LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Raf bijna failliet ??
Raf bijna failliet ??
http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... f_gesloten
Dit ziet er somber uit voor Raf en haar klanten. Eeuwig zonde.
Er zijn meer winkels als deze die het moeilijk hebben, straks blijven er alleen een paar grote over vermoed ik.
Lang leve internet
Dit ziet er somber uit voor Raf en haar klanten. Eeuwig zonde.
Er zijn meer winkels als deze die het moeilijk hebben, straks blijven er alleen een paar grote over vermoed ik.
Lang leve internet
Re: Raf bijna failliet ??
Komt puur doordat de winstmarge zeer hard naar beneden gekelderd is.
En als de winstmarge omlaag gaat, MOET de afzet omhoog, om toch de dezelfde omzet te maken.
En als de winstmarge omlaag gaat, MOET de afzet omhoog, om toch de dezelfde omzet te maken.
-
Beste
Wat dacht je van :
- mismanagment
- slechte service
- te dure winkelpanden
- geen internetservice
- optreden rabobank..
Enfin, er zijn waarschijnlijk wel meerdere redenen voor het faillissment
In een vrije markteconomie is dit overigens heel gebruikelijk en de plek van RAF zal wel snel door een ander bedrijf, wat beter inspeelt op de ontwikkelingen worden overgenomen.
no cry
Dit is wel een erg boute en eenzijdige conclusie die geen grond vindt in het artikel in de Volkskrant.Komt puur doordat de winstmarge zeer hard naar beneden gekelderd is.
Wat dacht je van :
- mismanagment
- slechte service
- te dure winkelpanden
- geen internetservice
- optreden rabobank..
Enfin, er zijn waarschijnlijk wel meerdere redenen voor het faillissment
In een vrije markteconomie is dit overigens heel gebruikelijk en de plek van RAF zal wel snel door een ander bedrijf, wat beter inspeelt op de ontwikkelingen worden overgenomen.
no cry
Voor een kwaliteitswinkel is ook in de huidige tijd nog plek, maar je moet daarbij wel meer rekening houden met de concurrentie dan vroeger. Je kunt je niet richten op én kwalieit én prijs én grote omzet. Mensen die een willekeurig apparaat willen, hebben makkelijker te kiezen en zullen minder snel bij een kwaliteitswinkel binnenstappen, als die duurder is. Maar er is nog zeker een groep mensen die goed advies willen en bereid zijn gaarvoor te betalen, en die gruwelen bij mediamarkten etc. Daar moet je als bedrijf op inspelen, door ofwel te kiezen voor veel voor weinig, ofwel te kiezen voor goed advies, maar een kleinere omzet en hogere marge.
Het klopt dat dit niet in het artikel staat.seagoing racer2 schreef: Dit is wel een erg boute en eenzijdige conclusie die geen grond vindt in het artikel in de Volkskrant.
Dit is ook mijn eigen ervaring.
Om een bedrijf gezond te kunnen draaien, moet je winst maken.
En de verkoop prijs wordt als volgt bepaald:
- de inkoop prijs
- daar bovenop de winstmarge (de winst dus)
- eventueel daar bovenop een garantie marge (om eventuele garantie claims te bekostigen)
- Als laatste de btw.
Die garantiemarge wordt niet meer in de verkoopprijs verrekent.
En hoe lager de winstmarge, des te minder wordt er op een product verdient.
Om een bedrijf gezond te kunnen draaien, heb je een winstmarge nodig waarbij voldoende winst gemaakt wordt. Zeg maar tussen de 30% en de 40%.
Doordat veel winkels roepen dat zij de goedkoopste zijn, is die winsmarge gezakt van die 40% naar 15%.
Heden zakt die zelfs naar de 5% toe.
Er wordt gezegd:
geen internetservice
Tja, een webwinkel is voor de consument gemakkelijker, maar is voor de ondernemer een enorm groot risico.
Volgens de koop op afstand heeft de consument het recht om het product zonder opgave van reden het recht om het product terug te sturen.
Tel daarbij op dat veel mensen impulsief hun aankopen doen, en daardoor ook vaak de producten terug sturen.
Tel daarbij dat veel mensen het aankoop bedrag het belangrijkst vinden en de service en de kwaliteit van een winkel van ondergeschikt belang vinden, zal een winkel die slechtere service en minder kwaliteits producten geeft maar daardoor wel goedkoper kan zijn, veel drukker hebben als een winkel die iets duurder is maar wel goede service heeft en achter hun producten staat.
Naar mijn smaak zit je helemaal naast BBCS. Raf stond bepaald niet bekend om hun scherpe prijzen,integendeel zelf.
Denk dat de hieronder door seagoing racer2 genoemde punten beter overeen komen.
Denk dat de hieronder door seagoing racer2 genoemde punten beter overeen komen.
mismanagment
- slechte service
- te dure winkelpanden
- geen internetservice
- optreden rabobank..
Dat bedoel ik dus.jor schreef:Naar mijn smaak zit je helemaal naast BBCS. Raf stond bepaald niet bekend om hun scherpe prijzen,integendeel zelf.
Denk dat de hieronder door seagoing racer2 genoemde punten beter overeen komen.mismanagment
- slechte service
- te dure winkelpanden
- geen internetservice
- optreden rabobank..
Een bedrijf die geen scherpe prijzen hanteert (dus geen lage winstmarge van 5%) die wordt als te duur beschouwd.
En dozenschuivers hebben al helemaal geen service, omdat dit geld kost.
Men stuurt de klanten massaal naar de fabrikanten, scheelt die winkel ook weer kosten.
En geen internet service: zit ook grote risico's aan.
Allemaal punten wat men niet wilt horen.
Blijkt ook.
BBCS zal dit wel niet leuk vinden maar mijn showroom waarmee ik veel verkocht is nu gesloten!
Zij hadden de duurdere apparaten en goede uitleg en ik verkocht deze goedkoper.
Verder mag je bij mijn alleen retour sturen met geldige reden.
Dus niet omdat je kast te klein was want ik vermeld vrijwel altijd de maten!
Dus alleen geluid wat tegenvalt of onleesbare afstandsbediening kan nog.
Slechts 1 op de 3000 klanten stuurde iets terug en daarvan was het grootste deel defect en wilde een nieuwe andere zonder op reparatie te wachten.
Deze ging dus retour importeur of werd hersteld en als demo nog voordeliger aangeboden na privé testen....
Dus RAF is kapot omdat er steeds meer kijkers niets kochten.....
De service is helaas gelijk aan mijn matige online winkel en dus.... jammer maar zo gaat het nu eenmaal.
Zij hadden de duurdere apparaten en goede uitleg en ik verkocht deze goedkoper.
Verder mag je bij mijn alleen retour sturen met geldige reden.
Dus niet omdat je kast te klein was want ik vermeld vrijwel altijd de maten!
Dus alleen geluid wat tegenvalt of onleesbare afstandsbediening kan nog.
Slechts 1 op de 3000 klanten stuurde iets terug en daarvan was het grootste deel defect en wilde een nieuwe andere zonder op reparatie te wachten.
Deze ging dus retour importeur of werd hersteld en als demo nog voordeliger aangeboden na privé testen....
Dus RAF is kapot omdat er steeds meer kijkers niets kochten.....
De service is helaas gelijk aan mijn matige online winkel en dus.... jammer maar zo gaat het nu eenmaal.
Als een bedrijf niet goed loopt, wordt veel te snel gezegd:
Mismanagement.
De consument bepaald zelf waar zij haar inkopen doet, en op dit moment is de aankoopbedrag alles bepalend en zijn de kwaliteit van het product en de service van een bedrijf van onder geschikt belang.
Hierdoor rukken steeds meer bedrijven op die slechte kwaliteit en service hebben op, en hanteren ook nog zeer ongezonde winstmarges, maar de concurrentie kunnen aftroeven met nog lagere verkoop prijzen.
Dit betekent echt de doodsteek voor bedrijven die wel service willen verlenen en verstand hebben van de producten die zij verkopen.
Doordat die bedrijven zelf de oplossingen, reparaties, service, enz, enz. niet meer zelf doen en uitbesteden aan de fabrikanten, is het gevolg ervan dat de reparatietermijnen langer worden, omdat de fabrikanten dit Europees geregeld hebben en niet per land. Dus alles wordt centraal geregeld vanaf één punt in Europa.
De rotte appels tussen de winkelieren bepalen op dit moment wat er gebeurd, en de consument kiest op dit massaal voor die rotte appels, omdat zij nu eenmaal veel goedkoper zijn dan de eerlijke ondernemer die een gezonde bedrijfsvoering hanteert.
De prognose is wel dat op de lange termijn die rotte appels het niet redden en dat uiteindelijk die bedrijven bestaan die zelf service doen en hart voor de klanten hebben.
Als zij deze periode overleven.........
Mismanagement.
De consument bepaald zelf waar zij haar inkopen doet, en op dit moment is de aankoopbedrag alles bepalend en zijn de kwaliteit van het product en de service van een bedrijf van onder geschikt belang.
Hierdoor rukken steeds meer bedrijven op die slechte kwaliteit en service hebben op, en hanteren ook nog zeer ongezonde winstmarges, maar de concurrentie kunnen aftroeven met nog lagere verkoop prijzen.
Dit betekent echt de doodsteek voor bedrijven die wel service willen verlenen en verstand hebben van de producten die zij verkopen.
Doordat die bedrijven zelf de oplossingen, reparaties, service, enz, enz. niet meer zelf doen en uitbesteden aan de fabrikanten, is het gevolg ervan dat de reparatietermijnen langer worden, omdat de fabrikanten dit Europees geregeld hebben en niet per land. Dus alles wordt centraal geregeld vanaf één punt in Europa.
De rotte appels tussen de winkelieren bepalen op dit moment wat er gebeurd, en de consument kiest op dit massaal voor die rotte appels, omdat zij nu eenmaal veel goedkoper zijn dan de eerlijke ondernemer die een gezonde bedrijfsvoering hanteert.
De prognose is wel dat op de lange termijn die rotte appels het niet redden en dat uiteindelijk die bedrijven bestaan die zelf service doen en hart voor de klanten hebben.
Als zij deze periode overleven.........
-
Per definitie bepaalt de klant wat er gebeurt en waar ze haar producten koopt, en niet de winkeliers.De rotte appels tussen de winkelieren bepalen op dit moment wat er gebeurd, en de consument kiest op dit massaal voor die rotte appels, omdat zij nu eenmaal veel goedkoper zijn dan de eerlijke ondernemer die een gezonde bedrijfsvoering hanteert.
En zijn de eerlijke ondernemers dan degene met een hoge winstmarges?
Kom nou toch. En dat advies dan ? De helft van de tijd is dat meer door de te behalen winstmarge dan door echte kennis ingegeven
Hier vergeet je een belangrijk aspect, namelijk de operationele kosten.En de verkoop prijs wordt als volgt bepaald:
- de inkoop prijs
- eventueel daar bovenop een garantie marge (om eventuele garantie claims te bekostigen)
- Als laatste de btw.
Als je in een duur pand in het centrum van een stad, met een grote showroom en veel personeel zit gaan daar je kosten in zitten. Dat is een vorm van mismanagement.
Dat denk ik dus helemaal niet.De prognose is wel dat op de lange termijn die rotte appels het niet redden en dat uiteindelijk die bedrijven bestaan die zelf service doen en hart voor de klanten hebben.
De fabrikanten zullen merkgebonden showrooms oprichten waar je alles kan uitproberen en (merkgebonden) advies kan krijgen.
Zodra je weet wat je wilt hebben kun je op zoek gaan naar de goedkoopste prijs en het artikel ergens anders kopen.
Dat is het toekomstbeeld in de electronica
Ik stuur vele klanten met defecte producten naar plaatselijke reparatie firma's want opsturen is vaak duur en risico voller.
Dus zowel tijdens als na garantie krijg je dan een iets hogere rekening.
Maar omdat deze de winst op nieuwe missen is dit toch redelijk.
Dus er komen verkopers en monteurs die onafhankelijk van elkaar gaan werken.
Dus zowel tijdens als na garantie krijg je dan een iets hogere rekening.
Maar omdat deze de winst op nieuwe missen is dit toch redelijk.
Dus er komen verkopers en monteurs die onafhankelijk van elkaar gaan werken.
Dus moet de eerlijke winkelier het roer maar omgooien en geen service meer verlenen en troep gaan verkopen?Per definitie bepaalt de klant wat er gebeurt en waar ze haar producten koopt, en niet de winkeliers.De rotte appels tussen de winkelieren bepalen op dit moment wat er gebeurd, en de consument kiest op dit massaal voor die rotte appels, omdat zij nu eenmaal veel goedkoper zijn dan de eerlijke ondernemer die een gezonde bedrijfsvoering hanteert.
Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Om een gezonde bedrijf te runnen met een gezonde winstmarge, dan ligt die winstmarge echt niet rond de 5%.En zijn de eerlijke ondernemers dan degene met een hoge winstmarges?
Die zit verwerkt in de winstmarge.Hier vergeet je een belangrijk aspect, namelijk de operationele kosten.En de verkoop prijs wordt als volgt bepaald:
- de inkoop prijs
- Als laatste de btw.
En van die winstmarge moeten alle kosten betaald worden.
Ja en nee.Als je in een duur pand in het centrum van een stad, met een grote showroom en veel personeel zit gaan daar je kosten in zitten. Dat is een vorm van mismanagement.
Als de visie is dat alle personeel met kennis eruit gegooid moet worden omdat zij duurder zijn, dan is dat ook niet gezond.
Je ziet nu dat er verschillende bedrijven zijn die alle personeel met kennis eruit gooien, geen service meer verlenen, alleen maar troep gaan verkopen (omdat kwaliteit te duur is), zelf geen reparaties meer uitvoeren, de klanten standaard doorverwijzen naar de fabrikant (waardoor de fabrikant het probleem maar moet oplossen.)
Oftewel: de rasechte dozenschuiver.
Waar gaat het mis?
Natuurlijk is internet niet het enige, maar waarschijnlijk wel de belangrijkste reden.
Moet wel frustrerend zijn, "klanten" die zich van a tot z laten voorlichten, dan lekker thuis via internet gaan bestellen bij zo'n 3e rangs webshopje en vervolgens hier klagen wat er allemaal wel niet mis ging/gaat.
Persoonlijk zou ik het echt een gemis vinden als RAF zou verdwijnen, net als er geen lekkere warme bakker meer zou zijn in mijn buurt en dat ik verplicht ben mijn brood bij de supermarkt te gaan kopen.
Dat RAF een slechte service zou hebben ben ik het niet mee eens overigens.
Maar misschien loopt het goed af. Net zoals BCC Polectro heeft over genomen (ik ben er geweest, echt heel mooi) is er misschien ook zoiets voor RAF mogelijk. Laten we het hopen voor hun klanten en personeel.
Moet wel frustrerend zijn, "klanten" die zich van a tot z laten voorlichten, dan lekker thuis via internet gaan bestellen bij zo'n 3e rangs webshopje en vervolgens hier klagen wat er allemaal wel niet mis ging/gaat.
Persoonlijk zou ik het echt een gemis vinden als RAF zou verdwijnen, net als er geen lekkere warme bakker meer zou zijn in mijn buurt en dat ik verplicht ben mijn brood bij de supermarkt te gaan kopen.
Dat RAF een slechte service zou hebben ben ik het niet mee eens overigens.
Maar misschien loopt het goed af. Net zoals BCC Polectro heeft over genomen (ik ben er geweest, echt heel mooi) is er misschien ook zoiets voor RAF mogelijk. Laten we het hopen voor hun klanten en personeel.
Het is bekent dat internet winkels winstmarges hanteren van 5%.De keten kampte met de teruglopende omzetten in de branche, en met sterke concurrentie van internetwinkels.
Een normale winkel kan daar nooit op draaien.
De winstmarge is dus gewoon die percentage waarop van een product verdient wordt.
Van die winstmarge moeten alle kosten betaald worden (vaste lasten, personeelskosten, enz, enz).
Er is hier helemaal geen spraken van mismanagnement, van slechte service en wat nog meer.
Het is gewoon dat de normale winkels al bij bosjes failliet gaan, omdat zij het niet volhouden met een ziekelijke lage winstmarge.
DAT, en DAT is echt de grootste oorzaak.
Als het zo doorgaat bestaat de normale winkel niet meer, en kan alleen via internet gekocht worden.
Het probleem is alleen hoe dit in stand blijft.
Als die internet shops nog lagere winstmarges gaan hanteren, waardoor er nog meer spelers de markt uit gewerkt worden, ploft de hele zooi wel uit elkaar.
Als ik zie wat er in de computerbranche gebeurd, wil ik dat echt niet als consument.
Wat ik als consument wil:
- persoonlijk contact
- persoonlijk advies
- als ik problemen heb, dat ik eerlijk en deskundig geholpen wordt
- ik wil de producten niet opsturen, als het kan de monteur bij mij thuis.
- ik ben bereidt om een paar cent meer te betalen voor goede service.
- ik wil ook nog kwaliteit en geen zooi, waar ik wel een paar cent meer voor betaal.
Ik wil dat niet alleen, maar ik koop dat ook.
Ik heb bij RAF gewerkt eind jaren negentig t/m 2005
Het is doodzonde dat het doek nu definitief gevallen is, maar was absoluut onvermijdelijk. Eigenlijk speelde al jaren niet de vraag OF het zou gebeuren bij insiders, maar WANNEER?!
Eind jaren negentig was RAF nog echt een begrip. Prachtig assortiment en het personeel bestond enkel uit liefhebbers, kenners, nerds, wandelende catalogi !
Soms aandoenlijk om te zien hoe sommige verkoop-adviseurs echt geen idee hadden dat de klant het technische verhaal al tien minuten geleden niet meer kon volgen, maar de uber-enthousiaste adviseur toch maar bleef door-ratelen.
Altijd de nieuwste produkten als eerste in huis, grenzeloze service en zeer uitgebreid verkoop-ADVIES, het kon allemaal niet gekker.
Een setje speakers van 50.000 gulden?, (ja dat leest u goed). Raf had het, en belangrijker nog, verkocht het!
De komst van de Mediamarkt-vestiging bij de Arena in het jaar 2000 was de eerste stoot en lowpricezeroservice.com de uiteindelijke genadeklap.
Met klotsende oksels reden inkopers en winkelmanagers van Raf incognito regelmatig naar de MM om te kijken wat ze daar weer aan het uitspoken waren met de aanbiedingen.
Ondanks dat de Raf-organisatie en het personeel z'n uiterste best deed te verbloemen en ontkennen dat ze duurder waren, waren ze dat vaak wel. Echter niet veel! Liefhebbers bleven wel kopen, wegens die service. Het grote publiek haakte echter langzaam af en rook z'n kans om een paar tientjes te besparen.
Elk jaar liepen de verkoopcijfers verder terug met als gevolg dat de kosten omlaag moesten. Het was een vicieuze cirkel. De sfeer op de werkvloer werd steeds minder gezellig en ontspannen. Verstandige werknemers roken onraad en vertrokken. Ze werden vervangen door low-budget veel te jong personeel zonder kennis van zaken. En dan gaat het hard. Komt er een ondernemer bij z'n oude vetrouwde RAF vijf laptops halen voor z'n zaak en word vervolgens verschrikkelijk geholpen door een 16-jarige snotaap met nul kennis van zaken, klant voorgoed weg en geen rinkelende kassa.
De enorme technische dienst werd in de loop der jaren als een ui gepeld totdat er bijna niets meer over was. Eind jaren 90 kon (en mocht!) Raf bijna alle grote merken zelf repareren. Een enorme service richting de klant wat betreft omlooptijd van een reparatie.
Denk dat het management weinig te verwijten valt. Enkele miskleunen van totaal mislukte kostbare grote projecten misschien daar gelaten, maar wie niet waagt blijft maagd...Ook waren sommige grote verbouwingen wel eens discutabel.
Het veel te losse beleid voor kopen op rekening heeft het bedrijf helaas ook tonnen schade opgeleverd de afgelopen tien jaar.
Ondanks dat er bij Raf in de hoogtij dagen bijna 500 man personeel in dienst waren had oprichter Amnon Rafalowicz altijd controle over elke gulden die de tent uit ging, tot en met de factuur van de pleerollen-leverancier aan toe.
Het management heeft de afgelopen tien jaar talloze wanhoopspogingen gedaan de zaak te redden, maar tevergeefs. In mijn ogen zou het hoogst onverstandig zijn om voor een tweede keer een doorstart te maken. Tussen de Mediamarkten en duizenden dozen schuivende (sturende) webshopjes kan een dergelijke winkel simpelweg niet overleven zo lang het grootste deel van de consumenten enkel en alleen op prijs koopt en op NIETS anders.
Jammer
Het is doodzonde dat het doek nu definitief gevallen is, maar was absoluut onvermijdelijk. Eigenlijk speelde al jaren niet de vraag OF het zou gebeuren bij insiders, maar WANNEER?!
Eind jaren negentig was RAF nog echt een begrip. Prachtig assortiment en het personeel bestond enkel uit liefhebbers, kenners, nerds, wandelende catalogi !
Soms aandoenlijk om te zien hoe sommige verkoop-adviseurs echt geen idee hadden dat de klant het technische verhaal al tien minuten geleden niet meer kon volgen, maar de uber-enthousiaste adviseur toch maar bleef door-ratelen.
Altijd de nieuwste produkten als eerste in huis, grenzeloze service en zeer uitgebreid verkoop-ADVIES, het kon allemaal niet gekker.
Een setje speakers van 50.000 gulden?, (ja dat leest u goed). Raf had het, en belangrijker nog, verkocht het!
De komst van de Mediamarkt-vestiging bij de Arena in het jaar 2000 was de eerste stoot en lowpricezeroservice.com de uiteindelijke genadeklap.
Met klotsende oksels reden inkopers en winkelmanagers van Raf incognito regelmatig naar de MM om te kijken wat ze daar weer aan het uitspoken waren met de aanbiedingen.
Ondanks dat de Raf-organisatie en het personeel z'n uiterste best deed te verbloemen en ontkennen dat ze duurder waren, waren ze dat vaak wel. Echter niet veel! Liefhebbers bleven wel kopen, wegens die service. Het grote publiek haakte echter langzaam af en rook z'n kans om een paar tientjes te besparen.
Elk jaar liepen de verkoopcijfers verder terug met als gevolg dat de kosten omlaag moesten. Het was een vicieuze cirkel. De sfeer op de werkvloer werd steeds minder gezellig en ontspannen. Verstandige werknemers roken onraad en vertrokken. Ze werden vervangen door low-budget veel te jong personeel zonder kennis van zaken. En dan gaat het hard. Komt er een ondernemer bij z'n oude vetrouwde RAF vijf laptops halen voor z'n zaak en word vervolgens verschrikkelijk geholpen door een 16-jarige snotaap met nul kennis van zaken, klant voorgoed weg en geen rinkelende kassa.
De enorme technische dienst werd in de loop der jaren als een ui gepeld totdat er bijna niets meer over was. Eind jaren 90 kon (en mocht!) Raf bijna alle grote merken zelf repareren. Een enorme service richting de klant wat betreft omlooptijd van een reparatie.
Denk dat het management weinig te verwijten valt. Enkele miskleunen van totaal mislukte kostbare grote projecten misschien daar gelaten, maar wie niet waagt blijft maagd...Ook waren sommige grote verbouwingen wel eens discutabel.
Het veel te losse beleid voor kopen op rekening heeft het bedrijf helaas ook tonnen schade opgeleverd de afgelopen tien jaar.
Ondanks dat er bij Raf in de hoogtij dagen bijna 500 man personeel in dienst waren had oprichter Amnon Rafalowicz altijd controle over elke gulden die de tent uit ging, tot en met de factuur van de pleerollen-leverancier aan toe.
Het management heeft de afgelopen tien jaar talloze wanhoopspogingen gedaan de zaak te redden, maar tevergeefs. In mijn ogen zou het hoogst onverstandig zijn om voor een tweede keer een doorstart te maken. Tussen de Mediamarkten en duizenden dozen schuivende (sturende) webshopjes kan een dergelijke winkel simpelweg niet overleven zo lang het grootste deel van de consumenten enkel en alleen op prijs koopt en op NIETS anders.
Jammer
-
- Contacteer:
Ik mis als mogelijke oorzaken nog : Externe factoren.
Zoals:
- Verhoging gemeentelijke lasten (belastingen)
- Aanpassing 'reclamebeleid' (geen grote borden aan het gebouw)
- Wegwerkzaamheden (niet meer bereikbaar)
- Ambtenaar met de 'pik in' op ondernemer / uitbater
- Wijziging vergunningenbeleid.
Mischien niet per definitie op RAF van toepassing - maar zeker wel factoren die ondernemers de das om kunnen doen.
Zoals:
- Verhoging gemeentelijke lasten (belastingen)
- Aanpassing 'reclamebeleid' (geen grote borden aan het gebouw)
- Wegwerkzaamheden (niet meer bereikbaar)
- Ambtenaar met de 'pik in' op ondernemer / uitbater
- Wijziging vergunningenbeleid.
Mischien niet per definitie op RAF van toepassing - maar zeker wel factoren die ondernemers de das om kunnen doen.
Het marktsegment waar RAF vanouds in zat is overgenomen door kleine speciaalzaken (vaak eenmansbedrijven) die in die sector makkelijker kunnen overleven. Daar gaan tegenwoordig ook de vroegere klanten van RAF heen.
Pieter Braaijweg 1 was de molensteen!
-
Beste DDuijs,
Waarom plaats je alle berichten twee keer achter elkaar met bijna de gelijke tekst ..?
Ga je schamen dubbel D...
Waarom plaats je alle berichten twee keer achter elkaar met bijna de gelijke tekst ..?
En het is niet de bedoeling van dit forum om mensen hier zo respectloos hier te behandelen, noch is het de bedoeling dat je de werkelijke namen van medewerkers van RAF noemt. Tenslotte gebruik je zelf ook een nickname.,,Mijnheer Rafalowicz,, is wel de grootste SCHOFT die ik ooit
meegemaakt heb!na 20 jaar trouwe dienst werd je via een A4 te kennen gegeven dat je JOB voorbij was!!!!
en ook ,,mijnheer Smeets,, dito met een sterretje!volkomen terecht dat deze toko op zijn reet ligt. met al die
arrogante ballen erbij!
Ga je schamen dubbel D...
Edit = opgelost.
Laatst gewijzigd door jor op 26 mar 2010 15:56, 3 keer totaal gewijzigd.