Als jouw voorbeeld betreft printers zo'n grote kostenpost zou zijn, dan is de winkel er toch alleen maar bij gebaat te zorgen dat de klachten worden opgelost i.p.v. dat de printers worden geretourneerd? Overigens zijn er mijn inziens meer oorzaken waarom een printer het niet zou kunnen doen dan te oude drivers (dus je aanname dat als de printer het in de winkel het doet, het ook 100% zeker zou moeten doen bij de klant als deze hem correct installeert, klopt niet).
Dat een klant eerst zelf het probleem probeert op te lossen door bijv. Internet/google te gebruiken, is mooi, maar hier kan je niet vanuit gaan als verkoper.
Daarnaast vallen me de volgende zaken op aan je reactie:
- Je stelt dat klantenbinding en reputatie belangrijk zijn voor het bedrijf. Terecht, maar vanuit mijn visie is het juist daarom dat ze een servicebalie apart neerzetten naast de winkel, zodat de verkopende partij niet in aanraking komen met klanten die service vragen (vanuit de verkoper vaak 'zeurende klanten').
- Als de servicemedewerkster de service verleent (volgens jou 'extra service', ik deel die mening niet), dan dient zij dit ook zo goed mogelijk naar haar kunnen te doen. Dat zij dit niet doet blijkt wel doordat zij de instellingen niet bekijkt en vooral doordat zij 100% zeker bewust een zelf gemaakte slechte foto 'achterover drukt'. Mocht zij net een nieuw zijn daar, dan had ze m.i. hierover eerlijk moeten zijn en in ieder geval moeten aangeven dat ze hem alleen kon opsturen, zonder daarvoor 'zelf het probleem proberen te achterhalen'/de klacht zelf aan te vechten.
- Je trekt de vergelijking met je eigen werk (vanuit jouw oogpunt logisch) en maakt het verschil tussen drukke periodes waarin je sneller geneigd zal zijn om het apparaat op te sturen en minder drukke periodes waarin het vaak gebeurd dat het probleem snel is opgelost. In mijn situatie was het echter extreem rustig (ik was de enigste), waardoor er geen excuus kan zijn als in tijdsdruk.
- De medewerkster staat in het 'Service Center' van Media Markt en is dus geen verkoper, maar zou kennis van zaken moeten hebben over service verlenen (hoofddoel servicemedewerker) i.p.v. verkopen (hoofddoel verkoper).
- Op het formulier dat ik heb ondertekent staat dat er eventueel onderzoekskosten in rekening kunnen worden gebracht als het apparaat ongerepareerd retour wordt gestuurd. Over dit formulier enkele opmerkingen:
a) er staat nergens wat de kosten kunnen zijn, er staat 'dit verschilt per leverancier'
b) de servicemedewerkster heeft een kopie aan mij gegeven en die ondertekent. Ik heb het origineel ondertekent. Kortom: er zijn 2 bonnen in omloop met in totaal 2 handtekeningen: geen enkele bon heeft beide handtekeningen.
Mocht er een rekening komen, dan zal ik vragen om een specificatie. Ik heb bedragen gevonden van 50-60 euro, wat uiteraard belachelijk hoog is ten opzichte van de aanschafprijs. Als deze kosten niet gespecificeerd kunnen worden (en aantoonbaar is wat onderzocht is), ben ik niet bereid deze te betalen.
@ Thundercracker
Nieuw acroniem: RTFF --> Read The Fuckin' Forum.
Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik met verscheidene andere camera's (waaronder, ik herhaal, ook een spiegelreflexcamera) wel in 99% v.d. gevallen scherpe foto's krijg. Extra informatie, speciaal voor jou: met deze spiegelreflexcamera, die niet altijd tot mijn beschikking is (vandaar mijn aankoop van een andere camera), heb ik honderden foto's gemaakt, waarvan er letterlijk nog nooit 1 mislukt is.
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&b ... ec855d9ae7
Je taalvaardigheid zegt denk ik genoeg over hoe serieus ik jouw reactie moet nemen.
PS Praktijkvoorbeeld van LTFG