LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] weeggewicht voorverpakt fruit etc

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Halarm
Contacteer:

weeggewicht voorverpakt fruit etc

Ongelezen bericht door Halarm »

Wilt U eens meekijken.
Verpakt fruit of groente bij AH heeft doorgaans te laag gewicht.
Absoluut gewicht
Of verpakt gewicht.
Let goed op de tekst.
In de regel is het gewicht op de verpakking hoger dan het werkelijke gewicht.
Wij wegen alle artikelen die daarvoor in aanmerking komen en storen ons zeer.

renewouters

Re: weeggewicht voorverpakt fruit etc

Ongelezen bericht door renewouters »

En waar weeg je het fruit? Op een geijkte weegschaal of op de keukenweegschaal?

Halarm
Contacteer:

Ik weeg het fruit in de winkel op de AH weegschaal en die is geijkt.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zei de klantenservice toen u daarover rappelleerde?

Halarm
Contacteer:

Dat het plus minus gewicht 10% naar boven en naar beneden mag afwijken. Maar het is vrijwel nimmer plus. Altijd MIN.
Afwijkingen van het exact gewicht direct aan de winkelbediende melden!
Kan de hele dag op de fruitafdeling gaan staan

Halarm
Contacteer:

Dat het plus minus gewicht 10% naar boven en naar beneden mag afwijken. Maar het is vrijwel nimmer plus. Altijd MIN.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Halarm schreef:Ik weeg het fruit in de winkel op de AH weegschaal en die is geijkt.
Groente en fruit worden bij de kassa gewogen bij de AH. Zakje gaat op de weegschaal en de cassiere tikt de plu in. Op de groente afdeling staat soms nog wel eens een weegschaal, maar hier is dat zo'n oude variant. En ik weet zeker dat die niet geijkt worden.

Lady1234

NeoDutchio schreef:
Halarm schreef:Ik weeg het fruit in de winkel op de AH weegschaal en die is geijkt.
Groente en fruit worden bij de kassa gewogen bij de AH. Zakje gaat op de weegschaal en de cassiere tikt de plu in. Op de groente afdeling staat soms nog wel eens een weegschaal, maar hier is dat zo'n oude variant. En ik weet zeker dat die niet geijkt worden.
Verpakt fruit en groente is geprijsd en hoeft natuurlijk niet nog eens bij de kassa gewogen te worden.

Maar het gewicht mag zeker geen 10% afwijken.

NeoDutchio

Lady1234 schreef:Verpakt fruit en groente is geprijsd en hoeft natuurlijk niet nog eens bij de kassa gewogen te worden.

Maar het gewicht mag zeker geen 10% afwijken.
TS geeft aan dat deze het naweegt op een geijkte weegschaal in de AH. Ik geef aan dat die er niet is. Als er al een weegschaal staat is het een oude om globaal te zien hoe zwaar het is. De echte weegschaal staat bij de kassa. Vroeger, toen je zelf nog moest afwegen, stond er inderdaad een geijkte weegschaal op de groente afdeling. Maar die tijd ligt ver achter ons.
Dus als TS het al naweegt op de groente afdeling, dan kan je er nog niets van zeggen aangezien de weegschaal niet geijkt is.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zelfs als die weegschaal niet meer geijkt is, zou ik nog geen afwijking van10% verwachten.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Halarm schreef:Dat het plus minus gewicht 10% naar boven en naar beneden mag afwijken. Maar het is vrijwel nimmer plus. Altijd MIN.
Als het op zo'n grote schaal niet klopt kan je beter aangifte tegen AH gaan doen.

Lady1234

Als groeten of fruit voorverpakt is, staat het gewicht op die verpakking. En als daar dus 500 gram op staat en de weegschaal op de afdeling geeft 500 gram aan maar thuis minder, kan het aan drie dingen liggen. Er zit echt minder in, de weegschaal op de afdeling weegt niet goed, de weegschaal weegt thuis niet goed.

Maar als het thuis altijd minder dan 500 gram is en die zak boontjes van de Lidl van 500 gram is altijd thuis wel 500 gram, dan kan je je afvragen waar het fout zit.

Halarm
Contacteer:

Dankjewel voor al die verhalen.
Mijn advies kijkt U zelf maar eens en vraag bij de kassa juffrouw of ze de voor verpakte fruit en groente even zou willen wegen.
Wanneer je dan wenst dat het gewicht wordt aangevuld kan je verder naar de klantenservice op je beurt wachten. Dan leer je vanzelf af om te klagen over het gewicht.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

Hoe moeten de telers van het fruit dat nu weer regelen? Ze moeten nu kennelijk de gewichten van als voorbeeld de appels zo in de hand hebben dat er precies net 6 appels 1 kilo gewicht ontstaat. Maar dan wel exact tot 0,1 gram natuurlijk.........

Halarm
Contacteer:

Het probleem ligt dieper. Het plus minus gewicht ligt vrijwel nooit boven maar altijd onder het gewicht!!
Dat duidt op een vaste afstelling.
tel uit je winst op 50.000 zakken appels per dag, aardappels, banaan, sinaasappels etc etc.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

AH let op de kleintjes.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

NeoDutchio schreef:
Dat jouw AH geen goede weegschaal heeft in af te wegen betekent niet dat dit overal zo is. Bij de AH's waar ik kom is er bij de groenteafdeling een normale, min of meer preciezer, weegschaal. Dat moet ook wel, omdat je voor de zelfscan je groente goed moet kunnen wegen en je ook een bonnetje moet kunnen krijgen...

Zelf heb ik overigens weinig ervaring met het nawegen van voorverpakte groente en fruit. Voornamelijk met aardappels gedaan, maar daar zit altijd (veel) meer in dan er op staat. Maar ik zal er de volgende keer eens op letten. Ik heb net wel even mijn kerstomaten gewogen en die kennen op 525 een 540.

Wat zeker een rol zal spelen is dat het gaat om het verpakkingsgewicht. Als je bijvoorbeeld een pond druiven koopt, dan zal daar bij het verpakken waarschijnlijk ook wel een pond of meer in hebben gezeten. Maar tegen de tijd dat je de druiven in de winkel koopt, zijn de druiven en de takjes al een stuk uitgedroogder en zal er waarschijnlijk minder in zitten. Aan dat proces kun je weinig doen. Maar het is wel een indicatie van hoe deze AH zijn fruit behandelt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

mahadma schreef:Hoe moeten de telers van het fruit dat nu weer regelen? Ze moeten nu kennelijk de gewichten van als voorbeeld de appels zo in de hand hebben dat er precies net 6 appels 1 kilo gewicht ontstaat. Maar dan wel exact tot 0,1 gram natuurlijk.........
Die voorverpakte appels worden dan ook meestal niet per gewichtseenheid verkocht, maar per aantal. Bovendien letten ze daar bij het verpakken in gewichtseenheden toch wel een beetje op. Trostomaten zijn bijvoorbeeld vaak of met vijf grote of met zes kleine verpakt. Zo is het gewicht toch ongeveer gelijk.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Halarm schreef:Het probleem ligt dieper. Het plus minus gewicht ligt vrijwel nooit boven maar altijd onder het gewicht!!
Dat duidt op een vaste afstelling.
tel uit je winst op 50.000 zakken appels per dag, aardappels, banaan, sinaasappels etc etc.
Hoeveel is die afwijking dan? Want vrijwel nooit is niet nooit en daarmee gaat je hele idee dat het dieper ligt compleet mak. Want het zou ook raar zijn als het altijd boven het gewicht zit. En aardappels, banaan, sinaasappels etc etc. kun je nou eenmaal niet op de gram precies afwegen. Los dat ik die producten altijd per stuk koop, enkel als je ze zelf afweegt betaal je per kilo.

NeoDutchio

mahadma schreef:Hoe moeten de telers van het fruit dat nu weer regelen? Ze moeten nu kennelijk de gewichten van als voorbeeld de appels zo in de hand hebben dat er precies net 6 appels 1 kilo gewicht ontstaat. Maar dan wel exact tot 0,1 gram natuurlijk.........
Met appels gaat het volautomatisch. Ze worden per maat gesorteerd en en via machines wordt beoordeeld welke 6 er qua gewicht bij elkaar passen om zo tot enigszins dezelfde gewichten te komen.

Gesloten