LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 jul 2015 17:28
Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Onlangs heb ik een eetkamertafel en zes eetkamerstoelen gekocht bij een meubelzaak. Bij het bestellen is er een orderformulier ingevuld, wat ik ook ondertekend heb, waarop de prijs stond van 4 stoelen en de tafel. Ik was in de veronderstelling dat ik 2 stoelen 'cadeau' had gekregen (het was ook allemaal behoorlijk prijzig).
Ik deed een kleine aanbetaling en vandaag werd alles geleverd. Bij de levering zat ook de uiteindelijke factuur, mét 6 stoelen en de tafel in rekening gebracht. Hier heb ik niet voor getekend. Sta ik in mijn recht om die 2 stoelen niet te betalen? Of had ik kunnen weten dat die 2 'gratis' stoelen een foutje was?
Ik deed een kleine aanbetaling en vandaag werd alles geleverd. Bij de levering zat ook de uiteindelijke factuur, mét 6 stoelen en de tafel in rekening gebracht. Hier heb ik niet voor getekend. Sta ik in mijn recht om die 2 stoelen niet te betalen? Of had ik kunnen weten dat die 2 'gratis' stoelen een foutje was?
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Misschien moet je eerst even uitleggen waarom er 6 stoelen zijn geleverd ipv 4. En is de prijs van de stoelen op de orderbon gelijk aan de prijs op de factuur ? Je bent wel erg onduidelijk. Wil je graag van ons horen dat je twee stoelen gratis krijgt ?Marijke1990 schreef:Onlangs heb ik een eetkamertafel en zes eetkamerstoelen gekocht bij een meubelzaak. Bij het bestellen is er een orderformulier ingevuld, wat ik ook ondertekend heb, waarop de prijs stond van 4 stoelen en de tafel. Ik was in de veronderstelling dat ik 2 stoelen 'cadeau' had gekregen (het was ook allemaal behoorlijk prijzig).
Ik deed een kleine aanbetaling en vandaag werd alles geleverd. Bij de levering zat ook de uiteindelijke factuur, mét 6 stoelen en de tafel in rekening gebracht. Hier heb ik niet voor getekend. Sta ik in mijn recht om die 2 stoelen niet te betalen? Of had ik kunnen weten dat die 2 'gratis' stoelen een foutje was?
-
- Berichten: 32564
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Heb je al met de leverancier gesproken, en zo ja, wat zei die?Marijke1990 schreef: Ik deed een kleine aanbetaling en vandaag werd alles geleverd. Bij de levering zat ook de uiteindelijke factuur, mét 6 stoelen en de tafel in rekening gebracht. Hier heb ik niet voor getekend. Sta ik in mijn recht om die 2 stoelen niet te betalen? Of had ik kunnen weten dat die 2 'gratis' stoelen een foutje was?
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Zat er in de offerte een duidelijk herkenbare fout?
Bijvoorbeeld stoel 6 stuks prijs 6x 100,- = 400,-
Zo ja, dan heb je een problem, want dan had je kunnen weten dat offerte niet klopte
Zo nee, dan heeft de winkel een problem
Je kan ook voorstellen het verschil te delen.
Bijvoorbeeld stoel 6 stuks prijs 6x 100,- = 400,-
Zo ja, dan heb je een problem, want dan had je kunnen weten dat offerte niet klopte
Zo nee, dan heeft de winkel een problem
Je kan ook voorstellen het verschil te delen.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 jul 2015 17:28
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Sorry voor de onduidelijkheid, ik had niet zo'n idee van wat jullie wilden weten. Op de orderbevestiging staat:crazyme schreef:Misschien moet je eerst even uitleggen waarom er 6 stoelen zijn geleverd ipv 4. En is de prijs van de stoelen op de orderbon gelijk aan de prijs op de factuur ? Je bent wel erg onduidelijk. Wil je graag van ons horen dat je twee stoelen gratis krijgt ?Marijke1990 schreef:Onlangs heb ik een eetkamertafel en zes eetkamerstoelen gekocht bij een meubelzaak. Bij het bestellen is er een orderformulier ingevuld, wat ik ook ondertekend heb, waarop de prijs stond van 4 stoelen en de tafel. Ik was in de veronderstelling dat ik 2 stoelen 'cadeau' had gekregen (het was ook allemaal behoorlijk prijzig).
Ik deed een kleine aanbetaling en vandaag werd alles geleverd. Bij de levering zat ook de uiteindelijke factuur, mét 6 stoelen en de tafel in rekening gebracht. Hier heb ik niet voor getekend. Sta ik in mijn recht om die 2 stoelen niet te betalen? Of had ik kunnen weten dat die 2 'gratis' stoelen een foutje was?
Tafel €100,-
4x stoel blauw á €100,- €400,-
2x stoel rood
Totaal €500,-
Ik heb dus ook 6 stoelen besteld en geen 4. Daarom zijn er ook 6 geleverd en geen 4. Op de factuur staan echter alle 6 de stoelen berekend en dus (in dit voorbeeld) i.p.v. nog €500,- betalen, nog €700,- betalen.
Ik ben meteen langsgegaan maar ze hebben me gevraagd om volgende week terug te komen omdat dan degene er is die het aan me verkocht heeft. Maar ik wil dus graag voor die tijd even weten waar ik sta.witte angora schreef:Heb je al met de leverancier gesproken, en zo ja, wat zei die?Marijke1990 schreef: Ik deed een kleine aanbetaling en vandaag werd alles geleverd. Bij de levering zat ook de uiteindelijke factuur, mét 6 stoelen en de tafel in rekening gebracht. Hier heb ik niet voor getekend. Sta ik in mijn recht om die 2 stoelen niet te betalen? Of had ik kunnen weten dat die 2 'gratis' stoelen een foutje was?
(Zie hierboven) er staat dus geen herkenbare fout, ze zijn gewoon 'vergeten' het bedrag achter die 2 andere stoelen in te vullen.16again schreef:Zat er in de offerte een duidelijk herkenbare fout?
Bijvoorbeeld stoel 6 stuks prijs 6x 100,- = 400,-
Zo ja, dan heb je een problem, want dan had je kunnen weten dat offerte niet klopte
Zo nee, dan heeft de winkel een problem
Je kan ook voorstellen het verschil te delen.
Natuurlijk zal ik het verschil delen voorstellen als ik er niet uitkom met ze.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Dat heet een kennelijke fout en u constateerde die meteen ook. En veronderstelde maar wat om er 'gebruik' van te maken. In het geval van een kennelijke fout hebt u helemaal nergens recht op. Een ander een fout gunnen zou u gesierd hebben. En dat u nu het zogenaamde verschil denkt te gaan delen maakt het moreel des te dubieuzer.Marijke1990 schreef:....er staat dus geen herkenbare fout, ze zijn gewoon 'vergeten' het bedrag achter die 2 andere stoelen in te vullen.
Natuurlijk zal ik het verschil delen voorstellen als ik er niet uitkom met ze.
-
- Berichten: 32564
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Nou, als het om 6 dezelfde stoelen ging, kan ik me indenken dat het gaat om 6 halen 4 betalen. Maar het gaat om 4 blauwe stoelen die per stuk worden afgerekend, en dan 2 andere stoelen gratis erbij? Je geeft zelf al aan dat ze vergeten zijn dat bedrag te berekenen.
Maar goed, je kunt altijd in conclaaf gaan, volgende week, wie weet wat het oplevert.
Maar goed, je kunt altijd in conclaaf gaan, volgende week, wie weet wat het oplevert.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Dit lijkt mij ook een rekenfout. U verwijst niet naar een actie, dus die zal er ook niet zijn geweest.
Even de reactie van de winkel afwachten en dan zonder morren accoord gaan met hun voorstel.
Even de reactie van de winkel afwachten en dan zonder morren accoord gaan met hun voorstel.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Ik ben geniegd om in de factuur de structuur: aantal, prijs, totaalprijs in te lezen. Ik had achter rood iets als gratis verwacht. Nu ik dat niet zie ga ik uit van een fout.
Heb je het met die persoon niets over de prijs gehad?Marijke1990 schreef:Ik ben meteen langsgegaan maar ze hebben me gevraagd om volgende week terug te komen omdat dan degene er is die het aan me verkocht heeft. Maar ik wil dus graag voor die tijd even weten waar ik sta.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
De winkel heeft wel een goed punt om de 2 stoelen ook in rekening te brengen.
Wat nu als TS stelt "700 ipv 500 gaat boven mijn budget, voor die prijs had ik de overeenkomst niet gesloten."
Is dan onder de koop uit te komen? Dan heeft de winkel een groter probleem: inkomstenderving.
Wat nu als TS stelt "700 ipv 500 gaat boven mijn budget, voor die prijs had ik de overeenkomst niet gesloten."
Is dan onder de koop uit te komen? Dan heeft de winkel een groter probleem: inkomstenderving.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Bij een kennelijke vergissing gaat die vlieger niet op. Ts wist bij de koop wat de afzonderlijke onderdelen kostten.16again schreef:De winkel heeft wel een goed punt om de 2 stoelen ook in rekening te brengen.
Wat nu als TS stelt "700 ipv 500 gaat boven mijn budget, voor die prijs had ik de overeenkomst niet gesloten."
Is dan onder de koop uit te komen? Dan heeft de winkel een groter probleem: inkomstenderving.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 13 jul 2015 17:28
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Hartelijk dank voor alle reacties. Ik vind het alleen vervelend dat het nu lijkt alsof ik het niet wil of kan betalen. Daar gaat het niet om. Ik was echt in de veronderstelling dat de 2 stoelen gratis waren. Misschien wat naïef... Ik ga volgende week nog even langs de winkel en we komen er ongetwijfeld uit.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
En dat zei je niet tegen de verkoper toen hij de opdrachtbevestiging gaf? Ik denk ook dat als ze gratis waren geweest de verkoper dat ongetwijfeld triomfantelijk gezegd had tijdens de aankoop: "En speciaal voor u mevrouwtje, twee gratis stoelen!" (of iets van die strekking).Marijke1990 schreef:Hartelijk dank voor alle reacties. Ik vind het alleen vervelend dat het nu lijkt alsof ik het niet wil of kan betalen. Daar gaat het niet om. Ik was echt in de veronderstelling dat de 2 stoelen gratis waren. Misschien wat naïef... Ik ga volgende week nog even langs de winkel en we komen er ongetwijfeld uit.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Had TS dan in de winkel op de zakjapanner de offerte na moeten rekenen?crazyme schreef: Bij een kennelijke vergissing gaat die vlieger niet op. Ts wist bij de koop wat de afzonderlijke onderdelen kostten.
Prijzen zullen anders zijn dan de mooi ronde voorbeeld getallen in dit topic.
Het lijkt mij de verantwoording winkelier om het rekenwerk correct te doen.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Basisschoolniveau mag toch wel verwacht worden. Moet de winkelier de klant soms ook helpen met een toiletbezoek ? Het is wel bekend dat jij alles de verantwoordelijkheid van de ondernemer wil maken, maar dit slaat nergens op.16again schreef:Had TS dan in de winkel op de zakjapanner de offerte na moeten rekenen?crazyme schreef: Bij een kennelijke vergissing gaat die vlieger niet op. Ts wist bij de koop wat de afzonderlijke onderdelen kostten.
Prijzen zullen anders zijn dan de mooi ronde voorbeeld getallen in dit topic.
Het lijkt mij de verantwoording winkelier om het rekenwerk correct te doen.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Hou dan de verkoper eerst even een spiegel voor! Daar ligt immers de oorsprong van de fout.crazyme schreef: Basisschoolniveau mag toch wel verwacht worden.
Bij een kennelijke fout is verkoper niet gebonden om te leveren voor foutieve prijs, en verkoper mag daarom de koop ontbinden.
Achteraf even de prijs verhogen is heel wat anders, en niet zomaar toegestaan. Uit niets blijkt namelijk dat TS ook voor de hogere prijs gekocht zou hebben.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Als u een tafel en 6 stoelen hebt besteld, wat is er dan mis mee om een tafel en 6 stoelen te betalen?
U wist al dat de prijs op de offerte niet juist was.
Dan had u daar ook gelijk naar kunnen vragen.
U wist al dat de prijs op de offerte niet juist was.
Dan had u daar ook gelijk naar kunnen vragen.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
De prijs wordt helemaal niet verhoogd. De prijzen blijven gelijk. Een stoel kost net zoveel zoals overeengekomen. De rekenfout wordt hersteld en dat mag gewoon. Of je dat nu leuk vindt of niet.16again schreef:Hou dan de verkoper eerst even een spiegel voor! Daar ligt immers de oorsprong van de fout.crazyme schreef: Basisschoolniveau mag toch wel verwacht worden.
Bij een kennelijke fout is verkoper niet gebonden om te leveren voor foutieve prijs, en verkoper mag daarom de koop ontbinden.
Achteraf even de prijs verhogen is heel wat anders, en niet zomaar toegestaan. Uit niets blijkt namelijk dat TS ook voor de hogere prijs gekocht zou hebben.
-
- Berichten: 32564
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat er gebeurd was als er op de offerte 8 stoelen berekend stonden en op de factuur 6. Zou de topicstarter dan die 8 willen betalen terwijl ze er 6 krijgt en hier een topic over openen?
Maar sowieso, al voor de offerte opgemaakt werd wist ze wat het spul ging kosten, en kon ze zelf wel uitrekenen wat het totaal bedrag zou zijn. Het probleem zal dus niet zijn dat ze het geld niet heeft liggen.
Maar sowieso, al voor de offerte opgemaakt werd wist ze wat het spul ging kosten, en kon ze zelf wel uitrekenen wat het totaal bedrag zou zijn. Het probleem zal dus niet zijn dat ze het geld niet heeft liggen.
Re: Prijs orderbevestiging en factuur komen niet overeen
Op de getekende offerte is weldegelijk voor een lagere totaalprijs getekend , als welke nu op de factuur staat. In ons getallen voorbeeld 700 ipv 500 euro. Dat kun je niet verhogen/gelijk blijven noemen , maar dat is het natuurlijk niet.crazyme schreef: De prijs wordt helemaal niet verhoogd. De prijzen blijven gelijk. Een stoel kost net zoveel zoals overeengekomen. De rekenfout wordt hersteld en dat mag gewoon. Of je dat nu leuk vindt of niet.
De verkoper kan onder de rekenfout uit komen door de koop te ontbinden, niet door het product voor een hogere totaalprijs door de strot van de afnemer te duwen.
Hoe liep het af bij webwinkels die producten fout geprijsd hadden staan? Werd de koop ontbonden, of werd de koper verplicht tegen de hogere reguliere prijs te kopen?