws: Neckerman. En niet positief.
Dit alles maakt dat ik niet zo gevoelig ben voor het argument "het is Otto, dus het zal wel kloppen". En zoals met al dit soort zaken: jarenlang gaat het goed (of verkeerd
), totdat er één iemand opstaat en zegt "ik ga er wél voor procederen". Vandaar mijn reactie