Mijn zoon heeft enige tijd geleden bij saturn een mobiel (Samsung S3) aangeschaft met een abbonnement)
Daarnaast ook gelijk een zekerheidsplan afgesloten.
Op deze zekerheidsplan staat duidelijk het volgende vermeld:
Verzeker uw telefoon tegen :
. Diefstal
.Val en stootschade
.Andere onheilen van buitenaf
.Misbruik van het toestel
.Technische gebreken.
. Inclusief leentoestel en koeriersservice.
Nu heeft mijn zoon zijn telefoon per ongeluk laten vallen,waar door er een scheurtje in zijn scherm ontstond.
Hierdoor bleef het scherm zwart.
Hij is terug gegaan naar saturn met toestel en zijn zekerheidsplan.
Het toestel is door saturn opgestuurd.
Mijn zoon kreeg ten eerste geen leen toestel omdat het kapotte mobieltje niet door een koerier was opgehaald maar door hem zelf gebracht.
Nu zijn we al 5 weken verder(Nog steeds het mobieltje niet gerepareerd,maar de abbo loopt wel door) en mijn zoon krijgt een rekening van € 168,00 en of die toestemming wil geven voor reparatie.
De schade aan het toestel valt namelijk niet onder de verzekering.
Ik snap niet waarom dit niet onder de verzekering valt aangezien dit wel op de doos vermeld word.
Zie ik iets over het hoofd,of is dit gewoon een waardeloze verzekering.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Saturn (Het telecom zekerheidsplan)
-
Monique_devries
Re: Saturn (Het telecom zekerheidsplan)
Lijkt mij dat dit gewoon gedekt moet zijn. Wat is de verklaring van het niet vallen onder de verzekering dan? Wat denken zij dat er met het toestel gebeurd is?
Heb je de polis goed doorgelezen, staat daarin dat er oorzaken uitgesloten zijn van verzekering?
Hoe lang geleden heeft je zoon hem gekocht?
Heb je de polis goed doorgelezen, staat daarin dat er oorzaken uitgesloten zijn van verzekering?
Hoe lang geleden heeft je zoon hem gekocht?
Ik heb eens even gezocht maar de voorwaarden van dit "zekerheidsplan" zijn blijkbaar niet online in te zien maar staan op het "roze formuliertje wat zich in de doos bevindt"??? Géén idee waarom het zo omslachtig moet maar om op uw vraag te antwoorden: de meeste van dit soort verzekeringen zijn inderdaad geld-uit-de-zak-klopperij aangezien u ook gedurende de wettelijke garantieperiode gewoon onnodige premie betaalt en de kleine lettertjes veelal onnodig beperkend zijn.Monique_devries schreef: Zie ik iets over het hoofd,of is dit gewoon een waardeloze verzekering.
Ik zou u toch aanraden om die voorwaarden er eerst eens bij te pakken en ook om een schriftelijk antwoord te vragen waarin Saturn aangeeft waarom zij de garantie afwijzen in dit specifieke geval. Daarmee kunt u verder en kunnen wij misschien meer hulp bieden.
-
Monique_devries

Dit geven ze aan als reden :
Val- en stootschade – Onheil van buitenaf
Wat is onheil van buitenaf?
Als het defect van het product niet te wijten is aan het product zelf, maar een andere oorzaak heeft. Dan spreekt men over een onheil van buitenaf.
Vaak worden deze schades onbewust veroorzaakt.
Er zijn diverse soorten onheilen van buitenaf, o.a. :
Zandschade
Val- en stootschade
Water/Vochtschade
In uw geval heeft de technische dienst zonder enige twijfel vastgesteld dat er sprake is van een ‘onheil van buitenaf ’; Val- en stootschade.
Deze term klinkt nogal zwaar, maar dekt de lading kort maar krachtig. Op enig moment is uw product in een situatie terechtgekomen waardoor de genoemde schade is ontstaan.
Dit soort schades zijn expliciet van garantie uitgesloten. Vroegtijdige slijtage of uitval van één van de elektronische componenten bij normaal gebruik is hier niet aan de orde.
Het kan heel goed zo zijn dat u zich niet bewust bent van het voorval, echter de technische sporen die bij het onderzoek van uw product zijn aangetroffen laten geen enkele andere conclusie over dan dat het om val- en stootschade gaat.
De meeste breukjes of scheurtjes zijn val- en stootschade. Dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn.
Wanneer u een product ergens tegenaan stoot of het valt, dan kan het gebeuren dat er geen zichtbare schade aan de buitenkant is. Door de gebruikte verfijnde techniek in het product is het toch mogelijk dat het product inwendige schade heeft opgelopen. Op de volgende pagina treft u een aantal voorbeelden waardoor deze schade onder andere kan ontstaan.
Val- en stootschade – Onheil van buitenaf
Wat is onheil van buitenaf?
Als het defect van het product niet te wijten is aan het product zelf, maar een andere oorzaak heeft. Dan spreekt men over een onheil van buitenaf.
Vaak worden deze schades onbewust veroorzaakt.
Er zijn diverse soorten onheilen van buitenaf, o.a. :
Zandschade
Val- en stootschade
Water/Vochtschade
In uw geval heeft de technische dienst zonder enige twijfel vastgesteld dat er sprake is van een ‘onheil van buitenaf ’; Val- en stootschade.
Deze term klinkt nogal zwaar, maar dekt de lading kort maar krachtig. Op enig moment is uw product in een situatie terechtgekomen waardoor de genoemde schade is ontstaan.
Dit soort schades zijn expliciet van garantie uitgesloten. Vroegtijdige slijtage of uitval van één van de elektronische componenten bij normaal gebruik is hier niet aan de orde.
Het kan heel goed zo zijn dat u zich niet bewust bent van het voorval, echter de technische sporen die bij het onderzoek van uw product zijn aangetroffen laten geen enkele andere conclusie over dan dat het om val- en stootschade gaat.
De meeste breukjes of scheurtjes zijn val- en stootschade. Dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn.
Wanneer u een product ergens tegenaan stoot of het valt, dan kan het gebeuren dat er geen zichtbare schade aan de buitenkant is. Door de gebruikte verfijnde techniek in het product is het toch mogelijk dat het product inwendige schade heeft opgelopen. Op de volgende pagina treft u een aantal voorbeelden waardoor deze schade onder andere kan ontstaan.
Dit toelichtingsrapport dient uitsluitend om de conclusies van de betreffende reparaties te verduidelijken.
Niets is vervelender dan te moeten betalen voor een reparatie. Media Markt /Saturn is zich hier maar al te goed van bewust en wil u als klant natuurlijk liever niet confronteren met kosten. Als dit wel gebeurt dan is hier een goede reden voor.
Er is bij deze reparatie helaas schade door onheil van buitenaf geconstateerd. Dit wil zeggen dat er zonder enige twijfel door een externe oorzaak schade is ontstaan aan dit product.
Wanneer er ook maar enige twijfel was over de toedracht en u heeft recht op garantie, dan zou Media Markt /Saturn u zeker niet met kosten confronteren.
Het kan heel goed dat u zich van geen kwaad bewust bent, echter de technische bevindingen van het geautoriseerde service centrum laten eenvoudig geen andere conclusie over. Dit soort schades zijn uitdrukkelijk van garantie uitgesloten.
Herstelomschrijving
Er heeft een val of een stoot plaatsgevonden, of er is sprake geweest van een druk/beknelling of verkeerd gebruik (forceren) waarbij de grenzen van normaal gebruik duidelijk zijn overschreden. Het kan zelfs zijn dat er geen uiterlijke sporen op het product zijn, echter heeft het geautoriseerde service centrum technische sporen aangetroffen waarbij er gezien de constructie van het product en de gebruikte materialen geen enkele twijfel is over de toedracht van de schade. Dit soort schades zijn uitdrukkelijk van garantie uitgesloten.
Reparatieprijzen
U vraagt zich wellicht af waarom de kosten voor herstel zo hoog zijn. De hoogte van de reparatieprijzen wordt onder andere bepaald door het te vervangen onderdeel.
Soms lijkt het erop dat een product vrij eenvoudig te herstellen is. Echter bestaat de mogelijkheid dat het onderdeel dat het defect aan uw product veroorzaakt, niet los te vervangen is. Dit onderdeel kan zich op een printplaat bevinden, waardoor de gehele printplaat vervangen dient te worden. Hierdoor zal de reparatieprijs hoger uitvallen dan verwacht.
De technicus zal er alles aan doen om de kosten van herstel zo laag mogelijk te houden, waarbij de kwaliteit van herstel gewaarborgd zal blijven.
Toelichting schade buiten garantie
U heeft een defect mobiel toestel voor reparatie aangeboden. Tijdens onderzoek aan uw toestel hebben wij schade geconstateerd die buiten de garantiebepalingen valt. Hieronder worden de drie meest voorkomende schades toegelicht.
Vochtschade
Er is corrosie op het elektronisch binnenwerk van het toestel aangetroffen. Dit is vochtschade en ontstaat door invloed van buitenaf. Vochtschade kan ontstaan bij onrechtmatig gebruik van uw telefoon.
Valschade
Valschade is schade als gevolg van vallen of stoten van het toestel. Een kleine val is voldoende om de printplaat te breken. De verbinding tussen de verschillende onderdelen in het toestel wordt dan verbroken. Hierdoor functioneert het toestel niet meer. Het kan voorkomen dat de behuizing volledig gaaf is. Ook valschade valt buiten de garantievoorwaarden.
Drukschade
Drukschade is schade die ontstaat door (hevige) druk op het toestel. Dit kan bijvoorbeeld door op het toestel te gaan zitten
(toestel bevindt zich bijvoorbeeld in achterbroekzak). Net als bij valschade hoeft drukschade niet altijd van buitenaf te zien te zijn. In sommige gevallen is het te zien door verkleuringen of vlekken op het display. Ook hier is de printplaat meestal aangetast. Dit kunnen kleine breuken zijn, waardoor er soms wel en soms geen contact is tussen de verschillende onderdelen. Dit uit zich meestal in uitval van bepaalde functies terwijl andere functies het gewoon kunnen blijven doen. Ook drukschade valt buiten de garantievoorwaarden.
Zoals jullie kunnen zien staat er op de doos dat mijn zoon verzekerd is tegen val en stootschade.
Maar in de bepalingen staat (even dik aangedrukt) "Ook valschade valt buiten de garantievoorwaarden."
Uw zoon heeft gewoon recht om de schade vergoed te krijgen van Saturn omdat zij in koeienletters hebben verkondigd dat dit type schade verzekerd zou zijn. Het is onredelijk bezwarend om daar in de kleine lettertjes van te maken dat deze schade niet verzekerd zou zijn. Kijkt u eens of u een incassobureau kunt vinden dat voor de wettelijke incassokosten en op basis van no-cure no-pay werkt. Ik meen dat er hier op het forum een of twee actief rond lopen.
U kunt hier ook een klacht over indienen bij ConsuWijzer. Zij kunnen tegen de handelspraktijk die Saturn hier verricht bestuursrechtelijk optreden.
U kunt hier ook een klacht over indienen bij ConsuWijzer. Zij kunnen tegen de handelspraktijk die Saturn hier verricht bestuursrechtelijk optreden.
Is het misschien mogelijk dat de fout ligt bij de niet-deskundige afhandeling door de medewerkers daar? Tuurlijk valt dit onder zo'n verzekering maar het lijkt erop dat de telefoon in het traject van een normale garantieafhandeling is beland.
Verder, mede namens die foto, inclusief leentoestel en koeriersservice betekent niet dat je de koeriersservice moet gebruiken om een leentoestel te krijgen, je hebt daar gewoon recht op met zo'n advertentie.
Hoe dan ook, volgens mij zit de fout hem bij de Mediamarkt, waarschijnlijk in de invoering en afhandeling en niet bij de verzekeraar. Neem contact met hun op en eis de leidinggevende van de service of een verkoopleider te spreken (heb zelf ooit voor een MM gewerkt, verwacht dat je slachtoffer bent geworden van een gratis onervaren stagiaire of zo).
Verder, mede namens die foto, inclusief leentoestel en koeriersservice betekent niet dat je de koeriersservice moet gebruiken om een leentoestel te krijgen, je hebt daar gewoon recht op met zo'n advertentie.
Hoe dan ook, volgens mij zit de fout hem bij de Mediamarkt, waarschijnlijk in de invoering en afhandeling en niet bij de verzekeraar. Neem contact met hun op en eis de leidinggevende van de service of een verkoopleider te spreken (heb zelf ooit voor een MM gewerkt, verwacht dat je slachtoffer bent geworden van een gratis onervaren stagiaire of zo).
-
Guardian72
- Contacteer:
Ik zie op deze foto ook geen sterretje * staan - wat doorgaans betekent dat er nog voorwaarden aan zijn.
Aangezien men zo duidelijk adverteerd met val en stootschade (is het 2e item in die lijst) samen met 'andere onheilen van buitenaf' - lijkt het me onredelijk om
Onheil van buitenaf als uitsluitingsgrond te gebruiken.
Het klopt dat dit van "Garantie" is uitgesloten - maar de verzekering zou dit op moeten pakken.
Check even de voorwaarden van die verzekering - moet je het eerst voorschieten en dan terugkrijgen?
Zo nee - betaald men niet - dan Saturn aansprakelijk stellen - dan hebben zij misleidende reclame.
Eventueel aankaarten bij de Reclame Code Commissie.
Aangezien men zo duidelijk adverteerd met val en stootschade (is het 2e item in die lijst) samen met 'andere onheilen van buitenaf' - lijkt het me onredelijk om
Onheil van buitenaf als uitsluitingsgrond te gebruiken.
Het klopt dat dit van "Garantie" is uitgesloten - maar de verzekering zou dit op moeten pakken.
Check even de voorwaarden van die verzekering - moet je het eerst voorschieten en dan terugkrijgen?
Zo nee - betaald men niet - dan Saturn aansprakelijk stellen - dan hebben zij misleidende reclame.
Eventueel aankaarten bij de Reclame Code Commissie.