LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Shine »

http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... -1.4168170

En zo is het en niet anders. Het zijn de supermarkten zelf die deze wet onnodig ingewikkelder maken dan dat hij is. En waarom? Omdat de supermarkten haar eigen personeel onvoldoende vertrouwt mbt inschatting vermogen. Ze zijn als de dood voor een boete. En dus laten ze het stukje
. De verkoper mag geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Doet hij dit toch, dan riskeert hij een boete. Is het overduidelijk dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan iemand onder de onder de 18 jaar? Dan mag een verkoper de alcohol niet verkopen.
achterwegen.
Met andere woorden: bij de supermarkt zoals AH en Dirk en weet ik waar nog meer, alwaar men dit eenzijdige verkoop beleid voert, wijst men op voorhand de ouder aan als drank doorgeefluik. Dus als schuldig aan een strafbaar feit! Iets wat natuurlijk absoluut niet kan.

Ik kan niet wachten totdat de eerste rechtszaak aangespannen aangespannen gaat worden door een ouder aan wie de fles wijn geweigerd werd omdat er een kind van 4 jaar bij aanwezig was.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Shine »

Kleinzoon van 12 is op bezoek bij oma.
Samen gaan ze naar de winkel. De kleinzoon helpt zijn oma met sjouwen, want zo fit is oma niet meer. Oma koopt een flesje advocaat naast haar andere boodschapjes van groente, fruit, aardappeltjes, vlees, koffie, koekjes, cola. Maar oma heeft pech. De advocaat krijgt ze niet mee omdat haar kleinzoon van 12 er bij is. Want tsja, die advocaat kon wel eens voor kleinzoon bestemd zijn.

Zo belachelijk en bekrompen en krampachtig gaan verschillende supermarkten met de wet om. Waarbij ze wederom voorbij gaan aan
" (..) Is het overduidelijk dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan iemand onder de onder de 18 jaar? Dan mag een verkoper de alcohol niet verkopen. (..) "

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik kan niet wachten totdat de eerste rechtszaak aangespannen aangespannen gaat worden door een ouder aan wie de fles wijn geweigerd werd omdat er een kind van 4 jaar bij aanwezig was.
rechtzaak? Op basis waarvan?
waar staat in de wet de verplichting van een ondernemer om iets te verkopen?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door ciske »

Zo belachelijk en bekrompen en krampachtig gaan verschillende supermarkten met de wet om
Supermarkten moeten wel op deze manier er mee omgaan. Worden ze gecontroleerd hangt er een vette prent boven hun hoofd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door eleven »

Zo belachelijk en bekrompen en krampachtig gaan verschillende supermarkten met de wet om. Waarbij ze wederom voorbij gaan aan
Oplossing:
Ga de drank in een drankenwinkel kopen, heb je er geen last van.
Een winkel, niet alleen een supermarkt hoef aan jou niets te verkopen, ook is de redenatie krom.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Josephien12 »

eleven schreef:
Zo belachelijk en bekrompen en krampachtig gaan verschillende supermarkten met de wet om. Waarbij ze wederom voorbij gaan aan
Oplossing:
Ga de drank in een drankenwinkel kopen, heb je er geen last van.
Een winkel, niet alleen een supermarkt hoef aan jou niets te verkopen, ook is de redenatie krom.
Het is belachelijk en on klantvriendelijk verschillende supermarktondernemers hebben intern al het beleid aangepast op dit punt stond donderdag nog in de krant.

Idiote toestanden moeten hier gewoon gepost kunnen worden zonder dat TS verwijten krijgt van ga dan gewoon ergens anders heen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door ciske »

Het is belachelijk en on klantvriendelijk verschillende supermarktondernemers hebben intern al het beleid aangepast op dit punt stond donderdag nog in de krant
Vertel dat aan de regering, supermarkten volgen op wat ze moeten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bprosman »

Toch raar die wet. Afgelopen maandag met mijn zoon uit eten geweest voor zijn verjaardag, hij werd 17. Mocht al een jaar lang legaal bier kopen en drinken, en nu hij op zijn 17e verjaardag een biertje wil bestellen bij het eten mag het ineens niet meer.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door dhc »

Tja...wetten veranderen weleens...zou dat met het tijdsbeeld te maken hebben? Vroeger riep de veldwachter "boe" en liep je hard weg...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:Toch raar die wet. Afgelopen maandag met mijn zoon uit eten geweest voor zijn verjaardag, hij werd 17. Mocht al een jaar lang legaal bier kopen en drinken, en nu hij op zijn 17e verjaardag een biertje wil bestellen bij het eten mag het ineens niet meer.
Mag dit ook niet meer in een restaurant met vader erbij? Allemachtig, dat wist ik niet. Hij betaalde het "uit eten en drinken" toch niet? Nou ja, dan maar aan de Cola (of zo).

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door dhc »

Simpel, er is een alcoholverbod voor onder de 18, dat betekent inderdaad, want VERBOD, dat je dan GEEN alcoholhoudende drank mag nuttigen. Al eet je bij de Koning!
Zucht, moeilijk ende lastig....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bprosman »

Mag dit ook niet meer in een restaurant met vader erbij? Allemachtig, dat wist ik niet. Hij betaalde het "uit eten en drinken" toch niet? Nou ja, dan maar aan de Cola (of zo).
Nope, ik bestelde en hij werd om zijn legitimatiebewijs gevraagd. We hadden beiden ook geen zin om hier woorden over vuil te gaan maken en hij heeft inderdaad Cola besteld.
Simpel, er is een alcoholverbod voor onder de 18,
Klopt... maar dat is er pas sinds 2 weken, afgelopen jaar mocht hij (legaal) zoveel bier bestellen en drinken tot hij in coma lag.Stel dat ze dat met rijbewijzen gaan doen, die leeftijd weer optrekken tot 18.
Bovendien, IK bestelde dat bier, als ik mijn zoon "bier wil voeren" moet ik dat toch zelf weten ?
Als die leeftijd altijd al 18 geweest was had je mij niet gehoord en had ik niet eens een poging gedaan bier voor hem te bestellen.

Dat er een wet is prima, maar handhaaf m dan ook consequent en verander die leeftijd dan ook niet meer.
En ja , ik hoor bij die 80% van de ouders die aangegeven hebben dat ze hun kinderen nu niet ineens alcohol gaan verbieden terwijl ze afgelopen jaar wel legaal hebben mogen drinken.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Stel dat ze dat met rijbewijzen gaan doen, die leeftijd weer optrekken tot 18.

En met stemmen.......................... tot 21.
Al die stemmen van de 18-21 jarigen ongeldig, o jee. 8)

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door dhc »

Bovendien, IK bestelde dat bier, als ik mijn zoon "bier wil voeren" moet ik dat toch zelf weten ?
Niet relevant,wet is wet is wet is wet.. je staat je knul ook niet toe dronken in je auto te stappen en 180 in de wijk te rijden.

Zucht....lastig ende ingewikkeld.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door ciske »

IK bestelde dat bier, als ik mijn zoon "bier wil voeren" moet ik dat toch zelf weten ?
Klopt dat je dat zelf moet weten, maar helaas geldt ook de wet voor jou. Bizar is het wel , zo is onderhand de regering baas over hoe iemand met zijn/haar kinderen om gaat.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door eleven »

bprosman schreef: Nope, ik bestelde en hij werd om zijn legitimatiebewijs gevraagd. We hadden beiden ook geen zin om hier woorden over vuil te gaan maken en hij heeft inderdaad Cola besteld.
Dan denk ik toch, dat dit een primeur hier in Nederland is, dat in een restaurant het legitimatiebewijs gevraagd wordt.
Heb ik ook nog niet voor de nieuwe regeling meegemaakt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door tenormin »

Dan denk ik toch, dat dit een primeur hier in Nederland is, dat in een restaurant het legitimatiebewijs gevraagd wordt.
Heb ik ook nog niet voor de nieuwe regeling meegemaakt.
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-dri ... len.479017

Zo te lezen (maar 2 antwoorden) heeft bprosman goed gedaan door niet in discussie te gaan. Maar goed, thuis kan de zoon nog wel eens pilsje drinken, tenminste, als er binnenkort weer niet een nieuwe wet komt waar het ook in je eigen huis gaat gelden. Denk dat dan de pest uitbreekt. (Niet de builenziekte :mrgreen: ).

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door sjohie »

eleven schreef:
bprosman schreef: Nope, ik bestelde en hij werd om zijn legitimatiebewijs gevraagd. We hadden beiden ook geen zin om hier woorden over vuil te gaan maken en hij heeft inderdaad Cola besteld.
Dan denk ik toch, dat dit een primeur hier in Nederland is, dat in een restaurant het legitimatiebewijs gevraagd wordt.
Heb ik ook nog niet voor de nieuwe regeling meegemaakt.
Dat gebeurde mij ~22 jaar geleden al eens, toen ik met mijn vader samen uit eten ging, en als net 16 jarige een biertje bestelde bij de rijsttafel.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door eleven »

sjohie schreef:
eleven schreef:
bprosman schreef: Nope, ik bestelde en hij werd om zijn legitimatiebewijs gevraagd. We hadden beiden ook geen zin om hier woorden over vuil te gaan maken en hij heeft inderdaad Cola besteld.
Dan denk ik toch, dat dit een primeur hier in Nederland is, dat in een restaurant het legitimatiebewijs gevraagd wordt.
Heb ik ook nog niet voor de nieuwe regeling meegemaakt.
Dat gebeurde mij ~22 jaar geleden al eens, toen ik met mijn vader samen uit eten ging, en als net 16 jarige een biertje bestelde bij de rijsttafel.
Ok, dan krijg jij het primeur. :lol:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bier kopen met kind onmogelijk bij Albert Heijn

Ongelezen bericht door bprosman »

Zucht....lastig ende ingewikkeld.
Het is helemaal niet lastig en ingewikkeld voor <16 jarigen, en nogmaals was de wet zo geweest dat het altijd 18 geweest was had je mij niet gehoord. Maar juist de 17 jarigen mogen sinds 1 Jan, 2014 iets niet wat ze in heel 2013 wel mochten. Maak dan een overgangsregeling voor 17 jarigen.
Overigens geldt het zelfde voor roken. 17 Jarigen mochten heel 2013 shag/sigaretten (zelf) kopen en dat mag nu ineens ook niet meer.

@DHC , dat je een wet stelt prima. Dat die gehandhaaft moet worden prima. Maar ga geen "Verworven rechten" afnemen. Een werkgever wordt er voor veroordeeld en daarvoor is het strafbaar.

Gesloten