LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] used products

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Kek

used products

Ongelezen bericht door Kek »

Hoi,

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Twee weken geleden heb ik een laptop gekocht bij de winkel, used products. Dit is een winkel die tweedehands artikelen verkoopt en beweert dat ze alles controleren en dus goede producten verkopen.
Begin deze week begaf mijn laptop het en kreeg ik een zwart scherm. Ik ben met de laptop terug naar de winkel gegaan, ik heb immers een maand garantie. Hier werd mij verteld dat ze de laptop na zullen kijken en mij hierover terug bellen. Kunnen ze hem maken dan doen ze dit gratis, zo niet mocht ik een nieuwe laptop uitzoeken of kreeg ik mijn geld terug. Net een telefoontje gehad, ik had volgens hun nergens recht op want ik zou drinken over mijn laptop hebben heen gegooid. Dit is nooit gebeurd!!! Dit aan hun proberen uit te leggen maar hun blijven erbij dat dit mijn fout zou zijn en ik dus nergens recht meer op heb. Te belachelijk voor woorden aangezien dit dus absoluut niet mijn fout is geweest en hun waarschijnlijk de eerste keer de laptop niet goed hebben nagekeken... :x
Ik weet niet zo goed wat de stappen moeten zijn die ik hier verder in zou kunnen ondernemen, heeft iemand advies?

Bob Schurkjens

Re: used products

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit soort winkels verkoopt ook gestolen goederen als iPhones etc. Ik zou maar oppassen met wat je er koopt. Je verhaal illustreert dat ze niet eerlijk zijn. Ik denk dat dit een dure les is zal blijven. Wettelijke garantie heb je niet.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Hoi, Kek, ben bang dat je naar je centjes kan fluiten: ga maar eens bewijzen dat jij er geen 'drinken' overheen hebt gegooid, want daar gooit men het altijd op, net zoals alle telefoons e.d. Ben bang dat je aan het kortste eind trekt. Hoop niet dat je er al te veel voor hebt moeten betalen in de eerste plaats.
http://www.usedproducts.nl/terugkoop-ee ... den-klant/
Geloof jij dit, ik n.l. niet.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bob Schurkjens schreef:Dit soort winkels verkoopt ook gestolen goederen als iPhones etc. Ik zou maar oppassen met wat je er koopt. Je verhaal illustreert dat ze niet eerlijk zijn. Ik denk dat dit een dure les is zal blijven. Wettelijke garantie heb je niet.
Waarom heb je geen wettelijke garantie?
Volgens artikel 7:5 BW is een consumentenkoop:
BW 7:5 schreef: de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Ik zie nergens een voorbehoud voor 2e hands producten. Ik zie ook nergens een voorbehoud voor gestolen producten (dat valt onder het strafrecht). Het is dus simpel zo, dat je moet krijgen wat je mag verwachten en dat verkoper maar moet bewijzen dat er inderdaad drinken gemorst is door koper.

De wet maakt geen onderscheid tussen 1e en 2e hands goederen. Wel mag je van een 2e hands goed minder verwachten kwa levensduur, prestatie en andere kwaliteiten dan bij een 1e hands goed.

olaf79

tenormin schreef:Hoi, Kek, ben bang dat je naar je centjes kan fluiten: ga maar eens bewijzen dat jij er geen 'drinken' overheen hebt gegooid, want daar gooit men het altijd op, net zoals alle telefoons e.d. Ben bang dat je aan het kortste eind trekt. Hoop niet dat je er al te veel voor hebt moeten betalen in de eerste plaats.
http://www.usedproducts.nl/terugkoop-ee ... den-klant/
Geloof jij dit, ik n.l. niet.
Nee, de eerste 6 maanden (in praktijk de eerste 8 maanden) ligt de bewijslast bij de verkoper. Laat hij maar bewijzen dat koper iets gedaan heeft waardoor product nu defect is.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dan is er hoop! Ik dacht dat er wel onderscheid tussen nieuw en tweedehands was.

olaf79

Bob Schurkjens schreef:Dan is er hoop! Ik dacht dat er wel onderscheid tussen nieuw en tweedehands was.
Nee alleen in het geval van twee prive personen die handelen met elkaar (marktplaats) of indien de verkoper al duidelijk aangeeft dat het product defect is. Als bijvoorbeeld iets koopt voor de losse onderdelen die nieuw niet meer te krijgen zijn.

Doordat used products beweert de goederen vooraf op werking te controleren en bovendien ook nog handelsgarantie geeft (die de wettelijke garantie NIET mag beperken) mag TS aannemen dat hij een goed werkend product krijgt. Hij heeft dus gewoon recht op garantie.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Daarom heb ik op het Kassa forum (waar de vraag ook stond) de TS alsnog naar het Juridisch loket verwezen. Hoewel op de site waar hij het gekocht heeft er duidelijk staat vermeld dat er maar één maand garantie op die spullen zit, dus....ik weet het niet en de juristen daar weten in ieder geval meer dan ik wat wel en niet wettelijk mag.

Gesloten